Monika Borycka (TrendRadar): Przyszłość to wiele alternatywnych scenariuszy [PODCAST]

Monika Borycka (TrendRadar): Przyszłość to wiele alternatywnych scenariuszy [PODCAST]
W kolejnym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawiamy o trendach, które mogą zmienić biznes. Naszą rozmówczynią jest Monika Borycka, trendresearcherka, założycielka TrendRadar.
O autorze
2 min czytania 2025-01-09

W kolejnym odcinku NowyMarketing Podcast gościmy Monikę Borycką, którą pytamy między innymi o to, czy: 

  • istnieje tylko jedna przyszłość,
  • trendy opisują to, co nadchodzi, czy to, co nadeszło,
  • w świecie, który tak naprawdę zmienia się z dnia na dzień, trendy nadal są nam potrzebne,
  • można powiedzieć, że trendy w jakiś sposób zakłócają funkcjonowanie biznesu,
  • istnieje sprawdzony przepis na rozwijanie intuicji?

3 trendy, które mogą zmienić biznes

Monika Borycka opowiedziała o tym, jakie trendy mogą w najbliższym czasie zmienić biznes.

– Na pewno to, że wkraczamy w erę konwergencji. Rzeczywiście jesteśmy w erze „wszystko, wszędzie, naraz” i chociażby konwergencja technologiczna w końcu się staje naszą rzeczywistością. Zaczynamy coraz bardziej rozumieć, że przyszła transformacja to nie będzie wynik działania jednej konkretnej technologii, ale wielu wzajemnie napędzających się i nakładających na siebie zjawisk. Sztuczna inteligencja, która teraz jest wymieniona przez wszystkie przypadki, będzie jednym z nich. Supercykl technologiczny na pewno będzie napędzany przez AI, ale zaraz obok jest też biotechnologia. To, co na pewno jeszcze mogłabym wskazać to kwestia syntetycznego świata. Tego, że zmierzamy coraz mocniej w kierunku stworzenia takiego miejsca, gdzie właściwie każdy element rzeczywistości może być sklonowany cyfrowo. Cały czas szukamy tego, co da się jeszcze zcyfryzować – mówi.

– Kolejna kwestia to zadanie sobie pytania, co w tym wszystkim z człowiekiem? Jak będzie się przebudowywać w związku z tymi zmianami ekonomia naszych relacji? Jak obszar technologii będzie wpływał na ekonomię relacji? Pojawia się tutaj takie zjawisko jak paradoks połączenia. Z jednej strony jesteśmy coraz bardziej połączeni, a z drugiej coraz bardziej odizolowani od siebie – dodaje.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czy trendy są jeszcze potrzebne?

– Myślę, że trendy bywają takimi „nęcącymi opcjami”, a zdarza się, że nie są one do końca prawdziwymi trendami. Często operujemy po prostu na modzie, viralach, które wydają nam się, że są właśnie tymi ważnymi zjawiskami, które będą zmieniać nasz biznes. Ja stoję na stanowisku, że tak naprawdę pojedynczy trend, czy w ogóle same trendy, oferują dosyć ograniczony wgląd w przyszłość. Tak naprawdę tym, co ujawnia prawdziwą zmianę, jest wzajemne oddziaływanie, ale przede wszystkim analiza tego, jak my możemy na te trendy zareagować. Często od nas, działających w tej branży, oczekuje się prostych odpowiedzi i traktuje się raporty, trendbooki czy różne zestawienia trendów jako zbiór ze wskazówkami, co należałoby zrobić. A ja stoję na stanowisku, że to jest zbiór pytań o to, jaka zmiana zachodzi i zbiór pytań o to, jak na przykład może zmienić się mój biznes albo moje działanie – odpowiada Monika.

– Do tego mocno zachęcam też osoby, z którymi współpracujemy, żeby rozszerzać sobie, przy pomocy tych trendów, pole widzenia i zadawać więcej pytań, niż przy pomocy trendów uzyskiwać odpowiedzi, bo trendy też mają zdolność wysyłania nas w przyszłość – dodaje.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS Marta Robak, Karol Kamas (Pluxee Polska): Znalezienie dobrego insightu to klucz do sukcesu w rebrandingu [PODCAST]