Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

20% polskich internautów tuż po przebudzeniu sprawdza najnowsze informacje w sieci – badanie “Internet w codziennym życiu” Google

Internet towarzyszy Polakom przez cały dzień - wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Google. W sieci sprawdzają najświeższe informacje, korzystają z mediów społecznościowych, relaksują się na YouTube i planują dalekie podróże.
O autorze
6 min czytania 2014-05-13

Komputer to dzisiaj za mało – internauci pokochali smartfony i tablety, bo dzięki nim mają dostęp do sieci tuż po przebudzeniu, podczas porannej kawy, a nawet w autobusie. Bez internetu nie wyobrażają sobie nawet pobytu na bezludnej wyspie. Choć nawiązują wirtualne znajomości, to nie wierzą w internetowe związki.

Główne wnioski z badania:

  • Mimo iż więcej mężczyzn niż kobiet korzysta z internetu w urządzeniach mobilnych (smartfony, tablety), to kobiety są bardziej zaangażowanymi użytkownikami sieci. Częściej niż mężczyźni udostępniają swoje zdjęcia, komunikują się z bliskimi oraz odwiedzają portale społecznościowe.
  • Mężczyźni na bezludną wyspę w pierwszej kolejności zabraliby urządzenie z dostępem do internetu, a dopiero potem zapałki i nóż.
  • Jeden na pięciu respondentów tuż po przebudzeniu sprawdza najnowsze informacje w sieci
  • 70% użytkowników internetu robi zakupy w e-sklepach – mężczyźni nieco częściej od kobiet
  • Polacy są coraz bardziej mobilni – 66% posiada smartfon lub telefon z dostępem do internetu
  • Ponad połowa respondentów woli rozrywkę w internecie od oglądania telewizji
  • Na YouTube największym zainteresowaniem cieszy się muzyka oraz rozrywka, natomiast najwięcej użytkowników zdobywają kategorie: “zrób to sam” oraz kulinaria
  • Niemal 40% polskich internautów używa w tym samym czasie dwóch urządzeń (multiscreening) – np. korzysta z sieci w telefonie podczas oglądania telewizji
  • Jedna trzecia respondentów obawia się, że brak internetu utrudni im kontakt z bliskimi
  • Jedynie 12% osób przyznało, że wirtualna znajomość przerodziła się w trwały związek
  • 82% badanych robi telefonem zdjęcia, 50% korzysta z funkcji notatnika, a 41% nagrywa nim filmy
  • Jeden na pięciu respondentów udostępnia swój telefon dzieciom jako zabawkę

Źródło informacji i narzędzie kontaktu

Polakom coraz trudniej obejść się bez dostępu do sieci. Niemal połowa (47%) korzysta z niej codziennie, natomiast 60% – przynajmniej raz w tygodniu. Wciąż najczęściej korzystamy z komputera (99%), ale przybywa użytkowników smartfonów lub innych telefonów z dostępem do internetu (66%) oraz tabletów (26%). A co najczęściej robimy w sieci? Przede wszystkim poszukujemy najświeższych informacji oraz komunikujemy się z przyjaciółmi – deklaruje tak niemal 60% badanych. Z drugiej strony, czasami każdy z nas chciałby “odciąć” się od sieci. Generalnie użytkowników internetu możemy podzielić na trzy grupy: entuzjastów (26%), którzy nie wyobrażają sobie życia bez internetu, umiarkowanych użytkowników (34%) oraz zdezorientowanych (40%). To właśnie w tej ostatniej grupie największy jest odsetek osób, które odczuwają potrzebę odpoczynku od sieci (76%). Mimo to badani obawiają się, że bez internetu stracą możliwość kontaktu z bliskimi (31%) oraz dostęp do najświeższych informacji (26%).

Mobilni od rana do wieczora

Aż 86% ankietowanych o poranku budzi muzyka z telefonu. Niemal połowa z nich rozpoczyna dzień od sprawdzenia informacji w sieci – 21% robi to tuż po przebudzeniu, 23% bez internetu nie wyobraża sobie porannej kawy, a 15% korzysta z sieci w transporcie publicznym. Przez cały dzień towarzyszy nam smartfon lub telefon z dostępem do internetu – 82% respondentów sprawdza na nim godzinę, tyle samo używa go jako aparatu, a 41% nagrywa nim filmy. Zeszyt i długopis zastępuje nam notatnik w telefonie (50%), często używamy też funkcji kalendarza (61%). Telefon to także doskonała zabawka dla dzieci – 18% respondentów udostępnia urządzenie swoim pociechom. Urządzeń mobilnych częściej używają mężczyźni (smartfon lub telefon z dostępem do internetu – 70% mężczyzn versus 62% kobiet, tablet – 29% mężczyzn versus 23% kobiet), natomiast bardziej skłonni do korzystania ze wszystkich możliwości tych urządzeń są ludzie młodzi. Warto dodać, że 45% badanych nie może obejść się bez internetu mobilnego – w tablecie lub telefonie – nawet na wakacjach.

Internet centrum rozrywki

Polscy internauci poszukują rozrywki w internecie (80%), przy czym rozumieją ją bardzo szeroko – od filmów i seriali, przez muzykę, sport, przepisy kulinarne czy programy “zrób to sam”. 45% respondentów woli internet od telewizji, a tylko 27% na pierwszym miejscu stawia telewizję. W sieci poszukujemy najczęściej: muzyki – teledysków (78%) i radia (60%), komedii (69%) oraz seriali (48%). 61% Polaków korzysta z internetowych przepisów kulinarnych. Co ciekawe, już niespełna 15% osób czyta elektroniczne książki i czasopisma. Dla 72% respondentów najpopularniejszym serwisem wideo jest YouTube. Czego na nim szukamy? 75% osób muzyki, 66% filmów komediowych. Coraz większym powodzeniem cieszą się filmy “zrób to sam” – poszukuje ich 37% badanych oraz przepisy kulinarne. Aby być na bieżąco z interesującymi treściami, użytkownicy YouTube mogą korzystać z funkcji subskrypcji – 27% osób, głównie młodych, subskrybuje co najmniej jeden kanał. Z internetowej rozrywki rzadko korzystamy tylko na jednym urządzeniu (multiscreening), np. 37% respondentów łączy się z siecią w telefonie podczas oglądania telewizji – jest to szczególnie popularne wśród młodych ludzi i dotyczy niemal co drugiej osoby w wieku 15-24 lata.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wirtualne randki – nie, dziękuję

Polscy internauci cenią sobie możliwość kontaktu z rodziną i przyjaciółmi przez internet (26% respondentów). Jednocześnie obawiają się, że brak dostępu do sieci utrudniłby im te relacje (31%). Ponad połowa (54%) wierzy, że wirtualne przyjaźnie są możliwe, ale nie wyobraża sobie wirtualnych randek. Jesteśmy nieufni wobec internetowych znajomych, a w szczególności wobec poszukiwania drugiej połówki. Tylko 20% uznaje internet za doskonałe miejsce zarówno do zawierania przyjaźni, jak i do rozpoczęcia romantycznego związku. 16% uważa, że zawieranie takich znajomości jest po prostu niebezpieczne. Ponad ⅔ respondentów stwierdza, że nigdy nie poszło na randkę z osobą poznaną w internecie. Na taki krok zdecydowało się jedynie 12% badanych i przyznają oni, że wirtualna znajomość nadal trwa. Najbardziej otwarci na internetowe związki są ludzie w wieku 25-34 lata.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kobiety są zaangażowane, mężczyźni wolą bierną rozrywkę

Kobiety nieco częściej niż mężczyźni traktują internet jako platformę kontaktu z rodziną i przyjaciółmi. Częściej wysyłają wiadomości tekstowe (72 % kobiet versus 64% mężczyzn), udostępniają zdjęcia (56% kobiet versus 44% mężczyzn) i odwiedzają portale społecznościowe (78% kobiet versus 72% mężczyzn). Mężczyźni poszukują w internecie przede wszystkim rozrywki – częściej zaglądają na YouTube (78% mężczyzn versus 67% kobiet), słuchają muzyki (68% mężczyzn versus 59% kobiet) oraz przeglądają mapy (73% mężczyzn versus 60% kobiet). Zarówno kobiety, jak i mężczyźni, lubią internetowe zakupy (deklaruje tak 21% badanych), choć mężczyźni robią je minimalnie częściej (78% mężczyzn versus 70% kobiet). Obie płcie korzystają z usług finansowych online, głównie z bankowości internetowej. To narzędzie, które bardzo ułatwia życie, dlatego aż 16% respondentów przyznało, że bez dostępu do internetowego konta byłoby im ciężko.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Z internetem podróżowanie jest proste

Większość respondentów to osoby, które lubią podróżować i organizują swoje wyjazdy samodzielnie (51%). 25% badanych wyjeżdża za granicę 1-2 w roku, a 35% internautów tyle samo podróży odbywa po Polsce. Dzięki internetowi i specjalnym aplikacjom na telefon, zaplanowanie miejsca, trasy i atrakcji jest bardzo proste. 82% respondentów korzysta z Map Google, 66% sprawdza w internecie rozkłady jazdy, a Tłumacza Google używa 62%. Coraz popularniejsze jest również Google Street View, z którego korzysta 37% osób.

Polscy internauci na bezludnej wyspie

Dzięki nowoczesnym technologiom łatwo nam odnaleźć się w codzienności, ale co by było, gdybyśmy nagle znaleźli się na bezludnej wyspie? Kobiety są bardziej zaangażowane, dlatego 55% ankietowanych pań zabrałoby ze sobą przyjaciółkę (versus 47% panów). Mężczyźni na pierwszym miejscu wymieniają urządzenie z dostępem do internetu (36% mężczyzn versus 20% kobiet). Co trzecia kobieta i co trzeci mężczyzna, kierując się praktycznym podejściem, nie zapomni również o nożu.

Wygoogluj siebie, a potem znajomych

Czy jest jeszcze ktoś, kto nigdy nikogo nie wygooglował? 64% respondentów przyznało, że wpisywało do wyszukiwarki swoje imię i nazwisko, niemal 40% interesowało się informacjami na temat szefa i kolegów z pracy, a 43% na temat swojego partnera. Jedynie 18% respondentów nigdy nikogo nie wygooglowało – w grupie tej przeważają osoby powyżej 50 roku życia.

Internauci z Polski na tle pozostałych krajów

Oprócz Polski, badanie “Internet w codziennym życiu” zostało przeprowadzone w czterech innych krajach europejskich: Czechach, Rumunii, na Słowacji oraz na Węgrzech. Z porównania odpowiedzi wszystkich ankietowanych płyną interesujące wnioski. Polacy znajdują się w czołówce, jeśli chodzi o korzystanie z internetu (47%), natomiast najlepiej pod tym względem wypadają Węgrzy (62%) i Słowacy (61%). Najaktywniejszą grupą użytkowników sieci w Polsce oraz w Rumunii są ludzie młodzi i w średnim wieku (25-49 lat) – co ciekawe, w Czechach i na Słowacji niemal jedną trzecią stanowią osoby powyżej 50 roku życia. Polacy są coraz bardziej mobilni, choć nie tak bardzo jak mieszkańcy Rumunii. Okazuje się bowiem, że to właśnie w tym kraju jest najwięcej posiadaczy smartfonów i telefonów z dostępem do internetu oraz tabletów. Mieszkańcy Rumunii chętnie korzystają z internetu poza domem (26%), w przeciwieństwie do Polaków (jedynie 14%). E-zakupy największym zainteresowaniem cieszą się w Polsce (21%), nieco mniej popularne są w Rumunii (15%) oraz w równej mierze na Słowacji i na Węgrzech (14%). Polacy nie mogą sobie wyobrazić początku dnia bez internetu – już co piąta osoba wyszukuje informacje w sieci tuż po przebudzeniu (21%). Odsetek ten jest jeszcze wyższy w Rumunii (32%), na Słowacji (24%) i na Węgrzech (23%). Europejscy internauci chcieliby mieć dostęp do internetu nawet na bezludnej wyspie – na pierwszym miejscu wymienili go Rumuni, a Polacy i Węgrzy na drugim. Okazuje się jednak, że są też tacy, którzy od internetu wolą bardziej praktyczne przedmioty – Słowacy i Czesi w pierwszej kolejności zabraliby nóż i zapałki, a dopiero potem urządzenie z dostępem do sieci. Polacy uznali, że nie są entuzjastami wirtualnych randek. O wiele bardziej otwarci od nas są Węgrzy. Chociaż nie lubimy randkować w internecie, to traktujemy sieć jako źródło rozrywki i, podobnie jak Rumuni, wolimy ją od telewizji – odwrotnie uważają Czesi i Słowacy. W dużej mierze rozrywka w sieci dla polskich internautów to YouTube (72%). Podobną rolę spełnia ten serwis w życiu Węgrów (74%). Ci ostatni posługują się nim chętnie w celach edukacyjnych, tymczasem Polacy i Słowacy interesują się kanałami “zrób to sam”. Planując podróże ankietowani Europejczycy korzystają z Map Google (najchętniej Polacy i Słowacy – 82% i 79%) oraz z Tłumacza Google (najchętniej Słowacy i Polacy – 67% i 62%).

O badaniu: Badanie zostało przeprowadzone przez IIBR (Interaktywny Instytut Badań Rynkowych) na zlecenie firmy Google. Projekt badania “Internet in everyday life” zrealizowano w 5 krajach: Polsce, Czechach, na Słowacji, na Węgrzech i w Rumunii. W badaniu wykorzystano metodę ankiety internetowej (CAWI). Analizą w każdym kraju objęto grupę 1000 osób w wieku 15 lat i więcej, korzystających regularnie z internetu.