„Sexy” kobieta w reklamie

„Sexy” kobieta w reklamie
Kilka miesięcy temu miałam okazję rozmawiać z Joanną Keszką, ekspertką w dziedzinie kobiecej seksualności, autorką najodważniejszej polskiej książki o seksie pt. „Grzeczna to ja już byłam, czyli kobiecy przewodnik po seksie”.
O autorze
2 min czytania 2015-07-03

Zdjęcie: stopklatka z reklamy Carl’s Jr. „Too Hot for TV”

Ta rozmowa zainspirowała mnie do przygotowania materiału na temat tego, w jaki sposób kobiety są prezentowane w reklamie i jakie to powoduje konsekwencje.

Stereotypy wokół seksu

Krąży opinia, że wykorzystanie elementów seksualnych zwiększa zainteresowanie produktem czy usługą. Nie raz przy polskich drogach można zauważyć bilboardy prezentujące kobiety skąpo ubrane, wysmarowane olejem, zachęcające do odwiedzenia najbliższego zakładu mechanicznego. To tylko bardzo jaskrawy przykład tego, w jaki sposób mogą być pokazywane kobiety, aby zwiększyć zainteresowanie marką. Każdy ma prawo wykorzystywać wszystko, na co pozwala mu istniejące prawo, więc nie o moralności czy etyce dziś będzie.

To na co ja bym wolała zwrócić uwagę to sposoby prezentowania kobiet w reklamach. Zwykle wszystkie mają być młode, zgrabne, z idealnym makijażem. Najlepiej jeśli mają do tego duży biust, nogi po szyję i pełne usta. Jak wiele jest takich kobiet? Z pewnością dominują te mieszane, o różnej budowie ciała i proporcjach. Przedstawiając wyidealizowany obraz kobiety, tylko pogłębiamy jej przekonanie, że stale nie jest dość dobra. A może czas to zmienić?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Cieszę się, że pojawiają się marki, które zaczynają zwracać uwagę na kobietę, która jest jaka jest, tu i teraz. Wydobywają z niej prawdę i na niej budują emocje. Zdaję sobie sprawę, że rolą stereotypów jest przyśpieszanie wielu kwestii, jednak czy tak bardzo powinniśmy się śpieszyć w tworzeniu kampanii na nich opartych? Właściwie dobrana, przebadana z pewnością o wiele bardziej się nam w przyszłości opłaci.

Pozwólmy kobietom być szczęśliwymi takimi, jakimi są, bez konieczności zmiany całej garderoby, o której większość z nas marzy co wiosnę. Bez konieczności kontrolowania czy to ciastko nie jest zbyt kaloryczne  – bo w końcu wesele w rodzinie niebawem i sukienka musi dobrze leżeć. Swoją drogą marzę o kampanii – „Idź dwa razy w tej samej sukience na wesele do tej samej rodziny, a oszczędzone pieniądze przekaż na schronisko dla zwierząt!”

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wszystko jest sexy!

Po słowach: profesjonalizm i innowacja, to chyba najpowszechniej wykorzystywane słowo. Możemy tłumaczyć je jako bycie atrakcyjnym, według przyjętego kanonu. Takie definiowanie atrakcyjności powoduje, że chcąc być sexy, większość kobiet musi się zmienić, aby taką osobą się stać. Już wcześniej pisałam, że konieczność zmiany nie jest dobrym elementem w komunikacji adresowanej do kobiet. Wynika to przede wszystkim z naturalnej potrzeby jaką jest ciągłe dążenie do doskonałości każdej z nas. Przygotowując przekaz „zmień się”, powodujemy tylko dodatkowy stres z racji ciągłej presji bycia lepszą, bardziej komunikatywną czy efektywniejszą.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

A może by tak zastosować komunikat: „Jesteś wyjątkowa, jedyna w swoim rodzaju, akceptujemy Ciebie i Ty zaakceptuj siebie taką, jaką jesteś. Wiemy, że stale chcesz być lepsza i wiemy jak Ci w tym pomóc”. Taki komunikat w kampaniach oraz całej działalności kieruje do swoich odbiorców marka Dove, podkreślając, że naturalność jest piękna. Ty też zdecyduj jak chcesz, aby Twoja marka była kojarzona.

Mężczyzna w roli widza

W zdecydowanej większości kampanii mężczyzna jest przedstawiany w roli widza. To dla niego kobieta się maluje, dba o dom czy o rodzinę. I nie ma w tym nic złego. Jestem zdania, że wyjątkowo mocno na rynku wyróżniają się te kampanie, które zmieniają to zachowanie i prezentują mężczyznę oczami kobiet. Zwrócenie uwagi na płeć piękną jako adresatki kampanii, a nie koniecznie te, które zawsze w nich występują, z pewnością zaprocentuje pozytywnym odbiorem, bez uszczerbku dla mężczyzn.