1. Radosław Małyska, Senior Communications Planner, Blue 449 | Starlink
2. Aneta Gąsiorek, Business Development Director Adkontekst, Netsprint
3. Piotr Adamczyk, Digital Strategy Lead, Zenith
4. Piotr Chrzanowski – Performance Manager, They.pl
5. Jakub Kwaczyński, Senior Strategic Planner, GoldenSubmarine
6. Marcin Michalski, Członek zarządu Cube Group
7. Mirek Wąsowicz, Country Director Poland & Russia, IgnitionOne
8. Angelika Żyżniewska, Marketing Specialist, OSOM STUDIO
9. Hubert Pałkiewicz, Communication & Strategy Director, Clickad Interactive
Pierwszą część podsumowania w kategorii reklama internetowa przeczytasz tu >
Zobacz również
Radosław Małyska
Senior Communications Planner, Blue 449 | Starlink
Najważniejszy sukces 2016
Ten rok obfitował w tyle sukcesów, że ciężko jest wybrać ten największy. Internet wciąż jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się mediów w Polsce i na świecie. Dla większości firm jest to must have w strategii promocji marki i produktów, a nie tylko dodatek dla TV. Agencje i Domy mediowe nieustannie rozwijają swoją wiedzę w tym obszarze, a wydawcy doskonalą technologię i content. Jak mawiają, sukces ma wielu ojców i bez wspólnej pracy wszystkich podmiotów nie bylibyśmy w tym miejscu, gdzie jesteśmy obecnie. A przeszliśmy wszyscy naprawdę długą drogę, od planowania pierwszych prostych kampanii bannerowych na portalach, by teraz móc wykorzystywać zaawansowane techniki kierowania reklamy i łączenia zewnętrznych danych przy pomocy Programmatic lub Data Management Platform. I to jest sukces z którego się cieszymy co roku, a będzie tylko lepiej! 😉
Największa porażka 2016
Suchar branżowy, który zawsze śmieszy: ten rok wciąż nie jest rokiem mobile! No dobra, bądźmy poważni i nie eksploatujmy zbytnio starych żarty. 😉 Może nie będzie to NAJwiększa porażka, bo tych nie było tak wiele. Ale bardzo niepokoi nas sytuacja i kierunek rozwoju tak zwanego Social Video. Po zmianach w połowie 2015 roku, kiedy Google oświadczyło, że kliknięcie w Pre-rolla TrueView będzie powodowało zatrzymanie reklamy, a nie jak wcześniej przeniesienie internauty na stronę docelową. Ograniczając obszar klikalny i powodujący przejście na stronę docelową drastycznie spadły statystyki efektywnościowe (CTRy) w YouTube. W dobie porównywania reklamy video do TV ten zabieg jest zrozumiały. Ale to Google jest propagatorem modelu CPC, który nagradza reklamodawców w AdWords, kiedy reklama jest klikalna i przenosi internautę na dobrą i jakościową stronę www… serio Google? Największa konkurencja Google też się nie popisała. Facebook w tym roku oficjalnie przyznał się do poważnych błędów w metodologii mierzenia statystyk dla reklamy video w news feedzie. Echo tego wydarzenia będziemy uważnie obserwować jeszcze w 2017 roku.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Najważniejsza zmiana w 2016
Na początku roku Google zrezygnował z reklam w prawej kolumnie swojej wyszukiwarki. Dla media plannerów i specjalistów SEM to koniec pewnej epoki. Młodsze pokolenie SEMowców będzie się o tym uczyło z zakurzonych książek historycznych. 😉 Google zresztą w tym roku nie próżnował, zmieniając swoją politykę i dając pstryczka w nos instytucjom oferującym tzw chwilówki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Konsolidacje i zmiany na największych portalach. Grupa WP wciąż raczy nas spektakularnymi wydatkami kupując np. TotalMoney. Serwis Allegro zmienił właściciela za 3,25 mld dolarów. Co będzie kolejne i kto pobije rekord płacąc więcej? Przekonamy się w 2017 roku.
Najciekawsze trendy w 2016
Sporo tego. Nieustający rozwój internetowego video, technologii programmatic, która pozwala nam dotrzeć do prawie każdej grupy docelowej, jaką sobie wymarzymy. Ale i rozwój działań contententowych robi wrażenie i coraz częstsze wykorzystanie tzw. internetowych celebrytów (influencerów) w kampaniach online i offline.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Postępujący rozwój technologii programmatic i big data ma też swój minus. Ogromne ilości danych, które otrzymujemy w trakcie kampanii musi przecież ktoś przetworzyć i zinterpretować. Wiele mówi się o automatyzacji i potencjale, jaki drzemie w sztucznej inteligencji, ale w codziennej pracy liczy się głównie człowiek. Digital media planner nie jest już tylko osobą, która zaplanuje i kupi kampanię, musi być też dobrym analitykiem.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Według mnie na największe uznanie zasługuje wielokrotnie nagradzana Sztuka Składania Historii. Świetny projekt marki Intel z vlogerem Krzysztofem Gonciarzem. Kampania jest modelowym przykładem jak współpracować z influencerem by powstała z tego genialna kampania.
Ocena obecnej kondycji branży
A czy odpowiedź może być inna niż “świetna i ma się coraz lepiej”?
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Rok 2017 nie będzie rewolucją, a raczej ewolucją dotychczasowych działań. Reklamodawcy ograniczają budżety na reklamę i patrzą uważnie na każdą wydaną złotówkę. To powoduje, że coraz bardziej liczą się takie modele reklamowe jak CPC, CPL i CPS, do których muszą dostosować się wydawcy.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Jednym z większych wyzwań jest poradzenie sobie z AdBlockami, które zyskują na popularności. Polska w blokowaniu reklam na świecie jest jednym z liderów. Tu również wydawcy muszą zauważyć, że robienie z ich serwisów choinki reklamowej (z clickbaitami na czele) to zysk w krótkim terminie. Na dłuższą metę powoduje to irytację użytkowników, czyli wzrost AdBlocków i spadek odsłon. Gorsza jakość serwisu to także mniejsze raportowane widoczne odsłony reklam (wg standardu IAB), gorsze CTRy i konwersje, co powoduje irytację reklamodawców i przenoszenie budżetów w inne miejsca. Zacznijmy zauważać, że żyjemy w symbiozie i znajdźmy w końcu złoty środek.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Trendy często warunkuje technologia, a to, co jest najbardziej trendy to VR, filmy kręcone w 360 stopniach i wykorzystanie inteligentnych botów do rozmowy z konsumentem. Minie jeszcze sporo czasu, zanim ta technologia i użycie jej rozwinie się na skalę masową, ale na pewno warto obserwować nadchodzące zmiany.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Strach padł na wszystkich właścicieli starych stron, ponieważ Google ogłasza swój mobile-first index. Po tak zwanym mobilegeddon, który skutecznie obniżył pozycje stron internetowych w mobilnych SERPach czas przyszedł na tych, którzy wciąż myślą, że nie potrzebują strony mobilnej lub strony w RWD. A to duży błąd, bo Google wiele razy pokazało, że jak nie prośbą to groźbą i jeśli nie chcesz wydawać więcej na płatne AdWordsy (hmm… przypadek Google?) to lepiej dostosuj stronę. Bo niedługo w Google Analytics będziesz widział wielkie ZERO przy Organic Search. 😉 Ale jeśli to ma poprawić UX i wygodę w przeglądaniu stron na smartfonach to ja daję 3x TAK temu pomysłowi!
————————————————-
Aneta Gąsiorek
Business Development Director Adkontekst, Netsprint
Rok 2016 był kolejnym już rokiem szybkiego wzrostu rynku programmatic w Polsce i na świecie. Było to możliwe dzięki zmianie podejścia zarówno ze strony wydawców (coraz większa część powierzchni premium udostępniana jest w tym modelu), jak i reklamodawców. W Polsce szacowane przez Zenith inwestycje reklamowe w modelu programmatic są w 2016 ponad dwa razy wyższe niż w roku ubiegłym i stanowią 12 procent wartości segmentu reklamy display. Natomiast w 2018 roku ten udział ma wynieść już 42 procent.
Popularność reklamy programatycznej rośnie dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym oraz danym na temat zachowań i profilu odbiorców reklamy wykorzystywanym przy targetowaniu kampanii. Według raportu IAB Polska 82% respondentów korzystających z programmatic kupuje dane pochodzące od zewnętrznych dostawców.
Największa porażka 2016
W tym roku toczyła się żywa dyskusja na temat blokowania reklam związaną z walką Facebooka z AdBlockiem. To istna zabawa w kotka i myszkę, która polega na szukaniu przez Facebooka wciąż nowych rozwiązań powodujących wyświetlanie reklam mimo zainstalowanego AdBlocka i z drugiej strony reakcje ze strony AdBlocka uszczelniające algorytm.
Kolejna kwestia, którą można rozpatrywać w charakterze porażki dotyczy również Facebooka i niewłaściwego zliczania statystyk oglądalności filmów – serwis przyznał się do błędu po dwóch latach podawania znacznie wyższych liczb wyświetleń reklam video.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Sprzedaż Allegro za 3,25 mld dolarów funduszom inwestycyjnym. To jedna z największych transakcji w historii polskiego internetu.
Najciekawsze trendy w 2016
Dynamiczny rozwój rynku w obszarach wideo oraz mobile, przede wszystkim w obszarze formatów wysoko angażujących (rich media). Obydwa rynki rosną w tempie dwucyfrowym.
Z drugiej strony na bazie popytu na wideo i mobile – dynamiczny rozwój rynku programmatic. Wraz z nim rośnie zapotrzebowanie na optymalizację celów klienta, szczególnie pod względem grup docelowych – klienci coraz deklarują budżety na profilowanie behawioralne i demograficzne. W ostatnim roku znacznie wzrosło zapotrzebowanie na szczegółową analitykę segmentów klientów, coraz więcej firm korzysta z 3rd party data (danych gromadzonych przez podmioty zewnętrzne), np. Netsprint Audience Report w celu lepszego dostosowania przekazu reklamowego do odbiorcy.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Mijający rok obfitował w wiele udanych kampanii, w związku z czym ciężko wyróżnić tę jedną, najlepszą. Z całą pewnością zapadły w pamięć „Legendy Polskie” Allegro – cykl krótkich filmików, które nawiązują do rodzimych legend przedstawionych w bardzo nowoczesnej i atrakcyjnej formie.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża rośnie w tempie dwucyfrowym – o czym świadczą raporty, chociaż dynamika spada w porównaniu z poprzednimi latami. Za oceanem internet prześciga telewizję, w Polsce prognozuje się podobny trend za 3-4 lata.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Dalszy rozwój rynku programmatic w Polsce – obecnie rynek rośnie w tempie 70% i w ciągu najbliższych 2-3 lat takie tempo będzie utrzymane. Model programatyczny będzie stanowił coraz większą część budżetów reklamowych – w szczególności w takich sektorach jak mobile czy wideo. Wydatki europejskich marketerów na reklamę programatyczną na urządzenia mobilne rosną co roku w tempie trzycyfrowym, a w przypadku wideo rokrocznie się podwajają.
Programmatic w najbliższych latach pojawi się również w mediach tradycyjnych – w OOH czy telewizji.
————————————————-
Piotr Adamczyk
Digital Strategy Lead, Zenith
Najważniejszy sukces 2016
Gemius, który po krótkiej przerwie powrócił do blisko 10-letniej współpracy z PBI do realizowania badania Megapanel. To zdecydowanie sukces biznesowy Gemiusa. Czy to sukces branży? Tu zdania są podzielone. Najważniejsze, że samo badanie się rozwija. Czekamy na kolejne zmiany.
Największa porażka 2016
Badanie Pl@net Gfk, które miało zastąpić dotychczasowy Megapanel. Nowe statystyki PBI miały dać więcej informacji o ruchu mobilnym i wykorzystaniu multimediów. Miały być podawane szybciej – bo od ósmego do dziesiątego dnia roboczego każdego miesiąca. Efekt był taki, że mamy z powrotem starego Gemiusa, w nowym, nieco lepszym wydaniu.
Najważniejsza zmiana w 2016
W zasadzie to brak zmiany w dostawcy badań Internetu w Polsce. To pokazuje, że możemy jeszcze trochę poczekać na badania uwzględniające kilka ekranów oraz multimedia. Upadły nadzieje marketingowców na łatwą optymalizację cross-device.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Zawirowania na rynku badań Internetu, zerwanie umowy PBI z Gfk i powrót Gemiusa do gry.
Najciekawsze trendy w 2016
Reklama w modelu programmatic – rozumiana nie jako zautomatyzowany zakup powierzchni, ale przede wszystkim jako wykorzystująca dane do tworzenia określonych profili odbiorców. Dobrze przeprowadzone akcje wykorzystujące dane to zupełnie nowa jakość w komunikacji.
Reklama natywna – rozumiana nie jako artykuły sponsorowane, ale wartościowa dla odbiorcy treść tworzona przez redakcję strony, która ją oferuje. To alternatywa dla zaclutterowanych serwisów ze zmęczoną widownią. To także świetne narzędzie SEO.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Adblocki – to temat coraz bardziej gorący i spore wyzwanie dla całej branży. Wydawcy muszą walczyć z wyciekającymi pieniędzmi z reklamy, reklamodawcy z kurczącą się grupą odbiorców. To oznacza konieczność szukania nowych sposobów dotarcia do konsumentów.
Viewability – coraz więcej klientów nie tylko zwraca uwagę na kwestię widoczności banerów i optymalizacje kampanii pod ich kątem, ale również chce się rozliczać na jego podstawie. To bardzo duże wyzwanie przede wszystkim dla wydawców, okazuje się bowiem, że baner banerowi nierówny.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Legendy Polskie Allegro – bo pokazuje, że do dobrej reklamy nie potrzeba kupować milionów wyświetleń banerów. Jednocześnie, nie oznacza, to, że nie trzeba na nią wydawać milionów. Na pewno było drogo, ale chyba warto, skoro akcja jest kontynuowana. Świetny przykład content marketingu.
Ocena obecnej kondycji branży
Zdecydowanie kierunek zmian jest jeden – programmatic. Według szacunków Zenith, tegoroczne wydatki na programmatic w Polsce są ponad 2-krotnie wyższe niż w 2015 roku i w kolejnych 2 latach można się spodziewać utrzymania tego tempa wzrostu. W 2016 roku wydatki na programmatic będą stanowiły 12% wszystkich wydatków na display, a kolejne lata przyniosą dalszy dynamiczny wzrost i w 2018 roku udział programmatic w wydatkach na reklamę display sięgnie 42%. Nie ma odwrotu.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Programmatic. Jeszcze więcej programmaticu. Będziemy jeszcze bardziej odchodzić od planowania mediów na rzecz planowania widowni. W coraz mniejszym stopniu będzie się liczyło miejsce, a coraz bardziej – spersonalizowany przekaz.
Dostępnych będzie także jeszcze więcej danych. Coraz to nowi wydawcy i dostawcy danych decydują się na monetyzację swoich zasobów w modelu programatycznym. To zdecydowanie dobra wiadomość, bo reklamy będzie mniej, a będzie bardziej jakościowa.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Dane. Ogromna ilość danych. Coraz mniejszym wyzwaniem jest pozyskiwanie danych. Większy problem reklamodawcy i agencje mają z odpowiednią segmentacją i kategoryzacją, słowem uporządkowaniem, które pozwoli wykorzystać te dane w biznesie i komunikacji. Kolejną kwestią są dane generowane przez konsumentów – dzięki kolejnym urządzeniom typu wearables czy Internetowi rzeczy. Konsumenta nie interesują same dane – powszechnym problemem jest nadmiar informacji. Tu pojawia się zadanie dla marek – pomoc w interpretacji tych danych i przekucie ich na insight wartościowy dla konsumenta.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Dynamiczna optymalizacja kreacji – jedna kreacja dla każdego przechodzi do lamusa. Pojawiają się rozwiązania, które umożliwiają emisje dedykowanych kreacji dla danego profilu użytkownika. Kreacja składa się ze zmiennych modułów, dzięki czemu w jednej kampanii możemy mieć nawet kilkaset opcji przy jednej linii kreatywnej.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Na to, na co zwykle warto zwracać uwagę – aby zachwyt nowymi narzędziami i rozwiązaniami nie przesłonił nam tego, co jest najważniejsze – celów i ich realizacji. To narzędzia pomagają realizować cele, a nie na odwrót.
————————————————-
Piotr Chrzanowski
Performance Manager, They.pl
Najważniejszy sukces 2016
Jako sukces całej branży można uznać stały wzrost wydatków przeznaczonych na reklamę w sieci. Jak wynika z danych IAB, PwC i AdEx, w samym pierwszym kwartale 2016 roku reklama internetowa zanotowała wzrost 24,9% w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku. Wydatki w porównywanych okresach wynosiły odpowiednio 801 mln zł i 641 mln zł w pierwszym kwartale 2015 r. Dodatkowo najwięcej wydano na działania w branżach motoryzacyjnych (14%), handlowych (12%) i finansowych (10%).
Największa porażka 2016
Największą porażką okazało się zakończenie wykorzystywania banerów w technologii Flash. Początkowo technologia przestała być całkowicie wspierana przez przeglądarkę Chrome, następnie przez Mozillę. Powodów zaprzestania tych działań jest wiele, m.in. duże obciążenie procesora i pamięci RAM. Najważniejsze jest jednak to, że technologia zawierała luki w oprogramowaniu, przez co możliwe było pobieranie poufnych informacji. Przykładem może być szeroko komentowana sprawa Centralnego Biura Antykorupcyjnego, które korzystało z usług firmy specjalizującej się w hackowaniu, wykorzystującej luki w oprogramowaniu Flash.
Najważniejsza zmiana w 2016
Biorąc pod uwagę udział wydatków na reklamę SEM (33% w pierwszym kwartale 2016 ze wszystkich wydatków na reklamę internetową), jako najważniejszą zmianę wskazujemy usunięcie prawej kolumny z wyników wyszukiwania. Pomimo ograniczenia liczby slotów reklamowych z 11 do 7 pozycji oraz wyświetlania maksymalnie 4 wyników sponsorowanych nad wynikami organicznymi wydatki na SEM nie zmalały.
Najciekawsze trendy w 2016
Utrzymanie trendu wzrostowego reklamy graficznej, która zwiększyła swoją wartość wydatków o 42%, a udział o 6 punktów procentowych. Duży wpływ na trend wzrostu ma reklama w social media – wartość wydatków wzrosła w tym wypadku o 136%, oraz na urządzeniach mobilnych (wzrost prawie 90% w porównaniu do pierwszego kwartału 2015 roku).
Źródło: iab.org.pl/wp-content/uploads/2016/08/IAB_PwC_AdEx_2016Q1_infografika.png
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Najtrudniejszym wyzwaniem było przekonanie reklamodawców do korzystania z RTB (Real Time Bidding) i płynących z tego możliwości – efektywnego dostarczenia dostosowanej reklamy konkretnemu odbiorcy za pośrednictwem urządzenia, z którego korzysta, oraz w najwłaściwszym czasie. Szeroko pojęty programmatic jest ciągle udoskonalany, a oferowane za pomocą tej technologii serwowane reklamy stale ewoluują.
Ocena obecnej kondycji branży
Wydatki na reklamę internetową cały czas rosną, więc kondycję branży oceniamy na 5+. Nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, że już w ciągu 1-2 lat wydatki na treści reklamowe w internecie będą wyższe niż na reklamę w TV.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Aby móc odpowiednio przygotować ofertę dla potencjalnych klientów, agencje reklamowe muszą zadbać o odpowiednią analizę i obróbkę danych. Na ich podstawie będą określać konsumenckie preferencje, budować strategie i segmentować grupy odbiorców. Analityka pomoże zrozumieć, dlaczego nie wszyscy użytkownicy, którzy mieli kontakt z reklamą, stają się klientami reklamowanej marki.
Jakich trendów możemy się spodziewać w 2017
Trendem 2017 roku może okazać się wzrost znaczenia reklamy natywnej. Oczywiście wydawcy oraz reklamodawcy muszą zrozumieć, w jaki sposób powinni serować/ofertować tego typu reklamy, aby nie były ignorowane przez konsumentów.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Należy zwrócić szczególną uwagę na streaming video live. W dobie coraz szybszego internetu oraz wszechobecności urządzeń mobilnych wideo na żywo stanie się pewnego rodzaju nowym nośnikiem reklamy. Przykładem może być debata prezydencka w USA, która była transmitowana na żywo przy użyciu Facebooka.
————————————————-
Jakub Kwaczyński
Senior Strategic Planner, GoldenSubmarine
Najważniejszy sukces 2016 / Ocena obecnej kondycji branży
Za największy sukces należy uznać generalnie bardzo dobrą kondycję rynku reklamy internetowej w Polsce. Według najnowszego raportu IAB rok 2016 jest pierwszym, w którym wartość rynku reklamy cyfrowej przekroczy połowę wartości rynku reklamy telewizyjnej (27% vs. 51%). Głównym czynnikiem poza innymi determinantami wpływającymi na tak dynamiczny wzrost jest rozwój technologiczny, wpływający na dostęp do szerokopasmowego internetu dla większej liczby osób, oraz konsumpcja internetu z różnych urządzeń. To jednoznacznie skłania reklamodawców do lokowania budżetów w reklamą digitalową.
Największa porażka 2016
Ciężko wskazać jednoznacznie porażkę, jednak odrobinę rozczarowujące może być, jak niektórzy wydawcy nieudolnie wplatają treści sponsorowane powstające we współpracy z reklamodawcą pomiędzy treści odautorskie. Niestety często spotykamy się z treścią, której treść merytoryczna przygotowana jest „na siłę” po to, by akapit dalej przejść do kontekstu powiązanego bezpośrednio z lokowanym produktem – po licznych komentarzach pod treścią łatwo zauważyć niezadowolonych czytelników, którzy liczą na wartościową treść (nawet jeśli zawiera lokowanie produktu), a dostają kilkanaście zdań o miernej wartości merytorycznej i przepisane copy z ulotki produktu. Jest to o tyle niepokojące, że w obliczu rosnącego rynku reklamy natywnej w internecie i roli content marketingu, nie wszyscy wydawcy robią to umiejętnie, a właśnie ta forma jest często wskazywana jako jedna z alternatyw w obliczu clutteru displayowego w Internecie.
Najważniejsza zmiana w 2016
Wyraźnie zwiększona częstotliwość wykorzystywania influencerów do roli ambasadorów kampanii, zamiast traktowania współpracy z nimi jako dodatkowego wsparcia komunikacyjnego. Oprócz tworzenia contentu pod brief Klienta pojawiają się w kreacjach i stają się pełnoprawnymi twarzami marki.
Najciekawsze trendy w 2016
Oczywiście nadal wiodącym trendem rozwoju, w stronę którego podąża reklama internetowa jest programmatic, jednakże także godne uwagi jest inwestowanie wydawców w internetową telewizję – w obliczu rosnącej popularności form video, którą obserwujemy od kilku lat, wejście WP czy Onetu w segment TV jest racjonalne i otwiera drogę reklamodawcom do nowych form placementu.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Reklama display nadal dominuje pod kątem budżetów wydawanych na formy reklamy digitalowej w 2016 roku – wyzwaniem będzie utrzymanie jej skuteczności ze względu na wysoki udział internautów korzystających z Adblocka – temat wraca co roku i także w 2017 roku marketerzy powinni rozważyć poza displayem alternatywne formy, aby dywersyfikować wydatki na reklamę internetową. Interesujące jest to, że są już pierwsze sygnały, potwierdzające podjęcie rękawicy przez branżę, czego przykładem może być kampania litewskich dziennikarzy, którzy w serii ckliwych filmików błagają Internautów o nieinstalowanie Adblocka, dzięki czemu wpływy z reklam mogą nadal pokrywać koszty ich działania jako redakcji*. Zabawne, dające do myślenia? Przede wszystkim pokazujące skalę problemu, o którym zdaje się nadal nie zdajemy sobie sprawy.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Kampania „Legendy Allegro” zasłużenie zdobyła laury na większości festiwali branży reklamowej tego roku. Odważna droga budowania wizerunku mecenasa polskiej kultury zachwyca jakością produkcji i innowacyjnym sposobem, w jaki klient prowadzi narrację marki w Internecie. Traktuję tę kampanię jako wzór wizerunkowego branded contentu dla marek i skok jakościowy, jeżeli chodzi o produkcję wideo wyłącznie do Internetu – obracając się dookoła wokół też mówiących o przewadze krótkich, snapchatowych form nagle pojawia się seria kilkunastominutowych produkcji, które potrafią utrzymać wymagającego widza przed ekranem.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Przede wszystkim nadal będzie widoczny silny wzrost programmaticu, którego dynamika wzrostu będzie dużo większa od innych rosnących na znaczeniu form reklamy – wideo oraz social media. Wśród reklamy display dominująca rola programmaticu będzie mieć swoje konsekwencje w tym, że wydawcy będą przeznaczać coraz większą powierzchnię typu premium właśnie z myślą o rynku reklamy typu programmatic. W dalekiej przyszłości powinniśmy się spodziewać w miarę rozwoju technologicznego, że także media tradycyjne będą wprowadzać tego typu automatyzację przy handlu oferowaną przestrzenią reklamową.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Wirtualna rzeczywistość i wideo 360 to może nie są trendy, które z dnia na dzień wywrócą do góry nogami biznes reklamy internetowej, natomiast należy zwrócić uwagę na te stosunkowo nowe formy reklamy, aby wyróżnić się z komunikatem reklamodawcy.
————————————————-
Marcin Michalski
Członek zarządu Cube Group
Najważniejszy sukces 2016
Trudno wymienić jeden, największy sukces. Myślę, że sukcesem jest to, że reklama internetowa zaczyna być w Polsce świadomie prowadzona. Mało jest już marketerów, którzy nie rozumieją tego medium i nie planują rozwijać wiedzy o nim i wykorzystania. Znaczenie reklamy internetowej na rynku rośnie, a prawdziwym sukcesem jest to, że reklama internetowa rozwija się coraz bardziej w kierunku użytkownika i jego potrzeb.
Największa porażka 2016
Powolny i symboliczny upadek Twittera. Ewidentnie bardzo ważny gracz na rynku social media przegrywa walkę z Facebookiem na rynku mediów społecznościowych. Twitter zawsze był do czegoś innego, był bardziej publicystyczny, polityczny, opiniotwórczy, ale zwolnienia ponad 350 osób czy zamknięcie Vine to jasny komunikat.
Druga porażka to powolny upadek tabletów. Zainteresowanie tymi urządzeniami spada z roku na rok. Konsumpcja internetu na mobile’u rośnie, ale wyłącznie za sprawą smartfonów. Użytkownicy nie potrzebują już tylu tabletów, a rynek nasycił się. Smartfony coraz częściej przypominają tablety i są po prostu bardziej funkcjonalne.
Najważniejsza zmiana w 2016
Widocznie zmienia się podejście do planowania internetu jako do reklamy ogólnie. Coraz więcej przestrzeni reklamowych zaczyna być interaktywne. Niedługo nie będziemy mieli podziału na wydatki reklamowe w TV, radiu, prasie, internecie, mobile , kinie, outdoorze – ten podział będzie musiał ulec zmianie, gdyż prawie wszystkie te media będą w sobie zawierać element online i już teraz jest to zauważalne. To jest coraz bardziej zauważalne.
W kwestii reklamy banerowej to widać też absolutne, dobitne odejścia od Flasha w reklamach internetowych. Tak naprawdę Adobe Flash funkcjonuje dzięki YouTube’owi, który wciąż jeszcze trochę go wspiera mimo przejścia na HTML5.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
W zasadzie jest ich kilka:
Sprzedaż Allegro przez Naspers. To największa transakcja w historii polskiego internetu. Trudno przewidzieć, jak ta zmiana wpłynie na serwis. Czy celem będzie rozwój i zwiększenie przychodów czy lepsza monetyzacja, która odbije się na użytkownikach przy jednoczesnym cięciu kosztów?
Pojawienie się nowego istotnego gracza na rynku mediowym. Po zakupie przez Dirlango Łukasza Wejcherta spółki e-mail marketingowej przyszła kolej na zakup Netsprinta i na koniec roku przejęcie sieci reklamy mobilnej Adrino. Wygląda na to, że ktoś tu planuje stworzyć poważną grupę mediową.
Tworzenie mocnej telewizji internetowej przez grupę WP i Onet. To niesamowita zmiana, ponieważ portale mają możliwość zatrudnienia dziennikarzy-gwiazd na korzystnych warunkach dzięki sytuacji w TVP, a właściwie na scenie politycznej. Osobowości, które do tej pory znaliśmy z dużego ekranu, stają się osobowościami internetowymi. Co dalej? Sytuacja odwrotna – i YouTuberzy wejdą mocniej w duży ekran?
Najciekawsze trendy w 2016
Wbrew zapowiedziom – utrzymanie dynamiki rozwoju mediów społecznościowych. Bo social media to nie jest chwilowy trend, ale trwała w mojej ocenie zmiana w sposobie korzystania ze smartfonów (m.in. komunikatory) i w sposobie konsumpcji internetu (jest to obecnie w dużej mierze hub informacyjny). W tej chwili można powiedzieć, że Zuckerberg zagarnął temat mediów społecznościowych na świecie – i to on wyznacza nowe trendy w branży (lub umiejętnie przejmuje je od konkurencji ;)). Główni gracze to: Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp – to wszystko należy do tej samej firmy.
Owszem swój hype w tym roku miał także Snapchat, który oparł się próbie akwizycji przez Zuckerberga, ale nic na wskazuje na to, aby zagrzał stałe miejsce na tym rynku, jeżeli nie zacznie ewoluować.
Wspomniany przeze mnie Twitter już od dłuższego czasu bardzo stoi w miejscu: będzie musiał przejść albo mocnego pivota, albo poszukać innych sposobów monetyzacji i finansowania.
Konsekwentne wzmacnianie trendu mobilnego. Sporo zmian na lepsze zadziało się w tym roku, sporo nowych możliwości (np. chociażby od Google). Ale oczywiście jeszcze za wcześnie, by świętować sukces, performance w marketingu mobilnym, m-commerce – to są nadal tematy do szlifowania przez marketerów.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Zdecydowanie Adblock i rekordowo wysoka na świecie niechęć Polaków do reklamy internetowej.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Kampania Allegro z dziadkiem uczącym się angielskiego – błyskawicznie rozeszła się w socialach wirusem, a także została doceniona przez zagraniczne media. To dla mnie kwintesencja reklamy, czyli taka, która wzrusza, wywołuje emocje i skłania do refleksji.
Warte dostrzeżenia są również bardzo dobre:
- Książka DecoMorreno jako przykład świetnego real-time marketingu. Nikt do końca nie wie czy ustawione, czy nie. 😉
- Wedel i kombinowanie ze smakami czekolady „Biała z kawałkami schabowego”, a także „zaczepianie” marek innych fanpage na Halloween. Dawno nie było tak rozbrajającej akcji, gdzie Wedel wrzuca post na fanpage BZWBK i pyta, czy kredyty można spłacać cukierkami i najzwyczajniej robi sobie jaja ze sztywnych odpowiedzi. Takiej marce wypada. W dzisiejszych czasach to właśnie poprzez takie socialowe psikusy kształtuje się wizerunki marek.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża w dalszym ciągu ewoluuje. Naturalnie jak na każde medium przystało nasza także spowalnia i dojrzewa. Pewne trendy po prostu zostały na stałe, a pewne przechodzą bunt wieku młodzieńczego. Jakie zostaną na dłużej?
- wysokiej jakości content.
- wideo online.
- związek marketingu z technologią (programmatic).
- mocny focus na analitykę, data mining, Big Data.
Cierpimy na nadmiar informacji, dlatego wszelkie próby uporządkowania chaosu informacyjnego w dzisiejszym świecie na pewno będą kontynuowane. Natomiast zawsze sceptycznie podchodzę do VR czy Pokemonów, QR kodów, beaconów czy chatbotów – owszem, są trendy, być może potrzeba w Polsce kogoś odważnego, kto zainwestuje w nowinki i pokaże, że nie są to tylko „wynalazki”, ale efektywne narzędzia.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Nie chcę powtarzać się, że mobile, ale taka jest prawda. Nie zdajemy sobie sprawy nawet, jak dużo ruchu pochodzi z mobile (jeśli chodzi o dane z Megapanelu, to pamiętajmy, że „wywodzi się” on z desktopu). Nie wszyscy wydawcy czy sklepy internetowe wciąż to zauważyły. Ile potrzeba jeszcze czasu, aby rynek ostatecznie zorientował się, że jest w erze mobilnego internetu?
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
- kontynuacja walki z AdBlockiem poprzez uczynienie reklamy internetowej bardziej przyjaznej i natywnej
- dalsze dostosowywanie do mobile
- poprawienie jakości danych do wykorzystania w ekosystemie programmatic
- ulepszenie mierzenia atrybucji
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Mobile, programmatic, lepsze dane, skupienie się na technologii
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Na nadchodzące trendy w 2017 roku, czyli na to, co wskazałem w punkcie wcześniej. Technologia będzie na pierwszym miejscu i to na nią trzeba zwrócić uwagę. To baza wyjściowa do zaistnienia w sieci, realizacji kampanii reklamowych, finalizacji sprzedaży i komunikacji z klientami.
————————————————-
Mirek Wąsowicz
Country Director Poland & Russia, IgnitionOne
Najważniejszy sukces 2016
Coraz szersze i powszechniejsze użycie technologii w działaniach marketingowych. Ostatnie kilka lat stało pod znakiem rozkwitu rynku data driven marketingu: pojawiło się coraz więcej graczy, a co za tym idzie dynamicznie postępowała edukacja klientów oraz agencji w tym zakresie. Zmianę widać gołym okiem: coraz większa liczba budżetów jest realizowana w programmaticu (w technologii tej, wg IAB Polska, reklamy kupuje już 89% marketerów), używamy coraz bardziej wymyślnych i innowacyjnych metod segmentacji (takich jak np. scoring) oraz coraz mądrzej realizowany jest marketing online w oparciu o dane i technologie.
Największa porażka 2016
Przyznam, że ciężko jest mi wskazać jakąś spektakularną porażkę. Rynek jest w tak wczesnej i dynamicznej fazie rozwoju, że wciąż duża część działań to eksperymenty bazujące na tym, co już gdzieś się sprawdziło – u konkurencji bądź za granicą. Każdy klient, który zaczyna myśleć mądrzej, świadomiej i bardziej technologicznie o marketingu, uczy się „na własnym organizmie” i drobnych porażek się nie uniknie.
Najważniejsza zmiana w 2016
Rok 2016 przyniósł nam rewolucję: StatCounter podał, że Polacy częściej korzystają z internetu na urządzeniach mobilnych niż na PC (dokładnie 51,2% kontra 48.7%). W IgnitionOne także zauważyliśmy coraz większe wykorzystanie mobile’u w kampaniach, zwłaszcza w zakresie działań mobile geo-targeting, które świetnie odpowiadają na potrzebę zintegrowanego dotarcia do klienta.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Dla mnie było to European Automotive Summit w Monachium. Wydarzenie to co roku gromadzi najlepszych ekspertów digital marketingu z branży motoryzacyjnej oraz pozwala na dyskusję i wymianę doświadczeń specjalistom z całego świata. Przyszłoroczne spotkanie odbędzie się w Londynie i już nie mogę się go doczekać.
Najciekawsze trendy w 2016
Na pewno będzie to wdrażanie strategii omnichannel oraz dominacja danych, czyli datafication. Ponadto cieszy mnie fakt, że klienci coraz lepiej rozumieją wagę first party data i coraz więcej uwagi do tego przykładają – w poprzednich latach, ze względu na panujące trendy, mówili głównie o third party data i nie mieli świadomości, jak wiele danych „oddają” na zewnątrz. First party data to jedna z największych wartości marki – jeżeli mądrze wykorzystujemy pozyskiwane informacje i pozostawiamy je w ekosystemie wewnętrznym, zyskujemy rzeczywistą przewagę konkurencyjną.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Na pewno zrozumienie, jak mądrze i całościowo wykorzystywać data driven marketing. Wyzwaniem była i będzie także synergia danych o konsumencie korzystającym z kilku urządzeń – według różnych badań mówimy o liczbie od 70% (Mindshare) do 83% internautów (IRCenter), którzy korzystają z więcej niż jednego urządzenia.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Moim osobistym faworytem jest zrealizowana w 23 krajach akcja Jaguara „Art of Performance Tour”, która zachęcała grupę docelową do zapoznania się z samochodami. Nie była to jednak zwykła jazda próbna: rejestrując się na stronie można było przetestować kilka aut „na żywo”, w tym XE, XF, F-Pace poprzez jazdę na specjalnie przygotowanym torze oraz w warunkach miejskich. Aby dotrzeć do potencjalnie zainteresowanych konsumentów w ponad 200 lokalizacjach w Europie, marka zrealizowała kampanię, która łączyła dane o aktualnym zainteresowaniu samochodami marki Jaguar (dane te otrzymano dzięki retargetingowi) z lokalizacją geograficzną użytkownika (wykorzystanie geo-fencingu) oraz z preferowanym językiem (określenie lokalizacji wydarzenia). Połączenie danych z różnych źródeł pozwoliło na stworzenie wąskich segmentów w technologii programmatic, które zapewniły zrealizowanie ponad 3.000 jazd próbnych!
Ocena obecnej kondycji branży
Myślę, że branża jest w bardzo dobrej kondycji, co też potwierdza ostatni raport IAB AdEx – reklama online wciąż jest w fazie intensywnego, dwucyfrowego wzrostu (Q1 2016 wynosi +24,9% w porównaniu z Q1 2015). Działania, które podejmujemy, możemy mierzyć coraz dokładniej. Mamy dostęp do coraz większej liczby narzędzi automatyzacyjnych, które są coraz prostsze w obsłudze i coraz bardziej intuicyjnie. Coraz lepiej możemy wydawać każdą złotówkę, gdyż technologia coraz lepiej służy marketingowi. Myślę też, że powoli zbliżamy się do przełomowej chwili, kiedy to wydatki na działania reklamowe online wyprzedzą wydatki na reklamę telewizyjną.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Raczej nie będzie żadnych rewolucji, trendy są dosyć stałe: coraz większe znaczenie automatyzacji, optymalizacji, coraz więcej możemy i chcemy mierzyć. Marketerzy wiedzą już, że swoje działania mogą prowadzić w taki sposób, aby to efektywność była na 1 miejscu.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Na pewno adaptacja do coraz szybszego technologicznego rozwoju i otwarcie na nowe narzędzia automatyzacyjne oraz wspomagające efektywność działań.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Myślę, że trendy z 2016 roku będą kontynuowane – znaczenie danych oraz technologii będzie coraz większe, a platformy automatyzacyjne wciąż będą się rozwijać. Do marketingu coraz silniej wkracza też Virtual Reality, obserwujemy też rozwój machine learning – samouczących się maszyn i systemów – wraz ze sztuczną inteligencją będzie to jeden z kluczowych trendów 2017 według Gartnera.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Na dobór odpowiednich narzędzi optymalizacyjnych, aby wykorzystywać potencjał data driven marketingu w 100%. Trzeba bacznie obserwować rynek i nie bać się podejmować ryzyka – coraz częściej będziemy stawać przed sytuacjami, w których będziemy musieli przecierać szlaki i podejmować nowe dla nas działania i wyzwania po raz pierwszy.
————————————————-
Angelika Żyżniewska
Marketing Specialist, OSOM STUDIO
Najważniejszy sukces 2016
Sukcesem jest stale zwiększający się nakład finansowy na rynek reklamy internetowej. Za wzrostem znaczenia reklamy internetowej przemawia także fakt, że stale zwiększa się liczba pól jej eksploatacji. W 2016 swoją ofertę dla reklamodawców poszerzył Snapchat, a Facebook udostępnił możliwość tworzenia reklam kierowanych stricte na mobile – Facebook Canvas.
Największa porażka 2016
Nieumiejętne posługiwanie się pozyskanymi danymi, czyli nieefektywne zarządzanie big data w działaniach reklamowych. Skutkiem takich zaniechań jest brak personalizacji treści i np. zasypywanie użytkownika reklamami produktu, który już nabył.
Najważniejsza zmiana w 2016
W ręce marketerów trafiła nowa przestrzeń do zagospodarowania. Mam tutaj na myśli Snapchata. W kwestii zmian w tyle nie pozostawał Google AdWords. Zwiększony został limit znaków w reklamach tekstowych, a w sieci reklamowej wprowadzono elastyczne i dynamiczne reklamy typu lightbox. Od 30 czerwca nie możemy już przesyłać reklam displayowych tworzonych w formacie Flash, a w 2017 Google przestanie je w ogóle wyświetlać.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
W listopadzie po raz pierwszy ruch z mobile prześcignął ruch generowany przez desktop.
Najciekawsze trendy w 2016
W tym roku mogliśmy dostrzec dalszy rozwój reklamy wideo. Wideo w przestrzeni internetowej możemy precyzyjnie targetować, mierzyć efekty działań i stale optymalizować. W tym roku na sile przybrały także platformy VOD, uzupełniając ofertę telewizyjną.
2016 rok to także – już kolejny – rok mobile. Liczba użytkowników technologii mobilnych stale rośnie (w tym roku pierwszy raz w wyścigu o uwagę usera mobile wyprzedziło desktop). Na tak szybki rozwój tej formy reklamy ma wpływ m.in. wprowadzanie nowych formatów mobilnych, choćby Snap Ads Between Stories czy Facebook Canvas.
Swoją pozycję ponownie silnie zaznacza także reklama natywna. Ślepota banerowa u współczesnych użytkowników Internetu zwiększa się, a idea reklamy natywnej przeciwstawia się męczeniu userów nieciekawymi i niedostosowanymi przekazami.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Sądzę, że najtrudniejszym wyzwaniem było (ale i jest) stale rosnąca liczba osób korzystających z aplikacji blokujących reklamy.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Nie sposób nie wspomnieć o ostatniej kampanii Allegro. Allegro stało się dla mnie polskim odpowiednikiem Johna Lewisa i już umieram z ciekawości, czym wzruszy nas w kolejne święta.
Najciekawsza akcja? Moim zdaniem, strzałem w dziesiątkę było zachowanie Michała Sadowskiego po tym, jak zobaczył, że Konica Minolta na swojej stronie wyświetla film jego autorstwa. Video zaciągnięte było z serwisu VIMEO, przez co Michał mógł dowolnie zmieniać miniaturę filmu. Efekt? Bezpłatne dotarcie z informacją o Brand24 do użytkowników strony Konica Minolta.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża stale się rozwija i nie zwalnia tempa, a rosnące wydatki na reklamę internetową tylko to potwierdzają. Stałe ulepszanie narzędzi, z których korzystamy w codziennej pracy i powstawanie nowych “powierzchni” reklamowych w Internecie również wskazują na właściwy kierunek oraz siłę tych zmian.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Google AdWords szykuje nową odsłonę interfejsu. To będzie duża zmiana na plus, która ułatwi życie wielu marketerów zajmujących się reklamami w AdWords.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Sądzę, że 2017 będzie kolejnym świetnym rokiem video. Ponownie posłużę się przykładem Allegro, tym razem cyklem Legendy Polskie. Kontynuacja projektu i rosnące zainteresowanie wokół niego tylko potwierdzają to, jak bardzo takie treści są pożądane. Powinniśmy również skupić więcej swojej energii na reklamie mobilnej bo obszar ten ma jeszcze sporo miejsca, które możemy właściwie zagospodarować.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Coraz większe znaczenie będzie miało big data. Nie wystarczy jednak tylko zbieranie danych i ich pobieżne wykorzystywanie. Coraz istotniejsze będzie właściwe łączenie pewnych elementów i na ich podstawie tworzenie skrojonych na miarę danego klienta komunikatów reklamowych/marketingowych.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Na to, jakie dane pozyskujemy i w jaki sposób chcemy je wykorzystać, a co za tym idzie – jaki osiągnąć cel. Od samego początku powinniśmy przywiązywać wagę do segmentacji klientów i skrupulatnego śledzenia ich zachowań, preferencji etc.
————————————————-
Hubert Pałkiewicz
Communication & Strategy Director, Clickad Interactive
Najważniejszy sukces 2016
Zawsze cieszy, gdy gracz z naszego podwórka nie ustępuje światowym gigantom, a przy okazji cały czas się rozwija, czyli tak jak to robi Grupa Netsprint, i myślę, że takim sukcesem i weryfikacją tego jest przejęcie części udziałów przez Innova Capital oraz dalsza ekspansja Grupy poprzez zakup sieci reklamy mobilnej.
Największa porażka 2016
Trudno mówić o porażkach na rynku, który ma taką dynamikę… Na błędach się uczymy i są potrzebne, ale spektakularnych porażek nie dostrzegam.
Najważniejsza zmiana w 2016
Wejście programmatic buyingu do takiego standardu jak reklama w wyszukiwarkach, która też miała taki swój moment, w którym nagle okazało się, że nie ma planu i kampanii bez tej pozycji, to po prostu już standard.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Chciałbym powiedzieć raczej o najważniejszym trendzie niż wydarzeniu czyli postępujące otwarcie i rozszerzenie się programmatic na inventory video, do czego zachęca również Google – kupujcie YT w DBM. 🙂
Najciekawsze trendy w 2016
Tutaj odwrotnie, przychodzi mi na myśl nie trend, a rozwiązanie, które nie każdy kojarzy z programmatikiem, a mianowicie e-mail retargeting, który jakoś tam funkcjonował w mniejszej skali, a teraz zaczyna odgrywać rolę jako uzupełnienie tradycyjnego remarketingu, dlatego w Grupie Clickad od jakiegoś czasu pracowaliśmy nad projektem e-mail retargetingu Conversion Lab, który ujrzał w tym roku światło dzienne i uzupełnia działania dla naszych klientów.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Nie tylko w tym roku, bo to już się zaczęło wcześniej, czyli zmiana wagi i źródeł monetyzacji inventory przez wydawców – zwłaszcza tych największych, są pierwszymi przed decyzją czy bardziej dział handlowy, czy programmatic (co z kolei po stronie agencji stawia pytanie, na ile jeszcze są potrzebni media plannerzy, i kiedy będą to już media bidderzy :), takie dylematy pojawią się za moment u następnych w kolejce automatyzacji, czyli nadawców telewizyjnych…
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Odsyłam do światowych przykładów i wykorzystywania wiedzy o użytkowniku do dynamicznych kreacji, również w video (np. na blogu econsultancy dotyczące telekomu O2 czy Amanda Foundation), które pokazują, co jest paliwem przyszłości dla programmatika oprócz danych, czyli kreatywność, w Polsce nie mamy jeszcze tak ciekawych dokonań jak za granicą, bo póki co jesteśmy na etapie zakupu dniówki w modelu programmatic direct jako wyróżnika wśród agencji, ale szybko się to zmieni.
Ocena obecnej kondycji branży
Jest dobrze liczbowo :), ale średnio jeśli chodzi o efektywność w stosunku do możliwości, jakie daje technologia, i najsłabiej od strony wiedzy na rynku – bo temat, jakby nie patrzeć, nie jest łatwy – a wszechstronny planner czy klient w online musi i tak już odnajdywać się w SEM, SEO, social, remarketingu, content marketingu, afiliacji, video, to wszystko desktop/mobile. Kiedyś był tylko display na dużym ekranie, i teraz nawet ten display nagle się zmienia w czasie rzeczywistym. 🙂
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Na pewno poprawa jakości inventory i efektywności działań, zaczynająca się od dalszej pracy nad adviewability i odfiltrowania botów, po zwiększanie się zakupów w bezpieczniejszym środowisku, czyli więcej bezpośrednich zakupów programmatic i private marketplaces.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Oprócz wyzwania dla samych wydawców, o którym wspomniałem wyżej, to również wpływ zmian, jakie idą z programmatikiem, na nas jako użytkowników czy konsumentów – potrzeba jeszcze większej ilości spersonalizowanych danych, żeby programmatic przemienił się w programmatic superchannel (omnichannel już zaczyna wychodzić z mody, a jeszcze się nie zadomowił :), pytanie czy dalej będziemy chcieli się jeszcze więcej dzielić informacjami o sobie (chociaż podobno to z korzyścią dla wszystkich) – druga płaszczyzna dotyczy niechęci do reklam, zaawansowane mechanizmy RTB jak header bidding, których konsekwencją dla użytkownika jest opóźnienie ładowania się stron i treści (oczywiście można to kontrolować), to grunt dla zwolenników adblockerów, zastanawiam się też nad tym, czy jak wszystko będzie w programmatic, pomoże to w liczeniu pieniędzy na rynku i monitoringu reklamy, czy przeszkodzi? 😉
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Jeszcze więcej mobile w programmatic, podejście typu machine learning, które pojawiło się już też w Polsce w domach mediowych, od strony egzekucji oczekuję kreatywnych kampanii na bazie big data, co mam nadzieję będzie widać na kolejnych konferencjach i konkursach (i niekoniecznie to będzie kategoria programmatic, czy performance).
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Obserwować ceny – jak na każdym pędzącym rynku, który rośnie w siłę – tak tanio jak teraz już nigdy nie będzie, więc trzeba się rozwijać. Wdrażać modelowanie atrybucji – bo programmatic ze swoim RTB to idealne miejsce, w którym wiedząc, gdzie poluźnić, a gdzie przykręcić i ile docisnąć, mamy szansę wreszcie odpowiedzieć Johnowi Wanamakerowi, która połowa pieniędzy na marketing jest źle wydawana i gdzie w takim razie powinna trafić.