Przyjrzyjmy się bliżej zachowaniom zakupowym dzisiejszego e-klienta i sprawdźmy, jakie narzędzia pozwolą na nie skutecznie odpowiadać.
8 sekund uwagi klienta
Przekaz marketingowy ma dzisiaj przeciętnie 8 sekund, aby skłonić odbiorcę do podjęcia danego działania. To czas, na jaki jest on w stanie skupić swoją uwagę. Potwierdzają to wyniki raportu Attention Spans, opracowanego na potrzeby Microsoft w 2015 roku. Wynika z nich, że średni czas skupienia internauty wynosi obecnie o sekundę mniej niż u złotej rybki.
Zobacz również
Efekt ten jest szczególnie widoczny wśród konsumentów z przedziału wiekowego 18-24, intensywnie korzystających z technologii mobilnych i social media. Jak pokazuje raport E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska, jednocześnie są to osoby, które najchętniej kupują w polskich e-sklepach.
Źródło: E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Częste korzystanie z mediów społecznościowych, które bazują na krótkich, występujących w niekończącym się strumieniu treściach (infinite scroll), wszechobecny multitasking oraz skłonność do przełączania się między różnymi urządzeniami (multiscreening) kształtują nowe zachowania w sieci. Dzisiejszy ecommerce potrzebuje kanałów i strategii marketingowych lepiej dopasowanych do nowych przyzwyczajeń i zachowań zakupowych, aby docierać do swoich kluczowych klientów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
1. Stawiaj na krótsze komunikaty marketingowe
Jak wynika z raportu Microsoftu, Attention Spans, te komunikaty, które odbiorca może przeczytać za jednym spojrzeniem, mają największy wpływ na jego dalsze działanie.
Dzieje się tak ponieważ analizowanie krótszych treści obejmuje jedynie okres największego skupienia uwagi.
Zaabsorbowany wieloma czynnościami jednocześnie, ciągle poszukujący nowych bodźców odbiorca oczekiwał będzie więc prostego i szybkiego w odbiorze komunikatu.
Podobnie w przypadku formularza zapisu na powiadomienia marketingowe. Zamiast liczyć, że odbiorca samodzielnie znajdzie go na stronie www sklepu, lepiej maksymalnie wykorzystać jego uwagę tu i teraz.
Wystarczy umożliwić mu prosty zapis w kilku kliknięciach, poprzez automatycznie wyświetlony formularz. Bez przechodzenia np. do skrzynki mailowej. Ograniczasz w ten sposób ilość rozpraszaczy, które mogą sprawić, że zapomni o potwierdzeniu subskrypcji.
Narzędzie, które warto przetestować
Notyfikacje web push to małe prostokątne komunikaty, wyświetlane odbiorcy w rogu ekranu komputera lub smartfona, nawet gdy ma wyłączoną przeglądarkę lub nie znajduje się na stronie www nadawcy komunikatu.
Pojedynczy komunikat zawiera do 30 znaków tytułu i do 40 znaków głównego komunikatu, co pozwala przeczytać go za jednym spojrzeniem. Zdjęcie np. oferowanego ze zniżką produktu i czytelne call-to-action sprawiają, że odbiorca odruchowo kliknie powiadomienie, aby wyświetlić treści od marki, którą ceni.
Źródło:Yeah Bunny, notyfikacja web push
Zapis na subskrypcję web push odbywa się tak jak w przypadku email marketingu. Jednak w przeciwieństwie do niego, nie wymaga podawania żadnych danych odbiorcy.
2. Twórz przekaz na podstawie informacji o klientach
49% uczestników badania Attention Spans deklarowało, że częściej poświęca uwagę tym komunikatom marketingowym, które przesłano do nich we właściwym czasie, z uwzględnieniem konkretnego kontekstu zakupowego np. w odpowiedzi na przeglądanie danej kategorii produktowej.
Tak zwane podejście spray and pray, może być szczególnie nieskuteczne w przypadku tych klientów, których uwaga jest częściowo rozproszona. Jedynie odpowiednio stargetowany i spersonalizowany komunikat, uwzględniający preferencje i poprzednie zachowania odbiorcy ma największe szanse na zdobycie jego zainteresowania.
Narzędzie, które warto przetestować
W przypadku tworzenia dedykowanych komunikatów marketingowych, opartych na wcześniejszych zachowaniach klienta na stronie www sklepu lub informacjach o zakupionych produktach, najskuteczniejszymi narzędziami pozostają platformy umożliwiające wzajemny przepływ informacji z wielu systemów jednocześnie.
Dzięki integracji z systemami CRM, platformami ecommerce czy Google Analytics i Google Tag Manager, samodzielnie stworzysz szereg wiadomości email, web push czy sms, które zostaną wysłane do odbiorców w odpowiedzi na konkretne działanie, np. porzucenie koszyka.
3. Wykorzystaj multitasking i przyciągnij uwagę
Przeglądanie kilku stron sklepów internetowych, porównywarek cenowych i jednoczesne poszukiwanie informacji nt. danego produktu w social media to naturalne elementy procesu zakupowego dla nowoczesnego odbiorcy. Wykonywanie tych czynności jednocześnie pozwala mu zaoszczędzić cenny czas, szybko porównywać ze sobą nabyte informacje i dostarcza wielu bodźców na raz, co pozwala podtrzymać uwagę.
Dodatkowo, jak wynika z raportu Attention Spans, użytkowników o skróconym czasie uwagi, dużo bardziej angażują te strony www, na których „coś się dzieje”. Czyli są bardziej interaktywne w kontakcie z użytkownikiem.
Narzędzie, które warto przetestować
Totalnymi must have sklepu internetowego, który chce maksymalnie skupiać uwagę swoich odbiorców są, np. rozwiązania 360 stopni, dzięki którym odbiorca może zobaczyć produkt z każdej strony, z odpowiednim przybliżeniem na detale.
Warto też przemyśleć, czy nie warto skłonić takiego użytkownika do bezpośredniej rozmowy. Nowoczesne rozwiązania typu live chat poprzez wyskakujący pop-up czy sygnał dźwiękowy przyciągną jego uwagę i zapewnią wystarczającą ilość bodźców, aby postanowił dłużej zostać na stronie.