WEI: „Piwo bezalkoholowe – opinie, postrzeganie, zwyczaje” [RAPORT]

WEI: „Piwo bezalkoholowe – opinie, postrzeganie, zwyczaje” [RAPORT]
Ponad połowa Polaków ogranicza spożycie alkoholu, a piwo bezalkoholowe staje się symbolem odpowiedzialności i nowoczesnego stylu życia. Najnowszy raport WEI pokazuje, że trend NoLo (No and Low Alcohol) to nie chwilowa moda, lecz kulturowa zmiana, która redefiniuje pojęcie „picie w towarzystwie”.
O autorze
1 min czytania 2025-10-21

Według badania „Piwo bezalkoholowe – opinie, postrzeganie, zwyczaje” przeprowadzonego przez Warsaw Enterprise Institute i prof. Dominikę Maison, aż 55% Polaków stara się ograniczać spożycie alkoholu, a 15% zupełnie z niego zrezygnowało. Coraz więcej osób świadomie sięga po alternatywy, a 64% badanych uznaje piwo bezalkoholowe za realny zamiennik alkoholu.

Zmiana nie dotyczy wyłącznie wyborów konsumenckich, ale też społecznych postaw. Osoba niepijąca przestaje być postrzegana jako „inna” – dziś kojarzy się raczej z wyższym statusem, samokontrolą i odpowiedzialnością.

– Coraz więcej osób w moim otoczeniu wybiera bezalkoholowe, to już nie wstyd – mówi jedna z uczestniczek badania jakościowego.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dlaczego sięgamy po „zero”?

Zdecydowana większość badanych, która wzięła udział w projekcie „Piwo bezalkoholowe – opinie, postrzeganie, zwyczaje” deklaruje, że sięga po piwo bezalkoholowe, gdy nie ma ochoty na alkohol, ale chce poczuć smak piwa (68%) lub po prostu ugasić pragnienie (66%). To wybór świadomy, a nie kompromisowy – piwo 0% daje poczucie kontroli i pozwala uczestniczyć w życiu towarzyskim bez negatywnych konsekwencji.

Najczęstsze okazje? Chłodny napój w upalny dzień (48%), spotkania z bliskimi (39%) czy relaks w domu (36%).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Wyniki przeprowadzonego badania wskazują na wyraźną przemianę norm społecznych dotyczących konsumpcji alkoholu – zanik presji, by „coś wypić”, oraz rosnące przyzwolenie na niepicie. Ten proces wpisuje się w globalny trend odchodzenia od „społecznego konformizmu alkoholowego” w stronę obniżania spożycia alkoholu lub całkowitej abstynencji – podkreśla prof. Dominika Maison, autorka badania „Piwo bezalkoholowe – opinie, postrzeganie, zwyczaje”.

Piwo bezalkoholowe redukuje spożycie alkoholu

89% osób pijących alkohol przyznaje, że po wypiciu piwa bezalkoholowego nie ma już ochoty sięgać po trunki z procentami. Wynik ten potwierdza, że piwo 0% nie jest „przedsionkiem” do alkoholu, lecz drogą w przeciwnym kierunku – ku bardziej świadomemu stylowi życia.

– Wypijam zero, bo jestem kierowcą, i nawet nie myślę o alkoholu – przyznał jeden z respondentów.

Nowy wizerunek niepijących

Jeszcze kilka lat temu osoby unikające alkoholu bywały postrzegane jako mało towarzyskie czy „sztywne”. Dziś – według badania WEI – wizerunek abstynenta to nowoczesność, samoświadomość i wysoka kultura osobista. Piwo bezalkoholowe nie jest już substytutem, ale pełnoprawnym elementem współczesnej kultury picia.

PS Spada sprzedaż piwa, rośnie oferta i ekspozycja NoLo [BADANIE]