REST, PLAY, WORK: Citroën ELO i Decathlon pokazują, że samochód to już nie tylko środek transportu

REST, PLAY, WORK: Citroën ELO i Decathlon pokazują, że samochód to już nie tylko środek transportu
Citroën i Decathlon zaprojektowali elektryczny koncept‑car, który traktuje samochód jak przestrzeń do życia – do odpoczynku, zabawy i pracy, redefiniując pojęcie mobilności.
O autorze
2 min czytania 2025-12-15

Citroën ELO to koncept‑car, który stawia użytkownika i jego życie w trasie ponad tradycyjnym sposobem korzystania z samochodu. Zespół marki wraz z Decathlonem stworzył projekt, który nie imponuje mocą silnika, lecz użytecznością i elastycznością przestrzeni – pojazd elektryczny o długości 4,10 m mieści aż 6 osób, lecz jego prawdziwym atutem jest modułowe wnętrze, które można dostosować do różnych scenariuszy użytkowania.

REST – odpoczynek w trasie

Koncept ELO wpisuje się w filozofię MER, PLAY, WORK – zestaw trzech funkcji, które mają odpowiadać na rzeczywiste potrzeby użytkowników mobilnych. W trybie REST wnętrze zamienia się w wygodną strefę relaksu: dzięki kompresorowi powietrza wewnątrz znajdują się maty gonfiables zaprojektowane wspólnie z Decathlonem, które po napompowaniu tworzą przestrzeń nocną z widokiem na otoczenie przez panoramiczny dach. Jednocześnie tylne światła pełnią funkcję lamp‑nastrojowych, a system projekcyjny uruchamia ekran kinowy – wszystko po to, by podróż traktować jak część wypoczynku, a nie tylko przemieszczania się.

„ELO to wizja przestrzeni, która dopasowuje się do Twoich chwil – od odpoczynku po aktywność i pracę” – w ten sposób autorzy niecodziennego projektu definiują jego główne przesłanie.

PLAY – mobilna baza życia na świeżym powietrzu

Poza funkcją wypoczynku, ELO w trybie PLAY staje się bazą dla aktywności na świeżym powietrzu. Fotele można łatwo zdjąć z wnętrza i ustawić jako wygodne siedziska outdoorowe, a schowki modułowe oferują miejsce na sprzęt sportowy — od paddle’a po rowery, co doskonale wpisuje się w lifestyle miłośników outdooru. Dodatkowo dzięki technologii vehicle‑to‑load pojazd może zasilać zewnętrzne urządzenia elektryczne podczas postoju.

WORK – biuro na kołach

ELO nie pomija także potrzeb pracy w drodze. Projektanci wyposażyli wnętrze w schowki dedykowane do pracy, schowaną składną platformę oraz minimalistyczny system wyświetlania treści na szybie – co pozwala samochodowi pełnić funkcję mobilnego biura bez dodatkowych ekranów i nadmiernej technologicznej komplikacji.

Modularność i zrównoważony rozwój w centrum projektu

Pojazd został zaprojektowany jako laboratorium rozwiązań odpowiedzialnych: dominują materiały pochodzące z recyklingu i z wcześniejszych projektów Citroëna oraz Decathlonu, odporne i łatwe w utrzymaniu. Pojawiają się odporne tekstylia, elementy z recyklowanego polipropylenu, a nawet kodowane kolorem opony z czujnikami, które monitorują zużycie i ciśnienie – wszystko po to, by technologia była czytelna i użyteczna.

Co wnosi ELO do dyskusji o przyszłości mobilności?

ELO to nie zapowiedź produkcyjnego auta, lecz manifest przestrzeni wielofunkcyjnej – miejsca, które łączy podróż, relaks, pracę i zabawę w jednym. W świecie, gdzie użytkownicy coraz częściej traktują samochód jako przedłużenie życia codziennego, koncept Citroëna i Decathlonu podkreśla, że pojazd przyszłości może być czymś więcej niż środkiem transportu: może być przestrzenią do życia.

PS „Wszystkie drogi prowadzą do Decathlonu”: bo każda droga zaczyna się od ruchu