TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Filmowcy w reklamie: Łukasz Jaworski

Filmowcy w reklamie: Łukasz Jaworski
– Dobry reżyser to ktoś, kto zna się na ludziach – na temat pracy filmowca, a także o produkcji reklamowej rozmawiamy z Łukaszem Jaworskim, reżyserem filmowym.
O autorze
4 min czytania 2020-07-30

Pozostałe części cyklu przeczytasz tu >

Dlaczego zdecydowałeś się zająć filmem i reklamą?

Odkąd pamiętam chciałem robić filmy. W liceum po prostu zacząłem je kręcić. Na starej kamerze VHS w piwnicy domu rodziców. I tak się zaczęło. Byłem scenarzystą, reżyserem i jedynym aktorem.

Po prostu chciałem to robić. Czemu? Nie wiem, może dlatego, że zawsze lubiłem opowiadać historię, przykuwać uwagę i zaskakiwać słuchacza. A o to właśnie chodzi w filmie. Film to rozmowa z drugim człowiekiem. Reklama była naturalną konsekwencją robienia filmów – przestrzenią, w której mogłem zarabiać pieniądze nie chodząc tak naprawdę do pracy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Gdzie i jak zdobywałeś wykształcenie potrzebne do pracy jako filmowiec?

Nie mam wykształcenia typowo filmowego. Mam wykształcenie artystyczne – skończyłem grafikę na Akademii Sztuk Pięknych, ale jest to zupełnie inna dziedzina sztuki niż film. Można więc powiedzieć, że jestem filmowym samoukiem. W liceum uczęszczałem co prawda do kółka filmowego, ale większą wartością niż pozyskana tam wiedza było poznanie ludzi, z którymi mogłem zacząć realizować swoje pasje.

Najważniejsze cechy i umiejętności w pracy filmowca 

Dobry reżyser to ktoś, kto zna się na ludziach. Myślę, że umiejętność obserwacji i zrozumienie ludzkich zachowań jest w mojej pracy kluczowe. Przydaje się również wyobraźnia, wyczucie plastyczne i umiejętność współpracowania z ludźmi. Jak powiedział Andrzej Wajda „reżyser musi mieć w sobie coś z kaprala i poety”. Wydaje mi się, że to bardzo celny opis. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Który ze zrealizowanych projektów wspominasz najlepiej?

Każdy projekt, w który włożyłem serce i czas traktuje jak swoje dziecko. Każdy jest dla mnie ważny, nawet ten mniej udany. Jednak największą satysfakcję mam wtedy gdy projekt jest doceniany i wspominany przez ludzi a tak najczęściej bywa z serialami, które są oglądane masowo. Dzięki takim tytułom jak „39 i pół”, „Usta Usta” czy „Skazane” do dziś spotykam się z bardzo miłymi opiniami.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Stworzenie reklamy dla jakiej marki najbardziej Ci się marzy?

Jest wiele światowych marek premium, dla których chciałbym pracować. Ale mam także marzenie, aby stworzyć atrakcyjną, wciągającą i ważną reklamę społeczną. Aby ubrać jakiś trudny, istotny temat w ciekawą formę, która porwie oko widza i spełni swoją społeczną misję. Myślę, że to wspaniałe wyzwanie, które może dać sporą satysfakcję.

Którą produkcję reklamową uważasz za najciekawszą i dlaczego?

Myślę, że seria reklam „Szef i Reszta” dla Pracuj.pl to moja najciekawsza produkcja reklamowa. Udało się w tym wypadku stworzyć coś oryginalnego jak na polski rynek reklamowy, a jednocześnie coś, co w pełni spełniło swoją sprzedażową rolę. Bardzo filmowe, aktorskie i anegdotyczne spoty stały się wizytówką firmy i zyskały wielu fanów wsród widzów. Sukces ten nie udał by się bez zaangażowania i wytrwałości agencji Scholz&Friends, która bardzo pomogła mi, aby powstała produkcja bezkompromisowa i wyrazista.

Największe wyzwania w pracy filmowca

Jest ich mnóstwo i trzeba naprawdę bardzo kochać ten zawód żeby w nim wytrwać. Ja swoją pracę traktuję jak hobby i może dlatego często nie widzę mankamentów. A trzeba pamiętać, że praca filmowca to brak regularności, przestoje w pracy, walka o projekty. To także ciągłe zmaganie się z decydentami i bronienie swojej wizji artystycznej. Z bardziej przyziemnych rzeczy to także bardzo wczesne wstawanie i pracowanie przez kilkanaście godzin dziennie na pełnych intelektualnych i fizycznych obrotach. 

Trendy w produkcji reklamowej

Jeżeli chodzi o aspekt artystyczny to uważam, że nie ma konkretnych, wyraźnych trendów. Wszystko niesłychanie szybko się zmienia i tak naprawdę każda moda bardzo szybko przemija. Na pewno „na czasie” jest jednak czerpanie z tego co dzieje się w sieci – z mediów społecznościowych, czy platform typu YouTube. Działa to także w drugą stronę – dobra reklama musi mieć w sobie potencjał viralowy i sama musi potrafić wybić się z natłoku produkcji, które w sieci się znajdują.

Ocena polskiej branży produkcji filmowej i reklamowej

„Cudze chwalicie, swego nie znacie”. Niestety ten slogan jest ciągle aktualny. Polacy lubią się nie doceniać, a tymczasem polskie filmy ostatnich lat stoją na naprawdę wysokim poziomie, o czym świadczą międzynarodowe nagrody i wyróżnienia. Paradoksalnie uważam, że niesprzyjające do tworzenia ambitnego kina warunki polityczne, często powodują, że powstają filmy ważne, zaangażowane i opiniotwórcze.

Z reklamą nie jest może tak kolorowo, ale nie jest to kwestia jakości samych filmowców. Polski rynek jest niestety dość zachowawczy i boi się ryzyka. Klienci często są zbyt zapatrzeni w tabelki sprzedaży przez co boją się zaryzykować i spróbować nieco odważniejszych pomysłów na kampanię. Pod względem jakości produkcji polski rynek reklamowy jest jednak na bardzo wysokim poziomie o czym świadczy chociażby masa serwisów reklamowych, które kręci się w naszym kraju.

Których filmowców najbardziej podziwiasz i dlaczego?

Mogłoby zabraknąć rubryki żeby wymienić wszystkich podziwianych przeze mnie twórców. Jeżeli jednak chodzi o film fabularny to wychowałem się na klasycznych dziełach takich filmowców, jak Fellini, Kubrick czy Polański. Z współczesnych reżyserów najbardziej cenię Paolo Sorrentino i Paula Thomasa Andersona. Jeżeli idzie o produkcje reklamowe to najbardziej ukształtowali mnie twórcy działający prężnie na przełomie wieków tacy jak Jonathan Glazer, Spike Jonze czy Michel Gondry. Z współczesnych twórców teledyskowych podobają mi się prace Hiro Murai.

Skąd czerpiesz inspiracje?

Zewsząd. Inspiruje mnie oczywiście oglądanie filmów, reklam, teledysków; czytanie książek, reportaży i słuchanie muzyki. Ale prawdziwa inspiracja płynie często z sytuacji i zdarzeń kompletnie trywialnych, takich jak  obserwowanie ludzi, natury czy rozmowa z kimś ciekawym. 

Jakiej rady udzieliłbyś początkującym filmowcom?

Nie oglądaj się na innych twórców! Zawsze ktoś zrobi coś lepiej albo szybciej. Rób swoje, nie poddawaj się, ufaj swojej wizji. No i dogaduj się z ludźmi – film to praca zespołowa.

 

O rozmówcy:

Łukasz Jaworski

Rocznik 81’. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Grafiki.

Autor nagradzanych filmów krótkometrażowych (Emulsja, Terytorium), spotów telewizyjnych (Mtv, Viva, 4 Fun Tv), teledysków (m.in Sistars, Molesta, Sidney Polak ) oraz reklam i seriali.

Wyreżyserował ok. 100 mainstreamowych reklam dla takich marek jak Plus, T-Mobile, KFC, Pepsi, Peugeot, Kinder, Gettin Bank, Eurobank, PKO Bank polski, Pracuj.pl, Vision Express.

Dla stacji TVN i Polsat reżyserował m.in takie seriale jak 39 i pól, Usta Usta, Na Noże, Skazane, To nie koniec świata.

Pracuje obecnie nad nową serią serialu Usta Usta.

Pisze scenariusze fabularne, które ma w planach zrealizować. Fan boksu, ojciec dwóch córek.