1. Adam Caban, Art Director w 180heartbeats + JUNG v. MATT
2. Bartosz Włodarczyk, Senior Graphic Designer w 180heartbeats + JUNG v. MATT
3. Rajmund Dziemaszkiewicz, Creative manager, zjednoczenie.com
4. Bartosz Gregorek, Motion Designer w F25 interactive production house
5. Klaudiusz Mikołap, Graphic Designer, Lemon Sky J. Walter Thompson Poland
6. Rafał Bauer, eCommerce Design Director, Saatchi & Saatchi/Interactive Solutions
7. Ewelina Pulka, Graphic Designer, DDB&tribal
8. Piotr Zawałło, Senior Art Director, TBWA
9. Aleksandra Świst, Art Director w They.pl
10. Aleksandra Marchocka, Head of Design w agencji Peppermint
11. Jakub Jakubowski, Creative Technologist, Le Polish Bureau/UNIT9
Zobacz również
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Drugą część artykułu przeczytasz tu>
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>
Adam Caban Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Art Director w 180heartbeats + JUNG v. MATT
Jak zostałeś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Ciężko mówić w moim przypadku, że grafikiem zostałem z konkretnego powodu lub pod wpływem jakiegoś wydarzenia. Zaczęło się od stażu, tak jak w większości przypadków. Odkąd pamiętam, dużą wagę przywiązywałem do tego, jak wygląda otaczająca mnie rzeczywistość, może to dlatego wybrałem, że właśnie tym chciałbym się zajmować? 🙂 Szczeble kariery nie różnią się zwykle od standardowych junior – regular – senior.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co należy do obowiązków grafika?
Najprościej rzecz ujmując to tworzenie obrazków, niekiedy pod koncepcję copywritera, innym razem samemu. Nie rozróżniałbym tutaj rangi projektów pomiędzy bannery, a duże kampanie, bo często bywa to kwestia doświadczenia i stanowiska.
Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
W dużej mierze osób z poczuciem estetyki, kreatywnych. Podstawowych narzędzi pracy można nauczyć się na kursie korespondencyjnym, wyczucie jak je stosować, trzeba najczęściej po prostu mieć. Istotna jest komunikatywność i to jak pracujesz w zespole, szczególnie na stanowiskach, gdzie głównie pracuje się w teamach kreatywnych.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?
Sprawianie, że pomysł, który przed chwilą był zbiorem tekstów w prezentacji lub na kartce, nabiera realnych kształtów.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Obecnie ciężko jest o stworzenie czegoś zupełnie nowego. Przeglądanie branżowych portali w tym nie pomaga, bo można odnieść wrażenie, że wszystko już gdzieś było. Tym większa satysfakcja, kiedy uda się tego dokonać i zaprojektować coś wyjątkowego. To jest właśnie jeden z plusów.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Myślę, że bardzo różnie. Wiele zależy od miasta, wielkości agencji oraz od umiejętności i trochę w mniejszym stopniu od doświadczenia, a najbardziej od tego, jak dużo jest ktoś w stanie zapłacić za Twoje umiejętności. 🙂
Gdzie szukać pracy jako grafik?
Zacząłbym od przejrzenia listy agencji reklamowych wg. klientów, dla których najbardziej chciałbym pracować i rozesłał portfolio do ich dyrektorów kreatywnych.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?
Żeby jak najwięcej czasu spędzać na projektowaniu, nawet do szuflady, kiedyś to zaprocentuje.
———————————————————–
Bartosz Włodarczyk
Senior Graphic Designer w 180heartbeats + JUNG v. MATT
Jak zostałeś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Byłem częścią zafascynowanej internetem grupy 13-14 latków, która poszukiwała pomysłu na siebie. Była to era technologii flash, więc początkowo zająłem się animacją. Stopniowo każdy z nas odkrywał w sobie różne predyspozycje. Koledzy zostali programistami, ja grafikiem.
Wyszedłem z założenia, że skoro jest pasja i chęć ciągłego rozwoju to musi się udać. Dalej była już tylko ciężka praca, ale i mnóstwo satysfakcji. Poważnie zrobiło się, gdy zostałem zaproszony na staż do agencji GoldenSubmarine, w wieku 16 lat.
Kariera w tym zawodzie jest bardzo interesująca. Pierwszy szczebel to stanowisko, na którym dziennie wymyśla się dziesiątki banerów i postów facebookowych. Jeżeli przejdziemy ten etap, to pewnie jesteśmy już graphic designerem i myślimy nad realizacją ciekawych kampanii, a z tyłu głowy dręczy nas pytanie – kiedy zostanę tym art directorem?
Co należy do obowiązków grafika?
Tak jak sztuka zadaje pytania, tak grafik (w ujęciu reklamowym) szuka raczej odpowiedzi. Nasze zadanie polega na nadawaniu form pomysłom, wcielaniu idei w życie. Jesteśmy niejako twórcami wizualnego języka, który pozwala odbiorcom zrozumieć o co tak naprawdę w tym wszystkim chodzi.
Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Poszukuje się osób, które potrafią poradzić sobie z odpowiedzialnością, jaką jest bycie projektantem. Jest to pewnego rodzaju misja, która polega na walce z chaosem, brakiem estetyki.
Niezbędna jest z całą pewnością inicjatywa, dodanie do każdego projektu swojego pierwiastka. Otwarty umysł, pracowitość, ciągła chęć rozwoju i ambicja to cechy, które powinien wykazywać, według mnie, każdy przedstawiciel branży kreatywnej.
Jeszcze jedno, powinniśmy być świetnymi dyplomatami, aby umieć obronić projekt. Każdy z nas może być pewien, że w procesie twórczym zostanie przeprowadzony na niego nie jeden zamach.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?
Najciekawsze jest dla mnie to, że każdego dnia mogę być kimś innym i nie wiem czego tak naprawdę się spodziewać. Każdy nowy dzień to wyzwanie, nauka. Cudowne jest to, że tak naprawdę nie przestajemy poszukiwać, inspiracje mogą pojawić się zewsząd.
Bardzo lubię to uczucie, kiedy chociaż przez chwilę żyję w przeświadczeniu, że to co robię, ma jakąś wartość dodaną, jest czymś więcej niż tylko reklamą i będzie służyło ludziom.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Co do trudności to nie będę na pewno oryginalny mówiąc, że największym ograniczeniem jest 24-godzinna doba i napięty deadline. Pomysły często wymagają czasu, musimy się z nimi oswoić, przemyśleć je 2 – 3 razy, a na to, rzadko kiedy możemy sobie pozwolić. Myślę, że na tym etapie można zakończyć narzekanie, bo kiedy praca jest Twoją pasją zawsze starasz się znaleźć pozytywnego aspekty tego wszystkiego.
Podstawowym plusem jest zaspokojenie zjawiska, które roboczo nazywam „twórczym niepokojem” . Praca ta, przy współpracy z odpowiednimi ludźmi daje sporo satysfakcji i spełnienia. Musimy być również cały czas na bieżąco, co do obecnych prądów kulturalnych, znać ludzie pragnienia i wiedzieć jak reagują na pewne zjawiska.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Sądzę, że całkiem przyzwoicie. Żyjemy w czasach, w których na reklamę idą ogromne pieniądze, a świat skurczył się do mikroskopijnych rozmiarów. Od każdego indywidualnie zależy jaki kontrakt wynegocjuje, ale możliwości są spore. 😉
Gdzie szukać pracy jako grafik?
To zależy od specyfiki pracy, którą chcemy wykonywać. Pracę możemy znaleźć w agencjach reklamowych, start-upach, u prywatnych inwestorów. Ostatnio miałem nawet przyjemność poznać projektantkę pracującą w ESA (Europejska Agencja Kosmiczna).
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?
By początkowo zawęzili swoją specjalizację do jednej dziedziny (np. ilustracja, web design, typografia) i stali się ekspertami w tym zakresie. Otworzy nam to wiele dróg rozwoju i da perspektywę satysfakcjonującej pracy.
Ważne jest też, aby obrać sobie mistrza, którego będziemy gonić w danym zakresie, a gdy już dogonimy to wybranie kolejnego. Będzie to na pewno niesłychanie rozwijające, a takie myślenie checkpointowe pozwoli nam zachować spokój umysłu.
———————————————————–
Rajmund Dziemaszkiewicz
Creative manager, zjednoczenie.com
Jak zostałeś Creative Managerem? Jak wyglądały szczeble kariery na tym stanowisku?
W zasadzie można stwierdzić, że to kwestia przypadku. Kreacją interesowałem się od dawna, ale nie studiowałem niczego w tym kierunku i raczej traktowałem to jako zainteresowanie, niż coś czym będę się zajmował zawodowo. Pierwsze kroki w reklamie stawiałem na stanowiskach account managera, praca ta wbrew pozorom to nie tylko kontakt z klientem. Bardzo często wymaga kreatywnego podejścia do realizowanych projektów. Trzeba godzić interesy wielu grup współpracujących przy projekcie, być buforem pomiędzy klientem, a tzw. produkcją w agencji. Trzeba dostarczać pełnej potrzebnej wiedzy dla copywriterów i grafików, aby uzyskać efekt o którym myślał klient. Po kilku latach takiej pracy stopniowo zaczęły trafiać do mnie tematy wymagające pracy koncepcyjnej i po pewnym czasie zostałem creative managerem – czyli szefem działu kreatywnego.
Co należy do obowiązków creative managera?
Obowiązków jest bardzo dużo i ciężko je opisać w kilku zdaniach, głównie dlatego, że każdy projekt wymaga indywidualnego podejścia. W nazwie stanowiska mam manager, co wskazuje na to, że jestem odpowiedzialny za zarządzanie i tak jest w rzeczywistości. Moim zadaniem jest nazwijmy to ogarnianie kwestii związanych z planowaniem pracy, grafików i copywriterów, tak aby mieli wystarczający komfort pracy nad danym projektem pod względem czasu i potrzebnych do projektu informacji. Pierwszy człon stanowiska – Creative oznacza, że czynnie uczestniczę w procesie twórczym, nawet jeśli sam nie jestem odpowiedzialny za wymyślenie koncepcji kampanii czy też serwisu, to jestem pierwszym recenzentem wykonanej pracy. Staram się zawsze mieć możliwie najwięcej informacji, aby móc zwrócić uwagę na elementy, które mogą być niezgodne z briefem lub które można poprawić / ulepszyć.
Kogo poszukuje się na stanowisko CM? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Na takim stanowisku trzeba łączyć kilka cech, czasami nawzajem się wykluczających. Z jednej strony trzeba mieć umiejętność dotrzymywania bardzo często krótkich terminów, wypracowywania kompromisów, co przy pracy twórczej jest bardzo ciężkie. Albo uważamy, że coś jest dobre albo nie, nie zawsze można to wypośrodkować. Z drugiej strony należy mieć wyczucie estetyczne i znać techniki w jakich powstają projekty, animacje lub materiały video tak, aby móc pozytywnie i konstruktywnie wpływać na realizowaną pracę. Bardzo ważną cechą dla każdego pracownika agencji reklamowej jest umiejętność szybkiego przyswajania wiedzy i umiejętność przestawiania się na różne tematy i różne tory myślenia. W tej pracy jednego dnia realizujemy projekty dla stoczni jachtowej, a kolejnego dla producentów kosmetyków, bez takiej elastyczności raczej nie da się zrobić nic dobrego.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w Twojej pracy?
To o czym wspomniałem wcześniej, czyli możliwość pracy przy bardzo różnych tematach. Planując działania reklamowe dla jakiejś branży musimy ją dobrze poznać, dzięki temu stajemy się w krótkim czasie „ekspertami” w różnych dziedzinach.
Najciekawsze jest to, że cały czas robimy coś nowego. Każdy projekt wymaga nowego podejścia i dzięki temu ciężko jest się nudzić w tym zawodzie.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Powyżej średniej krajowej. 🙂
Gdzie szukać pracy jako CM?
Najlepszym miejscem to zakładka „kariera” na stronach internetowych agencji, w których chcemy pracować.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać CM?
Jeśli chcesz pracować w agencji reklamowej i masz czas na poznawanie tego świata od początku to zacznij pracę niekoniecznie od stanowiska jakie interesuje Cię docelowo. Jeśli poznasz jak funkcjonuje praca w takim miejscu i zdobędziesz doświadczenie na różnych stanowiskach łatwiej będzie się Ci znaleźć pracę na stanowisku, które Twoim zdaniem jest najlepsze dla Ciebie.
———————————————————–
Bartosz Gregorek
Motion Designer w F25 interactive production house
Jak zostałeś Motion Designerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Podczas studiów na warszawskiej ASP zapisałem się do Pracowni Animacji Prof. Hieronima Neumana. Tam uczyłem się przez dwa lata podstaw animacji poklatkowej. Od razu zauważyłem, że animacja tradycyjna, rysunkowa czy wycinankowa, generalnie praca manualna nie daje szybkich efektów. Bez znajomości programów nie byłem w stanie sprawnie się poruszać i realizować pomysłów zgodnie z czasem, jaki zaplanowałem na ich wykonanie. Zmieniłem kierunek na Pracownie Multimedialnej Kreacji Artystycznej Prof. Stanisława Wieczorka. Tam nauczyłem się podstaw animacji w After Effects. Dzięki czemu, w czasie studiów mogłem szukać zleceń na Freelansie. To były bardzo różne projekty, np. abstrakcyjne wizualizacje do wydarzeń Redbulla, animacje do filmu dokumentalnego lub logo do zanimowania. W międzyczasie zrobiłem dyplom, w którym połączyłem artystyczne aspiracje z rzetelnym warsztatem. Rok po skończeniu studiów, firma dla której robiłem projekt na Freelansie zaproponowała mi stałą współpracę. Pracuję tam do dziś, prawie 4 lata. Mówi się, że grafik powinien migrować, żeby się rozwijać, ale to nie zawsze jest prawdą. W moim przypadku okazało się, że wraz z pracownikiem i rozwojem jego umiejętności, sama firma może ewoluować i otwierać się na nowe możliwości.
W tym zawodzie można pracować na Freelanssie przez cały czas i tak na prawdę niewiele się to różni od pracy stacjonarnej. Im dłużej pracuje, tym większe doświadczenie, a im większe doświadczenie, tym większe i bardziej skomplikowane projekty. Z czasem pojawiają się nowe osoby, z którymi trzeba współpracować i więcej osób do pomocy, którym trzeba zaplanować pracę. Za tym idzie odpowiedzialność i lepsze wynagrodzenie.
Co należy do obowiązków motion designer?
Motion Designer, jak sama nazwa wskazuje, to ktoś kto projektuje ruch i zajmuje się animacją. Jednak jest to bardziej wprawianie w ruch projektów graficznych (tj. logotypy, typografia, infografika), łączenie animacji z video i fotografią. Nie należy mylić Motion Designera z animatorem, który animuje postaci w pełnoplastycznym filmie animowanym. Z mojego doświadczenia wynika, że jest to praca przede wszystkim kreatywna i na tym się nie kończy. Mimo, że zajmuje stanowisko Motion Designera, często wykorzystuje inne umiejętności. Studiowałem grafikę, więc mam niemałe doświadczenie w projektowaniu i ilustracji. Ponadto, przy większych projektów trzeba znać się na pracy każdego pracownika, biorącego udział w procesie produkcji. Bez storyboardu, czy nawet najprostszej koncepcji, nie da się sprawnie pracować. Myślę, że każdy Motion Designer ma swój styl pracy. Jedni wolą niczym Art Dircetor zaplanować wszystko samemu. Siedzą ze storyboardzistą, poprawiają scenariusze, nadzorują pracę dźwiękowca i reżyserują nagranie lektora. Inni wolą skupić się na warstwie estetycznej, a resztę pracy wykonuje Art Director albo Reżyser.
Kogo poszukuje się na stanowisko motion designer? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Na najniższe stanowisko, Junior Motion Designer poszukuje się zazwyczaj osób z odpowiednim charakterem. Są to osoby, które mówiąc kolokwialnie jarają się tym co robią, same szukają rozwiązań i mają dodatkowe atuty, wnoszą do zespołu nowe umiejętności, na przykład rysują storyboard lub projektują. Osobiście, wolę zacząć współpracę z kimś takim, niż z osobą, która doskonale radzi sobie w jednym programie i nie wyraża chęci rozwoju w innych kierunkach. Ten rynek jest na tyle zróżnicowany, że ciężko robić wszystko w tym samym stylu i cały czas mieć klientów. Najważniejsze, samo pojęcie Motion Designu jest na tyle szerokie, że jedna osoba nie jest w stanie specjalizować się w każdym jego aspekcie. Junior Motion Designer wykonuje najprostsze projekty i pomaga przy mniej wymagających elementach animacji. Musi umieć pracować według briefu i nie bać się poprawek. Jeśli chodzi o umiejętności soft, taka osoba musi znać na poziomie podstawowym trzy programy: After Effects, Illustrator i Photoshop. W niektórych firmach, Motion robi się też w programach 3D (np. Cinema 4D), których znajomość może być dodatkową, pożądana umiejętnością.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy motion designer?
Myślę, że najciekawszą rzeczą jest różnorodność. W tym zawodzie można pracować dosłownie w każdym stylu i robić projekty na każdy możliwy temat. Oczywiście są firmy, które zajmują się tylko reklamami dla koncernów farmaceutycznych, ale Motion Designer może decydować dla kogo chce pracować.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Na pewno trudnością jest komunikacja z klientem. Trzeba umieć szybko przestawić się z interdyscyplinarnego języka, jakim rozmawiamy z kolegami podczas pracy, na bardziej przystępny, niemalże szkoleniowy język zrozumiały dla klienta. Podstawą pracy przy projekcie jest zrozumienie briefu klienta i to, żeby on również zrozumiał naszą koncepcję – tak jak my ją widzimy. Niestety, po drodze do klienta stoi najczęściej kilka osób, dlatego żeby proces akceptacji trwał możliwie najkrócej, ważny jest uniwersalny język. Rzadko zdarza się tak, że każdy Accout Menager albo Producent zna się na procesie animacji i tym bardziej, nie każdy klient musi wiedzieć jakie są jego etapy.
Zdecydowanym plusem jest możliwość wyboru, czy chcemy pracować stacjonarnie w firmie, za stałą pensje, czy zdalnie na projekt jako freelancerzy i samemu organizować sobie czas.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Spotkałem się z różnymi stawkami ale przy stanowisku Juniora zawsze jest okres próbny. Niektóre firmy zatrudniają najpierw na bezpłatny staż, inne zatrudniają na pół etatu (to może być 1800 zł za trzy dni w tygodniu), a jeszcze inne na projekt za który płacą wedle uznania. Wszytko zależy od repertuaru doświadczeń aplikującego. Osoby z większym doświadczeniem mogą liczyć na zarobki rzędu od około 3 do 7 tysięcy zł. Tu wszystko zależy od tego, ile jego praca zarabia pieniędzy dla firmy.
Gdzie szukać pracy jako motion designer?
Oczywiście pracy można szukać wszędzie, ogłoszenia typu: oferia, facebook, linkedin, poczta pantoflowa. Wszystkie te sposoby są nam dobrze znane. Ja osobiście uważam, że trzeba iść po nitce do kłębka. Trzeba oglądać dużo projektów, wyrobić sobie zdanie a później sprawdzić kto je zrobił. Trzeba dowiedzieć się, na jakich programach w danym miejscu się pracuje i spróbować się do tego dostosować. Generalnie polecam odzywanie się do firm, których projekty nam się podobają. Istnieje o wiele większa szansa, że znajdziecie wspólny język i pracę, dzięki której od razu wejdziecie na drogę kariery.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać motion designerem?
Osobom, które nigdy nie animowały, radziłbym po prostu spróbować. Może okazać się, że nie będą miały na tyle cierpliwości aby wykonywać ten zawód. Osoby, które mają na koncie jakieś doświadczenie, muszą dużo pracować i niczym się nie ograniczać. Przede wszystkim nie powinny rezygnować z innych zainteresowań, bo może okazać się, że to właśnie dzięki nim zostały wybrane.
———————————————————–
Klaudiusz Mikołap
Graphic Designer, Lemon Sky J. Walter Thompson Poland
Jak zostać grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Sądzę, że nikt, będąc dzieckiem, nie marzy o tym, by zostać grafikiem. Tak przynajmniej było w moim przypadku. Nigdy też nie robiłem z tego planu na życie. Od najmłodszych lat był to sposób na własne pieniądze, na jakąkolwiek szczyptę niezależności. Nikt, wliczając w to samego siebie, rodzinę i otaczające mnie środowisko, nie brał tego na poważnie. Dopiero z czasem, gdy wraz z umiejętnościami zaczęły rosnąć kwoty przelewów, uświadomiłem sobie, że w życiu faktycznie można zarobić na tym, co się lubi i czym się pasjonuje. Moim zdaniem jest to właśnie sedno „zostania” kimkolwiek w branży – pasja. Nie rzecz w tym, by polubić to, co się robi lecz by robić to, co się lubi. Stanowi to zdecydowanie największy ubytek u części designerów. Równie ważnym elementem układanki staje się posiadanie świadomości estetycznej. Wiedza nie jest niezbędna, pogłębi się ona sama w wyniku realizacji kolejnych projektów. Wyrobienie sobie zmysłu estetycznego może być wyzwaniem, jeśli w ogóle jest możliwe.
Co do szczebli kariery, bardzo często nie mają one odzwierciedlenia w umiejętnościach i świadomości, a bardziej w doświadczeniu czy stażu. Nie zdziwi mnie już więc „niewidomy” Senior czy też Junior, który tryska pomysłami. Nazwa stanowiska nie ma więc znaczenia i nie przywiązywałbym do niej zbyt dużej uwagi.
W ramach podsumowania warto powiedzieć, że jeśli zadajesz sobie pytanie „jak zostać grafikiem?”, to wielce prawdopodobne jest to, że nie powinieneś się za to zabierać.
Co należy do obowiązków grafika?
Ilu grafików, tyle obowiązków. Są ludzie, którzy mają wąskie specjalizacje, np. projektują tylko strony internetowe. Są też tzw. „kombajny” czyli ludzie, którzy potrafią wszystko po trochu i mają szerszy zakres obowiązków. Głównym obowiązkiem grafika jest dowiezienie projektu w najlepszej możliwej formie.
Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Na stanowisko grafika poszukuje się ludzi, u których w oku tli się iskierka pasji. Są też przypadki, gdy szuka się ludzi do „taśmy produkcyjnej”, czyli do prac mało kreatywnych, ale niezbędnych. W tych pierwszych warto dostrzec pasję i ambicję, chęć samorozwoju, poszerzania swojej wiedzy, umiejętności i świadomości. U tych drugich wystarczy, że odnajdują się w środowisku (najczęściej) Adobe. Oba przypadki rozpatruje się łatwiej, gdy ich umiejętności i doświadczenie są poparte solidnym portfolio.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?
Według mnie najciekawszym elementem w mojej pracy jest to, że prawdopodobnie nigdy nie nadejdzie czas, gdy z czystym sumieniem będę mógł powiedzieć: „dobrze – umiem już wszystko!”.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Konsekwencją bycia grafikiem jest to, że z czasem noce robią się za krótkie, a w dobach zaczyna brakować godzin. Kiedy jest się grafikiem w agencji, czasem trzeba pójść na kompromis i nierzadko oddać projekt, z którego nie do końca będziemy zadowoleni lub w ogóle brać udział w zleceniu, które od początku nie jest zleceniem ciekawym. Plusów jest jednak tyle, na ile sami sobie zapracujemy. Duma z pracy dla coraz większych, poważniejszych klientów, a co za tym idzie rosnących korzyści materialnych, wraz z zadowoleniem płynącym z wykonania dobrej roboty zaraz przed snem, jest niezastąpiona.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki kreujemy my sami w zależności od zaangażowania w pracę i ilości zleceń, które realizujemy.
Gdzie szukać pracy jako grafik?
Agencje często informują na swoich stronach internetowych czy w mediach społecznościowych o swoich potrzebach w zakresie pracy dla grafików. Można też wrzucić swoje prace na branżowe portale typu Behance i czekać, aż ktoś się nami zainteresuje. Z mojego doświadczenia wynika jednak, że najczęściej prace zdobywa się poprzez polecenie przez byłych pracodawców. Jeśli takowych nie ma, warto zbudować swoje pierwsze portfolio za darmo, zdobywając w ten sposób doświadczenie i znajomości, które są bezcenne.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?
Nie jest jeszcze za późno – nadal możesz zostać dresiarzem.
———————————————————–
Rafał Bauer
eCommerce Design Director, Saatchi & Saatchi/Interactive Solutions
Jak zostałeś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Od zawsze rwałem się do rysowania, rzeźby, gry na instrumentach muzycznych, szukałem swojego miejsca w szeroko pojętej sztuce, o której zresztą miałem marne pojęcie. Jako dziecko nie czułem się jednak komfortowo w żadnej z jej dziedzin. Nie było wtedy internetu, a w małym mieście jedynie biblioteka była źródłem wiedzy i inspiracji. Nie było wystaw, warsztatów. Wszystko, co stworzyłem wylądowało w szufladzie, a ja sam bardzo się zniechęciłem. Poszedłem na studia, które ze sztuką miały bardzo mało wspólnego i rozpocząłem pracę w wydawnictwach. To właśnie tam zobaczyłem siłę Photoshopa i zacząłem drążyć temat. Wszystko odżyło na nowo, a ja w końcu poczułem, że to jest to. Przyszły pierwsze zlecenia, pierwsze zarobione na grafice pieniądze i… wyjechałem za granicę. Tam skończyłem studia graficzne, odkryłem digital i desperacko próbowałem się dostać do jednej z największych agencji digitalowych – LBi (teraz DigitasLBi). Udało się. Dość długo pracowałem za darmo i robiłem wszystko, aby zostać na stałe. I zostałem. Ludzie, których tam spotkałem (Simon Gill, Laura Jordan Bambach) zostali moimi mentorami i to dzięki nim, po wielu porażkach i kilku sukcesach, jestem tu, gdzie jestem.
Jeśli chodzi o szczeble rozwoju, to za granicą wygląda to nieco inaczej niż w Polsce, gdzie połowa designerów chce być artami (nie zawsze wiedząc, na czym praca arta polega). Nie twierdzę jednak, że to niemożliwe, bo część z nich odkrywa w sobie inne powołanie. Ja promuję rozwój w ramach solidniejszej struktury: dużo pracy, dużo silnej woli, staż, junior, mid weight, senior, lead, head, design director.
Co należy do obowiązków grafika?
Obowiązki różnią się oczywiście od rodzaju wykonywanej pracy. Jest print, concept, digital i teraz również eCommerce (tak jak obecnie w Saatchi & Saatchi Interactive Solutions). Nie można w tej kwestii generalizować, bo się po prostu nie da. Jeśli jednak ograniczymy się do dziedziny, w której ja się obracam (digital i eCommerce), najważniejsze jest wypracowanie sobie własnego procesu, organizacja czasu, uzbrojenie się w cierpliwość i w tych ramach perfekcyjne dłubanie w morzu pixeli. Obowiązkiem jest inicjatywa, kreatywność i bycie silnym linkiem pomiędzy client servicem i technologią.
Obok tego wszystkiego, jednym z najważniejszych obowiązków jest myślenie i pokora. Oczywiście, przy założeniu, że talent zrobił już swoje.
Kogo poszukuje sił na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
W swoim zespole mam osoby, które są pewne swoich umiejętności, a jednocześnie umieją słuchać i zadawać pytania. Lubię ludzi oryginalnych, którzy nie szukają inspiracji w Photoshopie i mają swoje życie poza nim. Szukam zawsze osób interesujących, z którymi można podyskutować, i które mądrze walczą o swoje. Jeśli chodzi o narzędzia, to ołówek, Photoshop i Illustrator wystarczą.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?
To, że mogę dać upust swojej nerwicy natręctw. Wszystko musi być pixel perfect. To trochę jak terapia. Poza tym zdarza się, że powstają ładne i funkcjonalne rzeczy, które czasem ktoś zechce docenić i z nich skorzystać. To w gruncie rzeczy bardzo wdzięczna praca. Najciekawsi są ludzie, z którymi się pracuje, i którzy wnoszą w nasze życie zawodowe więcej, niż wszystkie szkoły graficzne razem wzięte.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Minusem bywają kompromisy. Każdy artysta ma ogromną potrzebę konsekwentnego budowania swojej wizji graficznej czy artystycznej. Praca nad briefem mimo że inspirująca i ciekawa zawsze wymaga częściowej rezygnacji ze swojej wizji i zbudowania wspólnego, konsekwentnego komunikatu. Plus bywa taki, że często te kompromisy prowadzą do rozwoju i większej efektywności produktu/ kampanii.
Czystym plusem pracy jest oczywiście możliwość tworzenia unikatowego, własnego produktu graficznego. Budowania kreatywnej wizji i materializacji wizualnej swoich pomysłów. Obserwowanie tego jak tworzymy brandy i produkty a one potem idą w świat i funkcjonują, zawsze jest nagradzające.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Od 2000 za juniora, po 7 za seniora. I mówię tu o realnych kwotach. Nie będę rozwlekać się nad tym, co wpływa na wysokość zarobków, bo to chyba jasne. Mówiłem o tym wcześniej.
Gdzie szukać pracy jako grafik?
Jeśli zaczynałbym karierę od początku, to dokładnie tak samo. Agencje digitalowe, reklamowe i niektórzy klienci. Freelance zostawcie sobie na później. Ta forma współpracy wymaga bardzo dużego doświadczenia. I nie mówię tu o doświadczeniu z klientem, tylko o doświadczeniu w agencji, bo to właśnie z nimi freelancer pracuje najwięcej. Małe kroki są najważniejsze. Zawsze w ten sposób dojdziemy do celu.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?
Róbcie designy, nawet do szuflady, naśladujcie innych i szukajcie swojego stylu. Zadawajcie pytania, jeśli macie komu i słuchajcie uważnie odpowiedzi. Pokora wygrywa. I jak kiedyś powiedział jeden z moich mentorów: don’t be a dick. (materiał tłumaczący ideę – przesyłam w linku poniżej).
——————————————————-
Ewelina Pulka
Graphic Designer, DDB&tribal
Jak zostałaś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Wyszło to dość naturalnie, skończyłam studia kierunkowe na krakowskiej ASP na Wydziale Form Przemysłowych ze specjalizacją komunikacja wizualna. Na początku myślałam, że będę projektować krzesła, jednak „język obrazkowy” wygrał.
Zazwyczaj kariera grafika w marketingu zaczyna się od stanowiska junior graphic designer. Jednak w dużej mierze zależy to od doświadczenia w pracy z klientem oraz portfolio, które w tym zawodzie jest kluczowe. Bez portfolio niestety niewiele można zdziałać. Jest ono udokumentowaniem umiejętności i doświadczenia grafika. Często niestety bywa tak, że stanowisko juniora od stanowiska seniora różni się jedynie nazwą, nie zakresem wykonywanych zadań.
Co należy do obowiązków grafika?
Projektant graficzny zajmuje się graficznym opracowaniem koncepcji kreatywnych w sposób przystępny i niepowtarzalny. Wiążąc ze sobą kreatywność i umiejętności techniczne, za pomocą obrazu, tekstu, animacji tworzy materiały na potrzeby druku, multimediów i internetu. Generalnie zależy to od specyfiki firmy, w której jest się zatrudnionym. Czasem robisz banery na strony internetowe, czasem opracowujesz obszerną identyfikację wizualną dla dużej firmy, innym razem projektujesz rozkładówkę do popularnego magazynu.
Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Praca designera często wymaga łączenia mnóstwa umiejętności. Wiele zależy od specyfiki wykonywanej pracy. Podstawowym wymaganiem jest nie tylko znajomość programów graficznych, ale także znajomość zagadnień typografii, barwy, kompozycji, najnowszych trendów w projektowaniu oraz umiejętność logicznego i kreatywnego myślenia. Design to nie tylko aspekt estetyczny. Designer musi umieć odpowiednio zinterpretować potrzeby klienta, aby jak najlepiej odpowiedzieć na jego problemy i zrealizować założone cele. Może posiadać również inne umiejętności w zależności od pracy, którą wykonuje, co wiąże się głównie ze znajomością odpowiednich narzędzi lub programów.
Praca ta w dużej mierze wymaga kompromisów, więc ważne są cierpliwość i umiejętne prowadzenie dialogu, konsekwencja i ciągłe dążenie do celu. Przyda się też dużo miejsca na papier, ołówek i pisaki.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?
Interdyscyplinarność, różnorodność i eksperymentowanie. Design działa na pograniczu wielu dziedzin. Może być zarówno indywidualną pracą, jak i wynikiem działania całego zespołu projektowego, zaczynając od strategii przez kreację po samą produkcję. Komunikacja wizualna jest wszędzie, niestety nie zawsze jest ona dobrze zaprojektowana.
Jakie są największe trudności, minusy, a jakie plusy tej pracy?
Brak odpowiedniej ilości czasu na realizowanie projektów oraz brak zaufania ze strony klientów. Częstym błędem popełnianym w tym zawodzie jest również pomijanie czynnika ludzkiego. Design jest przede wszystkim dla ludzi, a nie dla jednego odbiorcy. Coś, co komuś wydaje się „oczywiste”, niekoniecznie będzie trafiać do innych odbiorców.
Dużym plusem tego zawodu jest możliwość współpracy z różnymi ciekawymi osobami, od których można się wiele nauczyć. Jest też satysfakcja z „wernisażu” w 200 miejscach w Polsce.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Nie będę oryginalna… to zależy. Im lepsze portfolio, tym lepiej je kupią.
Gdzie szukać pracy jako grafik?
W internecie.
A na poważnie – warto rozsyłać portfolio w różne miejsca: agencje reklamowe, studia projektowe, magazyny, wydawnictwa itp. Warto też mieć je w internecie. Nigdy nie wiadomo, kiedy to praca sama do nas przyjdzie.
Co poradzisz osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?
Naucz się zadawać pytania.
Dobry design to nie tylko ładne obrazki – to przede wszystkim złożony proces wymagający konsekwencji i wytrwałości.
——————————————————-
Piotr Zawałło
Senior Art Director, TBWA
Jak zostałeś art directorem / grafikiem?
Zakochałem się i… zacząłem malować. Następnie… zakochałem się i zacząłem fotografować.
Potem miałem przerwę na różne szkoły i… już. Można skończyć Akademię Sztuk Pięknych lub inną artystyczną uczelnię, można pokusić się o naukę na uczelniach ukierunkowanych „branżowo”: różnego rodzaju szkoły reklamy, ale równie dobrze można skończyć technikum krawieckie lub SGGW. Ważne, by mieć talent plastyczny, patrzeć na otaczający świat, widzieć go, ale również chcieć tworzyć w wyznaczonych torach i podlegając pewnym zasadom. Bo musimy pamiętać, że pracujemy w konkretnym celu, dla konkretnego odbiorcy, by wywołać pożądany efekt.
Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zaczynasz jako “junior”, czyli młody, ambitny, z szeroko otwartymi oczami i sercem, które bije jak szalone. Jak zrozumiesz, że nie chodzi tylko o ładne obrazki, ale i o myśl, którą mają nieść, stajesz się “regularem”. Gdy zdobyta wiedza, doświadczenie i pasja zaczynają wylewać się z Ciebie i zarażać współpracowników, zaczynasz być “seniorem”. I tak może zostać. Istnieją dalsze etapy, jeśli masz ambicje menadżerskie. Dostajesz grupkę “juniorów” i stajesz się groupheadem, a jak grupka się powiększy, dorośnie i staniesz się autorytetem z dużym dorobkiem, doświadczeniem, portfolio i nagrodami, dochodzisz do momentu, by zostać dyrektorem kreatywnym.
Co należy do obowiązków art directora / grafika?
Myślenie, projektowanie, śledzenie trendów, wymyślanie, tworzenie KV, nadzorowanie sesji fotograficznych, projektowanie woblerka, post na FB, GIF na Instagram, strona www, nadzór na shoocie, znajdowanie insightów, szukanie kontekstów, pilnowanie, żeby wszyscy dookoła dobrze zrobili swoją robotę i by finalnie powstał projekt, który wymyśliłeś, zaprojektowałeś i sprzedałeś klientowi. Ta praca to w dużej mierze myślenie, wymyślanie, szukanie, bycie czujnym na zmieniający się świat, trendy i potrzeby.
Kogo poszukuje się na stanowisko art directora / grafika?
Zakochanych… i przede wszystkich chcących. 🙂
Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Wszystkie. 🙂 Jeśli ludzie Cię lubią za to, jakim jesteś człowiekiem, szanują za to, co robisz, a Ty sam czujesz, że się spełniasz, to znaczy, że masz wszystkie potrzebne cechy. Oczywiście dochodzą do tego umiejętności związane ze specyfiką zawodu. Musisz potrafić włączyć komputer i nie zapominać wciskać jabłko es. Jak ręka naszkicuje to, co głowa pomyśli, to też dobrze.
Porada praktyczna: Na początek dobry będzie pakiet Adobe: Photoshop, Illustrator, Indesign.
A dla chcących tworzyć w trzech wymiarach: Cinema 4D, 3DS MAX, Blender. Kolejny stopień wtajemniczenia to PPT i Keynote.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy art directora / grafika?
Z każdym projektem wchodzisz w buty innej grupy docelowej, poruszasz się w różnych obszarach kulturowych, społecznych. Poznajesz ich potrzeby i starasz się dać im konkretnie to, czego potrzebują, oczekują. Tłumaczysz co jest dobre, zdrowe, ładne, modne, śmieszne, warte swojej ceny. Zdecydowanie miło jest zobaczyć efekt pracy, którą zrobiłeś na ulicy, w telewizji, w sklepie.
A jeszcze milej, jeśli znajomi niekoniecznie z branży zwrócą na nią uwagę i między słowami pochwalą.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Specyfiką osób, które pracują na tym stanowisku jest, a na pewno powinna być, pasja do tego, czym się zajmują. Poświęcasz na pracę dużo czasu, a w głowie 24h/dobę postępują procesy, więc minusem może być brak czasu na życie pozazawodowe. Nie odczuwasz tego tylko wtedy, gdy praca jest Twoją pasją.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Przybierają różne kształty, czasem okrągłe, czasem kwadratowe, rzadziej w kształcie rombu czy sześcianu.
Gdzie szukać pracy jako art director / grafik?
Jest wiele miejsc, w których można się zatrudnić. Najlepiej sprawdzić w Google lub popytać znajomych. Może to być studio graficzne, agencja reklamowa, redakcja wszelakiej maści magazynów, bank, dom kultury, fabryka bielizny ochronnej itp. Można też być freelancerem, ale oznacza to, że będziesz artem/grafikiem, accountem, producentem w jednej osobie.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać art directorem / grafikami?
Róbcie to, co kochacie i cieszcie się życiem. 🙂 Dawajcie innym to, co sami byście chcieli dostać, i róbcie to najlepiej jak potraficie. Pamiętajmy tylko, że bycie grafikiem nie oznacza byciem art directorem. Są to zupełnie różne zawody choć niewykluczające się. Często częścią pracy art directora jest praca graficzna, rzadziej grafik jest art directorem. Powodzenia.
——————————————————-
Aleksandra Świst
Art Director w They.pl
Jak zostać grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Dróg może być wiele. Na pewno zajęcia na ASP okażą się pomocne, ale nie jest to warunek zdobycia wiedzy w tym zawodzie. Moja ścieżka kariery biegła w dość nieoczywisty sposób – przez długi czas chciałam zostać dziennikarką i w tym kierunku się kształciłam. Z drugiej strony rysowanie było dla mnie ważne od najmłodszych lat, ale traktowałam je raczej jako sympatyczne hobby. Proporcje zaczęły się odwracać na studiach (ekonomia: publicystyka na UE w Poznaniu), kiedy trafiłam do studenckiej gazety. I tam, zamiast pisać artykuły, wolałam rysować i łamać tekst. Oczywiście teraz patrzę na te próby z uśmiechem, ale bez wątpienia był to jeden z pierwszych sygnałów, że chcę w życiu zająć się czymś innym.
Po kilku latach pracy w mediach, PR i marketingu wysłałam CV do jednej z warszawskich agencji reklamowych, przyszłam na rozmowę i zostałam przyjęta jako Junior Graphic Designer. I to było spełnienie moich marzeń :).
Co należy do obowiązków grafika?
To zależy od wielkości i profilu agencji. Nie bez znaczenia są także nasze umiejętności oraz ukierunkowania zawodowe. W dużej agencji występuje ścisły podział prac i specjalizacja, w mniejszej natomiast możemy się wykazać w wielu rozmaitych dziedzinach. Innymi rzeczami będzie się zajmował digital designer w dużej sieciowej agencji, a innymi grafik w 10-osobowej firmie. W przypadku tej ostatniej byłaby to kombinacja analizy briefu, proponowania kreatywnych rozwiązań i tworzenia przemyślanych, a przy tym estetycznych projektów.
Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Podstawa to niebanalny talent i dobry warsztat. Dobrze pracuje się z osobami, które mierzą wysoko, chcą się rozwijać i lubią to, co robią, a przy tym są komunikatywne. Agencja nie jest bezludną wyspą i pracujemy zazwyczaj zespołowo, więc warto być otwartym, mieć zdrowy dystans i potrafić rozmawiać o swoich projektach. Ulepszać je, zmieniać, być cierpliwym, bo klient prosi o dziesiątą poprawkę… ale także tupnąć nogą, kiedy z projektem dzieje się coś niedobrego. Bardzo pomaga również dobra organizacja pracy, żeby nie zgubić się w gąszczu poprawek i zamknąć wszystkie prace na czas.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?
Proces powstawania projektu, czyli droga od pustej kartki do gotowej kreacji, która ma działać – wywołać pożądany efekt i wpasowywać się w komunikację marki.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Trzeba mieć świadomość, że nie każde zagadnienie może być dla nas ciekawe i czasami trzeba się mocno nagimnastykować, żeby stworzyć dobry projekt. Nie pomaga przy tym krótki czas realizacji zadania czy duża liczba poprawek, do których mamy swoje zastrzeżenia. Rekompensatą jest satysfakcja z niebanalnego projektu, stworzenie czegoś wyjątkowego i użytecznego, co spotka się z uznaniem zleceniodawcy i odbiorców.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
To kwestia indywidualna, nie ma tu jednej reguły. Jest wiele zmiennych, które trzeba wziąć pod uwagę: miejsce zamieszkania, stanowisko, branża, umiejętności danej osoby. Jeśli miałabym typować najbardziej intratne i rozwojowe stanowiska, to byłyby to: web designer (ze smykałką do UI/UX), kreatywny digital designer, designer projektujący gry komputerowe.
Gdzie szukać pracy jako grafik?
Najlepiej upatrzyć sobie jakąś agencję, której realizacje nam się podobają i próbować się do niej dostać poprzez praktyki, staże, stanowisko juniorskie. Dużo można nauczyć się w sieciowej agencji, ale niezwykle cennym doświadczeniem będzie również praca w mniejszym studiu graficznym, w kameralnej atmosferze.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?
Dużo rysować, malować i ćwiczyć, nawet do szuflady. Obrać kierunek, w którym chcemy się rozwijać i starać się dostać na praktyki czy staż do takiej firmy. Być cierpliwym, wytrwale dążyć do celu i nie zniechęcać się. 🙂
———————————————————–
Aleksandra Marchocka
Head of Design w agencji Peppermint
Jak zostałaś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Od dziecka rysowałam i nigdy nie porzuciłam tej pasji, stale tworzę ilustracje. Studiowałam projektowanie graficzne, pracując jednocześnie w branży gier komputerowych. Po studiach postanowiłam spróbować swoich sił w reklamie, żeby zdobyć nowe umiejętności i nie ograniczać się zawodowo do samego rysowania. Zaczęłam standardowo od junior graphic designera, przeszłam przez etap senior art directora, aż przejęłam zupełnie nowe obowiązki jako head of design.
Co należy do obowiązków grafika?
Praca grafika polega na umiejętnym pogodzeniu estetyki z funkcjonalnością. Codziennym obowiązkiem grafika jest więc dostarczanie kreacji na wysokim poziomie, które jednocześnie spełniają wymogi briefu. Brzmi banalnie, ale najczęściej to nie lada wyzwanie, zwłaszcza że zawsze mocno ogranicza nas deadline. 🙂
Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Grafik to bardzo ogólne pojęcie, dlatego pozwolę sobie na ogólną odpowiedź. 🙂 Kreatywność, poczucie estetyczne, radzenie sobie z presją czasu, elastyczność, umiejętność pracy w teamie – to chyba najbardziej pożądane cechy.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?
Praca grafika to różnorodność wyzwań i problemów do rozwiązania. Nieraz trzeba przeskakiwać samego siebie, stale trzeba się rozwijać. I ten wysiłek daje najwięcej radości, zwłaszcza kiedy widzimy udany efekt końcowy swoich zmagań z czasem. 🙂
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Grafik podejmując pracę musi pogodzić się z faktem, że nie tworzy dla siebie, lecz dla Klienta. Nie raz trzeba porzucić swoją artystyczną wizję i pójść na kompromis. Kiedy nabierze się dystansu do swojej twórczości, można zacząć czerpać satysfakcję nawet z tych „ciężkich” projektów. Nie mówiąc o miłym połechtaniu ego, kiedy projekt w końcu „ożyje” i osiągnie sukces.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki to nadal temat tabu. 🙂 Im większe umiejętności i doświadczenie, tym lepsze wynagrodzenie.
Gdzie szukać pracy jako grafik?
Mam wrażenie, że to praca szuka dobrego grafika, nie na odwrót. 🙂 Ale zawsze warto poszukać wśród znajomych, na Behance i Facebooku.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?
Mieć otwartą głowę, stale chłonąć nową wiedzę i inspiracje, aby w przyszłości samemu inspirować. Nie ma momentu, kiedy można sobie powiedzieć „już wszystko umiem” – stale jest miejsce na rozwój.
———————————————————–
Jakub Jakubowski
Creative Technologist, Le Polish Bureau/UNIT9
Jak zostałeś Creative Technologist? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Szukając ofert pracy najpierw zwracałem uwagę przede wszystkim na stanowiska związane z GameDev’em. Moją uwagę zwróciło jednak ogłoszenie polskiego oddziału UNIT9 – poszukiwana osoba kreatywna, która pasjonuje się najnowszymi technologiami i miewa niekonwencjonalne pomysły. Byłem pewien, że spełniam te warunki, więc nie zastanawiałem się dwa razy i aplikowałem. To był dobry wybór. 🙂
Ze szczeblami kariery na stanowiskach kreatywnych jest dość standardowo – system junior-mid-senior. Wiele zależy od dodatkowych umiejętności i zainteresowań, ja np. specjalizuję się w grach, mój kolega na podobnym stanowisku w webdesignie.
Co należy do obowiązków CT?
Podczas gdy projekt dopiero się kształtuje i często istnieje tylko jako wstępny pomysł, CT proponuje realne rozwiązania, które pomogą wprowadzić go w życie. Tworzenie ofert i propozycji stanowi główną część mojej pracy. Poza tym zakres obowiązków zmienia się w zależności od potrzeb projektu – jednego dnia projektuję gry, drugiego prototypuję aplikacje VR.
Kogo poszukuje się na stanowisko CT? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Przede wszystkim osób o technicznym wykształceniu i szerokiej wiedzy w dziedzinie technologii, jak banalnie by to nie brzmiało. Technologie zmieniają się z dnia na dzień, a dobry CT jest zawsze o krok przed wszystkimi i w pracy używa tego, co wyjdzie dopiero jutro. 🙂
Przydaje się też znajomość programowania, silników gier i narzędzi designerskich 2D i 3D – pomaga znaleźć wspólny język z developerami i lepiej wizualizować pomysły.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy CT?
Różnorodność wyzwań: instalacje, gry, reklamy, wirtualna rzeczywistość, aplikacje – w pracy nigdy się nie nudzę, rutynowo piję tylko kawę.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największym plusem jest ten, o którym właśnie wspominałem – praca po prostu jest ciekawa i rozwijająca. Ogromną satysfakcję sprawia pomysł wcielony w życie.
Trudność sprawiają zazwyczaj ograniczenia finansowe i czasowe dotyczące projektów – najlepsze pomysły mogą okazać się zbyt kosztowne lub czasochłonne i trzeba mieć to cały czas na uwadze.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki są dość podobne do tych przeciętnego programisty Java. Wszystko jednak zależy od doświadczenia i indywidualnych umiejętności.
Gdzie szukać pracy jako CT?
W studiach produkcyjnych, agencjach reklamowych, szeroko pojętym GameDevie. Wszędzie, gdzie jest pole do popisu dla osoby kreatywnej, która potrafi przekuć pomysł na działający produkt i zna wszystkie kroki tego procesu..
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać CT?
Być na bieżąco i cały czas się uczyć. Tempo w jakim rozwijają się technologie jest oszałamiające i trzeba cały czas patrzeć w przyszłość. W tym zawodzie kto stoi w miejscu, ten się cofa.
Poza tym: nie bać się! Wszystko zaczyna się od pomysłu, więc czemu nie od Waszego?
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Drugą część artykułu przeczytasz tu>