Performance content marketing, czyli jak sprawić, aby treści realizowały cele efektywnościowe

Performance content marketing, czyli jak sprawić, aby treści realizowały cele efektywnościowe
Pojęcie content marketingu szturmem wdarło się do internetowego świata reklamy. Obecnie furorę robi performance content marketing, nastawiony na osiąganie ściśle określonych efektów.
O autorze
3 min czytania 2016-09-27

Pod pojęciem „performance content marketing” kryją się wszelkie działania o charakterze contentowym, których celem jest skłonienie użytkownika do wykonania konkretnej akcji, takiej jak:

  • pobranie katalogu,
  • pobranie e-booka,
  • zapisanie się na wizytę,
  • pobranie kodu rabatowego,
  • dokonanie rezerwacji,
  • przejście na daną stronę,
  • wypełnienie formularza.

W działaniach efektywnościowych o charakterze content marketingowym głównym założeniem okazuje się zatem optymalizacja procesu content marketingowego pod kątem konwersji. Skupiamy się na tym, by dostarczać treści dostatecznie angażujące i odpowiednio dopasowane do potrzeb grupy docelowej, ponieważ chcemy doprowadzić użytkownika bezpośrednio do wykonania pożądanej akcji. W tym procesie główną rolę odgrywa analityka oraz możliwość optymalizacji procesu dystrybucji i promocja contentu.

Promocja contentu dzięki reklamie natywnej

Kluczową funkcję w performance content marketingu pełni promocja treści. W kanale paid media warto zastosować formaty reklamy natywnej, czyli zintegrowane z platformą, na jakiej występują. Tym samym płatny przekaz staje się mniej inwazyjny, formą oraz treścią nawiązuje do medium, w którym się pojawia.

Formy reklamy to  między innymi: 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • posty sponsorowane w social media,
  • płatne wyniki wyszukiwania,
  • widgety rekomendujące przeczytanie innej treści, umieszczane w serwisach,
  • listingi promocyjne,
  • linki sponsorowane. 

3 kluczowe pytania, na które warto sobie odpowiedzieć podczas prowadzenia działań performance content marketingowych

  • KTO? Kim dokładnie są użytkownicy dokonujący konwersji? Co ich łączy?
  • GDZIE? Jakie są najpopularniejsze źródła konwersji? Dlaczego?
  • KIEDY? Kiedy najczęściej użytkownicy dokonują konwersji?

Przegląd działań performance content marketingowych 

1) Content seeding, czyli płatne publikacje w serwisach zewnętrznych przekierowujące do domeny

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Publikacja treści w serwisie zewnętrznym, z aktywnym linkiem do danej domeny lub landing page’a z formularzem ma na celu poprowadzenie użytkownika bezpośrednio z treści, w którą się zaangażował, do wykonania określonego działania. Leady pozyskane w ten sposób mają bardzo wysoką jakość, ponieważ jedynie naprawdę zainteresowani użytkownicy zapoznają się z danym materiałem i przejdą na inną domenę, by uzyskać więcej informacji. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Treści off-site, czyli np. artykuły umieszczone w serwisach horyzontalnych, również mogą być promowane dzięki działaniom np. w social mediach, co gwarantuje ruch na stronie z danym artykułem, nawet gdy przestanie pojawiać się na stronie głównej serwisu.

2) Content marketing outreach

Celem efektywnościowym w działaniach performance content marketingowych może być wygenerowanie wysokiej jakości ruchu nie tylko z wyszukiwarki, lecz także z referrali pozyskanych drogą organiczną. 

Ściągnięcie użytkownika na naszą stronę w celu dokonania konwersji jest możliwe również dzięki content outreachowi, czyli organicznej promocji naszych treści on-site’owych w mediach oraz wśród influencerów. 

Mechanizm content outreachu polega na stworzeniu atrakcyjnej treści on-site i wypromowaniu jej off-site’owo nie za pomocą kanałów płatnych, lecz działań nakierowanych na zdobywanie linków przychodzących do witryn i generowanie buzzu wokół marki. Obok content seedingu i płatnej promocji to kolejny sposób na pozyskanie wartościowego ruchu.

3) Działania content marketingowe o charakterze lead generation

Content marketing oferuje liczne rozwiązania, dzięki którym możemy stale rozbudowywać bazę e-mail marketingową. Przykład takiej aktywacji to przygotowanie zoptymalizowanego landing page’a – użytkownik pobiera z niego wartościową treść (e-book/katalog) po pozostawieniu adresu e-mail. Minisite może być promowany dzięki płatnym działaniom w wyszukiwarce, reklamie display’owej czy e-mail marketingowi. 

Inne formy content marketingowe pozwalające generować leady to różnego rodzaju quizy, testy czy aplikacje, w których na końcu prosimy użytkownika o pozostawienie adresu e-mail w celu wysłania mu chociażby wyników testów.

Dlaczego leady pozyskane dzięki działaniom content marketingowym są wysokiej jakości?

Po pierwsze: ponieważ pochodzą od użytkowników, którzy angażując się w daną treść, potwierdzają swoje realne zainteresowanie danym tematem. 

Po drugie: dzięki zaangażowaniu w dane materiały zbieramy cenne informacje na temat potrzeb i zainteresowań użytkowników, dlatego możemy przygotowywać im odpowiednie propozycje. 

Po trzecie: proces content marketingowy bazuje na podstawowych psychologicznych mechanizmach. Użytkownikowi, który powiedział „A”, prościej będzie także powiedzieć „B” (tak zwana reguła zaangażowania i konsekwencji).

Po czwarte: jeśli użytkownik pozostawił adres e-mail, ponieważ otrzymał od marki coś wartościowego i unikatowego, łatwiej będzie przekonać go do wykonania kolejnego kroku.

Ważne! Performance content marketing stanowi szansę na naturalne, nieinwazyjne zbudowanie relacji z użytkownikiem, który dzięki odpowiednio prowadzonym działaniom dojrzewa do podjęcia konkretnej akcji (dokonania konwersji).

Najlepiej wyjaśnić to na przykładzie. Wyobraź sobie kobietę, szukającą w sieci informacji na temat problemów z cerą mieszaną. Użytkowniczka trafia na bloga firmy dermokosmetycznej, gdzie czyta porady na ten temat, a następnie zostaje zaproszona do wykonania testu on-line analizującego potrzeby skóry. Aby otrzymać pełną analizę, jest poproszona o pozostawienie adresu e-mail. Poświęciła czas, żeby wykonać test, i pewnie chce otrzymać wyniki w formie atrakcyjnego wizualnie opracowania z poradami, do których będzie mogła powrócić, dlatego prawdopodobnie wyrazi na to zgodę. W tym momencie wiemy już o niej bardzo dużo! Teraz możemy np. zaprosić użytkowniczkę na darmowe konsultacje z ekspertem – od nich dowie się, jak pielęgnować cerę mieszaną… kosmetykami naszej marki.