– W związku z tym, że dotychczas Twitter nie był dobrze zbadany w Polsce, postanowiliśmy przygotować raport na podstawie danych z naszego kraju, który pokaże jego aktualny obraz, kondycję i potencjał – mówi Rafał Janik, Thinkmedia.pl, wielki fan Twittera, pomysłodawca i współautor raportu. – Tym raportem chcielibyśmy rozpocząć cykliczne badanie Twittera w Polsce. Co kwartał zamierzamy publikować aktualne dane na temat aktywności użytkowników. Będziemy mogli wszyscy śledzić, jak to medium staje się coraz bardziej popularne wśród tweetujących w języku polskim.
Zobacz również
Kto tweetuje
W ubiegłym roku swoje konta na Twitterze w Polsce założyło ponad 54 proc. nowych, aktywnych użytkowników. Najchętniej tweetują osoby w wieku od 15 do 30 lat. Młode osoby wykorzystują to medium do śledzenia swoich idoli oraz autorytetów. Twitter sprawia, że mogą być blisko interesujących ich tematów.
W badanym okresie aktywni użytkownicy Twittera objęci badaniem, opublikowali łącznie ponad 5,4 miliona tweetów, co średnio daje ponad 3100 tweetów na jednego użytkownika, a każdy tweet składał się średnio z 92 znaków! Średnia liczba followers to 396, średnia liczba following to 351. Nieco ponad 60 proc. tweetów zawiera „@”, 13 proc. adres URL, 15 proc. hasztagi, czyli „#”.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Kiedy rozpoczynaliśmy pracę nad badaniem, nie było mowy o detalach i celach. Chcieliśmy po prostu zobaczyć, ilu polskich użytkowników aktywnie używa Twittera. Już po pierwszej godzinie pracy nad kodem do zbierania materiału, w bazie pojawiły się pierwsze wpisy, po chwili setki i tysiące kolejnych. Kod „dostrajaliśmy” jeszcze wielokrotnie, dodając kolejne pozycje na liście‚ a wszystko po to, aby wyniki tego raportu pokazywały jak najlepiej zjawisko korzystania z Twittera w języku polskim – mówi Arek Pietrzyk, współautor raportu. – Po dwóch miesiącach uzyskaliśmy kilka gigabajtów danych źródłowych, czyli kilka milionów tweetów. Liczba danych, które pozyskaliśmy, zaskoczyła nas. Co chwilę wymienialiśmy spostrzeżenia i zaskakujące dane, takie jak informacje o liczbie wyników dla specyficznych zapytań, czy przypadkowo znalezione teksty, na które inaczej nigdy byśmy nie natrafili.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Aktywność użytkowników
Liczba użytkowników tweetujących rośnie od rana z godziny na godzinę codziennie poczynając od godziny 5-6 rano, osiągającą najwyższą wartość w godzinach 20-21 i opadając do rana. W odpowiednio niedzielę i poniedziałek tweetów jest najwięcej, liczba ta osiąga wartość minimalną w czwartek.
Aplikacje
65 proc. aktywnych użytkowników Twittera objętych badaniem publikuje swoje posty poprzez stronę www, a 70 proc. wykorzystuje do tego zarówno stronę www i mobilną stronę www. Jest to zadziwiająca informacja, która wskazuje, że pomimo doskonałego dopasowania Twittera do możliwości, jakie dają smartphony i pomimo natywnych aplikacji na te urządzenia, użytkownicy wciąż korzystają z „tradycyjnych” rozwiązań. Istotne jest również to, że aż 84 proc. tweetów jest publikowanych poprzez witryny i aplikacje należące do Twitter.com. Pokazuje to przewagę, jaką Twitter ma nad aplikacjami niezależnych dostawców.
Twitter buduje opinie
Osoby z różnych środowisk m. in. eksperci branży internetowej, ale też dziennikarze i politycy dostrzegają potencjał tego kanału komunikacji w budowaniu wizerunku eksperckiego, czyli wykorzystują Twitter w celach PR-owych. To zjawisko przekłada się na wysoką pozycję Twittera wśród cytowanych mediów.
Twitter a media tradycyjne
Obecność polityków na Twitterze spowodowała, że medium to ma bardzo istotny wpływ na media tradycyjne. Pomimo niewielkiego zasięgu internetowego, w porównaniu do konkurencyjnych mediów społecznościowych, Twitter zajął 6 miejsce wśród najczęściej cytowanych mediów. Ustępuje on niewiele Facebookowi, który w Polsce ma ponad siedmiokrotnie większy zasięg.
Polityka w Twitterze
Analizie poddano także aktywność grupy popularnych polityków i osób medialnych, które aktywnie udzielały się na Twitterze. W wynikach widać zdecydowaną przewagę Janusza Palikota nad pozostałymi osobami. W czasie objętym badaniem był on najczęściej cytowaną i wspominaną osobą z tej grupy. Wpływ na ten wynik miała na pewno znacznie krótsza obecność Premiera Donalda Tuska (grudzień 2012) na Twitterze niż Janusza Palikota.
Twitter umiejętnie wykorzystany, pozwala uzyskać bardzo duży odzew w prasie tradycyjnej. Minister Spraw Zagranicznych, Radek Sikorski, zdystansował pozostałe osoby z badanej grupy pod względem liczby cytowań w mediach. Jego tweety były bardzo chętnie podchwytywane przez prasę. Można tutaj zaryzykować wniosek, że media tradycyjne uczą się, że media społecznościowe są doskonałym źródłem aktualnych informacji, w tym relacji z wydarzeń, opinii znanych osób. Czasem wystarczy niecałe 140 znaków, by na ich podstawie zbudować dobry news.
Twitter a sprzedaż
Stopień zaangażowania przebadanych użytkowników pokazuje, że Twitter może być bardzo skutecznym narzędziem obsługi sprzedaży produktów i usług. Funkcje tego serwisu mogą być wykorzystane na przykład w zakresie obsługi i komunikacji marki z klientami.
− Twitter daje ogromne możliwości w zakresie obsługi klienta. Użytkownik, po sprawnie załatwionej reklamacji, lubi markę jeszcze bardziej niż przed nieprzyjemnym zajściem. Już 30 proc. największych światowych marek utworzyło dedykowane temu celowi kanały na Twitterze, a liczba postów reklamacyjnych w social media bardzo szybko rośnie. Pokazuje to, w jaki sposób klienci zmieniają sposób działania firm. Twitter doskonale odpowiada na potrzeby naszego pokolenia – komunikacja jest szybka, krótka i skuteczna – podkreśla partner merytoryczny raportu, Marta Laskowska z agencji Feeltz.
Raport w całości do pobrania ze strony http://flockbeat.com/