Zdjęcie royalty free z Fotolia
Po raz pierwszy, biznesy i marki mają możliwość komunikować się ze swoimi odbiorcami na podstawie ich dokładnej lokalizacji w realnym czasie lub odległości od określonych przedmiotów.
Zobacz również
Jedno jest jednak pewne, beacony to znacznie więcej niż powiadomienia dotyczące najnowszych ofert, czy promocji. Celem beaconów jest bowiem kierowanie spersonalizowanej wiadomości do odbiorców oraz dostarczenie im realnej korzyści, takiej jak: oszczędność czasu, uproszczenie procesu zakupowego, czy dostarczenie cennej informacji o danej usłudze lub produkcie. Sprzyja temu fakt, iż konsumenci są coraz częściej chętni ujawniać swoje dane w zamian za dodatkowe korzyści, a wielu z nich wręcz oczekuje indywidualnego podejścia -60% konsumentów z US spodziewa się od firm spersonalizowanych ofert.
“Klienci będą bardziej skłonni do zaangażowania w działania firmy oraz ujawnienia swoich danych, jeśli firmy będą jawne ze swoimi zamiarami dotyczącymi wykorzystania tych danych oraz będą gotowe kreować podejście oparte na wspólnych korzyściach”, twierdzi Dave Richards, globalny Dyrektor Zarządzający z Accenture Retail Practice.
Jak pokazują ostatnie badania przeprowadzone przez Researchscape w kwietniu 2015 – 49% światowych marketerów planuje zwiększyć wydatki na spersonalizowane komunikaty marketingowe. Jednak, nadal pojawiają się przeszkody związane ze zbieraniem odpowiednich danych o klientach, które miałyby pomóc w zrozumieniu ich potrzeb.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Komunikacja masowa już nie działa
Marketerzy musieli dostosować się do zmieniającej rzeczywistości przyjmując podejście skierowane na indywidualnego klienta. Rozpoczęto segmentację klientów na szereg sposobów m.in. za pomocą: ankiet, formularzy rejestracyjnych, śledzenia historii zakupów i odwiedzanych stron czy statystyk ruchu na stronach www. Pomimo to, biorąc pod uwagę, że 94% zakupów jest nadal dokonywanych w sklepach stacjonarnych, dane zbierane online nadal stanowią niewielką część informacji o klientach. Dlatego, aby w pełni zrozumieć klienta, jego potrzeby i preferencje, należy zwrócić się w kierunku technologii zbliżeniowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Beacony na ratunek
Tajemnica zdecydowanie tkwi w zachowaniach klienta w przestrzeni fizycznej. Jednak technologie zbliżeniowe są wyjątkowo młode, a dane z trwających wdrożeń nadal gromadzone. Jak się okazuje, pierwsze zastosowania beaconów – wysyłanie kuponów rabatowych do klientów, były niejednokrotnie postrzegane jako spam, i w konsekwencji miało to niewiele wspólnego z oferowaniem indywidualnego doświadczenia zakupowego. Waszym zadaniem jest zatem poszukiwanie ciekawych pomysłów na wdrożenie beaconów, które wpłyną na lepsze zrozumienie potrzeb klientów i w konsekwencji wzrost ich zaangażowania. Poniżej znajduje się opis projektu jednego z dostawców rozwiązań zbliżeniowych rozwiązującego problem personalizacji.
Uniwersytet Łódzki wykorzystuje beacony, w komunikacji ze studentami z zagranicy
Od kwietniu 2015 roku, Uniwersytet Łódzki wraz z firmą Linteri realizują beaconowy projekt. Uniwersytet Łódzki obserwując znaczący wzrost zainteresowania uczelnią wśród studentów z zagranicy zdecydował się stworzyć aplikację mobilną SmartUni – system łączący aplikację mobilną, beacony oraz platformę zbliżeniową – dzięki tej integracji studenci zdobyli dostęp do nawigacji wewnątrz budynków, informacji o aktualnościach z życia uczelni, porad na temat codziennego funkcjonowania w Łodzi czy informacji o pracy dziekanatów, bibliotek, akademików, wizach lub ubezpieczeniach. Takie podejście zdecydowanie, można uznać jako praktyczne i przyjazne dla jednostki.
5 sposobów na zwiększenie skuteczności Twoich powiadomień push:
- Wykorzystaj zachowania klientów, aby podzielić ich na segmenty w zależności od zainteresowań. Do każdego z segmentów skieruj inny, pasujący komunikat. Po przeprowadzonej kampanii zbadaj skuteczność komunikatów.
- Przypisuj cele do miejsc, do których chcesz kierować klientów w celu realizacji kampanii dotyczących określonych produktów – możesz oferować kupony rabatowe dostępne tylko dla osób korzystających z Twojej aplikacji, które zbliżą się do półki z danym produktem. Na podstawie liczby zrealizowanych kuponów będziesz w stanie ocenić zasięg kampanii.
- Po dokonaniu przez klienta zakupu danego produktu, wyślij mu kupon, którym może podzielić się ze swoimi znajomymi – motywacja do wizyty w czasie trwania promocji.
- Wykorzystaj moment, gdy klienci czekają w kolejce, dzięki rozmieszczonym beaconom w sąsiedztwie kas lub miejsc oczekiwania, możesz zaoferować im dostęp do ciekawych i zabawnych treści znając ich zainteresowania. Jest wielu wydawców cyfrowych treści, z którymi możesz nawiązać współpracę.
- Na podstawie wcześniejszych wizyt klientów w Twojej restauracji czy kawiarni, możesz wysyłać spersonalizowane komunikaty dotyczące określonych dań lub dostępnych promocji.
Dane demograficzne klientów oraz dane o historii dokonywanych zakupów są istotne, jednak nie wystarczające aby zaoferować spersonalizowane doświadczenie zakupowe. Opierając się tylko na tych danych, nie będziesz w stanie zaoferować im indywidualnych ofert, których skuteczność będzie wyższa od standardowych. Dołącz do grona firm, które już dziś stawiają na innowacyjne technologie zbliżeniowe i beacony i zacznij tworzyć bardziej osobiste relacje z konsumentami.
Autor: Monika Oliwiak Linteri