Newcastle Brown Ale – browar szczery do bólu

Newcastle Brown Ale – browar szczery do bólu
Newcastle Brown Ale jest jednym z najpopularniejszych piw w Europie i USA. Przyjrzyjmy się niecodziennym działaniom marketingowym tej marki.
O autorze
3 min czytania 2015-11-03

Piwo Newcastle Brown zostało stworzone przez Pułkownika Jima Portera w browarze Newcastle upon Tyne w Anglii, produkcja rozpoczęła się w 1927 roku. Niecały rok później Newcastle zdobyło złoty medal na International Brewers’ Exhibition w Londynie, a na butelce pojawiła się charakterystyczna, niebieska gwiazda. Piwo to szybko znalazło wielbicieli w Anglii, gdzie stało się symbolem ludzi ciężko pracujących. Po II Wojnie Światowej browar Newcastle przeszedł kilka zmian i połączeń z innymi browarami, co przyczyniło się do zwiększenia sprzedaży i eksportu do innych krajów. W ciągu kilkudziesięciu lat Newcastle stało się jednym z najpopularniejszych piw w Anglii, a także zyskało rzesze miłośników w całej Europie i USA.

W 2012 roku Newcastle Brown rozpoczęło współpracę z agencją reklamową Droga5. Stworzyła ona nowe pozycjonowanie marki i jedną z najlepszych, zintegrowanych kampanii – „No Bollocks”, która opierała się na odcięciu od tradycyjnych reklam piwa i byciu szczerym z konsumentem – prosto z mostu, bez ściemy i z poczuciem humoru.

W telewizji emitowane były krótkie spoty, zawierające humorystyczne podsumowanie, jak np. „Nothing sells beer better than old footage of people who had it way worse than you do.”.



LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

A w internecie pojawił się film prezentujący historię założyciela Newcastle. Nic w tym niezwykłego, gdyby nie fakt, że nie kończy się on wraz ze śmiercią bohatera, a zamiast tego opisuje dalej losy robaków, które zmarłego skonsumowały.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Niektóre kreacje outdoorowe kampanii odwoływały się do reklam konkurencji, np. Stella Artois i kwestii picia piwa z „kielicha” czy Budweisera.

Oprócz tradycyjnych reklam znalazły się również neony barowe, podkładki pod szklanki, tabliczki do nalewaków czy QR kody umieszczane na barach, które po zeskanowaniu wskazywały najbliższe miejsce, w którym kupimy piwo Newcastle Brown.

W ramach kampanii stworzona została aplikacja mobilna Subtexter, pozwalająca na tworzenie memów ze zdjęć stockowych, bądź z tych przesłanych przez użytkownika, przy wybraniu jednego z wielu gotowych podpisów.

Aplikacja bardzo szybko zyskała uznanie wśród internautów, co spowodowało stworzenie kilku murali w dzielnicy Nowego Jorku, Williamsburgu.

W 2014 roku Newcastle Brown Ale postanowiło wykorzystać rozgrywki Super Bowl do zareklamowania się. Nie mając na to funduszy, browar wpadł na unikalny pomysł – stworzenia konceptu reklamy, którą stworzyliby, gdyby mieli pieniądze. W ten sposób powstała kampania „If We Made It”. W jej ramach ukazały się zapowiedzi „głównego spotu”;


storyboardy;

filmy z grup fokusowych,


a nawet wideo „behind the scenes” z Anną Kendrick, która „prawie” wystąpiła w reklamie.

Kreacje kierowały na specjalnie stworzoną stronę, na której można było obejrzeć wszystkie wideo stworzone na potrzeby kampanii i niedoszłej reklamy.

Również w obecnym roku Newcastle Brown Ale postanowiło zareklamować się przy okazji Super Bowl. Tym razem jednak w inny sposób. Nadal nie mając możliwości finansowych, postanowiono zebrać środki na realizację reklamy za pomocą crowdsourcingu i przeprowadzono kampanię „Band of Brands”. Stworzono spoty zapraszające marki do przekazania pieniędzy, w zamian za zamieszczenie ich loga w reklamie.


O dziwo ponad 30 marek odpowiedziało na zbiórkę i zgodziło się wspomóc finansowo produkcję głównej reklamy.

Oprócz głównej kreacji i kilku pobocznych, Newcastle zrobiło m.in. zabawną przeróbkę spotu chipsów Doritos z Super Bowl 2015.

Każda marka szuka sposobów na to, by wyróżnić się w social media i przyciągnąć odbiorcę. Newcastle Brown wpadło na ciekawy pomysł. W 2014 roku firma zdeklarowała, że zapłaci po 1$ kolejnym 50 tys. użytkowników Twittera, którzy będą „śledzić” jej profil.

Z kolei do polubienia profilu na Facebooku zachęcały zabawne i szczere cover photos.

W celu promocji nowej odmiany piwa Newcastle Cabbie Black Ale, stworzono niezwykłą promocję. Po ulicach Los Angeles jeździła angielska, czarna taksówka i przewoziła wstawionych gości, którzy skłonni byli zareklamować piwo przez megafon zamieszczony na dachu samochodu.

Newcastle Brown wielokrotnie reklamowało się za pomocą niecodziennych kreacji outdoorowych. Wśród nich znalazły się m.in.: gigantyczne pseudo szklanki, wykorzystujące iluzje optyczną, w których przechodnie mogli zrobić sobie zdjęcie (reklamowały one piwo podczas jednego z wyścigów Del Mar Racetrack);

ogromny billboard, stworzony z kapsli od Newcastle Brown Ale, który dzięki grze cieni sprawiał niesamowite wrażenie;

czy też ludzka instalacja, przedstawiająca osoby próbujące ukraść keg z piwem Newcastle.

 

Źródło:
-www.gateshead-history.com/gateshead-breweries.html
-johangerdin.com/newcastle-no-bollocks