>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.
Przełom października i listopada to w Polsce już nie tylko przygotowania do wizyt na grobach bliskich. Jak się okazuje, mimo że Halloween to święto stosunkowo nowe w polskim kalendarzu, jego celebracja nie przeszkadza większości pytanych Polaków. Co więcej, 12% z nich uważa, że okazja ta współgra w jakiś sposób z naszą kulturą. Z badania przeprowadzonego przez Havas Media Network wynika, że 15% ankietowanych rodaków planuje aktywności związane z obchodami Halloween, takie jak dekorowanie domu (58%), oglądanie horrorów (30%) czy zbieranie wraz z dziećmi słodkości na osiedlach (30%). Najwięcej świętujących jest w wieku od 15 do 24 lat.
Zobacz również
– Halloween stanowi część naszej codzienności. Przyzwyczailiśmy się już do dekoracji, w których dominują dynie, duchy i czarownice. Nie podchodzimy do tego dnia aktywnie – tylko 15% dorosłych Polaków wskazuje, że podejmuje jakiekolwiek aktywności w tym dniu – zatrzymujemy się jednak na etapie dekoracji i wieczorów filmowych z kinem grozy. Halloween to dla nas raczej ciekawy aspekt popkulturowy niż stała część naszej kultury. Nastawienie Polaków nie przekłada się również na aspekt zakupowy – raczej unikamy kupowania produktów tematycznie związanych z Halloween – to dla niemal połowy Polaków niepotrzebny wydatek. Do halloweenowych promocji i eventów podchodzimy raczej z obojętnością i lekkim zaciekawieniem – nie angażują one naszej uwagi w dużym stopniu. Nie uważamy również, że marki powinny zwiększać swoją aktywność w kontekście Halloween. To więc dla Polaków wciąż bardziej „ciekawostka”, niż wydarzenie realnie angażujące nasze zachowania i „portfele” – komentuje Anna Ostrowska, Insights Manager CSA, Havas Media Network.
Halloween to święto, z którym wiąże się wiele tradycji, spośród których Polakom do gustu przypadły najbardziej „Cukierek albo psikus” (49%), dekorowanie domów i mieszkań (45%) oraz przebieranki i przygotowywanie tematycznych kostiumów (39%).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Czy jednak zdaniem Polaków marki korzystają marketingowo z okazji, jaką jest Halloween? Jak się okazuje, niemal połowa pytanych (42%) nie kojarzy jakichkolwiek działań brandów w tym zakresie. Jeśli odpowiedź była inna, to na myśl pytanym przychodziły przede wszystkim sklepy wielkopowierzchniowe, takie jak Lidl czy Carrefour (34%), odzieżowe (30%) i kina czy platformy streamigowe (23%). Niemal 1/5 respondentów (19%) wskazała producentów słodyczy i drogerie jako tych, którzy w swoich działaniach korzystają z obecności Halloween w kalendarzach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Patrząc na wyniki związane z kolejnym pytaniem zadanym w ankiecie: „Czy marki w Polsce powinny bardziej angażować się w promocje i zdarzenia związane z Halloween?”, wydaje się, że nic w tym dziwnego, bowiem zaledwie 17% respondentów uważa promocje i wydarzenia organizowane przez marki związane z Halloween za ciekawe i dodające temu dniu klimatu. Jeszcze mniej, bo tylko 9% sądzi, że brandy powinny bardziej zaangażować się w promowanie Halloween. Dla 26% pytanych obecny poziom halloweenowych działań marketingowych jest wystarczający.
Przeczytaj cały raport Havas Media Network „Halloween i Polacy” poniżej.
Zdjęcie główne: raport „Halloween i Polacy”