Najważniejsze wydarzenie dla Państwa marki w 2017 roku
Rok 2017 obfitował w wiele ciekawych i ważnych dla Suzuki wydarzeń. Pod kątem produktowym, bardzo istotne było wprowadzenie nowej generacji Suzuki Swift – modelu, który cieszy się dużą sympatią i popularnością wśród klientów, jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych samochodów marki Suzuki.
Od wielu lat wspieramy sportowców poprzez sponsoring różnych dyscyplin. Jesteśmy związani ze związkami i ligami koszykarskimi, siatkarskimi oraz piłki ręcznej. Chętnie angażujemy się także w mniej popularne dyscypliny, które w Polsce dopiero zyskują fanów. W tym roku wsparliśmy Międzynarodowy Turniej Bokserski oraz Mistrzostwa Europy w Karate.
Zobacz również
Najważniejszy sukces dla Państwa marki w 2017 roku
Nowy Swift, który debiutował wiosną tego roku, otrzymał już tytuł „Samochodu Roku 2018 RJC” przyznawany przez organizację Automotive Researchers’ and Journalists’ Conference of Japan. Z kolei Suzuki Ignis stanął na podium prestiżowego konkursu World Car Awards w kategorii samochodów miejskich.
Bardzo miłe jest dla nas również to, że drugi rok z rzędu Suzuki zostało uznane najbardziej lubianą marką spośród producentów samochodów klasy kompaktowej przez firmę badawczą IHS Automotive.
Klienci doceniają także nasze serwisy. W teście „Garage Quality Check 2017”, realizowanym przez firmę Kantar TNS, krakowski serwis Suzuki Japan Motors zajął pierwsze miejsce spośród 200 zbadanych stacji ASO przynależących do 20 marek samochodowych.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Najtrudniejsze wyzwanie dla Państwa marki w 2017 roku
Po raz pierwszy w historii marki, zarząd został oddany w ręce lokalnych pracowników. W listopadzie objąłem funkcję Prezesa Zarządu, która – jak w większości japońskich firm – tradycyjnie należała do Japończyka, przedstawiciela spółki Suzuki Motor Corporation. Poza Polską stanowiska prezesów pozwolono objąć lokalnym menedżerom jeszcze tylko w Austrii, Hiszpanii i we Włoszech. Taka zmiana jest z pewnością dużym wyzwaniem dla firmy, ale jestem przekonany, że przyniesie również wiele korzyści.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najciekawsze trendy dla Państwa marki w 2017 roku
Od 2012 roku sprzedaż marki Suzuki w Polsce stale rośnie. Przyczynia się do tego zarówno zmiana gamy modelowej, ale także duży nacisk na szkolenie pracowników, poprawę jakości obsługi i dbałość o satysfakcję klienta. W 2017 roku prognozujemy sprzedaż na poziomie 9400 sztuk, co pozwoli osiągnąć wzrost na poziomie 64% względem roku 2012.
Jak oceniają Państwo obecną kondycję branży marketingowej w Polsce?
Po dużym kryzysie jest coraz lepiej. Wydatki na reklamę w Polsce rosną. Wciąż najwięcej budżetu firm otrzymuje telewizja, ale rośnie udział reklam w internecie. Świadczą o tym dane ogólnopolskie, ale podobnie dystrybuujemy budżet Suzuki.
Jakie macie Państwo najważniejsze plany na 2018 rok?
W 2015 roku Suzuki Motor Corporation ustanowiło plan „Suzuki Next 100”, który określa działania, jakie mają zostać podjęte w okresie dzielącym firmę od setnego jubileuszu w 2020 roku. W tych pięciu latach firma koncentruje swoje działania na rozwoju oferty samochodów, począwszy od segmentu mini po segment C, a także modeli typu SUV, aby w ciągu 5 lat wprowadzić aż 20 nowych modeli samochodów. Celem jest zwiększenie sprzedaży do 3,4 miliona sztuk w 2020 roku z poziomu 2,87 miliona sztuk, osiągniętego w 2014 roku.
Jakie wyzwania czekają Państwa w 2018 roku?
Na 2018 rok wyznaczyliśmy sobie ambitny plan sprzedaży – chcemy przekroczyć 10 000 sprzedanych samochodów. Patrząc na ostatnie lata i wyniki, jakie osiągnęliśmy, jest to realny plan.
Czy planują Państwo istotne zmiany w strukturze budżetu na 2018 r.? Czy któreś kanały znacząco stracą lub zyskają na znaczeniu?
Stale monitorujemy efektywność działań i odpowiednio dobieramy kanały komunikacji. Mix komunikacyjny, jaki stosujemy, przynosi nam oczekiwane rezultaty, więc nie planujemy dużych modyfikacji.
O rozmówcy:
Piotr Dulnik
Prezes Suzuki Motor Poland