Kiedy można mówić o wykluczeniu komunikacyjnym? Wtedy, gdy przez wybrane miasto czy wieść nie przejeżdża żaden autobus, środki komunikacji jeżdżą nieregularnie, a w efekcie mieszkańcy tych terenów nie mogą na czas zdążyć do pracy, szkoły, czy w inne ważne dla nich miejsce.
Ten problem postanowił nagłośnić UNICEF, który ruszył z akcją #TransportDlaMłodych. Jej głównym elementem jest spot opublikowany w mediach społecznościowych i na YouTubie.
Zobacz również
Pod hasłem #TransportDlaMłodych w sieci można też znaleźć treści związane ze skalą zjawiska, jakim w Polsce jest wykluczenie komunikacyjne młodzieży. Na facebookowym profilu UNICEF Polska powstał cykl postów poświęconych właśnie temu tematowi. Zorganizowano również konferencję pod patronatem Rzeczniczki Praw Dziecka Moniki Hornej-Cieślak, w której wzięli udział eksperci analizujący przyczyny wykluczenia transportowego dzieci w Polsce oraz jego wpływ na życie młodych osób.
Raport „Wykluczenie transportowe dzieci i młodzieży w Polsce”
Jak się okazuje, niemal co trzeci nastolatek w Polsce uważa, że ma problem z dostępem do komunikacji publicznej. Pokazuje to raport UNICEF Polska „Wykluczenie transportowe dzieci i młodzieży w Polsce” opublikowany w ostatnim kwartale 2024 roku.
– Inspiracją do stworzenia raportu o wykluczeniu byli młodzi ludzie, którzy podkreślali wagę tego problemu dla ich codzienności oraz planów na przyszłość. Dla mnie jednak bardzo ważne jest też zwiększenie udziału samych zainteresowanych w opracowywaniu konkretnych rozwiązań na danym terenie – tłumaczy Renata Bem, Dyrektor Generalna UNICEF Polska.
Suszonki miesiąca: top 21 kreacji października 2024 [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Raport UNICEF Polska pokazał skalę problemu, jakim jest wykluczenie komunikacyjne. Już 1 na 6 dzieci w wieku 12-19 lat jest nim zagrożone, a taka sytuacja nie tylko wyraźnie ogranicza możliwości edukacyjne, ale też widocznie wpływa na trudności w budowaniu relacji z rówieśnikami.
30% pytanych przez autorów raportu dzieci przyznało, że problem z dostępem do transportu publicznego pogorszył ich relacje ze znajomymi. Co więcej, aż 49% z nich przyznało, że w ciągu ostatniego roku najczęściej docierało na spotkania z przyjaciółmi pieszo (podczas gdy transportem zbiorowym zaledwie 29%).
Problemem jest też często odległość miejsca zamieszkania od najbliższego przystanku komunikacji miejskiej. Jak wynika z raportu UNICEF, z takimi trudnościami znacznie częściej mierzą się jednak młodzi mieszkańcy wsi (37%) niż miast (23-28%).
Pełen raport „Wykluczenie transportowe dzieci i młodzieży w Polsce” pobierzesz TUTAJ >>
Zdjęcia: raport UNICEF „Wykluczenie transportowe dzieci i młodzieży w Polsce”