Promocje muszą być nie tylko atrakcyjne cenowo, ale także dostarczać doświadczenia i wartości. Dla nich nie chodzi tylko o sam produkt, ale o całą historię, jaką niesie ze sobą marka.
Agencja badań marketingowych Openfield, znana ze swojej dociekliwości, postanowiła sprawdzić, na przykładzie akcji SMS-owej przeprowadzonej przez Biedronkę, jak bardzo taka kampania może być efektywna i jakie można z niej wyciągnąć wnioski.
Zobacz również
Te ostatnie okazały się bardzo interesujące i niemal jednoznacznie pokazały, jak bardzo wiek i różnice wynikające z reprezentowanego pokolenia mogą różnicować zachowania grup społecznych. Starsze pokolenie, wychowane w czasach ekonomicznych niesprawiedliwości i sztywnych reguł, patrzy na zakupy przez pryzmat oszczędności i lokalności marek. Każda złotówka się liczy, a przed jej wydaniem konsument dwa razy się zastanowi.
Z kolei dla młodego pokolenia, zakupy to nie tylko kwestia cen i dostępnych produktów. To raczej odkrywanie doświadczeń i wartości, które czyni ich bardziej wybrednymi wobec promocji.
Starsze niż myślisz. Sekrety skuteczności SMS-owych promocji Biedronki kierowanych do seniorów
Według wyników wspomnianych badań, aż 54% respondentów zdecydowało się na zakupy po otrzymaniu SMS-a promocyjnego od sieci sklepów Biedronka. Zaobserwowano również określone tendencje w tym obszarze, w zależności od wieku klientów.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
- Im starszy klient, tym częściej dokonuje zakupu po otrzymaniu SMS-a z promocją ze sklepu Biedronka.
- Aż 75% osób po 65. roku życia skorzystało z promocji po otrzymaniu SMS-a, podczas gdy zaledwie 25% konsumentów w wieku 18-24 lata uczyniło to samo.
Lojalność wobec jednej marki? Tak, ale do czasu otrzymania propozycji niższej ceny
Czy to możliwe, że nawet lojalność wobec ulubionego sklepu może zostać zachwiana przez promocję SMS-ową? Otóż tak! Badacze z Openfield odkryli, że ponad połowa ankietowanych klientów (52,1%), którzy dotychczas nie wybierali Biedronki jako swojego głównego miejsca zakupów, przynajmniej raz sięgnęła po promocyjną okazję po otrzymaniu krótkiej wiadomości tekstowej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nie dziwi zatem fakt, że 56,1% stałych klientów Biedronki również skusiło się na zakupy po otrzymaniu takiego SMS-a. Można postawić sobie pytanie, czy niecodzienne trendy zakupowe stanowią prawdziwe wyzwanie dla dotychczasowych przekonań o lojalności klientów? I tu znów Agencja Openfield pokazuje, że odpowiedź może brzmieć: tak. Okazuje się bowiem, że opisywana kampania do Biedronki przyciągnęła także co drugiego klienta, który jako swój główny sklep spożywczy wskazał Lidla.
Biedronka bardziej „mojsza niż twojsza”
Ocena SMS-ów promocyjnych różni się w zależności od wyboru sklepu jako głównego miejsca zakupów. 48,2% klientów wskazujących Biedronkę jako swój główny sklep, pozytywnie oceniło SMS-y promocyjne, w porównaniu do 42,2% klientów wskazujących inny sklep spożywczy jako najczęściej odwiedzany.
Wyniki te wykazują wyraźną tendencję: im starszy klient, tym bardziej pozytywnie ocenia SMS-y promocyjne oraz jest bardziej skłonny do odwiedzenia sklepu po ich otrzymaniu. Jest to obserwacja wyjątkowo ważna z punktu widzenia strategii marketingowej.
Czy zatem można założyć, że twój dziadek czy babcia, którzy regularne otrzymują SMS-y z promocjami, faktycznie nie traktują ich jak spamu (w przeciwieństwie do ciebie)?
Zdjęcia: materiały autora