Z okazji nadchodzącego Dnia Dziecka PayPo opublikowało raport dotyczący tegorocznych planów zakupowo-prezentowych Polaków. Sprawdź, ile planujemy wydać na upominki w związku z 1 czerwca 2025 roku.
Zabawki i słodycze na pierwszych miejscach
Zgodnie z oczekiwaniami, na pierwszych miejscach w zestawieniu najchętniej wybieranych prezentów na Dzień Dziecka znalazły się słodycze (54%) i zabawki (47%). Co ważne, 63% respondentów przyznało, że podczas wyboru podarunków dla najmłodszych kieruje się ich sugestiami i oczekiwaniami.

Dla 23% badanych o prezencie decyduje dostępny budżet, a 7% bierze pod uwagę własne upodobania. Efekt? 3/4 obdarowywanych dzieci jest zadowolonych z otrzymywanych w dniu swojego święta podarków.

1/5 pytanych wybiera prezent niestandardowy
Jakie jeszcze wnioski płyną z raportu PayPo „Zwyczaje zakupowe Polaków z okazji Dnia Dziecka”?
Prezetowe podium pod względem najchętniej realizowanych pomysłów zamykają pieniądze (29%). Na kolejnych miejscach znajdują się natomiast:
- książki i gry (32%),
- ubrania (26%)
- różnego rodzaju gadżety, np. zegarki albo smartfony (17%)
- i sprzęt sportowy, np. rower, hulajnoga (14%).
Co ciekawe, aż 22% obdarowujących decyduje się na podarunki niestandardowe, czyli wymykające się najczęstszym kategoriom. W tym przypadku mowa m.in. o wspólnym spędzaniu wolnego czasu, na przykład w kinie lub podczas wyjazdu.

Kobiety częściej wręczają ubrania, a mężczyźni – gotówkę
Autorzy publikacji pochylili się również nad kwestią dotyczącą różnic w wybieranych prezentach w zależności od płci. Jak się okazuje, kobiety chętniej niż mężczyźni dają na Dzień Dziecka odzież (31% vs. 20%), ojcowie, dziadkowie czy opiekunowie częściej decydują się na pieniądze (takiej odpowiedzi udzieliło 42% mężczyzn w stosunku do 35% kobiet).
Wśród chętnie wybieranych upominków na Dzień Dziecka znalazły się też m.in. sprzęt sportowy, który planuje w tym roku kupić 17% pytanych mężczyzn i 11% kobiet.
Na prezent od 50 do 100 zł
Najczęściej na prezent z okazji 1 czerwca przeznaczamy od 50 do 100 zł. Kwotę w tym zakresie zadeklarowało 36% badanych. 29% przeznaczy na tę okazję od 100 do 200 zł, a na jeszcze droższe prezenty zdecyduje się naprawdę niewielu Polaków. 9% kupi podarunki za kwotę od 200 do 500 zł, a zaledwie 2% za ponad 500 zł.

O badaniu:
Badanie PayPo zostało zrealizowane za pośrednictwem platformy Omnisurv by IQS w dniach 11 13.05.2023 roku. Badanie zostało przeprowadzone je na ogólnopolskiej próbie 500 osób w wieku 18-64 lat.
Grafiki: PayPo