Mamy w tym roku taki mały jubileusz. 🙂 To już piąte, roczne zastawienie materiałów POS, które przygotowuję na podstawie opinii użytkowników portalu LinkedIn. Dla przypomnienia – przez cały rok pokazuję na nim najciekawsze materiały, które spotkałem na rynku. Czy to bezpośrednio w sklepach, czy na targach, czy też w publikacjach internetowych. Oglądająca je brać marketingowa wyraża o nich swoją opinię bądź to w postaci lajków, bądź komentarzy. Po zsumowaniu wszystkich tych aktywności powstaje obiektywny ranking materiałów POS ułożony według zdania profesjonalistów.
A to, w jaki sposób towar jest zakomunikowany i wyeksponowany w punkcie sprzedaży cały czas zyskuje na znaczeniu. Pokazał nam to kolejny „covidowy rok”. Wg danych z Panelu Gospodarstw Domowych prowadzonego przez GFK Polonia już 27% wszystkich produktów w naszych koszykach znalazło się tam z powodu promocji (i to nie tylko cenowej)*.
Zobacz również
10 miejsce – 75 głosów – Shelf tray zapachowy Lenor
Aroma marketing to wg. mnie nadal mocno niedoceniane narzędzie promocyjne, które ma jeszcze wiele do zaoferowania osobom planującym aktywacje w sklepach. Poniżej mamy przykład jak zastosował go Procter&Gamble. W konstrukcji tej zostały niejako „upieczone dwie pieczenie na jednym ogniu”. Po pierwsze produkty zostały dodatkowo wyeksponowane poprzez podwyższenie ich na półce. Po drugie dociekliwy konsument może zapoznać się z ich zapachem dzięki zasobnikom z realnym, pachnącym produktem umieszczonym w transparentnych kulach.
9 miejsce – 85 głosów – wobller BREF z migającą diodą LED
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Niby standardowy materiał POS, a jednak mocno zawracający uwagę w przestrzeni sklepowej. Dlaczego? A to za sprawą jednej diody LED, która wesoło sobie mruga. A jak wiadomo to właśnie ruch jest tym zewnętrznym czynnikiem, który najbardziej przyciąga ludzki wzrok – także podczas zakupów. Dioda jest zasilana zwykłą baterią zegarkową i może działać nawet kilka miesięcy.
8 miejsce – 91 głosów – display ¼ palety Kinley/Nemirof oraz Kinley/Cinzano
W wypadku tych konstrukcji najważniejszy jest przekaz zawarty na grafikach (boczkach standu oraz toperze). W czasach coraz szybciej robionych zakupów takie podpowiedzi dla klienta na przepis na drinka są bardzo dobrym pomysłem!
7 miejsce – 117 głosów – ekspozytor rumu Kraken
Jeżeli przy projektowaniu produktu (nazwa, opakowanie, główna idea itd.) marketing wykonał wzorowo swoją robotę, to na kolejnych etapach pozostałe działy w firmie będą miały prościej! Rum Kraken dzięki swojej nazwie, etykiecie i butelce, aż się prosił o display w takim stylu jak poniżej. I projektanci oraz producenci tego ekspozytora szansy tej nie zmarnowali! Duża butelka na wysokości wzroku klienta trzymana przez mackę olbrzymiej ośmiornicy jest nie do przegapienia w dziale alkoholowym hipermarketu. Mnie osobiście urzekły zaś specjalne uchwyty dopasowane do „uszek” na samej butelce. Dzięki temu produkty są wyeksponowane w bardzo oryginalny sposób.
6 miejsce – 136 głosów – zabudowa paletowa Hause of Asia
Chlap mleka kokosowego nie jest najwygodniejszym obiektem do zobrazowania w kartonowej konstrukcji. Ale w przypadku tego topera projektantom udało się to bardzo efektownie! Kształt oparty na prostym planie krzyżaka z domontowanymi z przodu elementami spełnia świetnie swoje zadanie. Całą robotę robi oczywiście efektowna, dobrze zaprojektowana grafika!
5 miejsce – 147 głosów – komplet materiałów POS dla SOMAT Excellence 4in1 Cabs
Przy launch’u produktów bardzo ważna jest spójność graficzna wszystkich materiałów POS. W przypadku tej akcji dla nowości Henkel materiałów było bardzo dużo: bramy do alei; shelfstopery długie standardowe i podświetlane, shelfstopery krótkie, woblery standardowe oraz z tworzywa, headery, owijki paletowe itd. Aby jeszcze mocniej zaakcentować unikalny kształt kapsułki na części POS’ów (tam gdzie technologicznie było to możliwe) była ona przetłoczona, czyli wypukła. Całość wyglądała bardzo imponująco.
4 miejsce – 160 głosów – automatycznie rozkładany display ¼ palety
Przykład niestety nie z naszego rynku. Dzięki zaawansowanemu systemowi wewnętrznych gumek konstrukcja ta składa się samoczynnie, co widać na załączonym filmie. Taki komfort rozkładania (jak każde licencjonowane rozwiązanie) jednak kosztuje – w ubiegłym roku to było ponad 100 USD loco Stany Zjednoczone. 🙂
3 miejsce – 177 głosów – obrotowy gloryfikator Persil
Konstrukcja nagrodzona również na ubiegłorocznym Festiwalu Marketingu. Ruch, światło, wyjście przed półkę – wszystko w jednym!
Naprawdę bardzo udany koncept.
2 miejsce – 257 głosów – chłodziarka Coca-Cola z wbudowanym w drzwi transparentnym ekranem LCD
Klienci muszą być gotowi na technologie, które im serwujemy. Kilka lat temu jeden z koncernów browarniczych testował chłodziarki na piwo z transparentnymi ekranami LCD. Pomysł polega na montażu w drzwiczkach dużych paneli, na których wyświetlają się reklamy bądź dedykowane komunikaty. Oczywiście piwo stojące wewnątrz chłodziarki również jest widoczne. I jaki był efekt odsprzedażowy? Fatalny! Piwo sprzedawało się jeszcze gorzej niż przed montażem panelu. Dlaczego?
Klienci po prostu bali się otwierać takie drzwiczki i brać towar. 😉 Pomysł zarzucono. Bardzo drogie chłodziarki kurzą się gdzieś w magazynie marketingowym. Miejmy nadzieję, że kolejna próba (ta z filmu poniżej) – tym razem zrobiona przez Coca-Colę była bardziej obiecująca.
(Tu niestety znowu lekko zawiodła mnie kamerka w telefonie – choć to już nagranie podobno w 4K. 🙂 W rzeczywistości produkty w chłodziarce są dość dobrze widoczne przez transparentny ekran emitujący komunikaty).
1 miejsce – 303 głosy – Zabudowa paletowa Monini
W tej konstrukcji widać bardzo dużą spójność „klimatu” marki ze sposobem jej komunikacji i ekspozycji. Oliwa Monini jest produktem typowo włoskim i jest to jeden z jej głównych benefitów. Stąd sentymentalny kształt trójkołowego samochodu dostawczego – tak charakterystyczny dla włoskiej motoryzacji. Do tego konkurs konsumencki, którego nagrodą główną jest skuter. Grafika z motywami oliwnego gaju, tak dobrze kojarzącego się z wakacjami…
Całość wyprodukowana i zaimplementowana bardzo rzetelnie i estetycznie – czegóż więcej trzeba. 🙂 Zasłużony numer jeden!
PS
Z niemałą dumą chciałbym zaznaczyć, że aż trzy prace w tegorocznej „dziesiątce” są autorstwa naszej agencji: Monini, Somat oraz BREF. To był naprawdę dobry rok!
*udział zakupów promocyjnych (wartość) na rynku FMCG w okresie YTD wrzesień 2021 (GFK Polonia; Panel Gospodarstw Domowych)