Kto ma dostęp do Twoich danych?

Kto ma dostęp do Twoich danych?
Ochrona danych osobowych jest istotnym zagadnieniem w dobie wszechobecnej technologii. Europejczycy zdają sobie sprawę z wysokiej wagi ochrony prywatności. Przynajmniej deklaratywnie.
O autorze
1 min czytania 2012-12-20

26 tys. obywateli reprezentujących wszystkie Państwa należące do Unii Europejskiej poddano badaniu dot. ochrony danych osobowych w sieci. 74% badanych odpowiedziało, że są przekonani, że w ostatnim roku wzrosło ryzyko padnięcia ofiarą przestępczości poprzez sieć Internet. Aż 89% respondentów twierdzi przy tym, że unika ujawniania danych osobowych w Internecie.

Was też zaskakują tak świetne wyniki? Wygląda na to, że 9 na 10 Europejczyków zastanowi się co najmniej dwa razy zanim opublikuje cokolwiek na Facebooku. Codzienne obserwacje pracownika branży interaktywnej wskazują na coś kompletnie odwrotnego. Jak na ironię, mimo świadomości zagrożeń, internauci bardzo często sami udostępniają poufne, prywatne informacje w Internecie.

Powyższy problem został zaprezentowany w ciekawy sposób w kampanii społecznej Ask Dave, zorganizowanej przez Belgijskie Stowarzyszenie Sektora Finansowego (Belgian Financial Sector Federation). Idea kampanii polegała na tym, że ochotnicy mieli możliwość spotkania się z jasnowidzem o imieniu Dave, który w rzeczywistości był podstawionym aktorem.

Dave demonstrował próbkę swoich możliwości i korzystając z „tajemnej mocy”, przedstawiał każdemu poufne informacje z ich życia. Ludzie byli przerażeni słysząc szczegóły na temat swoich transakcji finansowych czy numeru dokumentu tożsamości. Jednak po chwili przerażenia za plecami jasnowidza opadła zasłona i tajemnica jego mocy wyszła na jaw. Grupa informatyków przeczesywała Internet i przez ukrytą słuchawkę przekazywała Dave’owi informacje, które dane osoby same udostępniły w sieci.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kampania w mocny i obrazowy sposób pokazuje, jak ludzie bez odrobiny zastanowienia, publikują poufne informacje na swój temat. Warto obejrzeć klip na YouTube i zastanowić się, jakie informacje na swój temat można znaleźć w Internecie.

Na koniec pozwolę sobie zaapelować do koleżanek i kolegów z branży: w 2013 roku dbajcie jeszcze lepiej o prywatność i bezpieczeństwo danych osobowych uczestników Waszych kampanii. W naszych rękach spoczywa coraz więcej wrażliwych informacji.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się