fot. unspalsh.com
W Polsce podcasty wykorzystywane są przede wszystkim do działań personal brandingowych. Mają jednak szereg zalet, które sprawiają, że z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez zarówno duże, jak i mniejsze marki, jako skuteczna forma marketingu treści. Jakie są więc ich zalety, dobre wzorce i w jaki sposób marki znad Wisły powinny włączyć podcasting do swoich działań marketingowych?
Zobacz również
Podcast, czyli radio 2.0
Zjawisko podcastingu narodziło się u progu millenium w Stanach Zjednoczonych. Jest ściśle związane z postępem technicznym i upowszechnieniem się modelu konsumpcji treści na życzenie. Bez względu na to, czy nazwa tej formy twórczości to kompilacja słów iPod i broadcast, czy skrót od zwrotu Personal on demand, bardzo dobrze koresponduje ze wszystkimi cechami, za które odbiorcy pokochali podcasty. Stały się one swoistą reinkarnacją radia, jego lepszą, bardziej dostosowaną do współczesnych czasów wersją. Podcast jest formą przekazu o charakterze towarzyszącym- można go słuchać podczas wykonywania innych czynności, nie rozprasza zanadto uwagi odbiorcy. Dzięki temu można dobrze wykorzystać pozornie stracony czas- spędzony np. na staniu w korkach, czekaniu w kolejce, czy sprzątaniu. Ponadto odbiorca może sam wybrać, czego aktualnie chce posłuchać i o jakiej porze. Nie jest ograniczony jak w przypadku mediów tradycyjnych, godzinami emisji i ulotnością przekazu. Podcasty, często porównywane są z tradycyjnymi blogami, jednakże mają nad nimi pewną przewagę. W przeciwieństwie do blogów są one gorącymi środkami przekazu przedłużającymi pojedynczy zmysł odbiorcy z wysoką rozdzielczością, a głos posiadający odpowiedni ton i właściwie zmodulowany, buduje o wiele szerszy kontekst niż słowo pisane.
Warto nagrywać
Z perspektywy twórcy, łatwo jest rozpocząć nagrywanie podcastów. Nie trzeba od razu zbroić się w kosztowny sprzęt. Wystarczy dowolne urządzenie przeznaczone do cyfrowej rejestracji dźwięku, wyciszone pomieszczenie i program do edycji plików audio. Dzięki temu nawet małe marki mogą rozpocząć nagrywanie własnych podcastów. By zyskać uznanie odbiorców, liczy się także chwytliwy pomysł. Dużą zaletą w tej kwestii jest fakt, że na rodzimym rynku temat jest jeszcze stosunkowo świeży i niewyeksploatowany. Tym łatwiej jest odnaleźć najodpowiedniejszą dla marki formę podcastu. Wybierać można spośród wielu różnych formuł, począwszy od „gadającej głowy”, poprzez wywiady z ekspertami, czy dyskusje przy okrągłym stole, aż po typowo rozrywkowe zbliżone swoim formatem do słuchowiska fabularne podcasty. Chcąc zaskarbić sobie serca i uwagę słuchaczy, warto odpowiednio dobrać treści prezentowane w podcastach. Dobrą i skuteczną praktyką, jest poruszanie tematów, które prowadzą do rozwiązania problemów przedstawicieli grupy docelowej, jeszcze zanim zdecydują się oni na zakup produktów czy też usług oferowanych przez markę. Firmy, które chcą by podcasty, których realizacji się podejmują, były skutecznymi narzędziami promocji, powinny priorytetowo skupić się na wysokiej jakości treści, a dopiero w dalszej kolejności na elemencie marketingu. Dodatkową zaletą jest to, że treści audio dają możliwość subtelniejszego podejścia do odbiorcy, który nie jest tak świadomy zaangażowania marki i pierwiastka perswazyjnego, jak w przypadku blogów i innych pisemnych publikacji. Jakie są zatem korzyści płynące dla marek z podcastingu? Przede wszystkim, prowadzi on do poszerzenia świadomości marki wśród odbiorców, jej misji, prezentowanych przez nią wartości oraz oczywiście oferty produktowej. Ze względu na specyfikę podcastów, ich regularność i długą formę, są one doskonałym narzędziem zarówno do budowania lepszej, jak i podtrzymywania już istniejącej relacji z odbiorcami. Podcasty mogą stać się również doskonałym urozmaiceniem dla marek prowadzących w sieci własne blogi. Bez większego nakładu czasu i środków finansowych, można na podstawie publikowanych tam tekstów stworzyć serię audio wpisów, co z pewnością podniesie atrakcyjność firmowego bloga.
Wzoruj się na najlepszych
Ze względu na to, że w Polsce podcasty marek to kategoria raczkująca, warto poszukać inspiracji nieco dalej. Nagrania dystrybuowane przez wiele zagranicznych marek są godnymi do naśladowania wzorcami. Dobrze pokazują też, że podcasty można tworzyć na praktycznie każdy temat i branża nie jest tutaj ograniczeniem pod warunkiem, że podchodzi się do niej w sposób kreatywny. Zapewne znasz aplikację Slack, która ułatwia komunikowanie się zespołom z całego świata. Ale czy wiesz, że marka ta zaangażowała się w tworzenie własnego podcastu pt. “Slack Variety Pack”? Jeśli jeszcze nie miałeś okazji posłuchać choćby jednego odcinka, a szukasz wzorca, na którym mógłbyś oprzeć podcast własnej marki, to czym prędzej powinieneś nadrobić zaległości. Wyprodukowane przez Slack’a odcinku podcastu poruszają tematy ważne i interesujące dla grupy docelowej. Oscylują wokół pracy, życia i wszystkiego tego, co znajduje się pomiędzy nimi. Z doświadczenia twórców Slack Variety Pack, możesz dla siebie zaczerpnąć doskonały wręcz poziom zrozumienia potrzeb odbiorców i dopasowania się do ich oczekiwań.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Doskonałym zagraniem, z którego warto czerpać inspiracje, wykazał się też wydawca gier Microsoft Studios. Marka, jako jedną z form promocji gry Halo 5: Guardians, stworzyła dla fanów tej produkcji specjalny podcast. Jako że tradycyjna, publicystyczna forma zapewne nie przypadłaby do gustu graczom, dystrybutor zdecydował się stworzyć fikcyjną historię osadzoną w uniwersum Halo. Na serię “Hunt The Truth” składały się dwa sezony, a wydarzenia w niej przedstawione umiejscowione były w czasie niedługo przed tymi, wokół których toczy się akcja gry. Podcast cieszył się ogromną popularnością, Microsoft stopniowo podsycał zainteresowanie graczy, a oni ostrzyli sobie zęby na zakup Halo 5, jeszcze na długo przed jego wydaniem. To doskonały przykład na to, jak obudzić w konsumentach niepohamowane pragnienie posiadania produktu, jeszcze przed jego pojawieniem się na rynku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Stosunkowo niedawno- bo we wrześniu tego roku- na stworzenie własnego podcastu zdecydowała się marka Freya, producent damskiej bielizny. Dotychczas ukazały się trzy odcinki cyklu “When live gives You melons”, który w swoich założeniach poruszać ma tematy bliskie kobietom, związane z karierą, uczuciami, rodziną i sprawami społecznymi. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że show, w którym Maya Jama przeprowadza rozmowy z inspirującymi kobietami, nie jest adresowane tylko i wyłącznie do damskiej części słuchaczy. Dla mężczyzn może stanowić doskonałą szansę na lepsze poznanie płci pięknej i choć przez chwilę pozwolić im spojrzeć na świat z innej perspektywy. Ten projekt twórcom podcastów wskazuje bardzo ważną rzecz, a mianowicie że nie warto hermetycznie zamykać się na jedną konkretną grupę odbiorców. Nawet jeśli marka oferuje produkty przeznaczone dla precyzyjnie określonych konsumentów, warto by jej podcast poruszał takie tematy, w których uniwersalne wartości mogą odnaleźć szersze rzesze odbiorców. Takie działanie doskonale wpływa na budowanie świadomości i rozpoznawalności marki, co we współczesnych realiach okazuje się mieć nieocenione znaczenie.
Mając w zamiarze rozpoczęcie działalności związanej z podcastingiem, warto pamiętać o jeszcze o jednej zasadzie. Nawet jeśli podcast jest narzędziem marketingowym, należy tworzyć takie nagrania, których sami słuchalibyśmy z przyjemnością i zainteresowaniem. Podejście do tworzenia podcastów właśnie z takiej perspektywy, diametralnie zwiększa szanse na to, że produkcja przypadnie do gustu słuchaczom, da im wartość, której oczekują, a w efekcie przywiążą się do niej na dłużej niż na czas trwania jednego odcinka.