Zdjęcie royalty free z Fotolia
Oryginalny tekst pochodzi ze strony HubSpot.com i jest autorstwa Éadaoin Murphy – poniżej tłumaczenie autorstwa Wojciecha Popiela.
Zobacz również
Aktualnie, Apple wypuszcza iPhone 6S, a Gra o Tron wyprzedziła Rodzinę Soprano, stając się najpopularniejszym serialem HBO w historii.
Wiele rzeczy zmieniło się również w świecie marketingu internetowego. Strony biznesowe wyglądają zupełnie inaczej niż osiem lat temu. Nie chodzi jednak wyłącznie o wygląd. Pojawiły się również nowe funkcje, elementy designu i możliwość wyświetlania stron na urządzeniach mobilnych. W tym artykule poznasz cztery podstawowe trendy, które ukształtowały aktualny obraz marketingu w sieci.
#1: Design
Design stron internetowych przeszedł prawdziwą rewolucję w ciągu ostatnich ośmiu lat. W 2007 roku layout większości stron składał się z nieporadnych ramek. Na witrynach można było znaleźć również animacje Flash i 3D, a mniej zaawansowane strony maltretowały nasze zmysły przy pomocy mieszaniny zdjęć, linków i czcionek.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Zasady designu uległy jednak zmianie. Najlepsze strony w 2015 roku opierają się na minimalizmie, zawierają mniej kolorów i dostarczają lepszych wrażeń użytkownikom. Design ma znaczenie. Według Kissmetrics (https://blog.kissmetrics.com/leave-a-website/), 40% użytkowników nie powróci na stronę po złych doświadczeniach, a 50% okazji sprzedażowych e-commerce jest utraconych z powodu błędów w nawigacji i strukturze strony. Aby zobaczyć, jak design zmienił się w ciągu ostatnich lat, rzućmy okiem na stronę firmy Ryanair. W 2007 roku była ona zdezorganizowana, zawierała jaskrawe kolory i przytłaczającą nawigację.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wszystko to uległo zmianie. W 2015 roku design strony stanowi znakomity przykład minimalizmu w sieci. Witryna posiada mniej opcji, łatwą nawigację i łagodne kolory. Wrażenie, jakie strona wywoływała na użytkownikach uległo znacznej poprawie, co niedawno przyczyniło się do wzrostu kwartalnych przychodów firmy o 25%.
#2: Funkcjonalność stron
Oryginalnie strony internetowe były cyfrowym odpowiednikiem wizytówki, na której można było znaleźć niewiele więcej niż informacje w formie tekstu. W ciągu ostatnich kilku lat, użyteczność stron uległa znacznej poprawie, odpowiadając na potrzeby coraz bardziej wymagających klientów.
Sprzedaż internetowa rośnie bardzo szybko, dlatego serwisy internetowe muszą poprawić swoją użyteczność, tak by być jak najbardziej przyjazne dla użytkowników. Klienci oczekują, że gros potrzeb serwisowych zostanie zaspokojony przy pomocy stron internetowych, chatów lub nawet instrukcji w formie wideo. Wszystkie te wymagania stanowią niemałe wyzwanie dla serwisów internetowych. Niska przystępność strony wpływa na wzrost wskaźnika odrzuceń, zmniejszenie poziomu konwersji, sprzedaży i w ostateczności zysku. Skupienie się na potrzebach użytkownika strony jest więc niezmiernie ważne dla sukcesu każdej nowoczesnej firmy.
Aby zobaczyć te zmiany, spójrzmy na stronę Vodafone – jednego z największych operatorów sieci komórkowych na świecie. W 2007 roku strona e-commerce firmy była bardzo ograniczona:
Dzisiaj strona wygląda zupełnie inaczej i wyraźnie widać, że zaawansowane funkcje e-commerce stanowią jej trzon. Witrynę można bezpośrednio wykorzystać do zakupu telefonów i usług telekomunikacyjnych. Firma zadbała również o znakomitą wydajność strony, która aktualnie działa bardzo szybko na każdym rodzaju urządzenia.
#3: Dopasowanie stron do urządzeń mobilnych
Przed powstaniem pierwszego iPhone’a nikt jeszcze nie słyszał o optymalizacji stron pod urządzenia mobilne. Aktualnie szacuję się, że w większości rozwiniętych państw, ponad połowa populacji posiada smartfony, które są wykorzystywane do rozrywki, poszukiwania informacji oraz rozwiązywania wszelkiego rodzaju problemów.
Według comScore, około 29% wszystkich wyszukiwań na świecie przeprowadzanych jest dzięki urządzeniom mobilnym.
Jeśli więc pragniesz dopasować swoją stronę do potrzeb klientów, musisz upewnić się, że jest ona w pełni funkcjonalna/ma zachowane najważniejsze funkcjonalności nie tylko na desktopie, ale również na smartfonie czy tablecie. CNN stanowi przykład organizacji, która odpowiedziała na potrzeby mobilnych użytkowników. CNN posiada naprawdę responsywną stronę, która dopasowuje się do rozmiaru urządzenia, na którym jest wyświetlana.
Desktop:
Wersja mobilna:
#4: Personalizacja stron internetowych
Tradycyjnie strony internetowe dostarczały takich samych doświadczeń niezależnie od tego, kto je odwiedzał. W ciągu ostatnich lat w sieci pojawił się jednak nowy trend: personalizacja stron internetowych. Oznacza to, że strona przystosowuje treści wyświetlane na ekranie w zależności od tego, kto na nią zagląda, z jakiego urządzenia korzysta, jaka jest jego aktualna lokalizacja geograficzna lub nawet na podstawie wcześniejszych interakcji z serwisem.
Badania wykazują, że ma to sens. Firma HubSpot przeanalizowała zachowania użytkowników na stronie i okazało się, że spersonalizowane zachęcenia do podjęcia akcji (ang. CTA -„Call to action”) przyczyniło się do wzrostu wskaźnika konwersji. Co więcej, badanie przeprowadzone przez Monetate zademonstrowało, że spersonalizowane doświadczenia internetowe mają sprzedaż średnio o 19% wyższą od stron tradycyjnych.
Strona Netflix stanowi znakomity przykład trendu personalizacji w akcji. Firma oferuje użytkownikom możliwość natychmiastowego wyświetlania filmów oraz seriali na zasadzie abonamentu lub systemu pay-per-view. Ich spersonalizowana strona sprawia, że użytkownicy otrzymują rekomendacje oparte o to, co wcześniej oglądali. Stymuluje to lojalność i częstsze korzystanie z oferty serwisu. Pomyśleć, że w 2007 roku serwis dopiero raczkował i nikt nawet nie słyszał o personalizacji stron…
Podsumowanie
Powyższe przykłady jasno pokazują, że doświadczenia związane ze stronami internetowymi uległy znacznej poprawie w ciągu ostatnich kilku lat. Możemy liczyć na dalszy rozwój wspomnianych trendów. Dla firm oraz indywidualnych administratorów stron najważniejsze jest, aby jak najszybciej przystosować się do zmian opisanych w tym artykule i dzięki temu jeszcze lepiej zaspokajać nieustannie zmieniające się wymagania klientów.
Wojciech Popiela
Project Manager, Grupa TENSE
Źródło:
-Éadaoin Murphy, 8 Years, 4 Major Trends: The Evolution of Websites From 2007 to Now