Badania SW Research pokazują ponadto, że Polacy dostrzegają społeczny i zdrowotny aspekt sytuacji związanej z dostępnością wódki w opakowaniach o pojemności do 300 ml.
Mimo że w naszym kraju wysokość akcyzy na alkohol jest zgodna z wytycznymi podanymi przez Unię Europejską, a opakowania wódki o pojemności do 300 ml zostały jakiś czas temu obłożone dodatkową opłatą (tzw. podatkiem małpkowym), to wielu Polaków wciąż sądzi, że wspomniane podatki powinny jeszcze wzrosnąć.
Zobacz również
– Podatek akcyzowy jest instrumentem państwa, mającym wpływać na strukturę cen napojów alkoholowych. Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, celem jest ograniczanie spożycia i zmiana struktury konsumpcji na rzecz napojów o niskiej zawartości procentowej alkoholu. To dlatego akcyza na wódkę jest wyższa niż na piwo. Jest to rozwiązanie zgodne z dyrektywą unijną i stosowane w całej Europie – podkreśla Bartłomiej Morzycki ze Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.
Zbyt duża dostępność „małpek”
57,1% uczestników grudniowego badania przeprowadzonego przez SW Research przyznała, że „małpki” z wódką są zbyt łatwo dostępne, a jedynie dla 4% z nich jest przeciwnego zdania. Dla 10% respondentów ceny „małpek” są bardzo wysokie, a niemal połowa pytanych (45%) sądzi, że całkowity zakaz sprzedaży „małpek” z wódką to krok we właściwą stronę. Co więcej, już 46% Polaków chciałoby podwyższenia podatków i opłat od alkoholu w opakowaniach o pojemności do 300 ml. Jednocześnie przeciwnego zdania jest zaledwie 28% badanych.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
„Małpki” rzadko pijemy w domu
Jakie jeszcze wnioski płyną z badania SW Research? Wspomniane „małpki” pijemy najczęściej w sąsiedztwie sklepów, a najrzadziej w domach. Jak się okazuje, aż 78% respondentów widziało osoby spożywające alkohol z opakowań niewielkiej pojemności w okolicach sklepu, a 25% spotkało się z tą sytuacją przed lub podczas pracy.
Ponadto, dla 39% pytanych „małpki” są produktem dedykowanym nastolatkom chcącym spróbować mocnego alkoholu, a 61% pytanych wiąże ten towar z osobami mającymi problem alkoholowy. Finalnie aż 74% pytanych jest przekonana, że spożywanie „małpek” wywołuje ryzyko uzależnienia, a dla 70% respondentów sprzyja ono regularnemu piciu.
Badanie SW Research zostało przeprowadzone w dniach 10-11.12.2024 w formie wywiadów online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 805 ankiet na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków, w wieku 18-65 lat. Badanie zrealizowano na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.
Zdjęcia: PAP
PS NoLo – chwilowy trend, czy trwała zmiana