Technologiczna Transformacja Zakupów B2B. Strategie i wnioski dla polskiego rynku [RAPORT]

Technologiczna Transformacja Zakupów B2B. Strategie i wnioski dla polskiego rynku [RAPORT]
Raport „Technologiczna Transformacja Zakupów B2B. Strategie i wnioski dla polskiego rynku” skupiony jest na analizie stopnia automatyzacji funkcji zakupowych w przedsiębiorstwach w Polsce. Jego cel to zrozumienie, jakie wyzwania stawiają przed sobą firmy, planując dalszy rozwój swoich procesów zarządzania zakupami, a także, jakie narzędzia są kluczowe w kolejnych etapach tego rozwoju.
O autorze
1 min czytania 2024-02-14

Raport „Technologiczna Transformacja Zakupów B2B. Strategie i wnioski dla polskiego rynku” przygotowany przez Marketplanet, ukazuje przyspieszający trend automatyzacji procesów zakupowych w polskich firmach. Uczestnicy badania, na podstawie którego powstał raport, to niemal 300 managerów z działów zakupów w dużych firmach, reprezentujących aż 40 różnych branż, takich jak usługi, produkcja, B+R, budownictwo, IT czy retail.

– Badane przez nas przedsiębiorstwa kierują swoje kroki w stronę automatyzacji funkcji zakupowych, zdając sobie sprawę z potencjalnych oszczędności poprzez efektywne negocjacje kontraktów i optymalizację procesu zakupowego. W rezultacie zwiększają własną marżę, co jest istotne w kontekście dynamicznych, zmiennych warunków rynkowych. Profesjonalizacja funkcji zakupowej, niezależnie od skali przedsiębiorstwa, wymaga jednak zaangażowania personelu oraz inwestycji w nowoczesne narzędzia informatyczne. Chcieliśmy zatem sprawdzić, na ile polskie firmy są na to gotowe – wyjaśnia Piotr Matysik, prezes zarządu Marketplanet.

Najważniejsze wnioski z raportu

  • Ponad 34 proc. managerów dobrze ocenia procesy automatyzacji zakupów w swojej firmie, natomiast bardzo dobrze ocenia je ponad 16 proc. Niemniej jednak, ponad 20 proc. firm nadal nie stosuje żadnych narzędzi do automatyzacji procesów zakupowych.


  • najpopularniejsze narzędzia wsparcia według ankietowanych to:


LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Ponad połowa (51 proc.) ankietowanych zauważa, że po wdrożeniu narzędzi automatyzujących zakupy doszło do redukcji czasu realizacji zamówień. Blisko 47 proc. respondentów podkreśla aspekt większej przejrzystości w procesach zakupowych.


  • Najważniejszym czynnikiem, wymienianym jako pierwszy, jest łatwość integracji, dostępność API oraz możliwość łatwego wdrożenia procesów zakupowych do już istniejącego systemu IT w firmach (niemal 73 proc. wskazań). Na drugim miejscu znajdują się koszty utrzymania systemu, a dopiero na trzeciej pozycji koszty wdrożenia (łącznie ponad 64 proc.). Ważnym aspektem jest także skalowalność, czyli możliwość objęcia automatyzacją systemu wspierającego zakupy dla kolejnych procesów w przyszłości (51 proc.).


Raport „Technologiczna Transformacja Zakupów B2B. Strategie i wnioski dla polskiego rynku”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

opracowanie: Agata Drynko, źródło: mat. prasowe

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS Topowi gracze w e-commerce 2023

Rok 2023 był ważnym momentem w rozwoju platform e-commerce. Zachodzące na nim i wokół niego zmiany dobitnie pokazały, że rzeczywistość w wersji online nie jest niezależna od warunków zewnętrznych, a wprost przeciwnie – świat zewnętrzny istotnie na niego oddziałuje. Poznaj najpopularniejsze kategorie i największych graczy e-commerce w 2023 roku.