Upoluj bilet na Ninja Summit 2025 [KONKURS]

Upoluj bilet na Ninja Summit 2025 [KONKURS]

Upoluj bilet na Ninja Summit 2025 [KONKURS]

Ninja Summit to wydarzenie, którego nie mogą przegapić marketerki i social media managerki – networking, praktyczna wiedza i triki, które naprawdę działają. Sprawdź, jak zdobyć wejściówkę.

SPRAWDZAM

ZPPP Browary Polskie: w 2024 roku polscy konsumenci kupowali codziennie 1,06 mln butelek i puszek piwa 0,0% [RAPORT]

ZPPP Browary Polskie: w 2024 roku polscy konsumenci kupowali codziennie 1,06 mln butelek i puszek piwa 0,0% [RAPORT]
97 proc. Polaków próbowało piw bezalkoholowych, a 62 proc. regularnie sięga po „zerówki”. Sprawdź wnioski z raportu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie „Zerówki zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0 proc. trwa”.
O autorze
3 min czytania 2025-04-25

Według raportu ZPPP Browary Polskie jesteśmy świadkami rewolucji: zmiany postaw i zachowań Polaków wobec piwa alkoholowego. Piwo z procentami traci na popularności, a konsumenci masowo zaczynają pić piwa bezalkoholowe, których sprzedaż rośnie rocznie w tempie dwucyfrowym.

Jednocześnie trend NoLo (no alcohol low alcohol), to jedno z najpopularniejszych zjawisk w pokoleniu Zet – konsumentów urodzonych po 1994 roku. Dla wielu z nich NoLo to element stylu życia. Często idzie w parze ze zmianą diety i prozdrowotnymi postawami.

– Jesteśmy świadkami rewolucji. Na rynku obserwujemy dwa przeciwstawne trendy – spożycie klasycznego piwa z alkoholem spada, podczas gdy piw bezalkoholowych rośnie – zauważył Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP Browary Polskie.

Jego zdaniem możemy już mówić o nowej kategorii produktowej – piw bezalkoholowych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Konsument oczekuje bezalkoholowego zamiennika, alternatywy dla piwa alkoholowego, które zna i ceni za smak i jakość. Sukces rynkowy zerówek wynika zatem w dużej mierze z wcześniej ugruntowanej pozycji poszczególnych marek piwa, które teraz uzyskały swój bezalkoholowy odpowiednik – argumentował.

Najważniejsze wnioski

Według danych Euromonitora za 2023 rok w Europie wyprodukowano 22 mln hektolitrów piwa bezalkoholowego, co stanowi 6 proc. rocznej produkcji chmielowego trunku. Największe udziały w europejskim rynku piw bezalkoholowych mają Niemcy (33,9 proc.), Hiszpania (24,9 proc.) i Polska (9,3 proc.). Razem te trzy kraje warzą ponad 68 proc. całego wolumenu piw bezalkoholowych w Europie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Już co dziesiąte piwo 0,0 proc. w Europie pochodzi z Polski.
  • Od 2018 roku, kiedy po raz pierwszy nastąpił skokowy wzrost segmentu piw bezalkoholowych na polskim rynku, wielkość sprzedaży piw „zero” wzrosła o 250 proc., do blisko 2 milionów hektolitrów w 2024 roku.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • W ubiegłym roku polscy konsumenci kupowali codziennie 1,06 mln butelek i puszek piwa z zerową zawartością alkoholu i jednocześnie 441 tys. mniej sztuk piwa z alkoholem.
  • Piwa o zerowej zawartości alkoholu to ponad 98 proc. segmentu piw bezalkoholowych (zawierających do 0,5 proc. alkoholu), którego wartość w Polsce, w roku 2024 osiągnęła 1,72 miliarda złotych, a wolumen blisko 2 mln hektolitrów (1,94 mln hl).
  • Najpopularniejszą kategorią piw „zero” są zdecydowanie piwa smakowe, które odpowiadają za 61 proc. sprzedaży i w największym stopniu stymulują wzrost kategorii.

  • Pod względem wartości, segment piw bezalkoholowych osiągnął 1,72 mld złotych w 2024 roku, co oznacza ponad dwunastokrotny wzrost na przestrzeni dekady i 7,5 proc. udział w całym rynku piwowarskim.
  • Najczęściej sięgamy po piwo bezalkoholowe aby ugasić pragnienie (54%), dla przyjemności (48%) czy dla towarzystwa (45%).

  • Ludzie najczęściej sięgają po piwo bezalkoholowe w sytuacji, gdy są kierowcami (63%), by się orzeźwić (52%) oraz, ponieważ „to odpowiedzialny wybór” (49%).

  • Osoby, które decydują się na rezygnowanie z napojów procentowych w zamian za spożywanie napojów 0,0%, są określane jako: abstynenci,nie lubią/nie chcą pić alkoholu (26%), rozsądni, mądrzy (24%) czy smakosze, lubiący ten smak (20%).

Przez ostatnią dekadę, rynek piw 0,0 proc. urósł dziesięciokrotnie wolumenowo, osiągając blisko 6,5 proc. w całym rynku piwnym. Biorąc pod uwagę obserwowany od kilku lat systematyczny spadek sprzedaży piw alkoholowych, możemy założyć, że 1,94 mln hektolitrów „zerówek” kupionych przez polskich konsumentów w 2024 roku to o 1,94 mln hektolitrów mniej wypitego piwa z alkoholem. To przekłada się na 9,7 mln litrów czystego alkoholu mniej, którego w 2024 roku nie wypili polscy konsumenci dzięki spożyciu „zerówek”.

– Rynek „zerówek” ratuje branżę piwną. Produkcja alkoholu malała w ostatnich latach średnio ponad 3 proc. rocznie. Przychody branży wzrosły w 2024 r. jedynie o 1,2 proc., a gdyby nie „zerówki” prawdopodobnie by spadły – mówi Michał Koleśnikow, ekonomista PKO Banku Polskiego.

– 60 proc. piwa sprzedawanego w Polsce trafia do klientów małych sklepów. Napoje to ważna część obrotu małych sklepów a coraz większy udział w nim notują piwa bezalkoholowe. Obserwujemy, że wzrostowi popularności „zerówek” towarzyszy zmniejszanie zainteresowania klasycznymi piwami – dodaje Maciej Ptaszyński, prezes zarządu Polskiej Izby Handlu.

– Coraz więcej osób zgadza się, że piwo bezalkoholowe to prawdziwe piwo. Największy wzrost sprzedaży „zerówek” obserwujemy w kategoriach typowych okazji piwnych np. do grilla, spotkanie towarzyskie – komentuje Radosław Soszka, research team manager, IQS.

Pełny raport „Zerówki zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0 proc. trwa” dostępny jest do pobrania na stronie.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS Ministerstwo Zdrowia domaga się m.in. zakazu sprzedaży alkoholu w „wielosztukach”

PS2 NoLo – chwilowy trend, czy trwała zmiana