grafika: fotolia.pl
Zobacz również
Aby system AdWords był ciągle konkurencyjny, był po prostu na topie (przekonywał swoją skutecznością i generował większe zyski dla klientów, i dla samego Google’a) musi być on stale rozwijany.
Niemalże co chwilę można usłyszeć o nowych elementach, które są wdrażane i niedługo pojawią się w masowym użyciu w ramach kampanii reklamowych w wyszukiwarce tego giganta z Mountain View. Prędkość pracy i częstotliwość odsłaniania tych ulepszeń jest zabójcza. Trudno utrzymać kroku za Google’em. Dlatego też poniższy zbiór najważniejszych modyfikacji, które albo są testowane, albo zostały oficjalnie udostępnione, pomoże w dotrzymaniu tempa narzucanego przez tego amerykańskiego giganta w zakresie SEA.
1. Dynamic Remarketing for Retail Advertisers (DRRA)
Po raz kolejny Google sięga po tworzenie synergii między swoimi rozwiązaniami a remarketingiem. Po wdrożeniu koncepcji Remarketing List for Search Ads (RLSA) gigant z Mountain View wziął się za opracowanie specjalnych mechanizmów promocyjno-sprzedażowych dla branży detalicznej (retail). Aby skorzystać z tej możliwości należy posiadać konto w Google Merchant Center. Na razie z tej możliwości nie mogą skorzystać klienci z Polski.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
2. Lepsze raportowanie Wyników Jakości (Quality Score)
W lipcu Google wprowadził kosmetyczną, ale istotną zmianę pozwalająca jeszcze lepsze zrozumienie, od czego zależy pozycja danej reklamy w wyszukiwarce. W raportach pojawiły się bardziej szczegółowe informacje o tym, jaki poziom współczynnika klikalności (CTR), adekwatności reklamy oraz strony docelowej (landing page) odpowiada za jaką wysokość Wyników Jakości. Na przykład jeżeli Quality Score wynosi 5, to możemy się dowiedzieć dokładnych informacji o właściwościach wspomnianych elementów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3. Image Extension Ad
Obecnie reklama w wyszukiwarce oferuje spory wachlarz możliwości pod kątem rozszerzeń (ad extentions). Można umieścić adres firmy, kontakt telefoniczny, dodatkowe linki do strony docelowej (sitelinks) czy też społecznościowe rozszerzenia. Wszystko to ma wpłynąć na podniesienie efektywności reklam. Obecnie w Wielkiej Brytanii i USA jest testowany kolejny komponent – możliwość umieszczenia zdjęć produktów. Wygląda to podobnie jak Product Listing Ads (PLA). Z tą różnicą, iż wizualne rozszerzenie reklamy w AdWords składa się z trzech obrazków, które są związane z promowanym produktem lub usługą. Funkcja Image Extension Ad ma być prawdpodobnie dostępna tylko dla tych płatnych linków, które będą miały najwyższą pozycję w wyszukiwarce. Na razie nie jest ona dostępna w Polsce.
4. Drop-Down Extension Ad
Kolejne testy w obszarze rozszerzeń w płatnych linkach w wyszukiwarce. W USA sprawdza się następną możliwość w tym obszarze. A mianowicie pod dodatkowymi linkami do strony docelowej pojawia się okno z napisem “I Am Looking For” (“Szukam …”). Kliknięcie na niego powoduje, iż rozwija się lista 10 towarów i usług, które potencjalnie mogą nas interesować w odpowiedzi na nasze zapytanie w wyszukiwarce.
5. Conversion Value Metrics
W sierpniu Jon Dioro – senior product manager w AdWords – poinformował o wprowadzeniu dodatkowej funkcji do raportów prowadzonych kampanii. Dostajemy dostęp do pięciu pomiarów wartości naszych konwersji:
- całkowita wartość konwersji,
- koszt poszczególnej wartości konwersji,
- wartość konwersji ze względu na kliknięcia,
- udział kliknięcia w wartości konwersji,
- udział wszystkich kliknięć w wartości konwersji.
6. Łączenie raportów SEA i organicznych
Kompleksowe podejście do działań w wyszukiwarce jest kluczem do sukcesu. Wie o tym sam Google. W celu stworzenia jednego miejsca do analizowania i optymalizowania działań marketingowych w wyszukiwarce, zdecydował się on na połączenie sił pomiędzy Google Analytics, Webmaster Tools oraz AdWords. Dzięki czemu marketerzy mają możliwość lepszego zrozumienia intencji ludzi, którzy poruszają się po Google’u. I tak mogą porównywać skuteczność swoich działań w trojaki sposób:
- przy włączonych działaniach organicznych (SEO)
- przy włączonych płatnych działaniach (SEA)
- przy połączeniu działań w obszarze SEO i SEA.
7. Agregacja czasu w wynikach kampanii
Dzięki małemu dodatkowi, umieszczonemu w konsoli AdWords z reklamami, można śledzić trendy pod kątem popularności wykorzystywanych słów kluczowych w płatnych działaniach poszczególnych – uwzględniąjąc dni tygodnia, tygodnie oraz miesiące oraz kwartały roku. Został on zaimplementowany, aby wspomoć marketerów w lepszej optymalizacji kampanii reklamowych.
8. Cross-Account Conversion Tracking
To rozwiązanie jest dedykowane tym marketerom, którzy obsługują wielu klientów i tym samym mają wiele kont AdWords. Pozwala to realizować wszystkie swoje kampanie i prowadzić pomiary konwersji z jednego panelu. Ta automatyzacja pozwala radykalnie zaoszczędzić czas, którzy można przeznaczyć na np. optymalizację.
9. Cross-Account Search Funnels
Zachowania odbiorców są coraz bardziej skomplikowane, a ich ścieżka zakupowa – złożona i wielokanałowa. Przy podejmowaniu decyzji zakupowych korzystają oni nie tylko ze smartfona i komputera PC, ale również tableta oraz laptopa. Odbiorcy posługują się każdym z nich w inny sposób, w innym kontekście (np. ze względu na branżę produktu/ usługi). Google zbudował dla marketerów rozwiązanie pokazujące pełen, wielokanałowy obraz ścieżki zakupowej odbiorcy uwzględniając to, które słowa kluczowe i które reklamy są najbardziej skutecznie (generują największy odsetek konwersji). Dzięki czemu będzie o wiele łatwiej dotrzeć z reklamą w Google’u do odbiorcy, który np. rano wykorzystuje smartfona do wyszukiwania najbardziej atrakcyjnych ofert, a wieczorem zasiada do laptopa, aby podjąć ostateczną decyzję.
10. Conversion Import
Jest to kolejna po Cross-Account Search Funnels odpowiedź Google na multichannel marketing. Pozwala ona wykorzystać w działaniach reklamowych w wyszukiwarce informacje sprzedażowe z fizycznego sklepu. Przeważnie Google jest pierwszym etapem ścieżki zakupowej klienta. W jego wyszukiwarce poszukujemy pożądanych produktów lub usług i to tutaj zaczyna się przedsprzedażowy etap, np. klient wypełnia formularz, a osoba z obsługi klienta umawia się z nim na spotkanie. Dzięki temu rozwiązaniu będzie można lepiej zrozumieć zależności pomiędzy działaniami w sferze offline i online. I tym samym lepiej przygotować kolejne kampanie – bardziej efektywne.
Autor: Dariusz Zaniecki – Head of Tracking & Search Analytics w Ingenious Technologies Polska