„Życie w domu 2024”: IKEA podpowiada, czego „w czterech ścianach” brakuje nam najbardziej [RAPORT]

„Życie w domu 2024”: IKEA podpowiada, czego „w czterech ścianach” brakuje nam najbardziej [RAPORT]
Najnowszy raport IKEA „Życie w domu 2024” ujawnia, że choć większość Polaków ceni swoje domy za bezpieczeństwo i komfort, wielu z nas odczuwa brak radości i spełnienia. Tylko 36% badanych doświadcza radości w domowym zaciszu, a 40% przyznaje, że nie czuje się spełnionych. Raport podkreśla też znaczenie codziennych rytuałów.
O autorze
2 min czytania 2025-06-04

Dom: cztery ściany i dach? Nie tylko! To także, a może nawet przede wszystkim emocje, uczucia, wspomnienia i plany na przyszłość. I właśnie o tym przekonuje raport IKEA „Życie w domu 2024”.

Polacy w domach szukają głównie bezpieczeństwa, spokoju i radości. Tegoroczna edycja raportu została zrealizowana w 39 krajach na całym świecie, a wnioski z badań przedstawiono w publikacji. Główny przekaz: choć większość z nas dobrze ocenia swoje życie domowe, to wiele potrzeb – zwłaszcza tych związanych z aspiracjami i spełnieniem – pozostaje niezaspokojonych.

Z badania IKEA jasno wynika, że ponad połowa (58%) Polaków czuje się dobrze w swoim domu, ale tylko 38% z optymizmem patrzy w przyszłość. Najlepiej odnajdują się w domowej przestrzeni przedstawiciele Baby Boomersi (66%), a najgorzej – młodzi z Generacji Z (53%). Wśród najważniejszych wartości związanych z domem wymieniamy:

  • bezpieczeństwo (79%),
  • komfort (75%)
  • i dobre samopoczucie.

Niestety, aż 40% z nas przyznaje, że nie czuje spełnienia, a 37% nie realizuje swoich aspiracji.

Małe/wielkie radości

Jak się okazuje, aby odczuwać radość, nie musi wydarzyć się nic wielkiego. Autorzy raportu zauważają, że czasem wystarczy śmiech z bliskimi, ulubiony kolor na ścianie, wspólne gotowanie czy chwila ciszy z kubkiem herbaty. Ponadto aż 1/3 badanych osób odpowiedziała, że doświadcza przyjemności, spędzając czas zgodnie ze swoimi zainteresowaniami lub ze swoim ulubionym hobby.

Wyjątkowo ważny są dla nas odpoczynek i możliwość regeneracji (marzy o tym 51% Polek i Polaków). W wolnym czasie coraz chętniej sięgamy po takie aktywności, jak:

  • joyscrolling – czyli przeglądanie pozytywnych treści w sieci,
  • bedrotting – zostawanie w łóżku bez wyrzutów sumienia,
  • i biohacking – testowanie sposobów na lepsze samopoczucie. 

We własnych „czterech ścianach” chętnie śpimy, bo sen to dla wielu z nas fundament dobrego samopoczucia i bezpieczeństwa. Aż 53% badanych uważa, że wpływa on na zdrowie psychiczne i fizyczne. Coraz chętniej też oddajemy się małym, ale znaczącym rytuałom, które stają się dla nas gwarantem polepszenia czasu snu. Mowa choćby o ciepłym napoju przed snem czy przewietrzeniu sypialni.

Kuchnia: tu wszystko się zaczyna

Kolejnym ważnym punktem domu jest kuchnia. To tutaj wspólnie gotujemy, przygotowujemy zdrowe zamienniki miejskich fast foodów, tutaj też chętnie spotykamy się z rodziną i przyjaciółmi. Co ciekawe, z roku na rok stajemy się coraz odważniejsi. Jak się okazuje, 27% badanych próbuje nowych rzeczy w kuchni, a 34% bardziej niż rok temu dba o niemarnowanie jedzenia. Dla 33% z nas wspólne jedzenie posiłków jest jednym z głównych źródeł przyjemności w domu.

Jak się okazuje, 69% osób, które postrzegają jedzenie jako element życia towarzyskiego, jest zadowolonych z tego, jak im się mieszka. To znacząca zmiana w stosunku do średnich globalnych wyników badania, w których wartość ta wynosi 61%.

Pełen raport IKEA „Życie w domu 2024” przeczytasz poniżej lub pobierzesz >> TUTAJ.

O badaniu
Raport „Życie w domu 2024” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez YouGov w 39 krajach, w tym w Polsce. Wzięło w nim udział ponad 38 tysięcy osób, w tym 1018 dorosłych Polaków. To największe na świecie badanie poświęcone codziennemu życiu w domu – prowadzone przez IKEA już od 11 lat.

Zdjęcia: Raport IKEA „Życie w domu 2024”

PS IKEA sprawdza, jak śpimy: zagląda do łóżek na całym świecie [RAPORT]