3 wskazówki, jak pozyskać klienta ecommerce w czasach skróconej uwagi

3 wskazówki, jak pozyskać klienta ecommerce w czasach skróconej uwagi
Uwaga klienta stała się nowym towarem deficytowym na rynku ecommerce. Jej pozyskanie oraz utrzymanie stało się kluczową umiejętnością, od której zależą powodzenie działań emarketingowych oraz wyniki sprzedażowe.
O autorze
3 min czytania 2016-10-20

Przyjrzyjmy się bliżej zachowaniom zakupowym dzisiejszego e-klienta i sprawdźmy, jakie narzędzia pozwolą na nie skutecznie odpowiadać.

8 sekund uwagi klienta

Przekaz marketingowy ma dzisiaj przeciętnie 8 sekund, aby skłonić odbiorcę do podjęcia danego działania. To czas, na jaki jest on w stanie skupić swoją uwagę. Potwierdzają to wyniki raportu Attention Spans, opracowanego na potrzeby Microsoft w 2015 roku. Wynika z nich, że średni czas skupienia internauty wynosi obecnie o sekundę mniej niż u złotej rybki. 

Efekt ten jest szczególnie widoczny wśród konsumentów z przedziału wiekowego 18-24, intensywnie korzystających z technologii mobilnych i social media. Jak pokazuje raport E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska, jednocześnie są to osoby, które najchętniej kupują w polskich e-sklepach.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Źródło: E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska

Częste korzystanie z mediów społecznościowych, które bazują na krótkich, występujących w niekończącym się strumieniu treściach (infinite scroll), wszechobecny multitasking oraz skłonność do przełączania się między różnymi urządzeniami (multiscreening) kształtują nowe zachowania w sieci. Dzisiejszy ecommerce potrzebuje kanałów i strategii marketingowych lepiej dopasowanych do nowych przyzwyczajeń i zachowań zakupowych, aby docierać do swoich kluczowych klientów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

1. Stawiaj na krótsze komunikaty marketingowe

Jak wynika z raportu Microsoftu, Attention Spans, te komunikaty, które odbiorca może przeczytać za jednym spojrzeniem, mają największy wpływ na jego dalsze działanie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dzieje się tak ponieważ analizowanie krótszych treści obejmuje jedynie okres największego skupienia uwagi.

Zaabsorbowany wieloma czynnościami jednocześnie, ciągle poszukujący nowych bodźców odbiorca oczekiwał będzie więc prostego i szybkiego w odbiorze komunikatu. 

Podobnie w przypadku formularza zapisu na powiadomienia marketingowe. Zamiast liczyć, że odbiorca samodzielnie znajdzie go na stronie www sklepu, lepiej maksymalnie wykorzystać jego uwagę tu i teraz. 

Wystarczy umożliwić mu prosty zapis w kilku kliknięciach, poprzez automatycznie wyświetlony formularz. Bez przechodzenia np. do skrzynki mailowej. Ograniczasz w ten sposób ilość rozpraszaczy, które mogą sprawić, że zapomni o potwierdzeniu subskrypcji.

Narzędzie, które warto przetestować

Notyfikacje web push to małe prostokątne komunikaty, wyświetlane odbiorcy w rogu ekranu komputera lub smartfona, nawet gdy ma wyłączoną przeglądarkę lub nie znajduje się na stronie www nadawcy komunikatu. 

Pojedynczy komunikat zawiera do 30 znaków tytułu i do 40 znaków głównego komunikatu, co pozwala przeczytać go za jednym spojrzeniem. Zdjęcie np. oferowanego ze zniżką produktu i czytelne call-to-action sprawiają, że odbiorca odruchowo kliknie powiadomienie, aby wyświetlić treści od marki, którą ceni.

 

Źródło:Yeah Bunny, notyfikacja web push

Zapis na subskrypcję web push odbywa się tak jak w przypadku email marketingu. Jednak w przeciwieństwie do niego, nie wymaga podawania żadnych danych odbiorcy.

2. Twórz przekaz na podstawie informacji o klientach   

49% uczestników badania Attention Spans deklarowało, że częściej poświęca uwagę tym komunikatom marketingowym, które przesłano do nich we właściwym czasie, z uwzględnieniem konkretnego kontekstu zakupowego np. w odpowiedzi na przeglądanie danej kategorii produktowej. 

Tak zwane podejście spray and pray, może być szczególnie nieskuteczne w przypadku tych klientów, których uwaga jest częściowo rozproszona. Jedynie odpowiednio stargetowany i spersonalizowany komunikat, uwzględniający preferencje i poprzednie zachowania odbiorcy ma największe szanse na zdobycie jego zainteresowania.

Narzędzie, które warto przetestować 

W przypadku tworzenia dedykowanych komunikatów marketingowych, opartych na wcześniejszych zachowaniach klienta na stronie www sklepu lub informacjach o zakupionych produktach, najskuteczniejszymi narzędziami pozostają platformy umożliwiające wzajemny przepływ informacji z wielu systemów jednocześnie. 

Dzięki integracji z systemami CRM, platformami ecommerce czy Google Analytics i Google Tag Manager, samodzielnie stworzysz szereg wiadomości email, web push czy sms, które zostaną wysłane do odbiorców w odpowiedzi na konkretne działanie, np. porzucenie koszyka.

3. Wykorzystaj multitasking i przyciągnij uwagę 

Przeglądanie kilku stron sklepów internetowych, porównywarek cenowych i jednoczesne poszukiwanie informacji nt. danego produktu w social media to naturalne elementy procesu zakupowego dla nowoczesnego odbiorcy. Wykonywanie tych czynności jednocześnie pozwala mu zaoszczędzić cenny czas, szybko porównywać ze sobą nabyte informacje i dostarcza wielu bodźców na raz, co pozwala podtrzymać uwagę.

Dodatkowo, jak wynika z raportu Attention Spans, użytkowników o skróconym czasie uwagi, dużo bardziej angażują te strony www, na których „coś się dzieje”. Czyli są bardziej interaktywne w kontakcie z użytkownikiem.

Narzędzie, które warto przetestować

Totalnymi must have sklepu internetowego, który chce maksymalnie skupiać uwagę swoich odbiorców są, np. rozwiązania 360 stopni, dzięki którym odbiorca może zobaczyć produkt z każdej strony, z odpowiednim przybliżeniem na detale. 

Warto też przemyśleć, czy nie warto skłonić takiego użytkownika do bezpośredniej rozmowy. Nowoczesne rozwiązania typu live chat poprzez wyskakujący pop-up czy sygnał dźwiękowy przyciągną jego uwagę i zapewnią wystarczającą ilość bodźców, aby postanowił dłużej zostać na stronie.