#NMInsights „Prestiże i wstydy Zetek”: czym lubi chwalić się pokolenie Z, a co uważa za żenujące [RAPORT]

#NMInsights „Prestiże i wstydy Zetek”: czym lubi chwalić się pokolenie Z, a co uważa za żenujące [RAPORT]
Y&LOVERS, mBank oraz PTBRiO opublikowali raport „Prestiże i wstydy Zetek”. W raporcie szukano odpowiedzi m.in. na to, czym flexuje (chwali) się pokolenie Z, a co jest dla nich cringem (czymś żenującym).
O autorze
1 min czytania 2024-10-11

Raport „Prestiże i wstydy Zetek” stanowi bardziej rozbudowaną kontynuacją jednego z wystąpień, które miało miejsce podczas konferencji INSUMMIT Youth. Raport rozwinięto jednak o etno perspektywę, ilościową walidację i TikTok dive.

Twórcy i twórczynie raportu piszą: „zasilani głębokim zaciekawieniem otaczającym nas światem, postanowiliśmy podjąć wyzwanie wyjścia poza nasze bańki; gotowi na ryzyko utraty równowagi, w zamian za odkrycie czegoś zupełnie nowego; była to intensywna podroż, a dla niektórych wpisała się w pierwsze doświadczenia z badaniami etnograficznymi!”.

Najważniejsze wnioski z raportu

  • Kategorie, które ułatwiają Zetkom zdobycie uznania i prestiżu wśród rówieśników to między innymi: outfit (ubiór), gadżety, interesujące hobby czy bycie autentycznym.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Dla Zetek cringem są między innymi: kiczowate dodatki (np. w panterkę), ubrania z dużym logo, ubrania niedopasowane do okazji, niemodne ubrania (np. rurki).

  • Zetki lubią wyrażać siebie za pomocą gadżetów, mogą to być przykładowo słuchawki (dla audiofilki) czy konsola do gier (dla gamera).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Im bardziej unikalne zainteresowanie, tym większy flex. Jak się okazuje, Zetki uwielbiają mieć swoje oryginalne pasje, z których są dumne.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Zetki chcą „być cool”. Przejawia się to nie tylko w aspekcie wizualnym, ale przede wszystkim w pewności siebie, samoakceptacji czy odważnym wyrażaniu siebie.

Pełny raport dostępny do pobrania na stronie.

Metodologia badania

  • Etno perspektywa

W okresie od 20 lutego 2024 roku do 20 marca 2024 roku, grupa młodych badaczek i badaczy, przeprowadziła łącznie 15 wywiadów etnograficznych z młodzieżą w wieku od 14 do 21 lat (aby
zachować anonimowość – w cytatach umieszczonych w raporcie zostały zmienione imiona uczestników i uczestniczek badania). Celem wywiadów było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, jak młodzi ludzie
postrzegają kategorię prestiżu (flexu) i wstydu (cringe’u).

  • Ilościowa walidacja

Żeby uniknąć anegdotyczności danych etnograficznych, zwalidowano podejście do prestiżu i wstydu Generacji Zet, korzystając z badania CAWI na próbie 600 osób w wieku od 15 do 26 lat. Ankieta miała na celu zebranie danych statystycznych dotyczących poglądów, preferencji i zachowań tej grupy wiekowej.

  • TikTok dive

Dodatkowo przeprowadzono analizę treści na platformie TikTok, skupiając się na materiałach publikowanych przez młodzież. Celem analizy było zidentyfikowanie głównych tematów, trendów oraz sposobów, w jaki młodzi ludzie komunikują się i wyrażają swoje opinie w mediach społecznościowych.

Zdjęcie główne: PTBRiO

PS #NMInsights: Jakie są polskie Zetki? [RAPORT]

PS2 Zachowania zakupowe i wpływ influencer marketingu na pokolenie Z [BADANIE]