fot. Materiały prasowe No-Name-PR
W 2023 roku Air France obchodzi 90-lecie swojego istnienia. Z tej okazji, wczoraj w Warszawie, w wyjątkowych wnętrzach futurystycznego wieżowca Skyliner, linia świętowała to wydarzenie wraz ze swoimi klientami, partnerami i pracownikami. Hasłem przewodnim jubileuszu jest „90 lat elegancji”, toteż główną atrakcją wieczoru był unikalny pokaz archiwalnych mundurów linii, z wykorzystaniem wirtualnej technologii 3D.
Zobacz również
Źródło: materiały prasowe Air France
Od 90 lat ambicją Air France jest promować Francję w świecie i zapewniać swoim klientom wyjątkowe doświadczenia z podróży, które wynoszą elegancję na nowy poziom. Okrągła rocznica to doskonała okazja do podkreślenia wkładu Air France w rozwój lotnictwa cywilnego.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
7 października 1933 roku o godzinie 16:00 francuski Minister Lotnictwa, Pierre Cot, ogłosił uroczyście na lotnisku w Le Bourget narodziny nowej linii lotniczej. Air Francepowstał w wyniku połączenia pięciu komercyjnych przewoźników: Air Orient, Air Union, SGTA, CIDNA i Aeropostale. Nowa linia, ze skrzydlatym konikiem morskim w logo, zaczęła prężny rozwój, aby po niedługim czasie, dysponować trzecią co do wielkości siatką połączeń lotniczych na świecie, liczącą w 1938 roku już 85 destynacji. Jednym z pierwszych kierunków w rozkładzie była Warszawa, a Air France – pierwszą zagraniczną linią, która zaoferowała loty z Polski. Od początków swojego istnienia, przewoźnik promuje „francuską sztukę podróżowania” na całym świecie, pełniąc rolę „ambasadora” francuskiej kuchni, mody, sztuki i myśli technicznej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W tym roku świętujemy 90 lat komfortowych podróży z Air France, w otoczeniu innowacji i najnowocześniejszych technologii epoki, designu, haute couture, francuskiej gastronomii, sztuki i architektury. Jestem niezwykle dumny i szczęśliwy, że mogę celebrować tę okrągłą rocznicę wraz z naszymi najbardziej cenionymi klientami i partnerami w tym wyjątkowym miejscu w Warszawie. Dziś możemy odbyć podróż w czasie – wspominać historię i snuć plany na przyszłość, a także być świadkami, jak przeszłość i przyszłość łączą się w płynny sposób, dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii, tak jak zawsze to robiliśmy i będziemy robić w Air France – powiedział Frantisek Siling, Dyrektor Generalny Sprzedaży Air France i KLM w Polsce.
90 lat lotniczej elegancji w wirtualnym pokazie mody
W ramach jubileuszowej imprezy miał miejsce wyjątkowy pokaz kultowych mundurów lotniczych, które personel pokładowy Air France nosił na przestrzeni 90 lat. W odróżnieniu od tradycyjnych pokazów mody, które wymagają fizycznej obecności modelek i transportu kolekcji do różnych lokalizacji, linia wybrała nowatorskie rozwiązanie w postaci pokazu z wykorzystaniem hologramu 3D. Dzięki wirtualnemu show, widzowie mogli odbyć podróż przez dziewięć dekad historii Air France. Ewolucja strojów stewardes, odzwierciedlała nie tylko zmieniające się trendy w modzie i style projektantów, ale także zaangażowanie linii lotniczej w łączenie elegancji z funkcjonalnością.
fot. Materiały prasowe Air France
W latach trzydziestych XX wieku na pokładach samolotów Air France pojawiły się pierwsze uniformy, zwane „barmańskimi”, które początkowo przypominały stylem ubiór bojów hotelowych, obsługi pociągów, czy statków transatlantyckich, wówczas rolę obsługi pełnili wyłącznie mężczyźni. Na początku 1946 roku po raz pierwszy w historii francuskiego lotnictwa zatrudniono kobiety do pracy w charakterze stewardess. Wtedy też powstał pierwszy damski mundur dla personelu pokładowego Air France, który otworzył jubileuszowy pokaz 3D. W zaprojektowany przez Georgette Renal komplecie w stylu militarnym, wyraźnie było widać ślady minionej epoki naznaczonej II wojną światową. W późniejszych latach, styl ubiorów stewardes ulega diametralnej transformacji, co widać w bardzo eleganckim i kobiecym komplecie autorstwa Georgette de Trèze, który Air France wykorzystywał od 1951 roku. Na początku lat sześćdziesiątych, wraz z wprowadzeniem Boeinga B707 i Caravelle, we flocie linii Air France pojawiły się pierwsze odrzutowce. Uniform musiał zostać odpowiednio dostosowany, aby nie ograniczał już ruchów ciała, jednak nie mogła na tym stracić jego elegancja i wyrafinowanie. Wyzwanie podjął wówczas słynny dom mody Christiana Diora i od 1963 roku na pokładzie samolotów Air France zaczęły królować eleganckie, jasnoniebieskie sukienki z płaskim, szerokim paskiem. W 1969 roku powstały z kolei dwie wersje kolejnego słynnego uniformu, tym razem autorstwa Cristobala Balenciagi.
fot. Materiały prasowe Air France
Był to pierwszy mundur, który linia Air France wyposażyła w dodatki i akcesoria: torebkę, klasyczne granatowe obuwie i białe, bawełniane rękawiczki. Współpraca z Diorem iBalenciagą potwierdza silny związek Air France z modą haute couture. Kolejne modele uniformów wyrażają ducha epoki i zmieniające się trendy w modzie. Od 1976 roku damska część personelu pokładowego Air France nosiła sukienkę Concorde, specjalnie zaprojektowaną na cześć słynnego samolotu naddźwiękowego przez dom mody Jean Patou, a następnie kreację Tropical od Carvena z 1978 roku. Lata osiemdziesiąte przynoszą nowy styl, widoczny w dwóch kolejnych modelach (również prezentowanych podczas pokazu 3D), które powstały w 1987 roku – letniej sukience od Louis Feraud oraz sukience Fregate, zaprojektowanej przez firmę Carven, która stała się jednym z ulubionych elementów munduru personelu pokładowego Air France. Podczas pokazu 3D zaprezentowano również letni garnitur od Niny Ricci z 1997 r. i nadal wykorzystywaną niebieską letnią sukienkę autorstwa Christiana Lacroix z 2005 r., która na nowo zdefiniowała mundury Air France.
Air France wczoraj i dziś
Legenda światowej mody Christian Lacroix powiedział: „Załogę Air France można rozpoznać na każdym lotnisku na świecie, oczywiście nie tylko po ich „kolorach”, ale także po niewysłowionym połączeniu uroku i stylu”.
Od eleganckich i klasycznych stylów z początku XX wieku po nowoczesne, szykowne projekty współczesne, mundury Air France zawsze ucieleśniały esencję francuskiej elegancji i dobrego gustu, ale to nie wszystko. Przez lata Air France przede wszystkim pozwalał ludziom zwiedzać świat i wygodnie przemieszczać się na duże odległości.
Przewoźnik budował lotnictwo cywilne, odgrywając ważną rolę w rozwoju branży, jednak niezmiennie priorytetowo traktował bezpieczeństwo pasażerów, komfort i jakość świadczonych usług. Dziś, 90-letni Air France jest globalną firmą i jednym z czołowych graczy na rynku przewozów lotniczych, który oferuje swoim klientom blisko 1000 lotów dziennie do 200 miast we wszystkich zakątkach świata, dysponując flotą ponad 240 samolotów.
Linia zaprasza swoich pasażerów i wszystkich entuzjastów lotnictwa do wspólnego świętowania jubileuszu i do odwiedzenia specjalnie przygotowanej strony rocznicowej https://90ans.airfrance.com/ gdzie w wirtualnej wycieczce przez 90 lat działalności linii można poznać Air France wczoraj i dziś – urok dawnych podróży lotniczych i współczesny świat technologii i innowacji.
Historia ożywiona dzięki technologii holograficznej
Ewolucję mundurów personelu pokładowego podczas imprezy Air France można było oglądać dzięki technologii HyperGram. To przyszłość technologii holograficznej w trójwymiarze, a zarazem jedyna technika na świecie, która dostarcza obrazu na miarę kinowych wrażeń, w bardzo wysokiej rozdzielczości 8K. Hologram 3D definiuje się jako projekcję trójwymiarową, która swobodnie istnieje w przestrzeni i jest widoczna „gołym okiem”. W postaci hologramu 3D można wyświetlać osoby, produkty, obiekty i animowane sekwencje w przestrzenny sposób, które sprawiają pozory rzeczywistych. W przeciwieństwie do technologii VR (virtual reality) i AR (augmented reality), obraz generowany z wykorzystaniem HyperGram można oglądać bez potrzeby korzystania ze specjalnych okularów 3D, czy aplilkacji mobilnych.