„Nie każdy lubi pracować na liczbach, ale absolutnie każdy lubi dobrze zarabiać” – mówi twórca narzędzia AlleSpark, Oskar Hertman, który jest też CEO agencji Allegro Ads Pirk Spark, ogłoszonej w tym roku przez platformę Allegro Quality Championem Allegro Ads Partner+. Z tego powodu, wypuścił na rynek aplikację, która integruje dane z Allegro API z danymi kosztów prowadzenia kampanii reklamowych Allegro Ads i pozwala użytkownikom dodać własne ceny zakupu. Efekt? Każdy user, zarówno korzystający z darmowego konta FREE, jak i płatnego PRO, może generować w interfejsie automatyczne Raporty Allegro Rentowności całego konta, kategorii i ofert.
Jest to miła nowinka w świecie sprzedających na Allegro – potrzeba optymalizacji rentowności na tym marketplace’ie jest bowiem silna. Od lat managerowie i właściciele biznesów zachodzą w głowę, jak obniżyć swoje koszty sprzedaży. W końcu mają do tego narzędzie.
Co daje sprzedającym na Allegro narzędzie AlleSpark?
AlleSpark pokazuje, ile dokładnie zarabia wystawiony na Allegro produkt „na czysto”, już po odjęciu kosztów zakupowych, prowizji, opłat za dostawę, promocję i reklamę, jaki ma K/P (stosunek kosztów do przychodów) z Allegro Ads i organicznie bez reklam, a także – w ujęciu kwotowym i procentowym – ile towaru sprzedało się dzięki reklamie, a ile organicznie, bez żadnego marketingowego wsparcia.
Co istotne, wszystkie koszty reklam zliczane są po ID i następnie grupowane, czyli dana oferta może być jednocześnie reklamowana w kilku-kilkunastu kampaniach, a AlleSpark da Ci sumaryczny wynik. Dlaczego to ważne? AlleSpark sprawia, że łatwo możesz sprawdzić, czy reklama Ci się rzeczywiście opłaca i jak bardzo na tle innych. W jednym oknie interfejsu dostaniesz bowiem porównanie wyników wielu produktów. W lot zobaczysz, czy np. z danego produktu można wycisnąć więcej, podnosząc budżet na Allegro Ads nadal w granicach K/P, który jest dla Ciebie opłacalny. Możesz też szybko podjąć decyzję czy wyłączyć reklamy lub promocje. Z powyższych powodów, AlleSpark to gamechanger dla każdego marketingowca odpowiedzialnego za wyniki sprzedaży na Allegro.
Co więcej, wszystkie pozostałe koszty możesz podejrzeć pojedynczo i dowiedzieć się, jakie były wydatki dla danej oferty produktowej jeśli chodzi wykupione do promowania monety, ile kosztowały Cię wyróżnienia, ile przesyłka Allegro SMART!, ile prowizja itd. Raporty Allegro Rentowności AlleSpark są tak kompleksowe, że zarząd i managerowie mają i ułatwioną kontrolę wyników, i trafniej oszacują możliwe zyski w kolejnych miesiącach.
Przykład optymalizacji kosztów Allegro Ads z AlleSpark
Załóżmy, że chcesz przeanalizować swoją sprzedaż na Allegro z września 2024. Logicznym jest zatem, że:
- najpierw musisz spojrzeć na całość wyników z poziomu konta Allegro;
- potem zejść głębiej, na wyniki kategorii, w których sprzedajesz;
- w tych kategoriach, w których wyniki są świetne, przejrzeć najlepiej performujące oferty produktowe (czy jest gdzieś szansa na skalowanie), a w tych, których zysk i K/P nie są zadowalające, zajrzeć w oferty do poprawy.
Otwierasz zatem narzędzie AlleSpark. Wrzucasz w nie świeży plik Excel wygenerowany z panelu Allegro Ads, żeby system mógł pogrupować szczegółowo wszystkie dane. Uzupełniasz ceny zakupu produktów, żeby AlleSpark mógł przeliczyć ilość sprzedaży przez Twoje koszty własne, których w Allegro Analytics nie masz gdzie dodać (oficjalny system Allegro nie przewiduje takiej funkcji) i pokazać Ci zysk z Allegro.
Raporty Allegro Rentowności AlleSpark ukazują kilkadziesiąt parametrów biznesowych. Ty jednak nie potrzebujesz ich wszystkich i część z nich ukrywasz w interfejsie, żeby mieć jasny widok tylko na te, które chcesz analizować. Te, które zostawiasz w całościowym raporcie swojego konta Allegro i ich liczby, to:
- przychód całkowity (łączna wartość uzyskana ze sprzedaży wszystkich produktów na Allegro) – 59 399,25 zł,
- przychód z Allegro Ads (łączna wartość sprzedaży wygenerowana dzięki kampaniom reklamowym na Allegro) – 21 875,42 zł (42%),
- przychód Organic (wartość sprzedaży uzyskana bez wsparcia kampanii reklamowych Allegro Ads) – 30 018,86 zł (58%),
- zysk Allegro (przychód Allegro – koszty Allegro przed odjęciem kosztów zakupowych) – 37 421,05 zł,
- koszty Allegro Ads (całkowite wydatki poniesione na kampanie reklamowe w Allegro Ads) – 4 702,93 zł,
- K/P (wskaźnik pokazujący procentowy udział kosztów, wraz z kosztami Allegro Ads, w przychodach) – 32%,
- K/P bez Allegro Ads (wskaźnik rentowności, który wyłącza koszty związane z reklamami, aby ocenić rzeczywistą rentowność bez wpływu kampanii reklamowych) – 25%.
Wskaźnik K/P na poziomie 32% uznajesz za zbyt wysoki, bo Twoim celem jest uzyskać K/P=25%. Generujesz więc w AlleSpark Raport Rentowności kategorii, żeby sprawdzić, które segmenty odpowiadają za zawyżenie wskaźnika. Kategorie segregujesz w AlleSpark od największego przychodu, czyli od najważniejszych.
Wśród nich dostrzegasz trzy kategorie, których K/P jest zbyt wysokie.
- Kategoria I – K/P=39%, a K/P bez Ads =19%. Oznacza to, że inwestycja w Allegro Ads obniża rentowność o 20%. To sugeruje, że należy poszukać obszarów do optymalizacji w zakresie kampanii reklamowych.
- Kategoria II – K/P=34%, a K/P bez Ads =24%. Inwestycja w Allegro Ads obniża rentowność o 10%, a sam wynik 24% K/P bez Ads to średni wynik, co sugeruje, że należy dokładniej przeanalizować oferty wyróżnione w tej kategorii i poszukać optymalizacji we włączonych pakietach Promo, monetach i kuponach.
- Kategoria III – K/P=34%, a K/P bez Ads =28%. Reklamy Allegro Ads obniżają rentowność jedynie o 6%. W związku z tym to nie Allegro Ads będą głównym obszarem do optymalizacji. Wyniki sugerują raczej, że większość ofert jest promowana wyróżnieniami i jednocześnie reklamowana za pomocą Allegro Ads.
Kolejnym krokiem jest zajrzenie w Raporty Allegro Rentowności ofert z tych kategorii i przeanalizowanie, które oferty należy zoptymalizować reklamowo.
Załóżmy, że w Kategorii I widzisz, że jeden produkt generuje aż 90% całej sprzedaży. Co więcej, przychód z Allegro Ads wynosi aż 92%. To bardzo dużo. Doświadczony specjalista Allegro Ads w takim momencie powinien dokładnie przeanalizować całą strukturę kampanii reklamowych i wyłapać miejsca, w których reklama przepala pieniądze. Następnie spróbować zoptymalizować współczynnik konwersji, bo im więcej osób na 100 kliknięć kupi produkt, tym inwestycja w Allegro Ads będzie bardziej rentowna i K/P zacznie spadać.
Analiza Allegro z AlleSpark wydaje Ci się zbyt trudna?
Jeżeli nie jesteś specjalistą od performance’u, narzędzie AlleSpark i powyższy przykład mogą Ci się wydać ciut skomplikowane. Bez umiejętności pracy z twardymi liczbami nie sposób jednak opłacalnie zwiększać zyski. Nie da się pracować nad rentownością sprzedaży „na ślepo”. Wiedz zatem, że techniki pracy nad optymalizacją rentowności na Allegro wyjaśniają eksperci AlleSpark zarówno w swoich webinarach, jak i publikacjach. Możesz też nieodpłatnie i nieobowiązująco umówić się na demo wersji PRO AlleSpark, podczas którego ich konsultant wdroży Cię w interfejs i sposoby patrzenia na dane.