Ponadto warto zwrócić uwagę na widoczne w wielu obszarach wzrosty, zmiany w obszarze najchętniej odwiedzanych przez użytkowników kategorii produktowych, najwyżej notowane marki, zjawisko marketplace oraz znaczene chińskich platform e-commerce na międzynarodowym rynku.
E-commerce – wzrost m.in. dzięki pandemii
Wraz z wybuchem pandemii, wielu z nas przeniosło swoją codzienną działalność do internetu. Z jednej strony wzrosła liczba klientów sklepów online, z drugiej – większą popularnością zaczęły się cieszyć wersje online tradycyjnych rozwiązań, takich jak kursy doszkalające czy inicjatywy promujące aktywność fizyczną. Co ciekawe, opisywana poprawa jest widoczna pomimo spadków zanotowanych w ostatnim kwartale 2023 roku.
Zobacz również
W 2023 roku e-commerce osiągnął 9-procentowy wzrost w stosunku do ubiegłych lat, a tendencja ta wciąż rośnie. Pierwsze tygodnie 2024 roku pokazały, że dynamiczny wzrost e-commerce nie zwalnia, bo porównując tegoroczny i ubiegłoroczny styczeń, można zauważyć 8-procentowy wzrost.
Różne kraje – różne wartości e-commerce
Analizując e-commerce w 2023 roku, warto przyjrzeć się poszczególnym krajom i ich „wkładowi” w rozwój tego obszaru. Według danych zamieszczonych w raporcie „Key eCommerce Trends in 2024” (foxintelligence by NielsenIQ), w 2023 przeciętny użytkownik platform e-commerce w Irlandii wydał w sumie 816 euro, podczas gdy w Niemczech kwota ta wyniosła 2 120 euro.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku liczby złożonych zamówień: na pierwszym miejscu zestawienia plasuje się Wielka Brytania (średnio 42 rocznie), a najmniej aktywnych użytkowników spośród badanych ma Belgia (16 na rok).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Fot.: „Key eCommerce Trends in 2024”
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przetasowania wśród kategorii produktowych
2023 rok to moment, w którym znaczącą w porównaniu do ubiegłych lat popularnością cieszą się produkty z kategorii elektronika. Szczególnie wyraźnie widać to w pierwszej połowie roku, a to nie jedyna zmiana. Zakupy online w ogóle cieszyły się w 2023 roku większym niż zwykle zainteresowaniem konsumentów.
Przyczyn takiej zmiany można dopatrywać się nie tylko w trudnych warunkach zewnętrznych, ale również w pojawieniu się nowych narzędzi i usług istotnie ułatwiających funkcjonowanie w sieci. Mowa choćby o Click&Collect czy zjawisku quick e-commerce.
Klienci online zwiększyli wydatki również na produkty i usługi w takich kategoriach, jak: pielęgnacja i uroda, żywność i napoje oraz gospodarstwo domowe i to o 20 proc. Nieznaczny spadek zanotowały kategorie high-tech i branża fashion, wciąż utrzymując się jednak wśród najchętniej odwiedzanych przez e-konsumentów.
Fot.: „Key eCommerce Trends in 2024”
Najbardziej wartościowe marki 2023 roku
W przypadku tego fragmentu raportu trudno mówić o zaskoczeniu. Wśród pięciu najbardziej dochodowych marek 2023 roku znalazły się Amazon i Apple, ta druga notując jednak spadek w stosunku do wcześniejszych 12 miesięcy. Wysokie miejsca w zestawieniu znalazły również Shein (branża fast fashion), Samsung (elektronika) i Zara (branża fashion). Wśród wyróżnionych nie zabrakło również Nike, łączącej modę i sport.
A jakie platformy zakupowe cieszyły się największym zainteresowaniem użytkowników? Wszędzie poza Holandią, w której króluje Bol, na pierwszym miejscu znalazł się Amazon. Nieznacznie niżej ulokowało się Vinted, podkreślając tym samym rosnące znaczenie trendu second-hand w branży modowej.
Fot.: „Key eCommerce Trends in 2024”
Marketplace rośnie szybciej niż tradycyjny handel online
Możliwość łatwego kategoryzowania produktów i usług, a co za tym idzie – właściwego i efektywnego pozycjonowania sklepów internetowych to kluczowe zalety rozwiązania, jakim jest e-marketplace. Wraz z możliwościami, istnieją jednak również wyzwania, z których największym bez wątpienia jest międzynarodowa konkurencja i trudność w przebiciu się do uwagi i zainteresowania potencjalnych klientów.
W 2023 roku zjawisko marketplace zyskało w stosunku do ubiegłych lat aż trzy punkty procentowe, a to chyba najlepszy wyznacznik rosnącego zainteresowania tym modelem ze strony klientów. Wraz z nim, rosnąć będą również możliwości dla właścicieli platform sprzedaży online typu marketplace.
Znaczenie ma również odpowiednia obsługa zamówień, a więc cykl kolejnych czynności, które wspólnie składają się na finalną satysfakcję klientów. Od możliwości wyboru, przez dodawanie do koszyka, płatność, pakowanie i wysyłkę (a niekiedy także proces reklamacji czy zwrotu), obsługa zamówień to dziś kluczowy aspekt funkcjonowania platform typu marketplace.
Właściciele niektórych decydują się obsługiwać wszystkie wspomniane wyżej etapy samodzielnie, inni zlecają to firmie zewnętrznej, jednak cel jest wspólny: sprawić, aby klient odczuł poszczególne etapy realizacji zamówienia w jak najmniejszym stopniu i dzięki temu wrócił do wybranego sklepu online – skuszony pozytywnymi wrażeniami z poprzednich zakupów.
Fot.: „Key eCommerce Trends in 2024”
Wzrost popularności chińskich platform
Znacząca część zysków we światowego e-commerce przypada chińskim platformom, w tym m.in. AliExpress, Temu i Shein. Stosunkowo niskie ceny i koszty dostawy (w niektórych przypadkach usługa ta jest nawet bezpłatna), a także duży wybór i łatwy dostęp do stacjonarnej i mobilnej wersji strony internetowej to główne powody, dla których chińskie platformy e-commerce cieszą się tak dużą popularnością.
Bez dwóch zdań, to Temu – które pojawiło się na europejskim rynku najpóźniej spośród wszystkich wymienionych graczy, cieszy się największym zainteresowaniem. Jednak również Shein, platforma dotychczas znana jedynie z podejścia typu ultra fast-fashion, w 2023 roku osiągnęła status pozwalający jej na rozszerzenie kategorii poza obszar typowo modowy.
Zdjęcie główne: „Key eCommerce Trends in 2024”
PS Na czym polega sukces Temu w Polsce? [KOMENTARZ]
Marketplace Temu w ciągu niespełna 8 miesięcy funkcjonowania w Polsce zbudował bardzo silną pozycję na rynku, wyprzedzając wiele firm operujących w branży od lat. Co jest kluczem do takiego sukcesu i czy Temu uda się utrzymać obecną pozycję wśród polskich konsumentów? Komentuje Tomasz Woźniak, CEO & Partner w Future Mind.
PS E-commerce na przełomie 2023/2024 roku
Które kampanie okazały się najciekawsze w 2023 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2024 roku? Poznaj opinie ekspertów.