Brytyjski kanał informacyjny testuje reporterkę AI

Brytyjski kanał informacyjny testuje reporterkę AI
W związku z obawami odnośnie tego, że sztuczna inteligencja zastąpi niektóre stanowiska w firmach, Sky News postanowiło przetestować reporterkę AI. Okazało się, że „dziennikarka” była w stanie przedstawić zaplanowany program, ale nie zabrakło w nim błędów.
O autorze
2 min czytania 2023-07-11

fot. Sky News 

Reporterka AI to wynik współpracy stacji Sky News z norweskim youtuberem i programistą, Krisem Fagerlie. Do jej stworzenia wykorzystano także ChatGPT oraz inne publicznie dostępne narzędzia oparte na sztucznej inteligencji. „Dziennikarce” wizerunku użyczyła producentka Sky News, Hanna Schnitzer.

– Nasi eksperci trafili w samo sedno debaty, testując sztuczną inteligencję. Chcieli sprawdzić czy naprawdę może odebrać miejsca pracy dziennikarzom. Sztuczna inteligencja generująca język i wideo udowodniła, że jest poważnym narzędziem, które może przejąć niektóre z wykonywanych przez nas zadań. Myślę jednak, że można uczciwie stwierdzić, że kreatywność, dociekliwość i poczucie odpowiedzialności prawdziwych dziennikarzy jest gwarancją tego, że nasz zawód nie jest zagrożony – powiedział Tom Clarke, zajmujący się w Sky News nauką i technologią.

Jak powstała reporterka AI i co udało jej się przedstawić?

Hanna Schnitzer nagrywała archiwalne treści z programów informacyjnych w studio typu greenbox. Wystarczyło kilka minut, by sztuczna inteligencja odwzorowała jej postać. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

fot. Sky News 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

fot. Sky News 

Zadaniem reporterki AI było przedstawienie ośmiu pomysłów na tematy wraz ze wskazaniem ekspertów. Do każdego z nich pozyskano grafiki stworzone przez sztuczną inteligencję. 

Wirtualna dziennikarka wyprodukowała artykuł składający się z 300 słów oraz odpowiadający mu 90-sekundowy materiał wideo. Reporterce towarzyszył także wirtualny wydawca, który chwalił jej pracę. 

Wypowiedzi reporterki były spójne i logiczne. Charakteryzowała je także bezstronność. Od „oryginału” odróżniał ją jedynie akcent, który przypominał na zmianę brytyjski, irlandzki oraz amerykański. Nie mniej, jeśli chodzi o względy wizualne, Sky News podało, że nawet narzeczony Hanny Schnitzer był zaskoczony odwzorowaniem postaci.

Reporterka AI szczególnie dobrze poradziła sobie z tematem wzrostu oprocentowania kredytów hipotecznych. Gorzej wyszło jej zaprezentowanie tematu związanego z wypadkiem cysterny z mlekiem.

– Od pośmiewiska do ekologicznego rozwiązania: czy rozlewanie mleka może być kluczem do bezpieczniejszych autostrad? – powiedziała.

Dodała także, że białko w mleku wchodzi w reakcję ze żwirem i błotem, co tworzy lepką maź, która daje lepszą przyczepność na drodze. W materiale pojawił się także cytat fikcyjnego naukowca.

Sky News podsumowało całą akcję stwierdzeniem, że AI nie zastąpi prawdziwych dziennikarzy, którzy fizycznie pojawiają się np. w parlamentach, blisko ludzkich dramatów czy na miejscu katastrof. Sztuczna inteligencja może pomóc, ale powinna być nadzorowana. 

PS 10 kampanii AI z Cannes Lions, które musisz znać

Pomimo tego, że tak naprawdę od kilku miesięcy mówimy o rewolucji AI (symbolicznie od premiery ChatGPT), to już teraz wśród wyróżnionych kampanii znalazły się ciekawe działania, w których sztuczna inteligencja została wykorzystana… inteligentnie.

PS 2 IBM wprowadza generatywną AI, która komentuje i analizuje przebieg Wimbledonu

IBM oraz The All England Lawn Tennis Club ogłaszają wprowadzenie nowych narzędzi cyfrowych dla fanów Wimbledonu. Funkcjonalność korzystającą z generatywnej sztucznej inteligencji IBM watsonx, dzięki której tworzone będą komentarze do wszystkich najważniejszych fragmentów wideo z meczów Wimbledonu.