Choć technologia ta oferuje innowacyjne możliwości, wiąże się także z istotnymi ryzykami, które należy uwzględnić przy planowaniu korzystania z tego narzędzia (ale również z innych narzędzi AI).
Możliwości i ograniczenia w zakresie wykorzystywania assetów Midjourney
Midjourney w swoich warunkach użytkowania wskazuje m.in., że możliwe jest komercyjne wykorzystanie ich assetów (czyli obrazów oraz innych zasobów), ale z pewnymi ograniczeniami.
Zobacz również
- Jeżeli Twoja firma generuje roczny przychód przekraczający 1 000 000 USD, musisz posiadać subskrypcję na poziomie Pro lub wyższym, aby legalnie wykorzystywać wygenerowane obrazy do celów komercyjnych.
- Jeśli powiększysz (upscalujesz) obraz stworzony przez innego użytkownika, to prawa do tak zmodyfikowanego obrazu należą do oryginalnego twórcy, a nie do Ciebie. W takim przypadku potrzebujesz zgody pierwotnego autora na wykorzystanie tego obrazu. Co więcej, istnieje możliwość korzystania z funkcji „editora” dla użytkowników, ale jedynie tego z dłuższym stażem subskrypcyjnym lub określoną liczbą wygenerowanych assetów.
Inne ryzyka, na które warto zwrócić uwagę:
- publiczny charakter treści – Midjourney działa jako otwarta społeczność, co oznacza, że inne osoby mogą używać i modyfikować Twoje treści opublikowane w przestrzeni publicznej. Domyślnie Twoje treści są widoczne publicznie i mogą być remiksowane;
- tryb Stealth – jeśli wykupiłeś funkcję Stealth w ramach subskrypcji „Pro” lub „Mega” (albo jako dodatkową opcję dostępną wcześniej), Midjourney zobowiązuje się dołożyć starań, aby nie publikować żadnych Twoich zasobów w sytuacjach, gdy włączono tryb Stealth;
- co ważne, każdy obraz stworzony w przestrzeni współdzielonej, takiej jak publiczny pokój rozmów na Discordzie, jest widoczny dla wszystkich uczestników tego pokoju, niezależnie od aktywacji trybu Stealth.
W związku z powyższym warto te kwestie poruszyć ze swoim zespołem, zwłaszcza jeżeli nie będzie on miał dostępu do płatnej opcji (co wydaje się zresztą nierekomendowane w przypadku agencji marketingowych). Przy czym należy w każdym wypadku uważać na to, co zostaje udostępniane lub przesyłane do narzędzia, a w miarę możliwości tworzyć treści w wiadomościach prywatnych czy też na prywatnym serwerze Discord.
Co może Midjourney robić z wprowadzanymi przez nas treściami?
Midjourney wskazuje, że korzystając z ich usług, udzielasz im, jej podmiotom stowarzyszonym, następcom prawnym i zleceniobiorcom wieczystej, ogólnoświatowej, niewyłącznej, sublicencjonowanej, bezpłatnej, bez tantiem i nieodwołalnej licencji na:
- reprodukowanie,
- tworzenie dzieł pochodnych,
- publiczne wyświetlanie,
- publiczne odtwarzanie,
- sublicencjonowanie,
- dystrybucję treści, które wprowadzasz do usługi, jak również wszelkich zasobów stworzonych przez Ciebie za pośrednictwem usługi.
Wydaje się, że sytuacja nie wygląda odmiennie również w przypadku konkretnego, wykupionego planu (przynajmniej tak wynika z informacji ogólnie dostępnych na stronie internetowej, nie doszukałyśmy się zastrzeżenia, według którego byłoby inaczej).
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Rekomendacje w zakresie korzystania z Midjourney
Na poziomie organizacji
1. Zabezpiecz prawa autorskie i dane:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- zrozum, że treści wygenerowane w Midjourney stają się objęte licencją, która pozwala firmie Midjourney i innym użytkownikom na ich użycie i modyfikację;
- nie używaj wrażliwych informacji, w tym zawierających dane osobowe, nazwy produktów, logo czy jakichkolwiek innych materiałów chronionych prawem autorskim;
- upewnij się, że pracownicy wiedzą, jakie treści są dopuszczalne do generowania w narzędziu.
2. Korzystaj z trybu Stealth:
- włącz tryb Stealth w przypadku pracy nad materiałami, które nie powinny być widoczne publicznie;
- pamiętaj jednak, że obrazy tworzone w przestrzeniach otwartych, jak Discord, są widoczne dla uczestników rozmowy.
3. Przeglądaj umowy licencyjne i polityki – regularnie aktualizuj wiedzę na temat warunków korzystania z Midjourney i licencji, których udzielasz, aby unikać potencjalnych sporów prawnych.
4. Buduj zasady wewnętrzne – przygotuj jasne wytyczne dla pracowników dotyczące korzystania z Midjourney w celu ochrony reputacji i własności intelektualnej organizacji.
W relacjach z klientami
1. Pamiętaj o transparentności wobec klientów:
- informuj klientów, że treści generowane w Midjourney mogą być używane lub modyfikowane przez innych użytkowników zgodnie z licencją;
- wyjaśnij, jakie zabezpieczenia zostały wdrożone w przypadku poufnych projektów.
2. Unikaj generowania treści na wyłączność bez dodatkowych środków ochrony – jeśli klient oczekuje pełnej wyłączności na treści, rozważ tworzenie materiałów poza Midjourney, aby uniknąć udzielania licencji innym podmiotom.
3. Regularnie przeprowadzaj audyt treści – sprawdzaj, czy wygenerowany content nie narusza praw osób
trzecich (np. nie występuje podobieństwo do istniejących marek, osób, dzieł etc.).
4. Poinformuj o ograniczeniach – upewnij się, że klienci rozumieją ograniczenia narzędzia, takie jak możliwość użycia treści przez inne osoby lub organizacje.
Właśnie po to, żeby ułatwić sobie planowanie odpowiednich działań, zachęcamy dodatkowo do pobrania „Checklisty zgodnego z prawem korzystania z AI”: https://lawmore.pl/checklistaai/.