O możliwości ponownego wykorzystania treści webinaru wspominałem w jednym z poprzednich tekstów. Tym razem jednak chciałbym poświęcić tej kwestii nieco więcej uwagi.
Przygotowując webinar, gromadzimy mnóstwo contentu, obrazów, zdjęć i materiałów wideo, które można wykorzystać ponownie, jako część szerszej strategii marketingowej. Z posiadanych materiałów można stworzyć eBooki, newslettery, blog posty czy kampanie email marketingowe. Ponadto w swoich zasobach mamy również nagranie webinaru, które można przerobić i wykorzystać ponownie w celach promocyjnych.
Zobacz również
Poniżej znajdziecie 5 pomysłów na to, jak ponownie wykorzystać content z przeprowadzonego już webinaru. Zanim jednak przejdziemy do tego, jak to zrobić, przedstawię kilka argumentów za tym, dlaczego warto.
Dlaczego recykling webinaru się opłaca?
Każdy webinar zawiera mnóstwo informacji i treści, które z łatwością można ponownie wykorzystać. Na przykład: 60-minutowa prezentacja może zawierać ponad 10 000 słów i mieścić się na około 20 stronach. Taka ilość contentu powinna wystarczyć do produkcji regularnych postów na blogu przez około 4 miesiące!
Kolejnym powodem, aby dokonywać recyklingu webinaru, jest niekwestionowana popularność wideo marketingu. Statystyki mówią jasno, że wideo to niezbędne medium, jeżeli chcemy przyciągnąć uwagę klientów.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- Według raportu przygotowanego przez Social Media Examiner, 75% badanych marketerów wskazało, że w najbliższym roku planuje zwiększyć udział wideo w swoich działaniach marketingowych. Ponadto 74% zadeklarowało chęć poszerzenia swojej wiedzy w tym obszarze.
- Brain Rules z kolei głosi, że nasi odbiorcy zapamiętują około 10% usłyszanych informacji. Jeżeli natomiast połączymy dźwięk z obrazem, wskaźnik zapamiętywalności może wzrosnąć do nawet 65%.
- Badanie Animoto i Social Video Marketing wskazuje, że konsumenci są 4 razy bardziej skłonni obejrzeć materiał wideo nt. produktu, niż przeczytać tekst na ten sam temat.
Recykling contentu jest opłacalny również pod względem finansowym, ponieważ gotowy materiał możemy wykorzystać na różne sposoby, realizując różne cele.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
5 sposobów na recykling webinaru
1. Serie krótkich wideo
Jednym z najlepszych i najprostszych sposobów na ponowne wykorzystanie webinaru jest jego edycja i pocięcie na krótkie wideo edukacyjne. Z godzinnej prezentacji możemy otrzymać około 10-12 segmentów, które następnie możemy wykorzystać w różnych kanałach.
Zaletą tego rozwiązania jest fakt, że odbiorcy chętniej obejrzą krótkie nagranie, niż trwające godzinę wideo. Wyselekcjonowane fragmenty webinaru można opublikować na blogu, w mediach społecznościowych czy umieścić w newsletterze. Kolejną z opcji jest publikacja tych materiałów w serwisach udostępniających treści wideo.
Planując kampanie marketingowe, warto również pomyśleć nad wykorzystaniem tych klipów wideo jako mini-kursu dla zainteresowanych klientów lub szerszej grupy odbiorców, dla której poruszany temat może być atrakcyjny.
2. Infografiki
Prezentacja i slajdy przygotowane na webinar to niemal gotowy materiał na infografikę. Zaletą tej formy jest jej łatwa przyswajalność. Wizualna forma infografiki jest dla odbiorców atrakcyjniejsza niż czytanie przepełnionych tekstem długich akapitów.
Ponadto publikacja infografiki w mediach społecznościowych z pewnością wygeneruje większe zaangażowanie Twojej społeczności.
Jeżeli brakuje Ci doświadczenia w tworzeniu długich i złożonych infografik, nic straconego. Wybierz najciekawsze slajdy, przyjemne dla oka oraz niosące ze sobą wartość informacyjną.
3. Blog posty
Materiał z webinaru można przekształcić w artykuł. Jak już wspomniałem na początku, z 60 minutowej prezentacji możemy uzyskać nawet 20-stronnicowy materiał.
W przypadku bloga możemy zastosować podobne działania jak te, o których pisałem w punkcie 1. Content z webinaru można podzielić na mniejsze części i przygotować serię postów na bloga, 300-500 słów.
Aby zwiększyć skuteczność działań podjętych na blogu warto:
- umieścić w postach linki do filmów wideo opublikowanych w kanale na YouTube;
- przygotować serię postów promocyjnych na media społecznościowe;
- opublikować post w serwisach zewnętrznych (np. Medium), docierając tym samym do nowych grup odbiorców.
4. PDF lub eBook
Przetworzony content można wykorzystać jako bazę do przygotowania PDFa lub eBooka, co stanowi doskonałe uzupełnienie tematu poruszanego podczas wydarzenia. Zebrane dane, ilustracje, grafiki i inne materiały wizualne to zasoby wiedzy, którymi warto podzielić się z odbiorcami.
Gotowy eBook może posłużyć jako narzędzie do pozyskania leadów. Oferując wartościowy materiał, możemy zachęcić odwiedzających naszą stronę, aby zostawili swój adres email w zamian za dostęp do contentu.
5. Email Marketing
Na koniec warto również zastanowić się nad ponownym wykorzystaniem webinarów w działaniach email marketingowych.
Po pierwsze, jest to kanał, za pomocą którego w łatwy sposób możemy przekazać wartościowe treści naszym kontaktom. Dzięki temu utrzymujemy relację z naszą społecznością, a tym samym rozwijamy naszą markę. Po drugie, stworzone materiały można wykorzystać jako zachętę do zapisu do naszej bazy.
Wnioski
Powyżej przedstawiłem tylko kilka przykładów i powodów, dla których warto stosować recykling webinarów. Jest to dobra praktyka, dzięki której nasza firma czerpie wiele korzyści z pojedynczej prezentacji.
Pomoże nam to również w podniesieniu skuteczności naszych działań content marketingowych, zwiększeniu liczby pozyskiwanych leadów oraz poprawi wskaźniki konwersji.