Patrycja Sass-Staniszewska (e-Izba): Klienci oczekują wyraźnego sygnału, że e-commerce podąża za zielonymi trendami

Patrycja Sass-Staniszewska (e-Izba): Klienci oczekują wyraźnego sygnału, że e-commerce podąża za zielonymi trendami
Na temat nowej grupy ds. zrównoważonego biznesu i CSR w ramach działalności Izby Gospodarki Elektronicznej, a także przyszłości branży e-commerce rozmawiamy z Patrycją Sass-Staniszewską, prezes e-Izby.
O autorze
4 min czytania 2020-12-18

Skąd wziął się pomysł na powołanie nowej grupy ds. zrównoważonego biznesu i CSR w ramach działalności Izby Gospodarki Elektronicznej?

Pomysł pojawił się już z początkiem 2019 roku, kiedy podjęliśmy współpracę z Mobile Institute przy raporcie Green Generation oraz przy współorganizacji konferencji połączonej z premierą właśnie tego raportu. Następnie rozmowy z organizacją międzynarodową – Ecommerce Europe, której e-Izba jest członkiem, wzmocniły decyzję, że to czas na powstanie grupy merytorycznej, która będzie odpowiedzią e-Izby na zapotrzebowanie najszybciej rozwijającego się segmentu gospodarki elektronicznej. Firmy chcą postawić na nowoczesny rozwój e-handlu, który z racji oddziaływania środowiskowego nie może odbywać się wbrew niemu, a z jego poszanowaniem. Sami klienci oczekują wyraźnego sygnału, że e-commerce podąża za zielonymi trendami.

e-Izba była także jednym z inicjatorów grupy sustainability w strukturach Ecommerce Europe. Rozwój zrównoważonego e-commerce jest silnym trendem, który pobudza do działania przedsiębiorców z całej Europy.

Czy może Pani powiedzieć coś więcej na temat wspomnianej grupy sustainability?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W grupie uczestniczy ponad 20 krajów europejskich – analogicznych Izb/stowarzyszeń, jak e-Izba. Grupa pracuje m.in. nad Position Paper on Circular Economy, w sprawie oddziaływania produktów i przedsiębiorstw na środowisko. Działa też nad tematem eko opakowań, redukowania odpadów po opakowaniach czy eko dostaw – wypracowuje dobre praktyki w tym temacie. Konsultuje raport Europejskiej Agencji Środowiska na temat COVID-19 i pojedynczych tworzyw sztucznych, a mianowicie wpływu reakcji COVID-19 na tworzywa sztuczne jednorazowego użytku (SUP). Co więcej opiniuje, jak poszczególne skutki mogą się rozwinąć w następnym okresie pandemii oraz jak przedsiębiorstwa, przemysł gminy i rządy mogą najlepiej złagodzić bardziej negatywne elementy.

Warto przy tym wspomnieć, iż Komisja Europejska uruchomiła niedawno platformę dyskusyjną na temat gospodarki o obiegu zamkniętym – European Circular Economy Stakeholder Platform. Umożliwia ona zainteresowanym stronom publikowanie i reagowanie na różne tematy związane z gospodarką o obiegu zamkniętym. Jest to interesująca okazja do dalszego promowania pewnych najlepszych praktyk i badań dotyczących handlu elektronicznego i zrównoważonego rozwoju.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wróćmy z powrotem do nowej grupy ds. zrównoważonego biznesu i CSR e-Izby. Jaki jest jej główny cel?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Każdy biznes można zaprojektować tak, aby w sposób znaczący równoważył wpływ na środowisko naturalne – zużycie surowców, energii, emisję szkodliwych gazów do atmosfery. Potrzeba do tego tak samo strategii, jak i komunikacji – każda uczestniczka i uczestnik wymiany handlowej powinni być świadomi swej roli w nowych modelach rozwoju gospodarki i cyklach życia produktów. Celem powstania nowej grupy jest wsparcie działań mających na celu zrównoważony rozwój organizacji e-commerce w kontekście najważniejszych, strategicznych propozycji dla zglobalizowanego świata. Są nimi SDG’s ONZ oraz Program Zrównoważonego Rozwoju Komisji Europejskiej – Zrównoważona Europa 2030. Ważny jest również dialog w ramach grupy z biznesem, edukacja w zakresie CSR, jak projektować biznes tak, aby zrównoważyć wpływ na środowisko naturalne poprzez zużycie surowców, energii, emisję szkodliwych gazów do atmosfery. Wspólnie ze sklepami internetowymi i przewoźnikami oraz konsumentami będziemy szukać eko rozwiązań.

Jakie jeszcze działania będą realizowane w ramach nowej grupy e-Izby?

Izba Gospodarki Elektronicznej to najważniejsza organizacja branżowa reprezentująca polski e-commerce. Naszą misją jest dialog wewnątrz środowiska cyfrowego, wymiana know-how, reprezentacja interesów branży w rozmowach z administracją rządową i UE. Nieustannie rozwijając dialog skierowany na zewnątrz i do wewnątrz e-commerce, e-Izba dostosowuje swoje działania do potrzeb całej branży, a przede wszystkim, firm zrzeszonych w jej ramach. Szczegółowe plany grupy określone zostaną w styczniu. Na ten moment możemy powiedzieć m.in. o wprowadzeniu e-commerce w Program Zrównoważona Europa 2030, opracowaniu poradnika „Dobre praktyki CSR w e-commerce”, serii e-Izba Digital Talks o tematyce, jak SDG’s mogą istotnie wpływać na praktyki zakupowe w Internecie.

Jak ocenia Pani stan polskiej branży e-commerce?

Polski rynek handlu elektronicznego nabiera na wartości i jest obecnie szacowany na 100 mld zł, co jest kwotą znacznie wyższą niż jeszcze niedawno prognozowano. Zgodnie z wynikami raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020”, 72% internautów kupuje online. W czasie pandemii 27% internautów przekonało się do zakupów online i deklarują oni, że pozostaną w tym kanale. Regularnie będą też przybywać nowi e-konsumenci. To, że polski konsument jest online, ukazują deklaracje konsumentów, że ich koszyki w sieci są większe niż w sklepach stacjonarnych. Na uwagę zasługuje dynamiczny rozwój polskiej branży e-grocery oraz inwestycje dużych resellerów w kanale e-commerce. To wszystko wskazuje na fakt, że e-commerce czeka świetlana przyszłość. Jednak pod warunkiem, że administracja rządowa będzie wspierać polskich e-przedsiębiorców. Dla Izby Gospodarki Elektronicznej reprezentującej branżę e-commerce ważne są działania legislacyjne służące niwelowaniu barier legislacyjnych, a jest ich nadal wiele. Do kluczowej, zwłaszcza aktualnie, zalicza się walka o równe ramy prawne pomiędzy azjatyckimi, a polskimi przedsiębiorcami e-commerce. Azjatyccy przedsiębiorcy e-commerce nie płacą cła i podatków, a ich produkty nie wymagają certyfikatów objętych Unią Europejską. Nie oczekujemy lepszego, ale równego traktowania polskich przedsiębiorców. Liczymy na wsparcie przedstawicieli administracji rządowej w akcji „Taki sam start”.

Czy Pani zdaniem firmy z branży e-commerce coraz częściej kładą nacisk na działania CSR oraz zrównoważony biznes, czy jednak jest to kwestia, nad którą wciąż trzeba popracować?

Firmy z branży e-commerce są coraz bardziej świadome konieczności działań CSR i wiele firm już teraz działa w tym obszarze świadomie. Bardziej musimy edukować MŚP w tym kierunku, stąd plan działania grupy e-Izby Zrównoważony biznes i CSR.

Jakie są według Pani obecnie najmocniejsze trendy w e-commerce?

Do najsilniejszych trendów z całą pewnością należą inwestycje w technologię, sztuczną inteligencję, voice commerce, personalizację, wirtualną rzeczywistość czy nowoczesne formy płatności, szczególnie mobilne, w których Polska jest niewątpliwym liderem na skalę światową. Jeśli chodzi o ilość metod płatności, jakie dostarczane są konsumentom, Polska prowadzi na tle innych krajów. Mamy BLIK, szybkie przelewy, karty, tradycyjne przelewy, Google Pay, płatności zegarkiem, PayEye, płatność gotówką przy odbiorze czy płatności odroczone. W Polsce 14% internautów płaci opaską lub zegarkiem. 14% internautów zadeklarowało też w naszym badaniu „Płatności cyfrowe 2020” chęć płacenia za pomocą biometrii tęczówki. Polska znajduje się wśród największych entuzjastów nowych technologii, więc nowy sposób płatności powinien przyjąć się tak entuzjastycznie, jak płatności opaskami czy zegarkiem. Płatności za pomocą gadżetów typu wearables najbardziej pokochali Australijczycy. Za nimi w rankingu plasują się Holendrzy, Szwajcarzy i Rosjanie. Na piątym miejscu w Europie i szóstym na świecie znajdują się Polacy.