3 najważniejsze obszary w komunikacji marketingowej na 2025 rok, których nie możesz pominąć

3 najważniejsze obszary w komunikacji marketingowej na 2025 rok, których nie możesz pominąć
Komunikacja marketingowa podlega ciągłej ewolucji. W ciągu kilku najbliższych lat nadejdą duże zmiany, które wpłyną na sposób, w jaki marketerzy budują relacje ze swoimi klientami.
O autorze
4 min czytania 2024-12-03

Wpływ na to będą mieć: rosnący poziom zaawansowania sztucznej inteligencji i rozwój hiperpersonalizacji oraz rosnące oczekiwanie konsumentów co do humanizacji marek i budowania języka komunikacji opartego na autentyczności, transparentności i poczuciu prawdziwej troski o konsumentów i ich wellbeing. Identyfikacja tych kluczowych trendów kształtujących przyszłość digital marketingu pozwoli na utrzymanie przewagi.

Spis treści:

  • Język autentyczności
  • Głębokie relacje
  • Realna troska o wellbeing konsumentów
  • Hiperpersonalizacja
  • Podsumowanie

Język autentyczności

Czy słyszałeś o apelu Vivka Murthy’ego o tym, że media społecznościowe powinny mieć etykietę ostrzegawczą, podobną do tych, które widnieją na wyrobach tytoniowych, żeby przestrzegać przed negatywnym wpływem social mediów na zdrowie psychiczne? Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji i narzędzi opartych na podobnych modelach, social media staną się pod tym względem jeszcze bardziej problematyczne. Mogą potęgować i napędzać rozprzestrzenianie się deepfake’ów i dezinformacji, wspierać oszustwa i przyczyniać się do ogólnego braku zaufania konsumentów. Użytkownicy mogą wątpić, że cokolwiek znajdującego się na tych platformach jest prawdziwe. Szczególnie dotyczyć to będzie marek, których komunikacja marketingowa była niekonsekwentna i nieprzemyślana.

Część konsumentów, pragnąc odfiltrować dezinformacje, może kierować swą uwagę do niewielkiej liczby zaufanych marek czy wpływowych osób lub autorytetów. Warto pamiętać, że wraz z tym wyjątkowym zaufaniem rosną oczekiwania wobec marek odnośnie autentyczności i możliwości uzyskania spersonalizowanych doświadczeń. Nie należy zapominać, że konsumenci nie angażują się w kanały, tylko w marki. Mają pewne oczekiwania wobec swoich ulubionych brandów, a jeśli strategia omnichannelowa jest źle przemyślana, w odbiorcach może narastać frustracja.

Na co zwrócić uwagę w 2025 roku?

W ciągu nadchodzących 12 miesięcy warto skupić się na:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • konsekwencji w strategii komunikacji marketingowej,
  • autentycznym języku,
  • transparentności,
  • spersonalizowaniu doświadczeń,
  • głębokich relacjach.

Budowanie trwałych relacji i lojalności odbiorców wymaga konsekwentnych działań i autentyczności. Media społecznościowe mogą być przestrzenią do dialogu i bezpośrednich interakcji z marką, co pozwala na tworzenie prawdziwej więzi. Oczekiwania konsumentów ukazują rosnącą potrzebę, by marki koncentrowały się na języku opartym na autentyczności, interaktywności i większym nacisku na wartości. Przejrzystość i odpowiedzialność społeczna zyskują coraz większe miejsce w dyskursie społecznym. Konsumenci są czujni i zdecydowanie odrzucają wszelkie przejawy greenwashingu i innych pokrewnych washingów, oczekując realnych działań prospołecznych i autentycznej motywacji ze strony marek. Nacisk położony jest na szczerość marek w tego typu działaniach, tym bardziej że konsumenci są przeczuleni na wszelkie próby nawet najmniejszych manipulacji w obszarze zrównoważonego rozwoju czy aktywności społecznych. Konsumenci pragną brandów, które są szczere w swoich działaniach, dbają o jakość relacji z konsumentami, podchodzą z troską do wartości społecznych i realizacji założeń zrównoważonego rozwoju oraz samej jakości doświadczeń, jakie oferują swoim odbiorcom.

Co pozwala tworzyć głębokie relacje z konsumentami?

Przede wszystkim mowa o:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • konsekwencji działań,
  • szczerych motywacjach,
  • unikaniu wszelkich washingów,
  • bezpośrednich interakcjach z marką,
  • Dbanie=u o jakość doświadczeń z marką.

Realna troska o wellbeing konsumentów

Konsumenci oczekują pewnej etycznej postawy i zwracają uwagę na to, czy marki dbają o ich dobrostan. Już teraz obserwujemy, że wartość, jaką ma dostarczać marketing to w większym stopniu nacisk na warstwę emocjonalną. Szczególnie czułe na taką postawę jest pokolenie Z. Co więcej, rok 2025 będzie owocny w zmiany ustawowe w obszarze zrównoważonego rozwoju na głównych rynkach. Odbicie tych wydarzeń będzie widoczne w komunikacji marketingowej światowych graczy i pociągnie za sobą pewne standardy, do których będą chcieli zastosować się i inni.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Konsumenci będą oczekiwać od marek zaangażowania w ważne dla nich kwestie społeczne, takie jak równość społeczna czy zdrowie psychiczne. Marki mogą te cele osiągać na różne sposoby: dostarczając konsumentom treści edukacyjne (np. o tym jak przetrwać święta pod względem zdrowia psychicznego, jak zadbać o siebie w czasie Sylwestra, jak nie dać się presji postanowień noworocznych i dla odmiany w zdrowy sposób planować nowe nawyki) lub rozpocząć dialog ze swoją społecznością na temat tego, jakie cele prospołeczne wspierać.

Jak zadbać o wellbeing w komunikacji marketingowej?

  • Dostarczaj treści edukacyjnych dla swoich konsumentów.
  • Szukaj feedbacku od swojej społeczności na temat tego, jaką organizację pożytku publicznego wesprzeć lub, by określić, jaki cel prospołeczny marka powinna teraz wybrać.
  • Dbaj, by być transparentnym zarówno na temat wykorzystania danych, sposobu produkcji, jak i wpływu Twoich produktów na środowisko.
  • Pamiętaj, by uwzględnić w swoim planie komunikacji dostarczanie treści wspierających samorozwój Twoich konsumentów.
  • Unikaj przestymulowania w reklamie i pokaż, że jesteś świadomy. Zbyt duża liczba komunikatów lub agresywna formuła reklamy mogą negatywnie wpływać na Twoich konsumentów.

Hiperpersonalizacja

Sztuczna inteligencja i automatyzacja osiągają wysoki poziom zaawansowania. Dla marketerów oznacza to, że strategie marketingowe nie opierają się teraz na założeniach – otwierają się przed nami zupełnie nowe możliwości pozwalające budować relacje z klientami na głębszym poziomie. AI będzie mogła selekcjonować treści, dopasowywać style komunikacji i znacząco wpływać na rozwój społeczności. Dzięki temu w przyszłości marketerzy będą mogli kłaść największy nacisk na połączenie emocjonalne ze swoimi konsumentami. Wykorzystanie zaawansowanych narzędzi AI może stworzyć przestrzeń i istotnie pomóc budować wciągającą opowieść marketingową do umysłów i serc konsumentów. Marketerzy będą mogli niejako skupić się w przyszłości na najistotniejszym – relacji z konsumentem i znaczącym storytellingu. W wielu technikaliach wyręczy nas AI.

Niemniej jednak tak głęboka personalizacja będzie również sporym wyzwaniem dla marek. Konieczna stanie się umiejętność odpowiedniego balansowania, ponieważ jeśli marki będą zbyt wścibskie w swoich komunikatach, konsumenci mogą poczuć się osaczeni, szpiegowani, a nawet zdradzeni przez marki – taki uszczerbek na zaufaniu będzie trudno odbudować. Potrzebna będzie inteligentna równowaga, by w opieraniu się na danych jednocześnie pamiętać, by klienci nie zatracili poczucia, kto na koniec dnia nad tym wszystkim sprawuje kontrolę.

Przyszłość marketingu dzięki hiperpersonalizacji maluje się obiecująco – z wykorzystaniem technologii marketerzy będą mogli bardziej precyzyjnie niż kiedykolwiek odpowiadać na potrzeby konsumentów. Według szacunków firmy McKinsey aż 71% konsumentów oczekuje, że firmy będą dostarczać spersonalizowane interakcje, a 76% z nich jest sfrustrowanych, gdy tak się nie dzieje.1

Hiperpersonalizacja – o czym pamiętać?

  • To okazja do budowania jeszcze głębszych relacji z konsumentami.
  • Konieczne jest wypracowanie równowagi, by nie osaczyć klientów.
  • AI wyręczy marketerów z wielu zadań, dając tym samym przestrzeń na większe skupienie się na relacjach i storytellingu.

Podsumowanie

Rok 2025 przyniesie znaczące zmiany w komunikacji marketingowej, które będą kształtowane przez rozwój sztucznej inteligencji, hiperpersonalizację oraz rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące autentyczności i troski o ich wellbeing. Świadomość tych zmian i szybkie ich adresowanie pozwoli marketerom na utrzymanie przewagi i wyróżnienie się na tle konkurencji. Przyszłość marketingu to połączenie technologii z autentycznym podejściem do konsumentów, które pozwoli na tworzenie trwałych i wartościowych relacji.

1https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/the-value-of-getting-personalization-right-or-wrong-is-multiplying.

PS Google: Trendy w zakupach online na sezon świąteczny 2024 [RAPORT]