ETAP 1: pytania, które musisz sobie zadać przed napisaniem tekstu
- Gdzie zostanie opublikowany?
- Czym charakteryzuje się to miejsce/te miejsca publikacji?
- Jaka jest grupa docelowa?
- Co interesuje moich odbiorców?
- Jakie mają problemy? Na jakie pytania szukają odpowiedzi?
- Jaki jest cel tekstu?
- Jak obszerny powinien być materiał?
- Czy mogę i chcę cytować kogoś w tekście? Kogo i z jakich względów?
- Skąd mam czerpać informacje merytoryczne?
- Gdzie mogę szukać zdjęć i grafik do tekstu?
- Czy mogę i chcę stosować linki? Do czego mają prowadzić, ile może ich być, jak mają wyglądać
- Jakie słowa kluczowe powinny występować w moim tekście?
ETAP 2: ustal, jaką funkcję będzie spełniał Twój tekst
- Jaki charakter ma mój tekst? Czy będzie np. informować, inspirować, opowiadać historię?
- Jaka jest najważniejsza informacja w tekście?
- Czego użytkownik dowie się z mojego artykułu?
- Co czytelnik ma zapamiętać?
ETAP 3: określ emocje, które ma wywołać lektura artykułu
- Czy mój tekst będzie związany z jedną, główną emocją?
- Czy ma bawić, zaciekawiać, intrygować, prowokować, motywować ?
- Jak sprawić, aby język odzwierciedlał wybraną emocję?
ETAP 4: co musisz zweryfikować podczas pisania
- Czy piszę na temat?
- Czy nie stosuję za dużo dygresji?
- Czy mam wystraczająco dużo informacyjni merytorycznych? Czy zrobiłem dokładny research?
- Czy mój tekst nie jest chaotyczny?
- Czy dobieram odpowiednie zdjęcia i grafiki?
- Czy mój tekst nie jest za długi/za krótki?
- Czy jest spójny językowo i stylistycznie?
- Czy nie zawieram w tekście informacji nieważnych z punktu widzenia czytelnika?
- Czy mogę skrócić artykuł o 25 proc. lub nawet 50 proc., równocześnie nie tracąc merytorycznych informacji?
ETAP 5: jak po napisaniu tekstu sprawdzić, czy ma on dobrą konstrukcję, odpowiedni tytuł i lead?
- Czy po przeczytaniu samego tytułu kliknąłbym w tekst?
- Czy tytuł mówi, o czym jest tekst?
- Czy tytuł sugeruje, dlaczego warto przeczytać artykuł, co użytkownik zyska dzięki lekturze?
- Czy tytuł i lead do siebie pasują?
- Czy lead nie powiela tych samych informacji, które znajdują się już w tytule?
- Czy lead sugeruje, co czytelnik znajdzie w tekście, a nie zdradza wszystkich informacji – jest swoistym haczykiem przyciągającym uwagę?
- Czy tytuł, lead i śródtytuły zawierają słowa kluczowe?
- Czy śródtytuły mówią, o czym będzie kolejny akapit?
- Czy dzięki śródtytułom po szybkim skanowaniu tekstu można zorientować się, jakie informacje znajdują się w danych akapitach?
- Czy jeden akapit zawiera jedną, główną myśl?
- Czy artykuł wyraża emocje, które chciałem przekazać?
ETAP 6: jak sprawdzić, czy napisałeś dobry tekst?
- Czy mój artykuł jest zgodny z założeniami (powrót do pytań z etapów 1-4)
- Czy artykuł jest przejrzysty, czy znajdują się w nim wylistowania oraz inne zabiegi ułatwiające czytanie, czy dłuższe partie tekstu zostały rozbite?
- Czy dobrze się go czyta?
ETAP 7: o czym jeszcze musisz pamiętać
- Czy artykuł został sprawdzony przez redaktora/korektora?
- Czy został sprawdzony przeze mnie pod kątem poprawności językowej?
- Czy nie zawiera literówek, błędów w zapisie?
Zobacz również
Adrianna Kubik
Content marketing Team Manager, they.pl
Kieruje zespołem Contented, marki content marketingowej wydzielonej z agencji They.pl. Od ponad czterech lat zajmuje się komunikacją marketingową. Zdobywała doświadczenie m.in. jako copywriter i redaktor, tworząc kampanie oraz treści dla marek z branży FMCG, a także firm farmaceutycznych.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]