9 rad, dzięki którym efektywnie wykorzystasz potencjał reklamowy Facebooka

9 rad, dzięki którym efektywnie wykorzystasz potencjał reklamowy Facebooka
Zmiany w algorytmach Facebooka i systematycznie spadające organiczne zasięgi spowodowały, że obecnie większość marek promuje treści na swoim fanpage za pomocą płatnej reklamy. Możesz obrażać się na te zmiany i wymyślając Zuckerbergowi od najgorszych,”przepalać kolejne budżety”...
O autorze
4 min czytania 2016-04-12

…”bo teraz już tak trzeba”. Ale możesz też wykorzystać okazję i nauczyć się efektywnie wykorzystywać narzędzia Facebooka, tak aby wydawane budżety przekładały się na jak największy zysk dla Twojej firmy.

Niezależnie od zmian, jakie niemal co tydzień przechodzą narzędzia reklamowe Facebooka, kilka zasad powinno towarzyszyć Ci podczas planowania i optymalizacji każdej kampanii na FB:

1. Określ cel kampanii

To podstawowa zasada, która pomoże Ci pozbyć się poczucia, że marnujesz budżety. Tylko od Ciebie zależy, co uznasz za cel kampanii – mogą to być polubienia promowanego posta, pozostawione po kliknięciu w reklamę leady lub zakupy z kodem oferty w sklepie stacjonarnym. Ważne jest, aby Twój cel był konkretny i policzalny. O ile z pewnością „zwiększenie świadomości marki” to wartość, na której Ci zależy, o tyle powinieneś też umieć przedstawić ją w konkretnej postaci, np.: jako liczbę polubień Twojego fanpage’a lub liczbę nowych użytkowników na stronie. Warto też, abyś odpowiednio dobierał cele kampanii do rzeczywistych celów Twojej firmy. Przykładowo, jeżeli promowany post przekierowuje na stronę z konkretnym produktem, nie zadowalaj się liczbą kliknięć w reklamę – koniecznie określ, ilu użytkowników dokonało ostatecznej transakcji.

2. Dobierz formaty

Facebook wciąż rozszerza listę dostępnych formatów reklamowych. I tak możemy promować nie tylko link do zewnętrznej strony i zdjęcie, ale także film, wydarzenie czy ofertę. Post może też przyjąć postać „karuzeli”, pokazu slajdów lub zmieniać się w krótki formularz przechwytujący informacje o użytkowniku. Możliwości stają się coraz mniej ograniczone! W tym natłoku wariantów nigdy nie zapominaj o ustalonym wcześniej celu. Jeżeli zależy Ci na kierowaniu użytkowników na zewnętrzną stronę, skorzystaj z postu promującego link – post promujący zdjęcie nie jest dla Ciebie. Jeżeli z kolei celem kampanii jest zbieranie zapisów do newslettera, najlepszym pomysłem będzie wykorzystanie Lead Generation Ad. Pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z podpowiedzi samego Facebooka: www.facebook.com/business/ads-guide

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

3. Wykorzystuj nowe narzędzia

Nawet jeśli wydaje Ci się, że poznałeś już wszystkie formaty reklamowe na Facebooku i wiesz, co jest najlepsze dla Twojej marki, eksperymentuj z nowymi narzędziami. Chociaż początkowo mogą się one wydawać bardziej skomplikowane, warto spróbować dostosować je do własnego produktu. Świetnym przykładem okazała się wspomniana już „karuzela”, czyli Multi-Product Ad. Z założenia format ten miał służyć markom e-commerce do promocji kilku produktów w obrębie jednego postu. Ostatecznie reklamodawcy znacznie częściej wykorzystują kilka okienek do prezentacji panoramicznych zdjęć lub innych kreatywnych pomysłów wcale nie związanych ze sprzedażą konkretnych produktów, a tak wykorzystywana „karuzela” osiąga wyjątkowo wysokie CTRy.


źródło: giphy.com/gifs/xTiQyzqN9XsUyuAoWk

Słuchaj podcastu NowyMarketing

4. Zadbaj o grafikę

Chociaż Facebook pozwala umieścić sporą ilości tekstu w poście pod i nad grafiką, to właśnie obrazek zadecyduje, czy post zostanie zauważony. Zgodnie z regulaminem portalu, tekst pojawiający się na grafice, nie może przekroczyć 20 proc. jej powierzchni. Oznacza to, że miejsca wystarczy Ci na uwypuklenie jednej, absolutnie najważniejszej zalety promowanego produktu. Jeżeli nie możesz wybrać spomiędzy kilku ważnych cech, przygotuj kilka analogicznych grafik – wyniki kampanii pokażą Ci, która cecha jest najważniejsza według Twoich klientów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Tworząc post reklamowy, pamiętaj także o wyraźnie podkreślonym call to action (może znaleźć się ono na narysowanym na grafice buttonie). Pamiętaj też, że zgodnie z ogólnie przyjętą opinią, na Facebooku najlepiej sprawdzają się naturalne zdjęcia, naśladujące te wrzucane przez znajomych, a także zdjęcia ludzi, przede wszystkim te z wyraźnie widoczną twarzą.

5. Dziel i analizuj!

Przygotuj świadomie schemat kampanii. Niemal na pewno, na Twój produkt kobiety zareagują inaczej niż mężczyźni, różnić będą się też poszczególne grupy wiekowe. Zastanów się także, czy nie powinieneś zdywersyfikować komunikatu reklamowego w zależności od grupy, z którą się komunikujesz. Prowadząc kampanię, nie trudno zorientować się także, że poszczególne placementy – RHS, mobile, Instagram, tradycyjny feed – różnią się między sobą skutecznością. Wszystko to prowadzi do wniosku, że prowadzoną kampanię powinieneś podzielić na mniejsze segmenty (Ad Sety), tak aby łatwo móc kontrolować, który z nich przynosi największe korzyści. Dzięki tej wiedzy łatwo alokujesz budżety i dostosujesz bidy, tak aby nie trwonić pieniędzy na emitowanie reklamy do niezainteresowanych grup odbiorców lub w kiepskich placementach reklamowych.

6. Prowadź remarketing

Potencjalny klient, który był już na Twojej stronie, jest dużo bliżej wykonania pożądanej akcji niż zupełnie nowy, obcy użytkownik. Dzięki pixelowi Facebooka możesz dotrzeć do użytkowników, którzy porzucili koszyk, nie skończyli wypełniać ankiety lub po prostu nie zobaczyli nic poza główną stroną Twojej witryny. Oprócz tego podstawowego modelu remarketingowego, FB pozwala także na remarketing do osób, które uczestniczyły w danym wydarzeniu lub obejrzały filmik udostępniony w serwisie. Jednak najważniejszą zaletą remarketingu na Facebooku jest możliwość śledzenia użytkowników cross-device. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli użytkownik odwiedził Twoją stronę na urządzeniu mobilnym, kampanię remarketingową będziesz mógł kierować do niego także na desktopie. Dzieje się tak, ponieważ Facebook nie działa w oparciu o zawodne cookie, ale o logowanie do portalu, które wykonywane jest przecież ze wszystkich urządzeń za pomocą tych samych danych.

7. Wykorzystaj dane z CRM

Jeżeli zbierasz już bazę mailingową swoich klientów (czy to w CRMie czy chociażby przez newslettera), w prosty sposób możesz ją wykorzystać do usprawnienia działań reklamowych na Facebooku. Dzięki narzędziu Custom Audience, Facebook odnajdzie użytkowników z bazy, a to pozwoli na przykład na wykluczenie z grupy odbiorców reklamy obecnych klientów albo na nakłonienie do polubienia fanpage’a tylko tych, którzy jeszcze tego nie zrobili. Możliwości jest wiele, a wszystko zależy od charakteru i wielkości bazy, którą posiadasz.

8. Twórz Lookalike

Efektywna reklama na Facebooku w gruncie rzeczy sprowadza się do odnalezienia optymalnej dla danego produktu grupy odbiorców. A jeśli owa grupa wydaje się zbyt mała? Narzędzie Lookalike Audiences służy do poszerzania tych idealnych grup docelowych o tzw. „bliźniaków behawioralnych”. Tworząc je, FB opiera się na zbieżności danych demograficznych, ale także na polubieniach stron czy schematach zachowań na portalu. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli Twoją stroną zainteresowana jest na razie mała grupa osób, Facebook pomoże Ci w prosty sposób odnaleźć znacznie więcej podobnych użytkowników, do których będziesz mógł trafić z reklamą. Co najważniejsze, narzędzie do tworzenia Lookalike jest całkowicie darmowe!

9. Eksperymentuj!

Przeznaczaj budżety na testowanie nowo pojawiających się formatów reklam, nie bój się także testować nowych strategii. Nawet jeśli wydaje Ci się, że odnalazłeś swoją idealną grupę docelową, pamiętaj, że możesz zmęczyć ją, komunikując się wciąż w ten sam sposób. Dobrym pomysłem jest więc testowanie kolejnych grup docelowych i szukanie coraz szerszego audytorium dla Twojej marki. Podczas eksperymentów warto pamiętać, że każda optymalizacja wymaga czasu, a więc nie poddawaj się zbyt szybko.

Podsumowując, Facebook Ads to fantastyczne narzędzie, które dostarcza wiele możliwości i daje szerokie pole do popisu dla marketerów, którzy oczekują od reklamy maksimum efektywności. Kluczem do sukcesu jest jasne ustalenie, jaki cel kampania powinna osiągnąć oraz wybór odpowiednich narzędzi i grup odbiorców zgodnych z wyznaczonym celem.