Język kształtuje rzeczywistość – może prowadzić do pogłębiania dyskryminacji lub jej przeciwdziałać. Dotyczy to także osób LGBTQIAP+. Dlatego, z myślą o dziennikarzach i dziennikarkach, politykach i polityczkach, komentatorach i komentatorkach oraz wszystkich, którzy publicznie wypowiadają się na temat osób LGBTQIAP+, powstała trzecia edycja poradnika „Jak mówić i pisać o osobach LGBT+”. To materiał dla tych, którzy chcą obiektywnie i rzetelnie pisać o osobach LGBT+, a nie zawsze wiedzą, jakim językiem się przy tym posługiwać.
– W tym roku, w odpowiedzi na wzrastające zainteresowanie działaniami korporacji i firm, w trzecim wydaniu dodano nowe przykłady dotyczące m.in. biznesu. W nowym wydaniu wyjaśniamy, czym jest rainbow washing czy tęczowe sieci pracownicze. Pojawiły się także nowe terminy związane różnymi tożsamościami płciowymi, rozszerzyliśmy źródła do pogłębiania wiedzy oraz zaktualizowaliśmy słowniczek terminów związanych ze społecznością LGBTQIAP+ – mówi Yga Kostrzewa.
Zobacz również
Publikacja była konsultowana z różnorodnymi organizacjami i osobami, zajmującymi się kwestiami równościowymi. Do tej pory poradnik pobrano już ponad 24 000 razy. Wysłano go również w formie online do ponad 1200 polskich redakcji. Z kolei, w formacie PDF lub drukowanym, trafił do ponad 2800 urzędów i jednostek samorządu terytorialnego. Znalazł się także w bibliotekach oraz organizacjach pozarządowych w całej Polsce.
Osoby autorskie stale prowadzą także szkolenia z języka inkluzywnego i komunikacji ze społecznością LGBTQIAP+ w redakcjach i firmach. W 2024 roku kolektyw został wyróżniony za swoją działalność edukacyjną na liście 100 osób wspierających edukację seksualną w Polsce w rankingu przygotowanym przez SEXEDPL i Forbes Women Polska.
Wersja drukowana poradnika ukaże się 10 czerwca. Druk poradnika jest finansowany ze środków stowarzyszenia Lambda Warszawa.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
– Jako Lambda Warszawa, z wielką dumą wspieramy dzieło zespołu poradnika. To jedna z najważniejszych publikacji, jakie mieli_ałyśmy zaszczyt wydać w ostatnich latach. Jest to doskonały materiał, który ułatwia wielu osobom zapoznanie się z językiem, który dynamicznie się zmienia – mówi Miłosz Przepiórkowski, przewodniczący zarządu stowarzyszenia Lambda Warszawa.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Poradnik:
Publikację można pobrać za darmo ze strony.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko
PS „Tęczniej z dumy”: kampania Kuboty z okazji pride month
Polska marka modowa Kubota ruszyła z akcją „Tęczniej z dumy”, promującą język inkluzywny i otwartą, wrażliwą komunikację.
PS2 Monika Czaplicka i Grzegorz Miecznikowski (Priders): W Polsce można robić dobry marketing inkluzywny i nie jest to trudne
Z Moniką Czaplicką oraz Grzegorzem Miecznikowskim rozmawiamy o ich agencji Priders. O tym, czym będzie się zajmować, jakie działania planuje? Nie zabrakło również dyskusji o tym, czy inkluzywność to trend? A może jednak marketing inkluzywny wypływa z realnej potrzeby, jaka towarzyszy nam w branży (i nie tylko)?