2022 rokiem tenisa. Raportu Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia

O autorze
2 min czytania 2023-02-08

fot. depositphotos.com

To był zdecydowanie rok tenisa ziemnego w świecie polskiego sportu. Patrząc od strony sponsoringowej – Iga Świątek i Hubert Hurkacz odnotowali w 2022 roku największe spośród wszystkich sportowców skoki znajomości spontanicznej i wspomaganej, a Iga Świątek znalazła się na podium wśród najbardziej znanych sportowców. Siedem spośród dziesięciu najważniejszych zdanie Polaków osiągnięć w polskim sporcie w 2022 roku należało do Igi Świątek – tak wynika z najnowszego raportu Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia.


2022 rok rozpoczął się i zakończył ważnymi wydarzeniami sportowymi – Zimowymi Igrzyskami Olimpijskimi w Pekinie oraz Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej w Katarze. To jednak nie te wydarzenia okazały się przełomowe w polskim sporcie, a spektakularne sukcesy, jakie w tenisie ziemnym osiągnęła Iga Świątek.

Sportem interesuje się 89% Polaków, są to zarówno kobiety (49%) jak i mężczyźni (51%). Najpopularniejszymi dyscyplinami są niezmiennie piłka nożna, skoki narciarskie oraz siatkówka. Warto zauważyć, że w tym roku tenis ziemny znalazł się w pierwszej piątce najpopularniejszych dyscyplin uzyskując taki sam wynik jak piłka ręczna.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najbardziej popularne dyscypliny sportowe w Polsce

Źródło: Sponsoring Monitor 2022, ARC Rynek I Opinia, styczeń 2023

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Również w rankingu najbardziej znanych sportowców po raz pierwszy na podium znalazła się Iga Świątek, uzyskując trzecia pozycję, zaraz po Robercie Lewandowskim i Kamilu Stochu. Warto podkreślić, że jeszcze rok temu ze znajomością wspomaganą sięgającą 50% była na ósmej pozycji. W ciągu dwóch lat znajomość Igi Świątek wzrosła ponad dwukrotnie (z 33% w 2020 roku do 68% w 2022 roku).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Źródło: Sponsoring Monitor 2022, ARC Rynek I Opinia, styczeń 2023

Mimo iż Hubert Hurkacz nie znalazł się w pierwszej dziesiątce najbardziej znanych sportowców to i tak jego znajomość w ciągu ostatnich dwóch lat dwukrotnie wzrosła (z 18% w 2020 przez 26% w 2021 aż do 35% w 2022 roku).

Spośród 10 najważniejszych wydarzeń w polskim sporcie siedem dotyczyło zwycięstw Igi Świątek.

TOP 5 najważniejszych wydarzeń w polskim sporcie

  1. Wygrana Igi Świątek turnieju WTA w Rzymie, piaty turniej z rzędu (73%)
  2. Zdobycie przez Dawida Kubackiego brązowego medalu na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Pekinie 2022 (71%)
  3. Wygranie US Open przez Igę Świątek (72%)
  4. Awans Igi Świątek na pierwsze miejsce w rankingu WTA (72%)
  5. Wygranie przez Igę Świątek turnieju French Open, szósty wygrany turniej z rzędu (70%)

Rok 2022 był rokiem Igi Świątek. Tenisistka odniosła spektakularne sukcesy, jedne z największych w dotychczasowej historii polskiego tenisa. Mimo że tenis ziemny nie należy do dyscyplin, którymi najbardziej interesują się Polacy, to jednak zarówno sukcesy Igi Świątek jak i jej osobowość, wyważenie, kultura osobista czy zaangażowanie społeczne powodują, że zyskała ona wielką popularność i znalazła się w gronie najbardziej znanych oraz lubianych sportowców, obok gwiazd związanych z piłką nożną czy skokami narciarskimi, czyli dyscyplinami, którymi od lat najbardziej interesują się Polacy. Warto podkreślić, że sukces Igi Świątek nie wynika z zainteresowania tenisem, który do tej pory postrzegany był jako sport elitarny. Jest to też dyscyplina indywidualna, a takie dyscypliny zawsze budziły nieco mniej zainteresowania kibiców. Tutaj stało się inaczej – międzynarodowe sukcesy charyzmatycznej zwyciężczyni przyczyniły się do większego zainteresowania samą dyscypliną. Patrząc na aspekt sponsoringowy – stosunkowo niewiele firm jest kojarzonych ze sponsorowania tej zawodniczki. Z pewnością duży sukces odnotowało tutaj PZU, które już jakiś czas temu postawiło na Igę Świątek i teraz to zaangażowanie bardzo procentuje – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu

Sponsoring Monitor to badanie realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, w tym roku zastosowano wyłącznie metodę CAWI. Badanie jest realizowane w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal. Łączna wielkość próby w 2022 roku: N=5282, próba ogólnopolska, reprezentatywna odzwierciedlająca strukturę populacji pod względem płci, wieku, województwa i wielkość miejscowości zamieszkania.