Nie bądź ofiarą – akcja „Bezpieczna praca w wakacje” przeciwko handlowi ludźmi

Wraz z końcem wakacji podsumowujemy kampanię „Bezpieczna praca w wakacje”, której celem było sprawdzenie czy Polacy wiedzą, w jaki sposób poszukiwać bezpiecznych ofert pracy.
O autorze
2 min czytania 2014-09-03

Projekt „Bezpieczna praca za granicą” rozpoczął się  w 2011 roku. Jego tegoroczna, wakacyjna odsłona miała przyciągnąć uwagę osób poszukujących pracy w miesiącach letnich i sprawdzić ich świadomość zagrożenia handlem ludźmi. W tym celu pomysłodawcy projektu tuż przed wakacjami przeprowadzili eksperyment. Efekty zaskoczyły nie tylko twórców.

Blisko 400 odpowiedzi na fałszywe ogłoszenie!

W ramach eksperymentu została stworzona fałszywa postać Zbigniewa, który 28 maja opublikował na kilkunastu stronach internetowych ogłoszenie z nieprawdziwą ofertą pracy jako opiekun osoby starszej w Niemczech. W ogłoszeniu były błędy oraz wszystkie znamiona próby oszustwa i wyłudzenia danych.

Wśród nich znalazły się następujące wskaźniki:

  1. Podejrzanie atrakcyjne zarobki w porównaniu ze stawkami rynkowymi,
  2. Brak wymaganego doświadczenia,
  3. Niewielki zakres obowiązków,
  4. Podejrzanie atrakcyjne warunki zakwaterowania,
  5. Praca „od zaraz”,
  6. Brak pełnych informacji o pracodawcy, niejasne zasady współpracy.

–Spodziewaliśmy się kilkudziesięciu odpowiedzi, a te przychodziły nieustannie, mimo że ogłoszenie nie było w żaden sposób promowane – zdradza Stefan Schwarz, ekspert rynku pracy, Grupa ATERIMA–Popularność ogłoszenia pozwala przypuszczać, że ludzie nawet jeśli na co dzień są ostrożni to przy atrakcyjnej ofercie tracą czujność. Takie zachowanie budzi niepokój. Osoby te ryzykują bezpieczeństwo swoje i bliskich – dodaje.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czy Polakom wyjeżdżającym zarobkowo za granicę zagraża współczesne niewolnictwo?

Ogłoszenie było widoczne do końca lipca. Na prowokację odpowiedziało 378 osób, z czego 98% stanowiły kobiety. Dla 86% osób byłaby to pierwsza praca za granicą, ale tylko 13% poprosiło o dodatkowe informacje. Spośród wszystkich wiadomości tylko cztery osoby zgłosiły swoje wątpliwości, co do wiarygodności i legalności zatrudnienia.

Każda z osób, która odpowiedziała na ogłoszenie, została poinformowana o prowokacji oraz dostała komplet informacji jak chronić się w przyszłości zawartych w dwóch publikacjach: przewodniku „Nie bądź ofiarą” oraz poradniku „Bezpieczna praca za granicą”. Twórcy otrzymali wiele pozytywnych informacji zwrotnych na temat słuszności tego typu działań (pisownia oryginalna):

Słuchaj podcastu NowyMarketing

„Jak najbardziej ogłoszenie wydawało się dziwne drugi raz nie wysłałabym na pewno ale poszłam za ciosem i wysłałam wczoraj mnóstwo odpowiedzi. Nie doczytałam że praca jest lekka bo takowa nie jest. Dziękuję za poradnik z pewnością się przyda.”

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

„dziękuję za ostrzeżenie, podejrzewałam, że ta oferta pracy jest nie prawdziwa, ale chciałam to sprawdzić…”

„dziękuję za ostrzeżenie  nie napisałabym na pewno po raz drugi. zastanawiała mnie treść tego ogłoszenia do tej pory byłam bardzo ostrożna nie wiem co mnie podkusiło”

Na potrzeby akcji na stronie został udostępniony quiz sprawdzający wiedzę o handlu ludźmi. Ze strony za darmo pobrać można również wspomniane dwie publikacje: przewodnik „Nie bądź ofiarą” oraz poradnik „Bezpieczna praca za granicą”.

W efekcie akcji prośbę o poradnik zgłosiły setki osób i instytucji, w tym urzędy pracy, które z ochotą opublikowały informacje o projekcie.

–Jeśli dzięki tej akcji udało się uratować choćby jedną osobę przed skutkami współczesnego niewolnictwa i handlu ludźmi, to uważam, że było warto – mówi Stefan Schwarz.

Organizatorami kampanii są Stowarzyszenie PoMOC, ATERIMA MED z Grupy ATERIMA oraz Stowarzyszenie Inicjatywa Mobilności Pracy.