TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

31,1% odsłon mniej w 20 największych polskich serwisach z treściami redakcyjnymi [BADANIE MEDIAPANEL PBI i GEMIUS]

31,1% odsłon mniej w 20 największych polskich serwisach z treściami redakcyjnymi [BADANIE MEDIAPANEL PBI i GEMIUS]
Pierwsze dni, w których zaczęły obowiązywać nowe przepisy o prawie autorskim, w internecie zaowocowały spadkiem ruchu z social mediów. Dane z badania Mediapanel PBI i Gemius pokazują, że 20 największych polskich serwisów z treściami redakcyjnymi w dniach 20-29 września br. zanotowało o 31,1% mniej odsłon pochodzących z social mediów niż w dniach od 30 sierpnia do 8 września br.
O autorze
3 min czytania 2024-10-03

Procentowy udział ruchu z social mediów w tych serwisach i tak stosunkowo niewielki, zmniejszył się jeszcze bardziej, spadając z 1,9% do zaledwie 1,4%. Najwięcej odsłon z serwisów społecznościowych stracił serwis naszemiasto.pl – aż 6,5 mln, a użytkowników – serwis onet.pl, bo aż 452 tys. RU. 

W piątek, 20 września 2024 roku, w Polsce weszły w życie nowe przepisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Ustawa ta wprowadziła rozliczenia za korzystanie z treści wydawców przez platformy społecznościowe. W pierwszym dniu jej obowiązywania Facebook zmienił prezentację treści dla linków do niektórych polskich serwisów: wyświetlana jest tylko nazwa serwisu i tytuł tekstu będący linkiem. Firma tę zmianę tłumaczyła dostosowaniem się do nowych regulacji. 

Na podstawie danych z badania Mediapanel PBI i Gemius sprawdzono, czy decyzja ta spowodowała zmiany w strukturze ruchu dla wydawców internetowych. Przeanalizowano strukturę ruchu dla 20 największych polskich domen z treściami redakcyjnymi pod względem zasięgu w okresie od 30 sierpnia do 8 września br. według dostępnych w Mediapanelu typów źródeł:

  • wejścia bezpośrednie,
  • wejścia z wyszukiwarek,
  • wejścia z odnośników,
  • wejścia z agregatorów treści
  • oraz wejścia z mediów społecznościowych.

Porównano dane z okresów 30.08-08.09.2024 i 20-29.09.2024, pomijając okres 9-15.09 ze względu na zwiększone zainteresowanie newsami związane z powodziami na Dolnym Śląsku. Biorąc pod uwagę, że Facebook jest największą platformą społecznościową w Polsce (25 mln użytkowników i aplikacji we wrześniu br.), wpływ jego decyzji na wydawców powinien być widoczny w danych z badania Mediapanel. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W okresie 20-29.09.2024 w badaniu Mediapanel PBI i Gemius można zauważyć spadek w liczbie odsłon w wybranych serwisach dla wszystkich typów źródeł ruchu. Ale o ile spadki dla źródeł ruchu, takich jak wejścia bezpośrednie (-4,0%), wyszukiwarki (-2,3%), odnośniki (-4,8%) i agregatory treści (- 5,9%), są stosunkowo spójne, to spadek ruchu z mediów społecznościowych jest wyjątkowo duży – wynosi aż 31,1%.

Rys. 1: Porównanie zmian w liczbie odsłon dla analizowanych domen.
Źródło: badanie Mediapanel PBI i Gemius, 30.08-08.09.2024 i 20-29.09.2024 r.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Z 20 wybranych domen przyjrzano się tym, które odnotowały największy procent ruchu z mediów społecznościowych w dniach 30.08-08.09.2024. Waha się on od 3,3% (w przypadku gazeta.pl) do aż 21,4% (naszemiasto.pl). Cztery z tych serwisów zanotowały bardzo duży spadek ruchu z mediów społecznościowych pomiędzy 30.08-08.09.2024, a i 20-29.09.2024, natomiast dwa pozostałe niewielkie wzrosty. Łączny udział ruchu z mediów społecznościowych dla analizowanych 20 serwisów spadł z 1,9% do 1,4%.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Tabela 1: Udział procentowy ruchu pochodzącego z mediów społecznościowych dla wybranych polskich serwisów internetowych, które odnotowały największy procent ruchu z tego źródła.
 *businessinsider.com.pl, fakt.pl, gazeta.pl, infor.pl, interia.pl, medonet.pl, money.pl, naszemiasto.pl, o2.pl, onet.pl, polsatnews.pl, pudelek.pl, radiozet.pl, rmf.fm, interia.pl, se.pl, tvn24.pl, wp.pl, wyborcza.pl, sport.pl.
Źródło: badanie Mediapanel PBI i Gemius, 30.08-08.09.2024 i 20-29.09.2024 r.

Największe spadki liczby odsłon z mediów społecznościowych pomiędzy 30.08-08.09.2024 i 20- 29.09.2024 zanotowało 7 serwisów. W przypadku naszemiasto.pl spadek ten był największy i wyniósł ponad 6,5 mln odsłon. Drugi w kolejności był serwis se.pl, który zanotował spadek rzędu 1 mln odsłon, a trzeci – serwis onet.pl z niecałym 1 mln odsłon. W przypadku pozostałych czterech serwisów (pudelek.pl, tvn24.pl, fakt.pl i radiozet.pl) spadki wyniosły do 500 tys. odsłon.

Rys. 2: Największe spadki liczby odsłon pochodzących z mediów społecznościowych dla wybranych domen.
Źródło: badanie Mediapanel PBI i Gemius, 30.08-08.09.2024 i 20-29.09.2024 r.

Osiem serwisów zanotowało też duże spadki liczby realnych użytkowników przychodzących z mediów społecznościowych. Największy spadek, o 450 tys. RU, nastąpił w przypadku Onet.pl. Spadki rzędu 250-300 tys. RU zanotowały naszemiasto.pl i pudelek.pl, 150-200 tys. RU – tvn24.pl, wp.pl i fakt.pl, a 100-150 tys. użytkowników – se.pl i radiozet.pl.  

Rys. 3: Największe spadki liczby Realnych Użytkowników przychodzących z mediów społecznościowych dla analizowanych domen 
Źródło: badanie Mediapanel PBI i Gemius, 30.08-08.09.2024 i 20-29.09.2024 r.

Analiza pokazuje, że decyzja Facebooka o zmianie prezentacji treści wydawców uwidoczniła się w ruchu przychodzącym z social mediów na 20 największych serwisów z treściami redakcyjnymi w Polsce. Wprawdzie większość wydawców zdążyła uniezależnić się od mediów społecznościowych jako jednego z głównych źródeł ruchu, ale tam, gdzie ta zależność jest jeszcze spora, decyzje platform społecznościowych mają wyraźny wpływ na zasięgi.