GIF wstrzymał emisję reklamy Neosine Forte – mogła wprowadzać w błąd w związku z koronawirusem

GIF wstrzymał emisję reklamy Neosine Forte – mogła wprowadzać w błąd w związku z koronawirusem
Główny Inspektorat Farmaceutyczny zakazał dalszej emisji reklamy Neosine Forte na wzmocnienie odporności. Zdaniem instytucji spot wprowadzał konsumentów w błąd, bo sugerował, że lek może być skuteczny w walce z koronawirusem.
O autorze
2 min czytania 2020-04-03

Reklama, której emisja została wstrzymana przez GIF, w ostatnich dniach była pokazywana w telewizji. Akcja spotu rozgrywała się w studiu telewizyjnym, w którym bohaterowie rozmawiali na temat działania Neosine Forte – mężczyzna wychwalał lek, tłumacząc, że jest on „najlepszym rozwiązaniem przeciwbólowym, podnosi odrporność i działa na wirusy”. 

W dalszej części spotu pojawiała się natomiast wizualizacja wirusów, które zdaniem instytucji nawiązywały do koronawirusa.

„Wirusy te zmniejszają się i znikają stopniowo w taki sposób, że w czasie 00:25 w miejscu, gdzie były czarne wirusy o charakterystycznym kształcie COVID-19, na pomarańczowo-czerwonej płaszczyźnie pokazano dwie niewielkie żółte plamki. Tym samym odbiorca reklamy otrzymuje przekaz, zgodnie z którym produkt leczniczy Neosine Forte tabletki wykazuje skuteczność wobec zakażeń koronawirusem lub może chronić przed takim zakażeniem” – napisał GIF w swojej decyzji o wstrzymaniu emisji reklamy.

Główny Inspektorat Farmaceutyczny stwierdził też, że reklama może wprowadzać odbiorców w błąd, bo może sugerować, że lek jest skuteczny w walce w koronawirusem. Zdaniem instytucji spot „w sposób wyjątkowo nieetyczny wykorzystuje obowiązujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stan epidemii w związku z zakażeniem koronawirusem COVID-19 i związane z zaistniałą sytuacją uczucie lęku i zagrożenia w społeczeństwie”. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Tym samym GIF zakazał dalszej emisji reklamy leku Neosine Forte w trybie natychmiastowym. 

W odpowiedzi na decyzję instytucji, Aflofarm wydał oficjalne oświadczenie:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W związku z zaistniałą sytuacją oświadczamy, że  stanowczo nie zgadzamy się z decyzją oraz trybem przeprowadzania postępowania przez GIF, który nie umożliwił nam zajęcia stanowiska. Decyzję GIF będziemy kwestionować w trybie postępowania sądowo-administracyjnego.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Treści wykorzystane w reklamie telewizyjnej, która stała się przedmiotem decyzji GIF, oparte są w całości na wskazaniach do stosowania leku, które  zostały zatwierdzone przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych oraz które są zgodne z Charakterystyką Produktu Leczniczego. 

Zgodnie z zatwierdzoną przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych dokumentacją rejestracyjną lek Neosine forte jest produktem przeciwwirusowym. 

W żadnym miejscu (zarówno w warstwie wizualnej, jak i narracyjnej) przekaz reklamowy nie nawiązuje do koronawirusa COVID-19.

Decyzja wydana przez GIF oparta jest na założeniu, że wizualizacja wirusa została stworzona tak, aby kojarzył się widzom z epidemią koronawirusa. Tymczasem zaprojektowana przez nas grafika wizualizująca wirusa wykorzystywana była aktywnie w przekazie reklamowym dotyczącym leków Neosine od 2014 roku. Grafika ta nigdy nie była kwestionowana przez GIF.

PS

Zdaniem KER ubiegłoroczna reklama marki Tyskie naruszyła Kodeks Etyki Reklamy, bowiem zawarte w niej hasła „otwieramy Tyskie” i „Tyskie otwiera nas” odnosi się do spożywania piwa w celu przezwyciężania problemu życiowego, jakim jest zamknięcie na ludzi.

PS2

W październiku br. Komisja Etyki Reklamy orzekła, że internetowe i telewizyjne reklamy marki Play, która promowała sieć nowej generacji „5G Ready”, mogły wprowadzać odbiorców w błąd i nadużywać ich zaufania.

PS3

W czerwcu br. Komisja Etyki Reklamy orzekła, że reklama gum Orbit, w której chłopiec przypiera drugiego do muru i zwraca się do niego słowami „Dawaj kasę”, może zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dzieci lub młodzieży.

PS4

Zdaniem Zespołu Orzekającego KER reklama internetowa napoju Devil Energy Drink, przedstawiająca małego chłopca z rozchylonymi ustami i okraszona hasłem „Roman już wie, co niedługo będzie miał w ustach” naruszła dobre obyczaje i mgła wprowadzać dzieci oraz młodzież w błąd.