1. Krzysztof Wąsowski, Senior PR Specialist, Dentsu Aegis Network Polska
2. Jakub Brzózka, Public Relations Manager w Le Polish Bureau/UNIT9
3. Paulina Maćczak, Konsultant, Havas PR Warsaw
4. Ola Kuśmierz, PR Specialist w funduszu venture capital Knowledge Hub
5. Magda Osial-Tyszkiewicz, PR Manager w funduszu venture capital KnowledgeHub
6. Anna Czajkowska, PR Manager, Zenith
7. Marcin Rutkowski, PR & Marketing Manager w i-systems
8. Karol Piszcz, PR Manager, Dom Maklerski TMS Brokers S.A.
9. Marcin Wolniak, Public Relations Specialist, NOKIA
10. Magda Worytko,PR Executive, PlanetPR / Anna Watza, Managing Partner w PlanetPR
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Trzecią część artykułu przeczytasz tu>
Czwartą część artykułu przeczytasz tu>
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>
Zobacz również
Krzysztof Wąsowski
Senior PR Specialist, Dentsu Aegis Network Polska
Jak zostałeś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zasadniczo jeszcze na studiach współpracując z Darkiem Tworzydło z Exacto wiedziałem, że właśnie w tym, czyli PRowym kierunku chcę się rozwijać.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Przez szereg lat pracowałem przy większych i mniejszych projektach PRowo-komunikacyjno-marketingowych na zasadach freelancu, miałem nawet okazję przejść na drugą stronę mocy, czyli być redaktorem w antyweb, gdzie pisałem o technologii i startupach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
To właśnie dzięki temu doświadczeniu zostałem dostrzeżony i ściągnięty do miejsca, w którym obecnie jestem i się rozwijam, czyli Dentsu Aegis Network Polska.
W większości organizacji szczeble kariery w pionie PR to stażysta, junior, specjalista, senior, manager a dalej szef świata… Oczywiście to zależne czy pracujesz dla agencji czy zajmujesz się komunikacją korporacyjną.
Co należy do obowiązków PR-owca?
PR-owiec powinien być komunikatywny, otwarty na ludzi i dyspozycyjny. Powinien łączyć zdolności PM, pisarza, wodzireja i estety jednocześnie. Bo zakres tego z czym na co dzień spotykamy się w pracy jest dość szeroki: od kontaktu z dziennikarzami, organizację konferencji prasowych, przygotowywanie informacji prasowych, ale także negocjacje sponsoringów, działalność charytatywna oraz CSR, komunikacja wewnątrz firmy (np. wydawanie newsletterów dla pracowników firmy), organizacja imprez firmowych czy organizacja udziału naszych prelegentów w konferencjach, wsparcie zgłoszeń do różnych konkursów.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Ludzi o szerokich horyzontach myślowych, takich, którzy potrafią planować 3 kroki do przodu. Liczą się kompetencje interpersonalne, kreatywność, język no i zdolność budowania zaufania. Zdolności analityczne i łatwość w rozumieniu badań oraz umiejętność dostosowywania się do zastanego stanu rzeczy.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
Brak nudy, ciągle zmieniające się środowisko i wyzwania.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Trudności: presja czasu i otoczenia.
Plusy: Brak nudy, ciągle nowe nietuzinkowe projekty, 🙂
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Co organizacja to inaczej, ale od kilku do kilkunasty tysięcy, kwestia dla kogo pracujesz i jaki masz zakres obowiązków vs doświadczenie i kompetencje, jakie posiadasz.
Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?
Strony firm, znajomi znajomych, konferencje, spotkania branżowe, a dopiero na końcu portale rekrutacyjne. PR to relacje.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Garść leków uspokajających i zieloną herbatę. 🙂
———————————————————–
Jakub Brzózka
Public Relations Manager w Le Polish Bureau, polskim oddziale interaktywnej firmy produkcyjnej UNIT9
Jak zostałeś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Dowiedziałem się, że UNIT9 jest w Polsce i to była szybka decyzja. To firma, w której praca jest dla wielu osób spełnieniem marzeń: technologie przyszłości, eksperymentalne projekty i świetny zespół. Do tego błyskawiczny rozwój. Prawdziwy Sci-Fi. Podczas spotkania z Maciejem Zasadą (założycielem polskiego oddziału), powiedzieliśmy sobie “tak” i tak to się zaczęło, dwa lata wstecz. Fantastyczna sprawa.
W UNIT9 nie ma sztywnych szczebli kariery. Staramy się dopasować pozycję do indywidualnych umiejętności, zainteresowań etc. Tak było również w moim wypadku: od PR, przez Marketing i organizację eventów, na działaniach New Business kończąc. Możliwości rozwoju w UNIT9 są praktycznie nieograniczone. Ty decydujesz co chcesz robić i w którym kierunku się rozwijać.
Co należy do obowiązków PR-owca?
W każdej branży wygląda to trochę inaczej, chociaż oczywiście podstawowe zadania są podobne. PR to wizytówka firmy. UNIT9 to miejsce dla ludzi, którzy potrafią i lubią łączyć pracę na różnych stanowiskach. W moim wypadku mówimy o typowych działaniach PR: komunikacji, kontaktach z mediami, ale również marketingu, eventach i rekrutacji. W tej chwili duża część pracy związana jest z przygotowaniami do drugiej edycji UNIT9 VR Challenge. Ktoś, kto lubi życie na wysokich obrotach, czuje się tutaj jak ryba w wodzie.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Świetna komunikacja, inicjatywa i umiejętność budowania społeczności wokół firmy. To w naszym wypadku standardowy zestaw. Do tego znajomość technologii, które wykorzystujemy i oczywiście cały marketingowy ekosystem, to w końcu nasza branża.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
Ludzie. Przede wszystkim. Pasje i umiejętności, które za nimi stoją, niezwykłe historie i masa inspiracji. W UNIT9 dodatkowo technologia i pomysły na jej wykorzystanie. Pierwsze “selfie” zrobione z kosmosu. Telefon zamieniający się w miecz świetlny. To wszystko jest dla mnie fascynujące. Poza tym masa rzeczy, które zależą w dużej mierze od mojej inicjatywy, bo mamy mocno interdyscyplinarny zespół. Tak było np. w przypadku UNIT9 VR Challenge. I to jest chyba największa frajda. Ciągle nowe pomysły, nowe wyzwania. Nie ma czasu na nudę. Konfucjusz powiedział: Wybierz pracę, którą kochasz, a nie będziesz musiał pracować nawet przez jeden dzień w swoim życiu. Miał rację.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Plusy to na pewno ciągłe wyzwania, frajda z realizowania własnych pomysłów, ciągła nauka i praca ze świetnymi ludźmi. Minusy? W tym świecie można się bez reszty zatracić. Wyzwaniem jest więc znalezienie kompromisu pomiędzy pracą i życiem “na zewnątrz”.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
To zależy od konkretnej firmy/branży, obowiązków i doświadczenia. Widełki mogą być duże.
Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?
Znajdź firmę, w której chcesz pracować i umów się na spotkanie. Nawet jeśli nie szukają, przekonaj ich, że jesteś osobą, której potrzebują. To zawsze jest dwustronny deal. Dzisiaj każda firma musi mieć osoby odpowiedzialne za komunikację. Budowanie wizerunku to długotrwały i przemyślany proces, a bez odpowiedniej komunikacji nie dotrzemy do naszego odbiorcy, nie będziemy mogli porozumieć się z grupą docelową etc. Dlatego ważne jest, aby zawsze starać się dawać coś więcej, wnosić do pracy pomysły, energię i uśmiech.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Bardzo dużo czytać, interesować się światem, być blisko ludzi. Dobrze poznać specyfikę branży, w której chcemy pracować i zawsze starać się być o krok do przodu. Tylko wtedy będziemy wiedzieć, co i komu komunikować. Ciekawość świata, inicjatywa, otwarta postawa i chęć rozwoju osobistego również bardzo się przydają.
———————————————————–
Paulina Maćczak
Konsultant, Havas PR
Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zanim zaczęłam zajmować się PR-em miałam już na swoim koncie doświadczenie z branżą eventową i dziennikarstwem. PR był kolejnym krokiem, który naturalnie łączył oba te elementy i dodawał jeszcze kilka innych.
Jeśli mówimy o agencyjnej karierze PR-owca to szczebli do zdobycia może być mniej lub więcej, w zależności od struktury firmy. Zazwyczaj jednak „drabina” zaczyna się od stanowiska stażysty/asystenta, następnie są stanowiska juniorskie, przez konsultanckie, seniorskie i tak aż do dyrektorskich.
Co należy do obowiązków PR-owca?
Zadaniem PR-owca jest przede wszystkim budowanie świadomości i pozytywnego obrazu brandu/produktu/działań marki poprzez odpowiednie wykorzystywanie relacji z mediami, influencerami digitalowymi i innymi key opinion leaders z branży klienta. W zależności od stanowiska różnią się natomiast obowiązki, poprzez które uzyskujemy ten efekt. Na wyższych stanowiskach najważniejsze jest zdefiniowanie potrzeb klienta i wyznaczenie skutecznej i jasnej strategii, którą następnie wdrażać będą osoby odpowiedzialne za bieżące prowadzenie projektu. Osoby na stanowiskach asystenckich i juniorskich dbają natomiast o zapewnianie odpowiednich narzędzi do realizacji tych projektów.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Praca PR-owca jest bardzo dynamiczna i składa się z wielu równocześnie prowadzonych projektów. Dla mnie każdy dobry PR-owiec jest jednocześnie dobrym project managerem – umie zarządzać swoim czasem, potrafi planować i skutecznie egzekwować, a gdy zajdzie taka potrzeba efektywnie pracować pod presją czasu. Z kompetencji miękkich najważniejsza jest jednak umiejętność nawiązywania relacji i pracy z ludźmi. Dobre relacje z dziennikarzami, influencerami, a także podwykonawcami to klucz do sukcesu w tym zawodzie.
Obowiązkową umiejętnością jest oczywiście lekkie pióro i to zarówno w języku polskim jak i angielskim, ponieważ dla większości dużych klientów materiały przygotowuje się po angielsku.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
Dynamika, brak monotonii, ale przede wszystkim możliwość poznawania ciekawych ludzi. Tych ludzi poznaje się niemal na każdym kroku – dziennikarza-pasjonata, ambasadora marki, blogera, z którym realizujemy właśnie kampanię czy gości specjalnych na evencie.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Potencjał PR-u jest ogromny – szczególnie teraz, gdy żyjemy w erze ad-blocka i ślepoty banerowej. Znaczna część niestandardowych działań proponowanych przez PR-owców przez brak budżetów kończy jednak swój żywot w prezentacjach dla klientów. To się na szczęście zmienia, szczególnie w kontekście działań z influencerami digitalowymi. Coraz więcej marek rozumie, że nie są to standardowe działania reklamowe, których zakup można zlecić domom mediowym.
Siłą PR-u jest umiejętność mówienia do ludzi w sposób dla nich interesujący, wolny od marketingowych sloganów. Żaden dziennikarz nie napisze o nas, jeśli to, co mówimy nie będzie atrakcyjne dla jego czytelników. To sprawia, że dobry PR jest po prostu prawdziwy.
Uważam, że przesunięcie części budżetów marketingowych do PR-u pozwoliłoby prowadzić angażującą komunikację marki na jeszcze większą skalę.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki w tym zawodzie różnią się w zależności od agencji, doświadczenia, liczby obsługiwanych klientów, a także skuteczności PR-owców. Średnie wynagrodzenia można śledzić w publikowanych corocznie branżowych rankingach.
Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?
Najlepszym miejscem na zdobycie doświadczenia jest praca w dużej agencji PR-owej, która daje nam możliwość pracy dla różnorodnej grupy klientów, próbowania tego, która gałąź PR-u najbardziej nam odpowiada, a następnie specjalizowania się w tym obszarze. Agencje sieciowe z filiami na całym świecie gwarantują również dostęp do międzynarodowego know-how, a co za tym idzie patrzenia na PR z szerszej, międzynarodowej perspektywy. Decydując się na pracę po stronie klienta, bardzo ważny jest przemyślany dobór branży. W tym wariancie mamy już bowiem dużo mniejsze pole manewru.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Przede wszystkim jak najszybciej zacząć pracę w zawodzie i nie tracić czasu na stacjonarne studia. Akademicka wiedza przekazywana na uniwersytetach nie ma przełożenia na realia pracy PR-owca. Nawet zajęcia prowadzone przez praktyków nie zdają się na zbyt wiele. Im szybciej uda nam się dostać na staż i zdobywać wiedzę w praktyce, tym lepiej. Nawiązywania relacji z drugim człowiekiem nie da się przecież nauczyć na wykładzie.
———————————————————–
Ola Kuśmierz
PR Specialist w funduszu venture capital Knowledge Hub
Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Jeszcze na studiach zaczęłam praktyki w telewizji. Zawsze marzyłam o takiej pracy, jednak szybko doszłam do wniosku, że to nie mój świat. Odpowiedziałam sobie na pytanie, co najbardziej podoba mi się na studiach i okazało się, że to przedmioty związane z Public Relations. Niedługo później podjęłam próbę w agencji PR. I tak się zaczęło – najpierw praktyka, później staż, a następnie samodzielne stanowiska. Zaczęłam od PR produktowego, później zajmowałam się eventami – konferencjami, galami, premierami produktów i targami, wszystko to w branży IT i Nowych Technologii. Tak po kolei zdobywałam doświadczenie w poszczególnych strukturach i dziś jestem tu, gdzie jestem. 🙂
Co należy do obowiązków PR-owca?
PR-owiec jest odpowiedzialny za kontakty z mediami, przygotowywanie informacji do mediów, wywiady, organizacje konferencji prasowych i wszelkie działania związane z wizerunkiem w mediach. Komunikacja wewnętrzna także należy do spraw działu PR. Poza tym kreacja i produkcja wszelkich szeroko rozumianych materiałów promocyjnych, tych tradycyjnych, czyli drukowanych czy wytwarzanych, po te nietradycyjne jak strony internetowe, spoty, filmy etc. Organizowanie eventów zarówno zewnętrznych jak i wewnętrznych oraz reprezentowanie firmy na zewnętrznych wydarzeniach również stoi po stronie PR-owców. Są oni odpowiedzialni także ze działania na rzecz budowania pozytywnego wizerunku wśród klientów oraz za analizę obecnych i potencjalnych szans i zagrożeń dla firmy i zapobieganiu im.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Dobrego PR-owca cechują szczególne zdolności interpersonalne. Musi być otwarty na ludzi, intuicyjny, łatwo nawiązywać kontakty i przede wszystkim posiadać umiejętności autoprezentacyjne i prezentacyjne. Każdy, kto pracuje w PR doskonale zna rynek mediów i potrafi zbudować z nim pozytywną relację. Nie obejdzie się także bez dobrego prowadzenia negocjacji.
Naturalnie bardzo ważne są kompetencje językowe i kreatywność w myśleniu, bez nich nie ma szans na pracę w tym zawodzie. Każdy PR-owiec powinien być odporny na stres, zorganizowany oraz posiadać umiejętności zarządzania czasem i budżetem. W tym zawodzie musimy stale kontrolować swoje decyzje i czyny. Dlatego też koncentracja odgrywa tu niezwykle istotną rolę.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
PR-owiec ciągle się uczy, dowiaduje czegoś nowego, rozwija, a przy tym spotyka mnóstwo różnych ludzi. Ta praca jest bardzo dynamiczna, interesująca i stale zmusza nas do nowych wyzwań. Najciekawsze jest dla mnie to, że jadąc do pracy nie potrafię przewidzieć do końca, co dziś mnie czeka – z jakim tematem się zmierzę, z kim będę miała przyjemność rozmawiać. I to jest właśnie to, co lubię w tym zawodzie najbardziej.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największe trudności pojawiają się w momentach kryzysowych. Niestety ta praca wymaga częstego działania w stresie i pod presją czasu. Tu należy pamiętać, że PR-owiec także ponosi dużą odpowiedzialność za efekty swoich działań.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
W tym zawodzie zarabia się różnie, to zależy od stażu pracy, wykształcenia i oczywiście umiejętności. Oczywiście najwięcej zarabia się w dużych miastach. Także osoby z doświadczeniem szczególnie wieloletnim w danej branży mają szanse na wyższe zarobki. Wiadomo, że takie czynniki jak wykształcenie i wieloletnie doświadczenie sprzyjają zarobkom.
Nie da się jednoznacznie ustalić średniej zarobków, w tym zawodzie jest to bardzo zróżnicowane.
Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?
To zależy z jakim PR-em chce się mieć do czynienia. Można szukać w Agencjach PR, w małych firmach, które potrzebują jednej, bądź dwóch osób na własne potrzeby wizerunkowe, a także w większych firmach, które obsługują wewnętrzne działy Public Relations. PR nie jest również pomijany w instytucjach państwowych – tam też znajdują się takie miejsca pracy.
PR-owców szukają także osoby publiczne – gwiazdy, czy politycy. Tak naprawdę PR potrzebny jest wszędzie, stąd miejsc pracy nie brakuje.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Przed podjęciem takiej decyzji warto zapoznać się z tym, co dokładnie robią PR-owcy. Warto też, jeśli ma się możliwość, porozmawiać z osobą pracującą już w tym fachu. I najważniejsze – zacząć praktykę jak najwcześniej, kiedy jest jeszcze czas na zorientowanie się, czy chcemy, aby nasza ścieżka zawodowa szła w tym kierunku.
———————————————————–
Magda Osial-Tyszkiewicz
PR Manager w funduszu venture capital KnowledgeHub
Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
PR-em na poważnie zainteresowałam się w czasie studiów na kierunku dziennikarstwo, wybierając specjalizacje „PR i marketing medialny”. Okazało się, że jest on połączeniem tego, co lubię najbardziej, czyli pisania z pracą kreatywną i budowaniem relacji, które jak później miałam okazję się przekonać – stanowią absolutny fundament tego zawodu. Już w trakcie studiów rozpoczęłam swoje pierwsze doświadczenia zawodowe. Zaczynałam od stażu, najpierw w dziale promocji Ministerstwa Pracy, później po stronie agencji PR, by później przejść na stronę klienta i na niej pozostać, specjalizując się w działaniach PR dla firm z branży IT i nowych technologii.
Szczeble kariery w tym zawodzie z reguły wyglądają trochę inaczej, w zależności od „strony”, po której pracujesz. Właściwie chodzi tutaj o inne nazewnictwo stanowisk, które pod względem zakresu obowiązków nie różnią się już tak bardzo. W agencji zaczynasz najczęściej od Asystenta, następnie Account Executive > Junior Account Manager > Account Manager > Senior Account Manager itd. Po stronie klienta najczęściej mamy do czynienia z określeniami typu: Asystent > Junior PR Specialist / PR Specialist > PR Manager itd.
Co należy do obowiązków PR-owca?
Założę się, że gdyby spytać kilka osób z różnych firm, reprezentujących różne działy, to wielu z nich na pytanie „Czym zajmuje się u Was PR?” odpowiedziałoby – kontaktem z mediami lub… nie wiem. Najczęściej zawód PR-owca jest utożsamiany z prowadzeniem działań media relations, czyli pisaniem informacji prasowych, artykułów, komentarzy ekspercki, a następnie ich wysyłaniem do mediów i pozyskiwaniem publikacji prasowych. Prawda jest taka, że jest to tylko drobna część obowiązków
PR-owca – choć bardzo ważna i bazująca główne na relacjach. PR to nie tylko kontakt z mediami, to budowanie wizerunku firmy, marki, osoby – z wykorzystaniem pełnego wachlarza różnych narzędzi komunikacji, takich jak strona internetowa, media społecznościowe, materiały reklamowe, gadżety, konferencje, targi i in. Tutaj przede wszystkim liczy się pomysł, będący następstwem dokładnego rozpoznania potrzeb i oczekiwań danej firmy, a także oczekiwań odbiorców jej komunikatów. To wokół pomysłu tworzona jest następnie strategia działań, dobierane są odpowiednie narzędzia, by finalnie wcielić ją w życie, a następnie rozliczyć efekty i skuteczność tych działań.
PR-owcy w wielu organizacjach odpowiadają również za komunikację wewnętrzną oraz coraz częściej za działania związane z employer branding, czyli budowaniem marki pracodawcy. Wiele wskazuje na to, że w tych obszarach w najbliższym czasie rola PR-owca będzie jeszcze bardziej znacząca.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Bycia PR-owcem można się nauczyć, ale bycia dobry PR-owcem już niekoniecznie. To zawód, który moim zdaniem, jak żaden inny, bazuje głównie na wrodzonych zdolnościach i umiejętnościach. Na pierwszym miejscu postawiłabym kreatywność, bo bez dobrych pomysłów w PR ani rusz. Otwarta głowa potrzebna jest zarówno do przygotowywania tekstów dla dziennikarzy – musisz mieć dobry pomysł, aby zainteresować tematem – po tworzenie wielkich, międzynarodowych kampanii komunikacyjnych z wykorzystaniem niezliczonej liczby narzędzi komunikacji.
Druga po kreatywności jest komunikatywność, idąca w parze z dobrym usposobieniem. PR-owiec to osoba, która po prostu musi dać się lubić, tylko dzięki temu jest w stanie zbudować relację. Chleb powszedni osób pracujących w PR to rozmowy telefoniczne z dziennikarzami, negocjacje z organizatorami targów czy klientem, prostowanie niewygodnych informacji często pod presją czasu i innych osób – tu dużą rolę odgrywa osobowość i zdolność budzenia zaufania od pierwszego kontaktu.
Kolejna miękka umiejętność to zdecydowanie zdolność łączenia faktów i przewidywanie następstw zdarzeń. PR-owiec działa strategicznie – często zanim zrobi jeden ruch, już kalkuluje sobie możliwe scenariusze, reakcje i kolejne działania w zależności od tego, jak pierwsze z nich zostanie odebrane.
Oczywiście nie ma też dobrego PR-owca bez lekkiego pióra, ale żeby o czymś dobrze pisać, trzeba się na tym znać. Osoba, która przez kilka lat operuje w jednej branży, np. związanej z IT i nowymi technologiami, zajmuje się stricte działaniami PR dla tego obszaru, nabywa wiedzę specjalistyczną. Dzięki temu może nie tylko przygotowywać dobre teksty, ale również bardziej świadomie i skuteczniej budować wizerunek swojej firmy na rynku. Jest dobrze przygotowana do merytorycznej dyskusji m.in. z przedstawicielami mediów.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
Dla mnie najlepsza i najważniejsza w pracy jest różnorodność tematów, jak również pewnego rodzaju nieprzewidywalność. To jest praca dla tych, którzy nie lubią stagnacji, za to kochają nowe wyzwania, nawet gdy te rodzą się w trakcie, gdy inne nie zostały jeszcze do końca zrealizowane. Uwielbiam też widzieć, jak pomysły, które inicjujemy wspólnie z moim zespołem, realizują się na naszych oczach i przynoszą oczekiwane efekty. To daje ogromną satysfakcję.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Plusy pracy, to zdecydowanie wspomniana wcześniej różnorodność działań, praca kreatywna, dająca duże pole do popisu. Minusem może być czasem duża presja czasu, towarzyszący temu stres, sytuacje kryzysowe. Zdecydowanie nie jest to praca dla osób, które chcą wieść ciche, spokojne i monotonne zawodowe życie.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Na to pytanie nie można odpowiedzieć inaczej niż… to zależy. Jak pokazują raporty przygotowywane przez portale branżowe oraz firmy rekrutacyjne, wyższe zarobki w PR osiągają pracownicy zatrudnieni w działach PR firm i organizacji, niż w agencjach.
PR-owcy zatrudnieni po stronie firmy czy organizacji bardzo często w strukturach podlegają działom marketingu, w których średnie zarobki są również wyższe niż w działach komunikacji.
Warto pamiętać, że firmy więcej płacą również za wyspecjalizowanego PR-owca, znającego konkretną branżę i z łatwością obracającego się w danej tematyce.
Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?
Praca czeka na PR-owców w działach PR i marketingu większych i średnich firm. Mniejsze firmy często decydują się na zatrudnienie samodzielnego specjalisty do zadań z obszaru komunikacji. Co oczywiste, dużo miejsc pracy czeka na PR-owców w samych agencjach PR. Na rynku jest również duże zapotrzebowanie na freelancerów do pracy projektowej.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Tym, którzy podejmują studia związane z PR, poleciłabym zdobywanie doświadczenia zawodowego jak najwcześniej. Nawet najlepszy profil studiów nie przygotuje przyszłego PR-owca tak dobrze do zawodu, jak praktyka. Na początku drogi polecam szczególnie staż w agencji PR, który może być dla niektórych początkujących osób prawdziwą szkołą przetrwania. To pomoże w weryfikacji tych, którzy faktycznie do pracy w tym zawodzie się nadają. Im więcej pracy na początku, im trudniejsze projekty i im bardziej wymagający klienci – tym lepiej!
A tym, którzy pierwsze zderzenie z PR-ową rzeczywistością przetrwają i upewnią się, że ta praca jest dla nich, polecam budowanie, a następnie staranne pielęgnowanie relacji z napotkanymi już na początku swej drogi zawodowej osobami. Mówię tutaj szczególnie o dziennikarzach, blogerach, podwykonawcach, liderach opinii czy po prostu – o znajomych z branży. Świat jest mały, a już szczególnie mały jest PR-owy ekosystem, o czym sama wielokrotnie miałam okazję się przekonać. Są momenty, w których dobre kontakty i wypracowane relacje ratują z trudnej sytuacji.
———————————————————–
Anna Czajkowska
PR Manager, Zenith
Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Jak wielu PRowców, zaczynałam od dziennikarstwa. Przejście na tzw. drugą stronę zaczęłam od cenionego w branży szkolenia LSPR (London School of Public Relations). Za najlepszą szkołę tego zawodu uważam jednak pracę w agencji PR, szczególnie, jeśli ma się okazję pracować z topowymi ekspertami z tej branży, jak było w moim przypadku. W agencji zaczynałam od juniorskiego stanowiska, wspierając managera w przygotowywaniu materiałów prasowych, wysyłek press packów, organizacji konferencji prasowych. Awanse – kolejno na stanowiska Account Exectutive, Senior Account Executive, a wreszcie Account Managera – dawały mi coraz większą odpowiedzialność i wiązały się z samodzielną, kompleksową obsługą klientów (od rekomendacji strategii po realizację projektu i raportowanie wyników), poszerzaniem doświadczenia o nowe obszary (brand PR, corporate PR, komunikacja kryzysowa, CSR) oraz zarządzaniem kilkuosobowym zespołem. Po kilku latach pracy w agencji przeszłam, jak to się mówi w branży, na stronę klienta. Z moich obserwacji wynika, że to dość typowa ścieżka kariery w PR.
Co należy do obowiązków PR-owca?
To zawód kojarzony często tylko z relacjami z mediami, co prowadzi do niesłusznego sprowadzenia go do wysyłania informacji prasowych i przeprowadzania irytujących dziennikarzy follow upów. Jednak zakres odpowiedzialności PRowca jest znacznie szerszy: od analiz wizerunkowych, monitoringu mediów i działań konkurencji, poprzez tworzenie strategii komunikacji i przełożenie jej na plan działań, po jego realizację, obejmującą zazwyczaj przygotowanie materiałów prasowych (w tym często specjalistycznych analiz przygotowanych we współpracy z zewnętrznymi ekspertami), media relations (dotarcie do dziennikarzy z komunikacją, aranżowanie spotkań i wywiadów, pomoc w realizacji materiałów), budowanie relacji z tzw. key opinion leaders, organizowanie konferencji i eventów oraz zarządzanie potencjalnymi kryzysami, co oznacza solidne przygotowanie na każdy możliwy scenariusz wydarzeń. Często do obowiązków PRowca należą także zarządzanie komunikacją wewnętrzną i organizowanie inicjatyw związanych z umacnianiem kultury organizacyjnej firmy, zarządzanie stroną www, obecnością w mediach społecznościowych itd.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Do zestawu obowiązkowych zalet, niezależnie od szczebla, należą: komunikatywność, umiejętność jasnego wyrażania myśli (także na piśmie) i argumentowania, swoboda w kontaktach z ludźmi, także podczas wystąpień publicznych, umiejętności organizacyjne i logistyczne, umiejętność zachowania zimnej krwi w sytuacjach kryzysowych i odporność na stres. Sukces osiąga się dzięki strategicznemu myśleniu, kreatywności, wiedzy z zakresu marketingu, mediów i trendów w komunikacji, ciągłemu uczeniu się oraz – rzecz jasna – pracowitości.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
Kontakt z ludźmi, który ze swej natury niesie element nieprzewidywalności, oraz różnorodność zadań i tematów.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Przeważają oczywiście plusy – to bardzo ciekawa i wdzięczna praca dająca okazję do poznania niezwykłych ludzi, zagadnień i miejsc, kreowania tematów i wydarzeń trafiających na czołówki mediów, wpływania na opinie i postawy ludzi dzięki dostarczaniu rzetelnych informacji. Bardzo wymagająca, ale i dająca wiele satysfakcji. Do minusów zaliczyłabym to, że – jak w przypadku polityki i piłki nożnej – niemal każdy uważa, że się na tym zna, a co gorsza uważa, że PR to ściema, podobnie jak reklama. Jako PRowiec z branży reklamowej ze zdwojoną siłą zwalczam te stereotypy. 🙂
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Od skromnych zarobków asystentów po osławione 2 mln rocznie, jakie miał zarabiać w Orlenie Igor Ostachowicz. Pośrednie stawki można znaleźć w raportach branżowych.
Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?
Najlepiej w dobrych agencjach PR – przynajmniej na początek. W działach PR firm, w organizacjach pozarządowych i politycznych, wszędzie. Urok tego zawodu polega m.in. na tym, że każda organizacja czy osoba publiczna potrzebuje PRu, jednak nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ewentualnie nie wszystkich na to stać.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Na początek należy uczciwie odpowiedzieć sobie na pytanie: czy lubię ludzi i pracę z nimi. Jeśli tak – dużo czytać i pisać, interesować się czymś więcej niż tylko branżą, uczyć się angielskiego i podstaw marketingu, znaleźć staż/pracę w dobrej agencji i wytrwale dążyć do celu.
———————————————————–
Marcin Rutkowski
PR & Marketing Manager w i-systems
Jak zostałeś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Interesowałem się komunikacją już od czasów studiów. Wtedy chciałem pójść w stronę komunikacji politycznej – i to najlepiej w USA. 🙂 Po studiach, mając już ponad dwa lata doświadczenia w mediach, portalach i firmach związanych z PR, zdecydowałem, że to co mnie interesuje i to co najbardziej chciałbym robić to komunikacja, ale w sferze biznesowej.
Pamiętajmy, że awansować można nie tylko wertykalnie, ale także horyzontalnie. Ten drugi rodzaj awansu jest w Polsce niedoceniany. W mniejszych firmach, w których dział komunikacji jest jedno, dwu lub kilkuosobowy nie da się awansować wyżej niż do pewnego momentu. Następni są już właściciele firm. W takiej sytuacji warto pomyśleć nad rozwojem horyzontalnym, czyli przejmowaniem nowych projektów wraz z większą odpowiedzialnością, a także decyzyjnością.
Co należy do obowiązków PR-owca?
Zawód PR-owca nie jest w Polsce w żaden sposób ustandaryzowany. W jednej firmie może oznaczać tylko zajmowanie się mediami społecznościowymi, w innej pracę dla klientów agencji, a w jeszcze innej będzie bardzo mocno powiązany ze sprzedażą.
Zawsze w opisaniu pracy PR-owca używam porównania do góry lodowej – tylko część naszej pracy jest widoczna. Najbardziej kluczowe, analityczne rzeczy, takie jak analiza rynku, strategia komunikacyjna, insighty konsumenckie oraz identyfikowanie wyzwań komunikacyjnych stojących przed organizacją są całkowicie niezauważalne czasami nawet dla innych pracowników w firmie.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Dużo zależy od branży oraz od firmy. Na pewno istnieje standardowy opis wymagań, jak dobre pióro, umiejętność nawiązywania relacji czy znajomość narzędzi przydatnych w pracy z nowymi mediami. Jednak w firmach IT zwraca się także uwagę na inne rzeczy, niż przykładowo w firmach związanych z fashion. Osoba dobrze pisząca i potrafiąca sprawnie odnajdywać się w nowych sytuacjach będzie wartościowym pracownikiem w komunikacji.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
Zawód PR-owca to ciekawe połączenie kreatywności z organiczną pracą u podstaw. Po drugie, często zdarza się, że robimy coś po raz pierwszy – dzięki temu nie popadniemy w stagnację.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
To zawsze bardzo subiektywna ocena. Dla niektórych fakt, że często robimy coś po raz pierwszy będzie plusem, a dla niektórych minusem. Tak samo może być z niezbędną obecnie analityką, czy umiejętnością posługiwania się kolejnymi narzędziami. Trzeba też być dobrym project managerem wszystkich podjętych działań komunikacyjnych.
Środowisko pracy PR-owca jest niesłychanie dynamiczne. Pisząc za Johnsonem Spencerem, trzeba umieć szukać swojego sera. Wiem, że niektórym może to przeszkadzać.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Na pewno zarobki zależą od obowiązków. W tym miejscu polecam lekturę raportów dotyczących wynagrodzeń w PR przygotowywanych chociażby przez Proto czy AG Test HR.
Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?
Oprócz standardowych portali z ogłoszeniami, warto sprawdzać strony interesujących nas firm. Praktycznie zawsze dają one możliwość wysłania CV bez konkretnego ogłoszenia o pracę. Poza tym istnieje teraz tak dużo miejsc styku z firmami, że aż szkoda z nich nie skorzystać.
Co polecałbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Warto poznać i opanować podstawowe formy dziennikarskie, takie jak informacja prasowa czy wywiad. Nikt na początku współpracy z młodymi adeptami PR nie wymaga od nich tworzenia strategii komunikacyjnej całych spółek. Do tego trzeba mieć doświadczenie oraz gruntowną znajomość rynku, firmy i otoczenia. Warto także umieć zdobywać informacje – w końcu, aby powiedzieć coś o firmie, w której pracujemy, sami musimy takie informacje zdobyć. Zawsze w CV dobrze wygląda doświadczenie. Powinniśmy zdobywać je już podczas studiów. Praktyka w mediach, współpraca z portalami czy pomoc w komunikacji dla organizacji non-profit zawsze będą działać na naszą korzyść.
———————————————————–
Karol Piszcz
PR Manager, Dom Maklerski TMS Brokers S.A.
Jak zostałeś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
To historia, która zawsze budzi we mnie dobre wspomnienia i uśmiech na twarzy. Swoją karierę związaną ze światem marketingu i PR zacząłem od stanowiska Młodszego Specjalisty ds. Marketingu Internetowego. Na początku pracy w nowej firmie, nie mając jeszcze wszystkich obowiązków, w wolnych chwilach pomagałem osobie odpowiedzialnej za PR. Z każdym dniem moja fascynacja tą dziedziną rosła, a razem z nią chęć i potrzeba realizowania coraz to większych zadań. Pokłosie tego było oczywiste. Razem z szefem podjęliśmy decyzje zwiększenia mojego zakresu obowiązków właśnie o działania związane z public relations. Mogę powiedzieć, że to PR znalazł mnie i pokierował moją ścieżką kariery. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że jestem bardzo zadowolony z tego co się wydarzyło.
Moim zdaniem, aby dobrze wyspecjalizować się w dziedzinie PR, swoją przygodę z zawodem powinno zacząć się od stanowisk najbardziej podstawowych: Praktykant -> Asystent ds. PR -> Młodszy Specjalista ds. PR oraz następnie Specjalista ds. PR -> Menadżer ds. PR -> Dyrektor ds. PR, ale te dalsze kroki będą zależały od struktury firmy i tego, jak zostały wykorzystane możliwości na pierwszych szczeblach. Kluczowym jest poznanie tego zawodu od jego podszewki. To truizm dotyczący każdego z zawodów, który chce się wykonywać poprawnie.
Co należy do obowiązków PR-owca?
Zakres obowiązków osoby odpowiedzialnej za public relations rozpoczyna się od analizy sytuacji reprezentowanej marki/firmy/osoby, a następnie zbudowania odpowiedniej strategii działań. W zależności od założeń strategii, obowiązki mogą zakładać: prowadzenie działań z zakresu PR korporacyjnego, PR produktowego, e-PR, litigation PR, zarządzania sytuacją kryzysowa, prowadzenie działań z zakresu public affairs, nawiązanie i utrzymanie relacji z mediami w tym pozycjonowanie firmy i jej ekspertów w mediach, organizację eventów oraz wsparcie komunikacji wewnętrznej i marketingowej.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Nie bez powodu mówi się, że dobry PR-owiec to trochę człowiek Renesansu albo Inspektor Gadżet. Musi być to osoba ze wszechstronną wiedzą i umiejętnościami. Liczy się komunikatywność, otwartość na ludzi, kreatywność, dynamizm działania, umiejętność zarządzania czasem, duża odporność na stres, samodzielność, dobra organizacja pracy oraz dystans do siebie i świata co pozwala odnaleźć się w różnych sytuacjach. Pożądana jest umiejętność analitycznego myślenia i wyciągania wniosków, dobra intuicja oraz zdolności przywódcze. W końcu PR-owiec jest jak drogowskaz, który wskazuje kierunek.
Do podjęcia pracy jako specjalista ds. PR przyda się jeszcze wykształcenie wyższe, doskonała znajomość mediów i specyfiki ich pracy, narzędzi PR, języków obcych, a także tzw. lekkie pióro.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
Dla mnie najciekawsza jest wielowarstwowość tego zawodu. Możliwość wzięcia udziału w wielu ciekawych i ważnych przedsięwzięciach. A przede wszystkim świadomość realnego wpływu na otoczenie.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Zawód ten wymaga dużej cierpliwości, ogromnej odporności na stres i szybkiej reakcji na to, co się dzieje. Dla mnie największym plusem i zaletą zawodu jest możliwość poznawania wielu ciekawych ludzi. Jako, że zajmuję się PR-em w instytucji finansowej mam okazje pracować przede wszystkim z mediami ekonomicznymi, mainstreamowymi czy agencjami prasowymi. Dziennikarzami wysoce wyspecjalizowanymi i cenionymi w swoim środowisku. Często mam przyjemność pracować ze znanymi nazwiskami, przez co mogę czerpać z ich doświadczenia, a to jest niezwykłym plusem tego zawodu.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
To trudne pytanie, na które nie ma prostej odpowiedzi. 🙂 Wszystko zależy od doświadczenia, wielkości firmy, branży i ilości osób wyspecjalizowanych właśnie do PR-owej obsługi tej branży. Bycie ekspertem w niszowej i perspektywicznej branży zawsze się opłaca.
Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?
Warto śledzić branżowe serwisy internetowe, jak www.nowymarketing.pl oraz firmy czy agencje PR, które są dla nas interesujące jako przyszli pracodawcy. Ponadto warto pamiętać, że z coraz większym doświadczeniem i eksperckością zdarza sie, że to praca szuka eksperta.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Przede wszystkim zapoznanie się z tym zawodem, poczytaniem takich właśnie wywiadów i upewnienie się, że pokocha się go. Nie ma nic piękniejszego, niż robienie tego, co rano zrywa nas z łóżka i z niekończąca fascynacją każe biec dalej.
Dodatkowo polecam poczytanie książek na temat PR-u. Dla osób początkujących polecam książkę pt. „Sztuka public relations. Z doświadczenia polskich praktyków.” Wydanie drugie poszerzone. Jest to pozycja wydania przez Związek Firm Public Relations i napisana przez szefów najlepszych agencji PR w naszym kraju. Warto także poszukać inicjatyw polegających na spotkaniach PRaktyków i wymianie doświadczeń czy kół naukowych. Jest tego na prawdę dużo. Trzymam kciuki za wszystkich zainteresowanych zawodem PR-owca, to naprawdę niezwykły zawód!
———————————————————–
Marcin Wolniak
Public Relations Specialist, NOKIA
Jak zostałeś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Studiowałem dziennikarstwo i przez chwilę pracowałem w tym zawodzie. Praca PR-owca jest równie ciekawa (i mniej trzeba biegać po świecie :)), a przy tym lepiej płatna – stąd ta decyzja. 🙂
Początkowo tułałem się po agencjach, miałem też swoich klientów jako freelancer. W końcu trafiłem do korporacji i była to bardzo dobra decyzja. Tu człowiek ma szansę na spory rozwój osobisty. Szczeble kariery w PR? Jakoś nie zauważyłem wielkiej możliwości awansu na tym stanowisku. Musisz poszukać sobie swojego miejsca, gdyż nikt za ciebie tego nie zrobi. Albo zajmujesz się PR-em, albo nie.
Co należy do obowiązków PR-owca?
Kontakt z mediami, monitoring mediów (i konkurencji), redagowanie materiałów firmowych oraz informacji prasowych, komunikacja wewnętrzna, social media, organizacja eventów, badania wizerunkowe, kampanie marketingowe i niestety również komunikacja kryzysowa (choć ona, odpukać w niemalowane, występuje niezwykle rzadko).
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Przede wszystkim osób pomysłowych, kreatywnych i ciekawych świata. W tym zawodzie nie możesz być cichą i zamkniętą w sobie osobą. Znajomość mediów (a zwłaszcza znajomości w mediach :)) jest również dużym plusem. Duże agencje i korporacje będą wymagały dodatkowo od kandydata dobrej znajomości języka angielskiego, ale w sumie to teraz standard przy większości stanowisk.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
Codzienne wyzwania i kontakt z ciekawymi ludźmi. 🙂 W tym zawodzie sporo się dzieje, zwłaszcza gdy pracujesz w dużej, międzynarodowej korporacji takiej jak Nokia. Z drugiej strony nie oszukujmy się – nie jesteś pilotem odrzutowca, tylko większość czasu siedzisz przy biurku.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największym minusem jest to, że często musisz prosić się ludzi, żeby zainteresowali się tym, co masz do powiedzenia.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zależy gdzie pracujesz. We wszelkiego rodzaju mniejszych agencjach zarobki w odniesieniu do ilości pracy są raczej mizerne. Na początku przygody z PR-em prawdopodobnie będziesz mocno wykorzystywany i eksploatowany przez swojego pracodawcę (często jako wolontariusz!). W dużych agencjach i korporacjach możesz liczyć już na lepsze zarobki przekraczające średnią krajową. Będąc właścicielem znanej agencji z pewnością możesz liczyć na dostatnie życie (ale również na dużo stresów).
Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?
Hymmm…. Trudne pytanie, gdyż rynek jest bardzo mocno zapchany wszelkiej maści agencyjkami, które tylko psują rynek. Chyba najlepszym rozwiązaniem na początek jest poszukanie własnego klienta jako freelancer – może okazać się, że przy obsłudze jednego klienta będziesz pracował tylko kilka godzin w tygodniu za całkiem godziwą stawkę, a resztę czasu przeznaczysz na samodoskonalenie się.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Kolejne trudne pytanie. Praca PR-owca jest ciekawa, ale całość zależy od tego, gdzie trafisz. Jak pójdziesz do firmy, która postawi przed tobą ciekawe i ambitne wyzwania to tak, ale jak masz za grosze „robić pijary” dla producenta nawozu, to lepiej poszukaj sobie czegoś innego.
———————————————————–
Magda Worytko,PR Executive, PlanetPR
Anna Watza, Managing Partner w PlanetPR
Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku.
Drogi PR-owców są bardzo różne – część już na studiach (lub nawet przed nimi) decyduje się związać z tym zawodem, część trafia z innych branż – tu wachlarz jest niemal pełen – od dziennikarzy, przez prawników, lekarzy, aktorów, sportowców, itd.
Szczeble kariery w PR są różne, szczególnie w zależności od tego, czy ktoś zaczyna pracę w agencji, czy też w firmie albo NGO. Standardowo na początku powinno się zacząć od stażu, co pozwoli na poznanie specyfiki zawodu i nauczenia się jego podstaw. Później będą to poziomy młodszego specjalisty, specjalisty, starszego specjalisty, kierownika/menedżera i dyrektora. Zarówno nazwy, jak i zakresy obowiązków mogą być różne (nie ma ścisłej kodyfikacji), więc szukając pracy, warto na nie zwrócić baczną uwagę.
Magda:
Kończąc studia szukałam pracy, która będzie polegać na codziennym podejmowaniu nowych wyzwań, stałym poszerzaniu horyzontów, uczeniu się, a także będzie wiązać się z kontaktem z ludźmi. Szukałam miejsca, w którym z dużą dozą prawdopodobieństwa nie będę się nudzić, gdzie kolejne projekty nie będą się powtarzać. Zależało mi na tym, żeby nie utknąć w schemacie żmudnego wykonywania wciąż tych samych zadań. Dlatego wybrałam drogę PR-owca.
Anna:
Niezwykle interesujący kierunek, jakim wydawał mi się być Handel Zagraniczny, gdzieś w okolicach 3 roku przestał być dla mnie atrakcyjny, jedyne co mnie pociągało, to komunikacja międzynarodowa. Niemniej marketing studiowała połowa mojego rocznika, więc zaczęłam szukać dla siebie czegoś innego. Na PR trafiłam dość szybko, zainteresował mnie, ale związałam się z nim wiele lat później, wcześniej będąc specjalistą od wniosków unijnych, konsultantką ślubną, prowadząc sklep internetowy i fundację IT. Jednak niezależnie od wykonywanych obowiązków, zawsze gdzieś pojawiały się – jakby naturalnie – kontakty z mediami, komunikacja. Po kilku latach zdecydowałam, że jednak PR jest tą dziedziną, w której czuję się najlepiej – zmienną, wymagającą stałej nauki i rozwoju, przymuszającej do stałego szukania nowych rozwiązań i niezwykle satysfakcjonującą.
Co należy do obowiązków PR-owca?
- Definiowanie potrzeb klienta i jego odbiorcy docelowego, wskazywanie dróg zaspokojenia tych potrzeb
- Stała analiza bieżącej sytuacji w poszczególnych sferach rynku, sytuacji społecznej, a czasem nawet politycznej dostosowywanie działań na rzecz klienta do obowiązujących trendów
- Budowanie pożądanego wizerunku klienta
- Poszukiwanie dróg dotarcia do klienta docelowego i wykorzystywanie ich w możliwie najbardziej efektywny sposób
- Kontakt z mediami i poszczególnymi grupami odbiorców, reprezentowanie firmy w kontaktach zewnętrznych
- Przygotowywanie różnego typu treści i materiałów (artykułów, tekstów, informacji prasowych, komunikatów medialnych, broszur firmowych, itp.) nt. klientów w formie atrakcyjnej dla odbiorcy i sprofilowanej pod konkretne kanały medialne
- Komunikacja w mediach społecznościowych
- Monitoring mediów i social mediów
- Produkcja i promocja różnego rodzaju eventów
- Nadzór nad budżetem
- Koordynacja prac podwykonawców
- Komunikacja kryzysowa
- Zarządzanie komunikacją na poziomie zarządu firmy
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Umiejętności miękkie:
- Łatwość budowania i podtrzymywania relacji
- Komunikatywność i umiejętność rozmowy
- Elokwencja
- Otwartość na nowości, łatwość nauki (szczególnie w agencjach)
- Szybkość adaptowania nowych rozwiązań
- Kreatywność
- Umiejętność pracy pod presją czasu, zarządzania sobą w czasie i radzenia sobie ze stresem
- Umiejętność pracy z trudnym klientem
- Dobry refleks i umiejętność kojarzenia różnych faktów pozwalające na natychmiastowe reagowanie na nieprzewidziane sytuacje
- Umiejętność pracy w zespole
- Asertywność
Umiejętności twarde:
- Lekkie pióro, łatwość posługiwania się językiem pisanym i mówionym
- Dobra znajomość języków obcych (przynajmniej języka angielskiego)
- Znajomość trendów społecznych, umiejętność ich obserwacji i analizy
- Wiedza na temat pracy z mediami, dobra znajomość mediów społecznościowych
Większości umiejętności twardych (jeśli nie wszystkich) można się nauczyć na stażu i w pierwszych latach pracy jako PR-owiec. Jednak niezwykle istotne są umiejętności miękkie – PR-owiec, który ich nie ma, musi się liczyć z wieloma utrudnieniami na swojej ścieżce rozwoju.
Wśród umiejętności pożądanych można też wymienić znajomość zagadnień z zakresu różnic międzykulturowych, marketingu, zarządzania, prawa, finansów, czy prognozowania. Każda z tych dziedzin może być przydatna w realizacji różnych projektów, szczególnie na poziomie wyższych stanowisk, wśród PR-owców, których rola staje się bardziej doradcza niż wykonawcza. Jednak oczywiście nie jest to wiedza, która w jakikolwiek sposób warunkuje zostanie PR-owcem.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
Magda:
Najciekawsza jest niepowtarzalność pracy – nie ma dwóch identycznych projektów, mnogość zadań, które trzeba zrealizować po to, aby ukończyć dany projekt, konieczność tworzenia nowych rozwiązań, które najlepiej wpiszą się w kolejną strategię. Niezwykle ważna jest także stała stymulacja do dalszego rozwoju.
Anna:
Konieczność stałego rozwoju, możliwość pracy w różnych branżach, z różnymi ludźmi.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy w tej pracy?
Plusy:
- Możliwość realizacji wizji kreatywnych
- Wymierna satysfakcja z realizowanych projektów
- Bardzo duże możliwości rozwoju, także w różnych dziedzinach
- Interesujące tematy
- Spotkania z ciekawymi ludźmi
Minusy:
- Presja czasu i stres (to zawód, który od lat znajduje się w TOP 10 niemal wszystkich zestawień najbardziej stresujących zawodów świata, najczęściej tuż za żołnierzami, strażakami i kontrolerami lotów)
- Czasami – nienormowany czas pracy
- Dość niska świadomość na polskim rynku tego, czym jest PR, czego można oczekiwać od PR-owców i jak mierzyć efekty ich pracy
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Tu chyba odeślemy do badań PROTO, bo rozstrzał jest dość duży i zależy nie tylko od stanowiska i doświadczenia, ale także od miasta, w którym pracuje dana osoba, typu firmy, itd.
Gdzie szukać pracy, jako PR-owiec?
W agencjach PR, w prywatnych firmach, które posiadają działy PR, w instytucjach publicznych, które posiadają działy wsparcia wizerunkowego oraz w niektórych organizacjach pozarządowych.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Najważniejsze, to wnikliwie obserwować świat i ludzi – umiejętność ich oceny i oceny ich potrzeb jest niezwykle istotna. Warto interesować się bieżącymi wydarzeniami –z różnych dziedzin (od newsów ze świata polityki aż do plotek na temat celebrytów) – otwartość na różne tematy i znajomość szczegółów pozwala sprawnie łączyć ze sobą fakty i wykorzystywać je w pracy.
Trzeba dużo czytać i pisać – lekkie pióro jest niezbędne PR-owcowi.
Warto interesować się branżą – szczególnie tym, co dzieje się na rynku brytyjskim i amerykańskim. Wiele trendów w kolejnych latach zawita prawdopodobnie i do nas.
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Trzecią część artykułu przeczytasz tu>
Czwartą część artykułu przeczytasz tu>