Wpływ na to będą mieć: rosnący poziom zaawansowania sztucznej inteligencji i rozwój hiperpersonalizacji oraz rosnące oczekiwanie konsumentów co do humanizacji marek i budowania języka komunikacji opartego na autentyczności, transparentności i poczuciu prawdziwej troski o konsumentów i ich wellbeing. Identyfikacja tych kluczowych trendów kształtujących przyszłość digital marketingu pozwoli na utrzymanie przewagi.
Spis treści:
- Język autentyczności
- Głębokie relacje
- Realna troska o wellbeing konsumentów
- Hiperpersonalizacja
- Podsumowanie
Język autentyczności
Czy słyszałeś o apelu Vivka Murthy’ego o tym, że media społecznościowe powinny mieć etykietę ostrzegawczą, podobną do tych, które widnieją na wyrobach tytoniowych, żeby przestrzegać przed negatywnym wpływem social mediów na zdrowie psychiczne? Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji i narzędzi opartych na podobnych modelach, social media staną się pod tym względem jeszcze bardziej problematyczne. Mogą potęgować i napędzać rozprzestrzenianie się deepfake’ów i dezinformacji, wspierać oszustwa i przyczyniać się do ogólnego braku zaufania konsumentów. Użytkownicy mogą wątpić, że cokolwiek znajdującego się na tych platformach jest prawdziwe. Szczególnie dotyczyć to będzie marek, których komunikacja marketingowa była niekonsekwentna i nieprzemyślana.
Zobacz również
-
#PolecajkiNM cz. 50: podręcznik „Foresight Edu”, raport Bite Back, podcast „Eye on AI”
-
Marketing internetowy, czyli jak konkurować z dużymi graczami w czasach kryzysu
-
PrzeglądTygodnia [06-12.05.2025]: suszonki kwietnia, eksperci a rola etyki w badaniach marketingowych, cyfrowy pomnik „An Empire Built on Waste”
Część konsumentów, pragnąc odfiltrować dezinformacje, może kierować swą uwagę do niewielkiej liczby zaufanych marek czy wpływowych osób lub autorytetów. Warto pamiętać, że wraz z tym wyjątkowym zaufaniem rosną oczekiwania wobec marek odnośnie autentyczności i możliwości uzyskania spersonalizowanych doświadczeń. Nie należy zapominać, że konsumenci nie angażują się w kanały, tylko w marki. Mają pewne oczekiwania wobec swoich ulubionych brandów, a jeśli strategia omnichannelowa jest źle przemyślana, w odbiorcach może narastać frustracja.
Na co zwrócić uwagę w 2025 roku?
W ciągu nadchodzących 12 miesięcy warto skupić się na:
- konsekwencji w strategii komunikacji marketingowej,
- autentycznym języku,
- transparentności,
- spersonalizowaniu doświadczeń,
- głębokich relacjach.
Budowanie trwałych relacji i lojalności odbiorców wymaga konsekwentnych działań i autentyczności. Media społecznościowe mogą być przestrzenią do dialogu i bezpośrednich interakcji z marką, co pozwala na tworzenie prawdziwej więzi. Oczekiwania konsumentów ukazują rosnącą potrzebę, by marki koncentrowały się na języku opartym na autentyczności, interaktywności i większym nacisku na wartości. Przejrzystość i odpowiedzialność społeczna zyskują coraz większe miejsce w dyskursie społecznym. Konsumenci są czujni i zdecydowanie odrzucają wszelkie przejawy greenwashingu i innych pokrewnych washingów, oczekując realnych działań prospołecznych i autentycznej motywacji ze strony marek. Nacisk położony jest na szczerość marek w tego typu działaniach, tym bardziej że konsumenci są przeczuleni na wszelkie próby nawet najmniejszych manipulacji w obszarze zrównoważonego rozwoju czy aktywności społecznych. Konsumenci pragną brandów, które są szczere w swoich działaniach, dbają o jakość relacji z konsumentami, podchodzą z troską do wartości społecznych i realizacji założeń zrównoważonego rozwoju oraz samej jakości doświadczeń, jakie oferują swoim odbiorcom.
PrzeglądTygodnia [06-12.05.2025]: suszonki kwietnia, eksperci a rola etyki w badaniach marketingowych, cyfrowy pomnik „An Empire Built on Waste”
Co pozwala tworzyć głębokie relacje z konsumentami?
Przede wszystkim mowa o:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- konsekwencji działań,
- szczerych motywacjach,
- unikaniu wszelkich washingów,
- bezpośrednich interakcjach z marką,
- Dbanie=u o jakość doświadczeń z marką.
Realna troska o wellbeing konsumentów
Konsumenci oczekują pewnej etycznej postawy i zwracają uwagę na to, czy marki dbają o ich dobrostan. Już teraz obserwujemy, że wartość, jaką ma dostarczać marketing to w większym stopniu nacisk na warstwę emocjonalną. Szczególnie czułe na taką postawę jest pokolenie Z. Co więcej, rok 2025 będzie owocny w zmiany ustawowe w obszarze zrównoważonego rozwoju na głównych rynkach. Odbicie tych wydarzeń będzie widoczne w komunikacji marketingowej światowych graczy i pociągnie za sobą pewne standardy, do których będą chcieli zastosować się i inni.
Konsumenci będą oczekiwać od marek zaangażowania w ważne dla nich kwestie społeczne, takie jak równość społeczna czy zdrowie psychiczne. Marki mogą te cele osiągać na różne sposoby: dostarczając konsumentom treści edukacyjne (np. o tym jak przetrwać święta pod względem zdrowia psychicznego, jak zadbać o siebie w czasie Sylwestra, jak nie dać się presji postanowień noworocznych i dla odmiany w zdrowy sposób planować nowe nawyki) lub rozpocząć dialog ze swoją społecznością na temat tego, jakie cele prospołeczne wspierać.
Jak zadbać o wellbeing w komunikacji marketingowej?
- Dostarczaj treści edukacyjnych dla swoich konsumentów.
- Szukaj feedbacku od swojej społeczności na temat tego, jaką organizację pożytku publicznego wesprzeć lub, by określić, jaki cel prospołeczny marka powinna teraz wybrać.
- Dbaj, by być transparentnym zarówno na temat wykorzystania danych, sposobu produkcji, jak i wpływu Twoich produktów na środowisko.
- Pamiętaj, by uwzględnić w swoim planie komunikacji dostarczanie treści wspierających samorozwój Twoich konsumentów.
- Unikaj przestymulowania w reklamie i pokaż, że jesteś świadomy. Zbyt duża liczba komunikatów lub agresywna formuła reklamy mogą negatywnie wpływać na Twoich konsumentów.
Hiperpersonalizacja
Sztuczna inteligencja i automatyzacja osiągają wysoki poziom zaawansowania. Dla marketerów oznacza to, że strategie marketingowe nie opierają się teraz na założeniach – otwierają się przed nami zupełnie nowe możliwości pozwalające budować relacje z klientami na głębszym poziomie. AI będzie mogła selekcjonować treści, dopasowywać style komunikacji i znacząco wpływać na rozwój społeczności. Dzięki temu w przyszłości marketerzy będą mogli kłaść największy nacisk na połączenie emocjonalne ze swoimi konsumentami. Wykorzystanie zaawansowanych narzędzi AI może stworzyć przestrzeń i istotnie pomóc budować wciągającą opowieść marketingową do umysłów i serc konsumentów. Marketerzy będą mogli niejako skupić się w przyszłości na najistotniejszym – relacji z konsumentem i znaczącym storytellingu. W wielu technikaliach wyręczy nas AI.
Niemniej jednak tak głęboka personalizacja będzie również sporym wyzwaniem dla marek. Konieczna stanie się umiejętność odpowiedniego balansowania, ponieważ jeśli marki będą zbyt wścibskie w swoich komunikatach, konsumenci mogą poczuć się osaczeni, szpiegowani, a nawet zdradzeni przez marki – taki uszczerbek na zaufaniu będzie trudno odbudować. Potrzebna będzie inteligentna równowaga, by w opieraniu się na danych jednocześnie pamiętać, by klienci nie zatracili poczucia, kto na koniec dnia nad tym wszystkim sprawuje kontrolę.
Przyszłość marketingu dzięki hiperpersonalizacji maluje się obiecująco – z wykorzystaniem technologii marketerzy będą mogli bardziej precyzyjnie niż kiedykolwiek odpowiadać na potrzeby konsumentów. Według szacunków firmy McKinsey aż 71% konsumentów oczekuje, że firmy będą dostarczać spersonalizowane interakcje, a 76% z nich jest sfrustrowanych, gdy tak się nie dzieje.1
Hiperpersonalizacja – o czym pamiętać?
- To okazja do budowania jeszcze głębszych relacji z konsumentami.
- Konieczne jest wypracowanie równowagi, by nie osaczyć klientów.
- AI wyręczy marketerów z wielu zadań, dając tym samym przestrzeń na większe skupienie się na relacjach i storytellingu.
Podsumowanie
Rok 2025 przyniesie znaczące zmiany w komunikacji marketingowej, które będą kształtowane przez rozwój sztucznej inteligencji, hiperpersonalizację oraz rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące autentyczności i troski o ich wellbeing. Świadomość tych zmian i szybkie ich adresowanie pozwoli marketerom na utrzymanie przewagi i wyróżnienie się na tle konkurencji. Przyszłość marketingu to połączenie technologii z autentycznym podejściem do konsumentów, które pozwoli na tworzenie trwałych i wartościowych relacji.