16 sprawdzonych porad SXO dla lepszego pozycjonowania Twojej strony internetowej

16 sprawdzonych porad SXO dla lepszego pozycjonowania Twojej strony internetowej
O autorze
3 min czytania 2022-03-17

Przestańmy optymalizować strony pod wyszukiwarkę i zacznijmy myśleć o użytkownikach. To zdanie może wzbudzać kontrowersje. W szczególności, kiedy wydajemy na działania SEO dziesiątki tysięcy złotych miesięcznie. Ale żeby nie zrozumieć tego stwierdzenia źle, od razu wyjaśnię, że chodzi tu jedynie o zmianę podejścia do naszych działań optymalizacyjnych. A dokładnie o dodanie do podstawowych zadań odrobiny ludzkiego podejścia. Co przez to uzyskamy? Jeszcze lepsze efekty w pozycjonowaniu w wyszukiwarkach Google.

Czym jest SXO i jak może pomóc Twojemu biznesowi?

SXO to prawdziwy game changer w wachlarzu usług agencji interaktywnych. Stanowi połączenie SEO (ang. search engine optimization), czyli tradycyjnego pozycjonowania z UX (ang. user experience), czyli doświadczeniem użytkownika płynącym z korzystania z produktów cyfrowych. Inaczej mówiąc, to bardziej ludzkie podejście, skłaniające się ku przemyślanym rozwiązaniom, mającym poprawić komfort użytkownika podczas korzystania z witryny. Jest w tym momencie nagradzane za Google. Od lat amerykański gigant wprowadza kolejne zmiany algorytmów nastawione właśnie na użytkowników, o czym możecie przeczytać w moim poprzednim artykule: Przełom w wyszukiwarkach Google. Przygotuj swój serwis internetowy na rok 2022. Dodatkowo SXO pozwala na bardziej efektywną sprzedaż, czyli podniesienie konwersji.

Dlaczego warto stosować działania SXO na witrynie?

  • Ułatwiamy użytkownikom korzystanie z witryny, tym samym zmniejszamy wskaźnik odrzuceń.
  • Sprawiamy, że korzystanie z witryny staje się przyjemniejsze, a użytkownicy nie są sfrustrowani, co sprzyja budowaniu zaufania i lojalności wśród klientów.
  • Tworzymy optymalne ścieżki zakupowe, nakierowując użytkowników komunikatami do konwersji.
  • Tworzymy lepsze efekty SEO, o czym więcej przeczytasz we wspomnianym wyżej artykule.

Popraw dostępność treści

Użytkownicy, którzy wchodzą na strony www, pozostają na nich bądź z różnych przyczyn uciekają. Czasem współczynnik odrzuceń dochodzi nawet do 90%, dlatego odpowiednie i dostępne treści to konieczność, aby utrzymać klienta na stronie znacznie dłużej. I daje odpowiedź na pytanie, dlaczego pisanie treści na stronę jest tak ważne. Należy jednak pamiętać, że wyszukiwarce Google zależy, aby jej użytkownicy mogli szybko znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Mówiąc o dostępności treści, mówimy często o dostosowaniu wielkości, czy koloru fontu do wyświetlania dla osób niepełnosprawnych, ale nie tylko. Google zwraca, także uwagę na blokujące pełnoekranowe treści reklamy.

„Strony z uciążliwymi reklamami pełnoekranowymi są dla użytkowników mniej wygodne niż strony, na których treść jest natychmiast dostępna. Może to powodować problemy na urządzeniach mobilnych, które często mają mniejsze ekrany”. Nawiązując do wypowiedzi z bloga Centrum pomocy wyszukiwarki Google.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

O dostępności treści możemy mówić w dwóch aspektach. Zarówno z punktu widzenia SEO, jak i UX, zapewnienie odpowiedniej dostępności jest wskazane.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zadbaj o odpowiednie formatowanie treści, poprawiając jej czytelność

Aby przyciągnąć swoich klientów do witryny i utrzymać ich na stronie potrzebujemy treści, które wpłyną na użytkownika. SXO ma także ułatwić użytkownikom znalezienie odpowiedniej informacji. Często dodając treści na podstrony, zapominamy o tym, że nasi użytkownicy są wiecznie w biegu. Wpadają na stronę i nie czytają treści, skanują je, wyszukując odpowiednich słów kluczowych, nagłówków, infografik oraz list. Aby ułatwić użytkownikom przeglądanie treści, każda podstrona powinna być skonstruowana według czytelnej i wyraźnej hierarchii elementów. W związku z tym najlepiej jest odpowiednio odróżnić od siebie elementy wizualne, tak aby wszelkie zależności między nimi były wyczuwane intuicyjne.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Odpowiednia hierarchia między nagłówkami powinna być wyczuwana intuicyjne i widoczna na pierwszy rzut oka. Poniżej znajduje się przykład złej oraz dobrej hierarchii wizualnej nagłówków.

„Pływanie” treści możemy rozumieć poprzez zastosowanie między treściami a nagłówkami i innymi elementami graficznymi odstępów o tej samej wielkości. Nagłówki powinny mocniej przylegać do treści, którą odpisują, aby strona www. była bardziej harmonijna i przyjazna w odbiorze.

Ułatwiaj wyszukiwanie treści użytkownikom

Szybkie odnalezienie treści przez wiecznie spieszących się użytkowników to podstawa dobrze zoptymalizowanej strony www. Często mówimy o liczbie kliknięć, odpowiednim zagłębieniu w menu i jego budowie (poziomej lub pionowej). To wszystko ma znaczenie i oddziałuje na użytkowników. Niemniej jednak, mając doświadczenie w branży SEO oraz UX, mogę powiedzieć, że liczba kliknięć nie zawsze ma znaczenie, albo nie aż takie. Od liczby kliknięć ważniejsze jest to, aby użytkownik wiedział, że podąża dobrą ścieżka — po tropie informacji, jaką chce znaleźć. Inaczej rodzi się w nim frustracja. Dlatego, ważne, aby na stronie wykorzystywać odpowiednie elementy nawigacji globalnej, lokalnej oraz kontekstowej, jak również odpowiednio działające elementy wspomagające np. breadcramps, czy wewnętrzne wyszukiwarki.

Popraw etykietowanie treści

Etykieta treści ma znaczenie. Szukając odpowiednich elementów na stronie www, będziemy szukali etykiet, do jakich jesteśmy przyzwyczajeni, jak i tych, które odpowiadają na nasze zapytania, dlatego warto je upraszczać.

Tutaj należy przestrzegać utartych konwencji np.:

  • zakładka kariera – od razu kojarzy się nam z ofertami pracy,
  • zakładka blog, z treściami pełnymi odpowiadającymi na potrzeby użytkowników.

Dlatego nie zmieniajmy tego nazewnictwa. Dodatkowo jeśli nie wiemy, jak powinniśmy nazwać odpowiednie kategorie bądź sekcje posłuchajmy użytkowników, sprawdzając jakie słowa kluczowe wpisują w wyszukiwarkę i nazwijmy sekcje tym najpopularniejszym. Z pewnością pozwoli to na odnalezienie przez nich szykach treści oraz podniesienie widoczności strony www.

Podsumowanie

Google już od lat zmienia swój algorytm, nastawiając się na dostarczanie bardziej sprecyzowanych, wyższej jakości wyników wyszukiwania, ale optymalizacja witryny pod kątem doświadczeń użytkownika z pewnością przyniesie doskonałe rezultaty. Poprawa dostępności treści, odpowiednie formatowanie tekstu, bardziej intuicyjne wyszukiwanie najważniejszych informacji, ułatwiające nawigację użytkownika, odpowiednie etykietowanie sekcji na stronie głównej zapewni lepsze efekty w pozycjonowaniu w wyszukiwarkach Google, ponieważ odpowiednio zoptymalizowana witryna rozumiejąca potrzeby użytkowników pozwoli na osiągnięcie jeszcze lepszych wyników w SEO.