„Mówiłem jej, że ma przestać”. SEXEDPL z kampanią edukacyjną, która dotyczy przemocy wobec mężczyzn

„Mówiłem jej, że ma przestać”. SEXEDPL z kampanią edukacyjną, która dotyczy przemocy wobec mężczyzn
SEXEDPL w kampanii antyprzemocowej zwraca uwagę na mężczyzn, którzy również są ofiarami przemocy. Dzięki spotom fundacja promuje Antyprzemocową Linię Pomocy (720 720 020).
O autorze
2 min czytania 2024-04-09

Szacuje się, że w ciągu swojego życia nawet 1 na 7 mężczyzn może doświadczyć przemocy domowej. Jednak większość z nich nikomu o tym nie powie. SEXEDPL zwraca szczególną uwagę na stereotypowe wzorce męskości, przez które dużo trudniej im reagować na przemocowe zachowania ze strony osoby partnerskiej, czy szukać pomocy.

„Mówiłem jej, że ma przestać”

Najnowsza kampania dotycząca przemocy ma za zadanie nie tylko informować o Antyprzemocowej Linii Pomocy (nr tel. 720 720 020), lecz także edukować w zakresie rozumienia, dostrzegania i przeciwdziałania przemocy, której doświadczają mężczyźni, a o której mówi się dużo rzadziej.

– Chłopcy dorastają otaczani wzorcami męskości, które są dość jasno określone – mężczyzna ma być silny, samodzielny i odważny. Ten jednostronny obraz mężczyzny raczej przywołuje na myśl rolę sprawcy, a nie ofiary. Czy w ogóle możliwe jest to, że będę ofiarą przemocy jako mężczyzna? Takie wątpliwości powodują, że mężczyźni często radzą sobie, ukrywając swoje problemy – tłumaczy Michał Jóźwiak, psycholog i psychoterapeuta.

– Mówienie o przemocy wobec mężczyzn wciąż pozostaje tematem tabu, głównie ze względu na społeczne stereotypy dotyczące męskości. Jednak równouprawnienie oznacza także równość w traktowaniu ofiar. Dlatego ważne jest, abyśmy zmieniali społeczny odbiór, zachęcając mężczyzn do szukania pomocy i traktując ich jako poszkodowanych, którym należy się wsparcie tak samo, jak kobietom – tłumaczy Magda Stawinoga, Project Managerka Fundacji SEXEDPL.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Spoty wyreżyserował Jan Dybus. Za produkcję odpowiada Papaya Film.

Przemoc, której doświadczają mężczyźni to nadal tabu

Według badania* zrealizowanego przez IRCenter dla platformy instagramowej socjolozki.pl przemocy fizycznej w związku doświadczyło 8% mężczyzn. 28% badanych spotkało się z przemocowymi zachowaniami tego typu ze strony rodziców, rodzeństwa lub krewnych, a 27% ze strony znajomych. Przemocy psychicznej w związku doświadczyło 14% mężczyzn, a 28% respondentów spotkało się z takimi zachowaniami ze strony bliskich.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

O ile przemoc fizyczna jest łatwiejsza do zidentyfikowana to zachowania, które zaliczane są do form przemocy niefizycznej, często trudniej nazwać czy zauważyć. Mężczyznom, którzy są np. upokarzani, wyśmiewani, szantażowani przez osobę partnerską trudno dopuścić do siebie myśl, że to, czego doświadczają, także jest przemocą.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Szukanie pomocy nie jest oznaką słabości

Antyprzemocowa Linia Pomocy SEXEDPL (nr tel. 720 720 020 ) w kwietniu działa od poniedziałku do niedzieli w godzinach 16–24. Jest skierowana zarówno do osób, które doświadczają bądź doświadczyły przemocy, ale także do osób, które ją stosują, jak i do tych, które są jej świadkami w swoim otoczeniu.

Wsparcia udziela zespół wyszkolonych specjalistek i specjalistów: psychologów, psycholożek, seksuologów i seksuolożek, z doświadczeniem w przeciwdziałaniu przemocy oraz w interwencji kryzysowej. Świadczona pomoc i wsparcie są anonimowe.

– Kampania SEXEDPL ma zachęcać mężczyzn do stawania po swojej stronie i ukierunkowania swojego działania na poszukiwanie pomocy. I tu temat kolejnych stereotypów — jeśli poszukuję pomocy, to być może jestem słaby, a jeśli myślę, że jestem słaby, to nie chcę, aby dowiedzieli się o tym inni. Pojawia się wstyd, który ma zachęcić mnie do ukrywania trudnych sytuacji w moim życiu – mówi Michał Jóźwiak.

*Badanie zrealizowane w lutym tego roku, na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków 18+, N=1018, badanie na panelu CAWI.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS Yves Saint Laurent Beauty startuje z międzynarodową kampanią „Miłość to nie Przemoc” w Polsce

Akcja mająca na celu podnoszenie świadomości problemu przemocy niefizycznej w związkach intymnych wystartowała w Polsce 2. października, w ustanowiony przez ONZ Międzynarodowy Dzień bez Przemocy.

PS2 Uber łączy siły z fundacją SexEdPL, aby przeciwdziałać przemocy

W ramach nawiązanej z SexEdPL współpracy Uber został strategicznym partnerem Antyprzemocowej Linii Pomocy skierowanej do osób, które doświadczają przemocy, stosują przemoc lub są jej świadkami. W planach są także wspólne działania edukacyjne dla kierowców, kierowczyń, pasażerów i pasażerek.