#NMInsights Kultura wdzięczności i życzliwości w Polsce [BADANIE]

#NMInsights Kultura wdzięczności i życzliwości w Polsce [BADANIE]
Potrzeba doceniania w Polsce jest silniejsza niż kiedykolwiek – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Fundację Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS.
O autorze
2 min czytania 2025-09-26

Polacy nie tylko chcą, ale wręcz potrzebują okazywać wdzięczność. Ta głęboko zakorzeniona cecha narodowa jest dziś silniejsza niż kiedykolwiek, jednak sposoby jej wyrażania przechodzą rewolucję. Najnowsze badanie opinii publicznej przeprowadzone przez IBRiS na zlecenie buycoffee.to ujawnia, że w obliczu pędzącego trybu życia i cyfryzacji, chęć wspierania pracowników usług, zwłaszcza kurierów, jest ogromna. Wygoda i szybkość stają się kluczowe, a tradycyjne, materialne podziękowania ustępują miejsca nowoczesnym, cyfrowym formom.

Historyczny kod życzliwości: gesty zmieniają formę ale cel pozostaje ten sam

W polskiej kulturze od zawsze istniała tradycja wzajemnego wspierania się. Wystarczy sięgnąć pamięcią do opowieści dziadków. Butelka trunku czy czekolada były symboliczną „zapłatą” za przysługę, cementującą relacje i ułatwiającą życie w realiach np. PRL-u. Dziś te czasy minęły, ale etos życzliwości trwa. „Warto być życzliwym” – z tym stwierdzeniem zdecydowanie zgadza się lub zgadza się aż 75,2% badanych, co dowodzi, że jest to niezmienna wartość.

Co więcej, Polacy wierzą w siłę małych gestów. Aż 77% uważa, że okazywanie wdzięczności jest ważne, a trzy czwarte ankietowanych (74,1%) postrzega małe akty docenienia, jako dobry symbol podziękowania. To mechanizm wzmacniający więzi: ponad 77% respondentów przyznaje, że otrzymana życzliwość natychmiast budzi w nich potrzebę odwzajemnienia się.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Doceniamy zaangażowanie

W natłoku codziennych obowiązków, to właśnie oszczędność czasu i elastyczność obsługi są na wagę złota. Ankietowani wyjątkowo doceniają tych, którzy wykraczają poza minimum, ułatwiając w ten sposób codzienność np. kuriera, który wyśle precyzyjny SMS z godziną dostawy, ułatwiając planowanie dnia, lub pomagającego w trudnej sytuacji.

Wyniki badania są tu jednoznaczne:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Pomoc wykraczająca poza obowiązki wywołuje poczucie wdzięczności w dużym lub bardzo dużym stopniu u 65,6% badanych. To pokazuje, jak bardzo liczy się dziś ludzki wymiar obsługi.
  • Szybkość działania i elastyczność są równie kluczowe: szybkość wykonanej usługi budzi dużą wdzięczność u 69,2% badanych, a elastyczność w dostosowaniu się do potrzeb klienta u 61,5%.

To dowód, że Polacy mają głęboko zakorzenioną potrzebę docenienia tych dodatkowych starań, które ułatwiają funkcjonowanie w pośpiechu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Cyfrowe formy wsparcia

Ten silny impuls do wspierania napotyka jednak na realia XXI wieku. Żyjemy w społeczeństwie, w którym gotówka zanika a płatności cyfrowe dominują. To tworzy lukę: chęć podziękowania jest ogromna, ale brak łatwego, cyfrowego narzędzia utrudnia zrealizowanie tego gestu.

Aż 46,6% badanych przyznaje, że zauważa zmianę form wyrażania wdzięczności – od gotówki ku rozwiązaniom cyfrowym. Społeczeństwo aktywnie poszukuje sposobów na szybkie i wygodne podziękowanie, które jest adekwatne do cyfrowego stylu życia.

– Wyniki badań jednoznacznie wskazują, że Polacy pragną wyrażać wdzięczność nie tylko w obliczu wyjątkowych wydarzeń, ale również doceniając codzienne usługi, które podnoszą komfort życia – podsumowuje Piotr Kędzia, Prezes Zarządu Coffee Media sp. z o.o. właściciela serwisu www.buycoffee.to.

Info o badaniu:
czas realizacji: 19-21 września 2025 roku, jednostka badania: Mieszkańcy Polski w wieku 18 lat i więcej, wielkość próby : N = 1000.