fot. unsplash.com
…rynek dostarcza nam pomocnych narzędzi, które pomogą oszczędzić nasz cenny czas, zwiększą efektywność i pozwolą nawigować po często niezbadanych wodach. Poniżej przedstawiam Wam zbiór 10 niezwykle przydatnych narzędzi z różnych kategorii, które powinien znać każdy menedżer e-commerce.
Zobacz również
Nazwa: Google Analytics i moduł e-commerce
Typ: Analiza danych
Krótka charakterystyka: Google Analytics powinno być jednym z podstawowych narzędzi pracy dla menedżera e-commerce. Nieprzypadkowo napisałem “powinno”, ponieważ nadal w wielu sklepach się go nie wykorzystuje lub nie docenia jego zaawansowanych możliwości. Specjalny dedykowany moduł e-commerce służy do pomiaru praktycznie każdej czynności, której wykonania oczekujemy od użytkowników. Moduł bada m.in. ilość i wartość transakcji, zachowania zakupowe, popularność poszczególnych produktów, czy grup produktów, a także wiele innych parametrów. Google Analytics analizuje też poszczególne działania marketingowe, a także sprawdza jaki udział w wygenerowanej sprzedaży miały wybrane kanały na ścieżce zakupowej klienta. Zebrane dane są bazą do planowania dalszych działań e-marketingowych oraz strategii rozwoju sklepu.
Koszt: darmowe
Alternatywne narzędzie: Yandex Metrica
Nazwa: Salesmanago
Typ: Marketing Automation
Krótka charakterystyka: Salesmanago pozwala na identyfikację osób odwiedzających daną witrynę (zarówno zarejestrowanych jak i anonimowych) oraz monitorowanie ich zachowań. Dzięki temu klient może otrzymać spersonalizowany przekaz marketingowy w czasie rzeczywistym, który wykazuje się dużo większą skutecznością od tradycyjnych działań marketingowych. Salesmanago oferuje bardzo szeroką gamę funkcjonalności: m.in. dynamiczne maile z rekomendacjami produktowymi, dynamiczne treści na stronie, inteligentne pop-upy, powiadomienia typu web push, live chat, segmentacje klientów oraz wiele innych.
Koszt: wersja pro dostępna od 149 zł netto miesięcznie
Alternatywne narzędzie: Edrone
Nazwa: Baselinker #PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Typ: Zarządzanie sprzedażą i integracja rozwiązań
Krótka charakterystyka: Baselinker to rozbudowane narzędzie pozwalające na zarządzanie codzienną sprzedażą z wielu źródeł, a także potężny integrator najważniejszych usług dla e-commerce. System integruje zarówno najbardziej popularne platformy sklepowe, jak i sprzedażowe (np. allegro, ebay, czy amazon). Baselinker oferuje wbudowany magazyn produktów, pozwala tworzyć bazę klientów, statusy zamówień, integruje zewnętrzne moduły fakturowe oraz wszystkich najbardziej popularnych kurierów. Baselinker to aplikacja internetowa, do której mamy dostęp online z dowolnego miejsca. Praca z systemem ułatwia życie każdemu sklepowi internetowemu i automatyzuje naprawdę dużo procesów w przedsiębiorstwie.
Koszt: od 29 zł netto
Alternatywne narzędzie: Way2Send
Nazwa: Similarweb
Typ: Analiza konkurencji
Krótka charakterystyka: Sprawny menedżer e-commerce musi na bieżąco śledzić działania konkurencji. Bez dodatkowych narzędzi może obserwować bieżące zmiany w ich witrynach, czy badać działania komunikacyjne np. w social mediach. Jednak warto byłoby też móc podejrzeć ich statystyki odwiedzalności. Tutaj z pomocą przychodzi Similarweb, który oferuje głęboki wgląd do danych konkurencji. System pozwala uzyskać podstawowe informacje na temat liczby odwiedzin z ostatnich miesięcy (podobne do tych z Google Analytics), podaje najpopularniejsze kanały pozyskania klienta, a także konkretne źródła odesłań. Narzędzie dodatkowo analizuje ruch z social mediów, organicznego wyszukiwania, czy sieci reklamowych. Należy jednak pamiętać, że im mniej popularna jest witryna tym mniej dokładne mogą być wyniki podawane przez Similarweb.
Koszt: dostępna jest ograniczona wersja darmowa oraz wersja PRO z indywidualnym cennikiem
Alternatywne narzędzie: Ahrefs
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nazwa: Livechat
Typ: Czat
Krótka charakterystyka: Klienci często borykają się z problemem braku dodatkowych informacji o produkcie lub usłudze. Livechat przychodzi tu z pomocą i pozwala na szybki oraz bezpośredni kontakt na linii sklep internetowy – klient w czasie rzeczywistym. Jest to narzędzie, które pomaga nie tylko klientom, ale także sprzedawcom, ponieważ daje im potężne narzędzie sprzedażowe, które realnie zwiększa ilość transakcji. Livechat nie tylko dostarcza im danych analitycznych (bada m.in. ścieżkę zakupową klienta, czy podstrony i produkty, które odwiedzał), ale także daje możliwość wywołania rozmowy z konkretnym klientem i przekonania go do zakupu. Livechat pozwala oceniać klientom poszczególne rozmowy, natomiast obsługa sklepu posiada wgląd do archiwalnych konwersacji.
Koszt: od 16$ miesięcznie
Alternatywne narzędzie: Zendesk Chat (wcześniej Zopim)
Nazwa: Sotrender
Typ: Analityka Social Mediów
Krótka charakterystyka: Sotrender to narzędzie pozwalające analizować markę oraz jej konkurentów w 4 najbardziej popularnych kanałach social mediowych (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube). Dzięki Sotrenderowi możesz sprawdzić, co robią Twoi konkurenci i jak wygląda Twoja branża. Dowiesz się, co działa, a gdzie popełniają błędy. Możesz uczyć się z ich sukcesów i porażek. Sotrender generuje przejrzyste i dopasowane do potrzeb firmy raporty. Możesz też w łatwy sposób poznać swoich odbiorców i zrozumieć ich zachowanie. Na podstawie twardych danych od Sotrendera dostosujesz swoją komunikację oraz ulepszysz strategię e-marketingową. Narzędzie działa na autorskich algorytmach.
Koszt: od 150 zł netto miesięcznie
Alternatywne narzędzie: CrowdTangle
Nazwa: Unamo
Typ: Analiza SEO
Krótka charakterystyka: Unamo to narzędzie dla osób, które preferują same monitorować i budować pozycję swojego sklepu w wyszukiwarkach lub chcą kontrolować ten proces. System pozwala analizować ruch w Twojej witrynie pod kątem SEO. Sprawdza pozycje w wyszukiwarce i porównuje je z konkurencją. Bada kto i gdzie umieszcza linki do Twojej witryny. Narzędzie przeprowadza także audyty SEO podając rekomendacje konkretnych zmian oraz generuje przejrzyste i spersonalizowane raporty. Unamo na podstawie popularnych wyszukań sugeruje również, jakie treści warto tworzyć w Twojej witrynie.
Koszt: od 79 zł netto
Alternatywne narzędzie: Semstorm
Nazwa: Freshdesk
Typ: CRM do obsługi klienta
Krótka charakterystyka: Freshdesk to jedno z narzędzi grupy Freshworks. Służy ono do efektywnego zarządzania obsługą klienta. Jeżeli twój sklep obsługuje codziennie dużą ilość zgłoszeń i maili od klientów to system znacząco ułatwi wam pracę. Freshdesk numeruje każdą wiadomość i tworzy z niej konwersację. Klient jest automatycznie powiadamiany o przewidywanym czasie oczekiwania na odpowiedź, natomiast osoba obsługująca go może oznaczać priorytet zgłoszenia, dodawać prywatne notatki, czy oznaczać terminy odpowiedzi. System pokazuje także, który pracownik pracuje nad danym zgłoszeniem, aby nie doszło do zdublowania odpowiedzi. Freshdesk posiada również tzw. “team inbox”, w którym znajdują się wszystkie konwersacje. Można je kategoryzować, nadawać im priorytet, a także przyporządkowywać do nich konkretnych pracowników.
Koszt: podstawowa wersja jest darmowa, płatne zaczynają się od 19$ miesięcznie
Alternatywne narzędzie: Zendesk
Nazwa: HotJar
Typ: Badanie zachowań użytkowników, UX/UI
Krótka charakterystyka: Hotjar to narzędzie, które dba o użyteczność Twojej strony. Na podstawie dogłębnie przeanalizowanych zachowań użytkowników możesz ulepszyć stronę, tym samym zwiększając satysfakcję klientów i sprzedaż. Hotjar oferuje szeroką gamę możliwości badania zachowań użytkowników m.in. mapy cieplne (heatmaps), nagrywanie zachowań konkretnych użytkowników podczas wizyt w Twoim sklepie, analizowanie, które podstrony generują największą liczbę porzuceń (conversion funnels), czy analizę formularzy. Hotjar pozwala także przeprowadzać krótkie ankiety, zadawać pojedyncze pytania użytkownikom, czy rekrutować osoby do indywidualnych testów witryny.
Koszt: darmowa wersja dla stron z małym ruchem, płatne zaczynają się od 29$ miesięcznie
Alternatywne narzędzie: CrazyEgg
Nazwa: Campaign URL Builder
Typ: tagowanie linków do kampanii
Krótka charakterystyka: Campaign URL Builder to niepozorne i proste narzędzie, które ma duży wpływ na pracę każdego e-commerce menedżera. Wiele osób, które prowadzi działania e-marketingowe, zapomina o jednej bardzo ważnej rzeczy, która uniemożliwia prawidłową identyfikację części ruchu na stronie WWW w Google Analytics. Chodzi o tagowanie linków za pomocą odpowiednich parametrów UTM. Tagowanie to nic innego jak dodanie do adresu URL odpowiednich parametrów. Po co używać tagowania? Jest wiele sytuacji, w których Google Analytics nie jest w stanie określić skąd faktycznie dany użytkownik trafił na naszą stronę (np. linki w mailach, dokumentach, kampaniach pochodzących z Facebooka, czy banerów reklamowych). Dzięki tagowaniu możemy uzyskać więcej cennych danych podczas analizy ruchu w Google Analytics.
Koszt: darmowe
Pamiętajcie, aby być skutecznym menedżerem e-commerce nie wystarczy wyłącznie korzystać z przedstawionych wyżej narzędzi. Każde z nich daje niezwykłe możliwości, jednak mogą one zostać osiągnięte w pełni dopiero wtedy, gdy sposób korzystania z narzędzia wyniknie bezpośrednio ze strategii. Tylko działanie w oparciu o strategie e-commerce gwarantuje skuteczność i efektywność waszych działań.
Powyższy materiał pierwotnie ukazał się w drukowanym magazynie PS Growth, który tworzymy przy współpracy z Public Space i MamStartup. Więcej na temat samego magazynu dowiecie się tu >