10 sprawdzonych sposobów na to, jak personalizować newslettery

10 sprawdzonych sposobów na to, jak personalizować newslettery
Niedopasowanie treści do oczekiwań odbiorcy to jeden z większych grzechów, jakie dziś popełniają marketerzy. Skrzynki mailowe już dawno przestały być ogólnodostępne. Coraz częściej mail postrzegany jest jako prywatne miejsce, do którego adres znają tylko wybrani.
O autorze
4 min czytania 2016-11-25

Jeśli więc Kasia, lat 30 z Krakowa zapisze się na Twój newsletter to spodziewa się otrzymywać na maila wiadomości adresowane właśnie do niej, a nie do Janka, lat 56, ze Szczecina. W przeciwnym wypadku, bardzo szybko znajdzie link wypisu i jedyne co od niej dostaniesz to e-mail marketingowego kosza.

Jak więc sprawić, aby Kasia czekała na maile od Ciebie?

Personalizować mailingi i newslettery! Dodatkowo pamiętać o unikalnych i użytecznych, a ponadto atrakcyjnych treściach. A już na sam koniec – cały czas mieć z tyłu głowy, że każdy adres e-mail, którego otrzymałeś, jest adresem Twojego czytelnika, odbiorcy czy klienta. Pamiętaj, że piszesz do człowieka, zwłaszcza wtedy, gdy mailing wysyłasz przez któryś z dedykowanych do tego systemów.

Kilka trików na to, aby mailing wysłany z systemu był jak list w kopercie!

Zacznijmy od koperty, mailing możesz spersonalizować bowiem już na jego pierwszej, wierzchniej warstwie. Wszak personalizacja nie dotyczy tylko treści, ale i:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • nazwy nadawcy,
  • e-maila nadawcy,
  • tematu wiadomości,
  • preheadera.

Każdy z tych elementów może być bardziej atrakcyjny, jeśli opracujesz go mniej szablonowo i wykorzystasz informacje, które masz o Twoim odbiorcy. Bo to właśnie powyższe elementy decydują o tym, czy otworzy on maila od Ciebie, czy też nie.

Jeśli po otwarciu skrzynki odbiorca zobaczy maila:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

… to musiałby być w długiej kolejce do dentysty, żeby go otworzyć. Jeśli nie jest… to raczej tego nie zrobi.

Gdyby jednak po otwarciu skrzynki zobaczył maila:

… jest dużo większa, szansa że zaciekawisz go swoją ofertą.

Jak jeszcze można personalizować mailingi?

1. Po imieniu

Imię to jeden z najczęstszych elementów wykorzystywanych do personalizacji. Jest jednak bardzo skuteczny, bo przyciąga uwagę odbiorcy. Możesz je wstawić w powitaniu (np. Witaj, Janku) czy też w treści wiadomości (np. W tym miesiącu przygotowaliśmy specjalnie dla Ciebie, Szymku, wyjątkowe oferty i promocje). Systemy do e-mail marketingu pozwalają na automatyczną odmianę imion przez przypadki, co sprawia, że użyte imię jest od razu w odpowiedniej formie.

To, co ważne w tej personalizacji, to aby nie przesadzić. Jeśli w każdym zdaniu dodawać będziesz imię Twojego odbiorcy, stanie się to sztuczne i uciążliwe, a ponadto czytelnik może uznać, że spoufalasz się aż nadto. Więc subtelnie i z rozwagą, lecz po imieniu.

2. Ze względu na płeć

Płeć to kolejna cecha, po której można łatwo i mądrze personalizować. Nie chodzi o użycie jej w temacie wiadomości (np. “Kobieto, oferta dla Ciebie” – o nie!), lecz o takie dobranie produktów w mailingu promocyjnym, aby zainteresować kobietę. Bo przecież męskie spodnie, kosmetyki czy literatura nie będą tak atrakcyjne, jak produkty dopasowane do kobiecych potrzeb.

Jedyne wytłumaczenie, kiedy mężczyzna otrzymuje mailing z kobiecymi produktami, to wtedy, gdy przypominasz mu o zbliżającym się święcie kobiet i proponujesz zakup prezentu dla jego np. żony.

3. Ze względu na miasto

Jeśli mailing z informacją o Twoim nowo otwartym sklepie w Wałbrzychu wyślesz do mieszkańców Olsztyna, marna szansa, że ktoś z tego miasta na nie przyjedzie. Możesz więc tak spersonalizować mailing, aby informacje o wydarzeniach w konkretnych województwach docierały tylko do zainteresowanych.

4. Po wieku lub dacie urodzin

W tym wypadku “z rozwagą” nabiera podwójnej mocy. Mało kto lubi, gdy wypomina mu się wiek. Możesz jednak tę informację użyć np. wysyłając personalizowany mailing urodzinowy z promocją do wykorzystania tylko w tym wyjątkowym dniu.

5. Po zainteresowaniach

Mając odpowiednie systemy do monitoringu Twojej strony lub e-sklepu, jesteś w stanie poznać zainteresowania Twoich subskrybentów. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, abyś te informacje wykorzystał, personalizując mailing. Jeśli wcześniej wspomniana już Kasia przygląda się często sprzętom AGD, wyślij jej mailing z rabatem na najnowszy Termomix. Jankowi ze Szczecina za to możesz podesłać promocję np. na nowy telewizor, jeśli to je oglądał w ostatnim czasie.

6. Po lojalności

Pomysłów na to, jak doceniać lojalnych subskrybentów jest wiele. Możesz na przykład raz na jakiś czas przygotować mailing ze specjalną promocją dla nich, podkreślając w nim, że dziękujesz im za to, że są z Tobą. Będzie to rodzaj nagrody, za to że otwierają maile zawsze i sporo klikają.

To, jak doceniać będziesz lojalność, w dużej mierze zależy od specyfiki Twojego produktu czy marki i odbiorców, jakich posiadasz. Pamiętaj jednak, że każdy lubi być doceniany.

7. Po ostatnich zakupach

Jeśli masz e-sklep i monitorujesz, co kupują Twoi subskrybenci, zrób z tego pożytek w personalizowanych mailach. Wyślij maila do Kasi:

Witaj, Kasiu!
Ostatnio kupiłaś u nas czerwony Termomix. Mamy teraz do niego super dodatki.
Jeśli zdecydujesz się jeszcze dziś je zakupić, otrzymasz od nas rabat w wysokości 30%.

Możliwości wykorzystania informacji o zakupach jest bardzo wiele. Możesz prosić o opinie o produkcie, ofiarować rabat, produkty uzupełniające w niższej cenie czy inne gratisy.

Pamiętaj jednak, że ta forma wymaga większego zaangażowania i skrupulatności. Jeśli bowiem wyślesz maila z promocją na nowy telefon komuś, kto właśnie go kupił, zamiast lojalnego klienta zyskasz poirytowanego już-nie-klienta.

8. Po dniu tygodnia

Jeśli dziś środa, wykorzystaj to. Może dziś jest ostatni dzień miesiąca albo zmiana czasu na zimowy. Te wszystkie informacje możesz wykorzystywać w mailingach. Uciekający czas, krótkie terminy i znikające promocje wpływają na szybkość decyzji zakupowych. Skorzystaj z tego.

9. Po tym, gdzie się “poznaliście”

Miejsc, w których możesz mieć formularz zapisu na newsletter, jest zazwyczaj sporo. Dedykowane landing page, firmowy blog, stoisko na targach czy promocja w sklepie stacjonarnym. Jeśli skrupulatnie będziesz dbać o higienę swojej bazy i zapisywać te informacje, to możesz je skutecznie użyć w mailingu, np. wysyłając do bazy uczestników targu mailing z podziękowaniem za wizytę na stoisku i promocji w Twoim sklepie.

10. Po stanowisku lub branży

Witaj, marketerze; Cześć, inżynierze; Dzień dobry, profesorze. Tak lub w inny sposób możesz sprawić, że mailing będzie dedykowany konkretnej branży. Bardzo ważny jest tu wtedy content dynamiczny, który sprawi, że marketer dostanie informację o najnowszych trendach w branży, a profesor o nowych artykułach naukowych.

 

Wnioski?

E-mail marketing już dawno przestał być kanałem, w którym mówi się do wszystkich w jednakowy sposób. Subskrybenci stali się wymagający, filtry antyspamowe precyzyjne, a skrzynki mailowe bardziej personalne. To kanał wymagający, ale jakże skuteczny, jeśli podchodzi się do niego z pomysłem!