„Nigdy nie pożałujesz dnia, w którym przestał_ś pić”: mural z przesłaniem od Traffic Design ozdobił gdański Wrzeszcz

„Nigdy nie pożałujesz dnia, w którym przestał_ś pić”: mural z przesłaniem od Traffic Design ozdobił gdański Wrzeszcz
W dzielnicy Wrzeszcz w Gdańsku stworzono mural z hasłem „Nigdy nie pożałujesz dnia, w którym przestał_ś pić”. Środki na jego wykonanie przekazali prywatni sponsorzy.
O autorze
1 min czytania 2025-02-26

Na jednym z budynków w gdańskiej dzielnicy Wrzeszcz pojawił się mural z hasłem „Nigdy nie pożałujesz dnia, w którym przestał_ś pić”. Jego zadaniem jest dodawanie odwagi osobom, które borykają się z chorobą alkoholową lub są nią zagrożone.

Mural wymalowany na ścianie przy Alei Grunwaldzkiej ma nie tylko dodawać otuchy osobom dotkniętym chorobą alkoholową, ale także zwracać na ten problem uwagę pozostałej części społeczeństwa. Jego pomysłodawcą, projektantem i autorem jest stowarzyszenie Traffic Design. Środki na wykonanie prac pochodzą od prywatnych sponsorów zaangażowanych we wspieranie walki z uzależnieniem od alkoholu.

Z raportu Akademii Polonijnej w Częstochowie wynika, że w Polsce już od 4 do 5 mln osób jest uzależnionych od alkoholu i spożywa jego nadmierne ilości. Co więcej, od miliona do 1,2 mln z nich wymaga leczenia, ale objętych nim jest jedynie 15% potrzebujących.

Mural uznany za ważny i potrzebny

Zdjęcia gdańskiego muralu pojawiły się w social mediach Traffic Design, gdzie spotkały się z pozytywnym odbiorem internautów. Wśród komentarzy dominuje poparcie dla tej inicjatywy, nie brakuje też głosów, że podobne malowidła mogłyby się pojawić w innym polskich miastach.

Już wcześniej Traffic Design zrealizowało w Polsce outdoorowe projekty, które przykuły uwagę przechodniów. W 2021 roku z inicjatywy stowarzyszenia powstały m.in. ilustracyjny szyld przedszkola oraz neony rozświetlające przejście pod budynkami w Gdyni, a rok wcześniej – instalacja świetlna „Zdrowia przede wszystkim”, zamontowana na gmachu gdyńskiego szpitala.

Zdjęcia: Traffic Design

PS „The Snowball”: animacja, która zwraca uwagę na rosnący problem nadużywania alkoholu zimą